Järnvägsmuseet

Svenska museitåg Hem



Järnvägsmuseet i Gävle har en fantastisk samling, både i fullskala och i modell. Allt kan inte visas, utan en hel del står i magasin. Här ses då 100-åriga ångloket SJ Cc 404, tillverkat av Nydqvist & Holm 1892, på Järnvägsmuseets dag den 3 oktober 1992.


Den klassiska Hilding Carlsson-rälsbussen SJ Yo1s 626 vid vändskivan den 3 oktober 1992.


En julidag 1994 återfanns en hel del intressanta fordon utanför lokstallet på museiområdet. Fr.v. NKlJ "ASJ-lok" 106 på en överföringsvagn, och framför dem en NKlJ-godsvagn. I mitten en rälsbuss under en pressening och t.h. om den NKlJ "AEG-lok" 41. Längst t.h. ASEA:s Rz-lok, som användes för tester med trefas asynkronteknik.


Sveriges största ånglok SJ F 1200 i Gävle den 14 september 2002.


Ångloken ersattes i första hand på stambanorna av elloket litt D. Till en början hade de teakklädd träkorg, senare gick man över till nitad stålkorg. D-loken präglade länge Sveriges järnvägar och än idag rullar några få Da-lok (jfr. nedan) i trafik. Här ses D 101, tillverkat av ASEA 1925, den 14 september 2002. I bakgrunden ler ett Ra-lok i solskenet.


"Paprikatåget" X9 137-138 på museiområdet den 14 september 2002.


Naturligtvis har man även den klassiska 50-talsrälsbussen i sina samlingar. Här ses släpet UBF7Z 2095 utanför UGJ-stallet den 28 juni 2005.


Ett rälsbusståg med Y6 1109 närmast på Järnvägsmuseets dag den 10 september 2005.


För de minsta besökarna finns miniatyrjärnvägen Sörbybanan. Även där kan man åka rälsbuss!


Inredningen i en av A5-vagnarna som ingår i Järnvägsmuseets vagnflotta, och som bl.a. körts i det s.k. Årgångståget. Nog reste man stilfullt förr!


År 2006 firades storartat att järnvägen fyllde 150 år. Den 5 juni reste Kungen med honoratiatories till Nora. Här ses tåget från Stockholm, med Rapidloken 846 och 994 främst, ankomma Örebro C.


Ångloket SJ B 3 Prins August från 1856 under ånga i samband med järnvägens 150-årsjubileum den 9 september 2006.


Ångloket SJ Cc 404 från 1892 under ånga samma dag.


SJ B 1038 med godståg på Gävle C samma dag.


Den 8 september 2007 stod SJ T41 204 jämte GM:s visningslok, som ett tag hos SJ hade littera T42, vid vändskivan.


Årgångståget, draget av Ra 846, i Uppsala den 9 september 2007.


Elloket F 621 och dieselloket T41 204 på resp. vid vändskivan den 14 oktober 2007.


På museiområdet har man byggt upp ett stationsområde. Det pryds av ditflyttade stationshuset från Hennan. Den 17 juni 2008 var aktiviteten tämligen måttlig och Da 888 väntade på nya uppgifter.


Museet har en fantastisk samling av modeller i skala 1:10. En av dem är restaurangvagnen ABo3a 2769 från 1930-talet. Här har man inte sparat på krutet: Allt finns med; menyer, blommor i vaser, tallrikar, bestick, glas, karotter etc!


Man lade ned mycket arbete på detaljerna förr.


Även en pendeltågsenhet litt X1 har efter mångårig hård tjänst i Stockholms pendeltågstrafik sällats till samlingarna. Den 5 juli 2011 kördes X1 3019 och 3081 till Järnvägsmuseet i Gävle för att bevaras som museifordon. Jag hade förmånen att vara med vid klargöringen och körningen till Älvsjö, där reservdelar lastades. Här ses X1 3019 i Hagalund i samband med klargöringen samma dag. X1 3081 skrotades sedermera, efter att ha fullföljt sin uppgift som reservdelsförråd.


SJ E 900 utanför lokstallet på museiområdet den 11 april 2012.


Järnvägsmuseets rälsbuss Y6 1106 på Gävle C den 3 augusti 2012. Rälsbussen pendlade mellan museiområdet och fordonsmagasinet på Nynäs.


Den 11 december 2012 tog Green Cargo de sista Ma-loken från f.d. TGOJ Trafik AB ur trafik, efter drygt 50 år i tjänst. Några av dem skrotades naturligtvis, men ett tiotal lok bevarades åt eftervärlden; några är dessutom fortfarande i trafik hos privata tågoperatörer. Järnvägsmuseet har valt att bevara Ma 966 i det skick loket hade under sina sista år i trafik. Här ses loket på plats på museet den 19 december 2012. Loket levererades år 1960 till SJ och var det sista Ma-loket som tillverkades.


