Inlandsgods

Svenska godståg Hem



Inlandsgods inledde sin verksamhet 1998 då man tog över torvtransporterna mellan Sveg och Uppsala från SJ Gods. Inledningsvis hyrde man lok främst från TGOJ Trafik och IBAB, sedan köpte man några egna lok. Här ses inhyrda TGOJ Ma 882 med tomtåget från Uppsala "på sidan" i Stora Tuna den 6 mars 2003.


En av de vagnar som användes var inhyrda NSB Rgps 31 76 392 1 200-1, som här ses i Uppsala den 6 mars 2003.


Inlandsgods hyrde ett tag in TMZ 1413 från Svensk Tågteknik, STT. Den 15 mars 2004 växlade loket i Sundbyberg.


Inlandsgods TMY 1105 med okänd kollega växlade "torven" i Sundbyberg den 7 december 2004.


Inlandsgods TMY 1132 "Lammet" i Sundbyberg den 17 mars 2005.


En historisk bild tagen på Uppsala C den 11 juli 2005. Då var Upptågets Regina-motorvagnar målade i en annan målning, Tågkompaniet var entreprenör åt UL, Inlandsgods spred "GM-muller" över nejden med TMY 1157 på väg med timmer och stationsområdet hade ännu inte börjat byggas om.


Inhyrda IBAB TMX 1014 växlar "Torvtåget" tillammans med TMY 1157 i Sundbyberg den 26 september 2005.


Sedermera köpte IGAB Ma 882 av TGOJ Trafik. Den 9 februari 2006 växlade loket i Sundbyberg.


Nyförvärvade loket TMZ 1409 med containertåg på Uppsala godsbangård den 29 mars 2007. Inlandsgods begärde sig i konkurs under hösten 2007. Den rullande materielen såldes, och transportuppdragen fördes över till andra bolag. Loket på bilden såldes sedermera till Peterson Rail AB, men ägs idag av Railcare T. Transportbranschen är hård och marginalerna är små. Järnvägen kämpar med höga inträdelse- och kapitalkostnader, varför det är av stor vikt att verksamheten kännetecknas av långsiktighet och ekonomisk hållbarhet.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2022-11-05
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2022