Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf
Deutsch
När ASG 1990 sålde sin andel av Nordwaggon till SJ ändrades
företagets affärsinriktning. En stor del av SJ:s utrikestrafik kanaliserades
genom Nordwaggon, och som komplement till de 150 Laais-vagnarna överförde SJ
900 tvåaxliga H-vagnar till Nordwaggon, littera Hbbins842 (nummer 23
74 246 9 000–099), Hbbins881 (23 74 246 9 350–424), Hbbillns881
(23 74 245 7 244–268), Hbins763 (23 74 216 2 000–654) samt Hbillns762
(23 74 247 2 000–044). I överlåtelseavtalet bestämdes att Nordwaggon skulle
sköta styrningen och övervakningen av dessa vagnar i internationell trafik,
medan SJ skötte styrningen och övervakningen när vagnarna användes i inrikes
trafik i Sverige. Sedermera ökade Nordwaggons behov av dessa vagnar i trafiken på
Kontinenten samtidigt som SJ:s behov av dessa vagnar i inrikes trafik minskade.
Resultatet av denna utveckling ledde till att Nordwaggon sedermera tog
över all styrning av dessa vagnar, även i svensk inrikestrafik. Jämfört med de
fyraxliga vagnarna var dessa vagnar påtagligt smutsbrunt anonyma. De var försedda
med en liten oansenlig fyrkantig logotyp med förkortningen ”NW” och logotypen i
fulltext under. Vagn 23 74 216 2 526 målades på prov om hos BG Lackering i
Västervik.
Hbbins842 23 74 246 9 425-3 [P] i Ulvsunda den 20 april 1998.
Den köptes tillsammans med 5 ytterligare Hbbins842
och 15 Habbins861 av CombiTrans (CT). Alla Hbb-vagnar koppldes sedermera ihop till Hirrs004 eller Himrrs022.
Hbins763 23 74 216 2 221-5 på Malmö godsbangård den 15 maj 1998.
En Hbins763 i Sassnitz-Mukran den 30 juni 1998.
Två bilder av Hbbins842 23 74 246 9 430-3 [P] (närmast) och 025-1 [P] i Värtan i Stockholm
den 16 augusti 1998.
NW:s 2-ax-vagnar, och majoriteten av cisternvagnarna, underhölls på Chr. Olssons verkstad i Göteborg.
Här ses verkstadsbangården den 27 oktober 1998.
Hbillns762 23 74 247 2 018-1 [P] vid Chr. Olssons verkstad den 27 oktober 1998.
En Hbins763 och en Laais9:a i kön till Swemaints verkstad i Hallsberg den 4 december 1998.
Hbins763 23 74 216 2 629-0 [P] vid lokstallet i Hallsberg den 4 december 1998.
Chr. Olsson öppnade en filialverkstad här, till stor del inriktad på NW:s 2-ax-vagnar.
Chr. Olsson såldes sedermera till Swemaint och numera huserar Hector Rail här.
Hbillns762 23 74 247 2 008-2 [P] i Fredriksskans i Gävle den 20 mars 1999.
Hbins763 23 74 216 2 526-8 [P] målades om på prov hos BG Lackering i Västervik.
Den 13 maj 1999 stod den inklämd mellan ett par av sina smutsbruna systervagnar på Hallsbergs rangerbangård.
En ex-CT-Hbbins842 och en Hbins763 i Schlieren utanför Zürich den 16 augusti 1999.
De tvåaxliga H-vagnarna kännetecknas knappast av att ha besökt en tvättinrättning
särskilt ofta, men här är ett undantag! Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P]
skiner i den bleka vintersolen utanför lokstallet i Ånge den 9 mars 2000, efter
att ha tvättats hos Midwaggon.
Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P] i Ulvsunda i mars 2000.
Hbins763 23 74 216 2 552-4 [P] i Ulvsunda i mars 2000.
Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P] ankommer Nordmills kvarn i Uppsala den 27 juni 2000.
Vagnen var försedd med ett lastsäkringssystem från Load-Lok och skulle provlastas denna dag.
Notera den blå hålkälen på hjulaxeln närmast i bild;
Nordwaggon hade en period en egen hjulpool och hålkälen målades blå för att skilja NW:s hjul från övriga vagn- eller poolägares.
Hbins763 23 74 216 2 321-4 [P] i Ulvsunda den 17 augusti 2000.
Nordwaggon hyrde även Hbbins942 av AAE, som vidareuthyrdes till skogsbolaget AssiDomän.
Här ses AAE Hbbins942 23 68 246 9 328-7 på Gävle godsbangård den 16 april 2001.
Två bilder av Hbbillns881 23 74 245 7 303-6 [P] i Borlänge den 12 juni 2002.
GC Hbbins881 23 74 246 9 023-8 i Luleå den 28 september 2017. Efter att först ha kopplats ihop med en annan 2-ax-vagn till Hirrs av NW, valde GC att dela upp en del av dem igen och återskapa dem som 2-ax-vagnar. Denna är en av dem, och dess NW-förflutna ses på den övertäcka NW-märkningen.
Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf
Deutsch
Senast uppdaterad: 2021-12-26
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2021