En beydligt modernare tingest stod samma dag översnöad på museets bangård. Det rörde sig om manövervagnen CBU2X 2588 till "Kina-X2:an", tillverkad 1995 och exporterad till Guangshen Railway i Guangdongprovinsen i sydöstra Kina. Järnvägen har även förbindelse med Hong Kong. 2012 köpte SJ AB "tillbaka" tågsättet, som kom till Sverige i början av september samma år. Manövervagnen visades upp på Järnvägsmuseets dag någon vecka senare. Med köpet kunde SJ använda vagnarna som ersättning för andra vagnar som skadats i ett antal olyckor. Manövervagnen flyttades från museets område våren 2013.






Den 17 maj 2013 körde Sveriges Järnvägsmuseum ett extratåg från Stockholm till Uppsala und zurück med anledning av Riksförbundet Sveriges Museers årsmöte. I södra änden gick pärlan Ra 846 och i norra änden drog Da 888. Med i tåget gick också nyrenoverade Co13 2832. På dessa tre bilder ses tåget ankomma och avgå från Stockholm C.


Ångloken B 1135 och E 900 på museets område den 8 juli 2013.


"40-talsvagnen" SJ BCo7b-L 3213 vid Hennans station på museets område samma dag.


SJ AB införde sin svarta målning på lok och vagnar 2006. Redan sju år senare hamnade denna design på museum, i det att Järnvägsmuseet köpte WL5 4639. Vagnen målades sedermera om i "SJ-brunt".


Strax innan museet stängde för dagen ankom rälsbussen Y6 1106 från fordonsmagasinet på Nynäs.


Helgen den 6-7 september 2014 firades Södra Stambanans 150-årsjubileum samtidigt med ångloket SJ F 1200:s 100-årsjubileum. Ett extratåg, draget av F 1200 och B 1316, gick från Malmö till Nässjö den 6 september och vidare upp till Stockholm dagen därpå. Här ankommer jubileumståget Södertälje hamn.


En stolt lokman smörjer ut i Södertälje hamn.




Ångtåg i motljus i backen upp från Östertälje.


På Stockholm C speglade sig vagnarna i solnedgången, dock i en spegelreflex från ett av kontorshusen vid Norra Bantorget!


Ångloken beundrades av gammal som ung.


Historien upprepar sig i valet av svart för för loken...


Den 20 september 2014 drog F 1200 och B 1316 Årgångståget till järnvägsmuseet i Gävle. Här forcerar tåget backen upp från Rotebro vid Antuna. Att det var en maffig upplevelse kan man nog förstå av mitt YouTube-klipp från detta tillfälle!




Strax norr om Märsta fångade jag tåget igen, i backen upp mot Odensala.


Till sist en bild från Uppsala C i dimman, strax innan avgången mot Gävle.


Hennans och museets stationsområde den 28 oktober 2014. T.v. SJ B 1108, och t.h. SJ Y7 1113.


Samma dag stod nylackade och stiliga WL5DE 4639 på området, jmf. med bilden ovan.


SJ Y7 1113 på Gävle C senare samma dag. Det var något spöklikt över föraren...


Knappt ett år senare var det dags för ett nytt stort evenemang, nämligen "Eltåg 100 år" i Gävle den 12-13 september 2015. Dragplåstret framför alla var naturligtvis "Krokodilen" från Schweiz, SBB Ce 6/8 III 14305! Mer om "Krokodil-körningarna" hittar ni på sidan om min lokförarvardag.


"Krokodilen" intill Da 903, ommålad som en Märklin-modell från 1950-talet.


Det andra huvudnumret var Sveriges första Rc-lok, SJ Rc1 1007, som (i princip) återställts i sent 1970-talsutförande. En riktig pärla!


Andra föreningar hade också gjort i ordning eller målat om lok, t.ex. hade Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (FSVJ) målat om sitt Ma-lok i TGOJ:s orange färgsättning med Gränges-loggga och allt! Mycket stiligt!


Tvenne Ma-lok intill varandra. T.v. Kalmar Veterantågs Ma 828 och t.h. FSVJ:s Ma 408.


Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg hade gjort iordning sitt Hg-lok i leveransutförande som Södra Dalarnes Järnväg (SDJ) Hg 504.


Det fanns en mängd lok att titta på denna dag...


...t.ex. BJ O 214 från 1939...


...SKÅJ:s Mg 620...


...SJ Pa 27 från 1914...


...Krokodilen igen, tillsammans med SDJ Hg 504 och SJ Ub 854...


...och Green Cargos Rc4 1290, som är det sista orange Rc-loket i kommersiell trafik. Loket fick ny orange lackering i samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum 2006.




Ytterligare två bilder av det stiliga Rc1 1007, som här lämnade museiområdet och växlades upp till Gävle C...


...för att i multipel tillsammans med Rc4 1290 dra Årgångståget till Stockholm! Här ses tåget strax söder om Örbyhus.


Rc1 1007 igen, denna gång på Stockholm C den 15 september 2015, med en schweizisk salongsvagn i kroken.


