Kontinentalbanan och Ystadsbanan

Hem Lokförarvardag Söderut



Möte med ett av TX Logistiks kombitåg i Skytts Vemmerlöv den 11 mars 2021.


Trelleborgs utfartsände mot Malmö den 11 mars 2021.


Nattlig hämtning i Trelleborg tidigt på morgonen den 7 november 2002. T.v. står X420 062 och t.h. 420 119, nyligen ankommen med färjan från Tyskland. De två enheterna skulle strax därefter kopplas ihop och sedan köras upp till Motala verkstad. Jag följde med framförallt som "tolk", men körde också från Nässjö ner till Trelleborg och från Stockaryd upp till Motala.


Hämtning av Euro-Express vagnar inför körningarna av det s.k. DN-tåget den 23 augusti 2019. Tåget drogs denna afton av 143.064 Bifrost.


Framme i Trelleborg med DN-tåget två dagar senare, den 25 augusti 2019, en minut före utsatt ankomsttid! Tåget drogs av 243.120 Rudolf Wall.


Välkommen ombord! Längre söderut på svensk järnväg kommer man inte. Den 10 mars 2021 åkte kollegan AE och jag ner till Trelleborg, för att hämta fem G6-lok, som hos Hector Rail nu kallas 931. Vi körde med ett sådant lok i Fortum-trafiken första halvåret 2016, och nu var det alltså dags igen! Vi följde med Vätes tvåvägsfordon ombord på tågfärjan FS Mecklenburg-Vorpommern för en första titt.


Framme vid G6-loken på tågdäck.


Vätes tvåvägsfordon växlar av loken och ett antal Samskip-vagnar från tågfärjan FS Mecklenburg-Vorpommern. Jag har alltid tyckt att tågfärjeväxling varit fascinerande! Vehikeln har en hel del likheter med vår "Walle", men denna är dieseldriven.


Dagen därpå klargjorde vi alla loken inför den långa färden norrut. Vädret var "perfekt" för dylika övningar; det blåste hård vind kombinerat med riklig nederbörd i form av snöblandat regn... Här ses vår "loktåg" redo för avgång från Trelleborg. Flera av dessa lok har gått i Sverige tidigare hos andra operatörer. Just det lok vi hyrde 2016 var dock inte med denna gång.


Vi fortsätter på Ystadsbanan, som viker av från Kontinentalbanan i Lockarp. När vi passerade genom Svedala på kvällen den 11 november 2024, pågick rätt stora ombyggnadsarbeten.


Väntan på tågmöte i Vilhelmsborg den 11 november 2024. När det inte är mörkt ute, har man en fin utsikt över havet här. Ystadsbanan blev då en ny bekantskap för mig som lokförare, tidigare hade jag bara åkt här som resenär.


På väg in till Ystad på kvällen den 11 november 2024. T.v. ses Ystads teater.


Ystads station samma kväll.


Ystads driftplats österifrån.


Tågfärjeväxling i Ystad på kvällen den 11 november 2024, lite drygt 3,5 år efter att vi hämtade "G6:orna" från en annan tågfärja (jmf. ovan)! Vi hade hämtat "lådvagnar" i Halsingborg och kört dem ner till Ystad. Här växlade vi ombord dem på Unity Lines tågfärja m/s Polonia. Kollegan var signalgivare och jag körde "G6:an" 931.083 Lodjuret.


Även tågfärjeväxling var en ny erfarenhet för mig som lokförare, och roligt att få vara med om!


Tågfärjeklaffen och tågdäcket på m/s Polonia sedd från hyttdörren på "G6:an".


Efter avslutad tågfärjeväxling, växlade vi ihop våra lok, och sedan körde jag ekipaget tillbaka till Malmö.

Hem Lokförarvardag Söderut


Senast uppdaterad: 2024-11-16
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024