CFL cargo

Svenska godståg Hem



En del av Inlandsgods verksamhet kunde räddas genom bolaget MidCargo. En del av den trafiken stammade från BK Tågs verksamhet. Bl.a. körde man det s.k. "Sprittåget" till och från Åhus hamn. Den 4 april 2009 utgjordes dragkraften av inhyrda TMX 1042 och tåget ska strax lämna Kristanstad. I januari 2012 köpte luxemburgska CFL cargo majoriteten av MidCargo, som sedan dess heter CFL cargo Sverige AB. CFL cargo ägs av luxemburgska statsbanan CFL och ståljätten ArcelorMittal. Månne får vi se "gammeldanskarna" ommålade i traditionell CFL-målning?


TMX 1024 väntar på utfart i Nässjö den 19 juni 2013. I bakgrunden ses en annan "rundnos"; Nässjö Järnvägsmuseums Ra 987.


CFL cargo hyrde en period Traxx-loket 119 001 (185 620), som tidigare bl.a. tillhört CargoNet. Här ses det i Borlänge den 17 mars 2014.


Ett av CFL cargos tåg i Falköping den 26 juni 2019, draget av inhyrda NRFAB Rc4 1159.


Ett av CFL cargos tåg i Nässjö den 16 juli 2020, draget av inhyrda NRFAB Rc4 1158.


CFL cargo L-CFLCA Rnss 31 82 3517 236-4 i Trelleborg den 10 mars 2021.


CFL cargo L-CFLCA Renss 31 82 3990 053-9 i Trelleborg samma dag.


Möte med ett av CFL cargos godståg mellan Lerum och Stenkullen den 24 mars 2021. Loket är inhyrt från Nordic Re-Finance, och hade nyligen "strajpats" i ny design.


Railpool 187 400, uthyrt till CFL cargo, i Göteborg-Sävenäs den 3 maj 2021.


Möte med CFL cargos norrgående godståg, draget av 119 010, i Floda den 14 juni 2021.


Möte med CFL cargos godståg 49528, draget av inhyrda NRFAB Rc2 1039 (som haft ett förlutet som Hector Rail 143.139 Berserk och SJ Rc3 1039), vid Bryngenäs den 14 oktober 2022.


CFL cargos godståg 49501 i Avesta Krylbo den 28 juni 2023. Även detta tåg drogs av inhyrda Rpool 185 686.


CFL cargos godståg 49510, draget av inhyrda Rpool 185 686, i Borlänge den 27 juni 2023.


Möte med ett av CFL cargos godståg, draget av Rpool 187 407, strax öster om Linddalen den 1 november 2023.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2023-11-04
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023