Järnvägsmuseets lokomotor SJ Z43 219 var utlokaliserad till filialverksamheten som bedrevs i Herrljunga lokstall under ett antal är. Bilden tog jag i Herrljunga den 9 oktober 2015.


Ra 846 i Hagalund den 22 juni 2016.


Den 9 september 2017 genomfördes den sista Järnvägsmuseidagen på några år, eftersom museet därefter stängdes för ombyggnad. Bland alla historiska fordon visade även Hector Rail sitt nya Vectron-lok.


Mellan museet och Gävle C pendlade ett eltågsätt med D 101 i ena änden...


...och Ub 854 i den andra. T.v. rälsbusståget som pendlade mellan museiområdet och fordonsmagasinet på Nynäs.


Pärlan Rc1 1007 stod på första parkett!


SJ A 1001 hade dragits ut ur lokstallet. Det är uppskuret på ena sidan, för att visa hur ett ånglok fungerar. Högersidan är dock i princip oförstörd.


SJ Sb 1923, tillverkat så sent som 1952, på vändskivan vid UGJ-stallet.


SJ Z65 492 vid UGJ-stallet.


Det trevliga tenderloket SJ Ka 692 växlade på "Maxim".


Ångdressinen från SWB rönte också uppmärksamhet, liksom trafikchefens taltratt!


Den maffiga spårgående ångkranen A2 från Ånge (sic!) visades också upp.


Årgångståget drogs denna dag av stiliga "D-burkarna" SJ D 432 och Da 888 i lokkoppling.


Den 1 oktober 2018 var det 100 år sedan Sveriges hittills svåraste tågolycka inträffade i Getå, en bit nordöst om Norrköping. Tåget drogs av ångloket F 1200, som sedermera bärgades och åter sattes i drift. Denna kväll kördes ett extratåg samma väg för att högtidlighålla minnet av olyckan, även denna kväll draget av F 1200. Här ses tåget passera Älvsjö station i det stilla höstregnet. Bilden är en skärmdump av en filmsnutt jag tog vid passagen.


Ett par dagar senare, den 3 oktober 2018, kördes ett extratåg draget av Ra 846. Här ses tåget på Älvsjö godsbangård i väntan på avgång.


Järnvägsmuseets stiliga Rc1 1007 lämnar Älvsjö godsbangård med Vildmarkståget den 24 augusti 2021.


Under höstlovet körde Järnvägsmuseet Spöktåg mellan Gävle och Furuvik. Här ses tåget på Gävle C den 3 november 2021. I ena änden gick Da 888...


...och i andra änden drogs tåget av S1 1923.


I månadsskiftet juni-juli 2022 arrangerade Järnvägsmuseet, tillsammans med LKAB, ett större arrangemang, främst med anledning av att norra Malmbanan fyllde 120 år, men också därför att den kommande ERTMS-utbyggnaden skulle förhindra dylika körningar med veterantåg utan ETCS-utrustning i framtiden. Under flera av dagarna kördes ångtåg "sjön runt" med malmtågsloket R 976 som dragare. Här ses ångtåget vid plattform, samtidigt som Järnvägsmuseets trafikchef gör en stilig honnör!


Järnvägsmuseets DAL 651 och TRVF Rc1 1021 (som fick ersätta Rc1 1007) i Kiruna den 1 juli 2022.


Gammalt och nytt, sida vid sida, på Kiruna malmbangård. T.v. SJ R 976, t.h. Hector Rail 243.117 De Glehn.


R 976 med sitt persontåg på Sjöbangården samma eftermiddag.


Den 2 juli 2022 åkte jag med "lunchtåget" till Abisko östra et retour. Tåget drogs av Da 888, som tidigare gick i trafik på Malmbanan. Notera "norrlandsplogen", ett viktigt attribut!


Stil och klass! Inredningen i förstaklassvagnen Bo5b 3295.


Lunchtåget framme på Abisko östra.


Rundgången avklarad, och tåg 89267 var redo för återfärden till Kiruna. Innan dess hann dock loket bli ordentligt fotograferat och besökt av intresserade, gammal som ung.


Lunchen avnjöts i den stiliga restaurangvagnen Ro3b 3749, dessutom med hänförande utsikt över Torneträsk och fjällen!


På återresan med lunchtåget blev det en del förseningar, inte minst p.g.a. en större renhjord som irrat in sig i spårområdet...


I Rautas fick vi "gå in på sidan" för ett tågmöte.


Lunchtåget åter i Kiruna samma eftermiddag. T.v. R 976.


Dm3 1248 i Kiruna samma eftermiddag.


R 976, som ju en gång i tiden byggdes för att dra malmtåg, med en provkörning med malmvagnar på Kiruna malmbangård den 2 juli 2022. Senare på natten arrangerades malmtågskörningar i midnattssolens sken med både R 976 och museets Dm3-lok.


Ra 846 på Stockholm C den 12 augusti 2022.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-03-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023