Övriga svenska tåg

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Utöver de mer traditionella järnvägsföretagen, finns en mängd uthyrningsbolag, industrier m.fl. Här visar jag en del av dessa fordon och tåg.

Trafikverket / f.d. Affärsverket Statens järnvägar (ASJ)


Affärsverket Statens järnvägar (ASJ) levde kvar efter bolagiseringen av verksamheterna 2000/2001. Man ägde, förvaltade och hyrde ut lok och vagnar för tågtrafik, och man förvaltade även leasing- och leaseholdåtaganden samt ett antal andra åtaganden som var under avveckling. ASJ upphörde vid årsskiftet 2012/13 och kvarvarande verksamhet överfördes i Trafikverket. På bilden ses nyreviderade Rc3 1041 i Hagalund den 5 oktober 2007. Som fordonsinnehavarbeteckning valde ASJ signaturen SSRT, som enligt vissa uppgifter inte skulle uttydas på något sätt, men enligt andra stod det för Swedish State Railways Trains.


Connex första nattåg från Övre Norrland rullar in på Stockholm C den 16 juni 2003. Loken och vagnarna var då ännu inte renoverade och var fortfarande målade SJ-blå. Dessutom satt den tidigare entreprenören Tågkompaniets dekaler kvar.


SSRT Rc6 1325, uthyrt till Connex, på Stockholm C den 7 juli 2004.


ASJ:s rullande materiel var sliten och genomgick ett omfattande renoveringsprogram under ett antal år. ASJ valde i mitt tycke en smakfull färgsättning. Här ses Rc6 1324 med ett par nyupprustade vagnar i samband med 150-årsfirandet av den svenska järnvägen i Gävle den 9 september 2006.


ASJ:s BC4 5429 på Stockholm C den 2 maj 2006.


Connex tåg från Övre Norrland, draget av Rc6 1330 lämnar Gävle den 16 april 2007.


Rc6 1329 med ett "norrlandståg" i kroken rullar in i Arboga den 23 april 2007. Notera att detta lok då saknade Connex-dekal.


Veolia-märkta Rc6 1328 i Hagalund den 7 mars 2008.


Rc3 1040, uthyrt till norska Ofotbanen och i trafik för Unionsexpressen, på Stockholm C den 3 juli 2008.


Fina och detaljrika Legomodeller på ASJ:s kontor i Stockholm den 13 mars 2009.


ASJ B2 5528 i Ljusdal på morgonen den 13 maj 2009.


ASJ B9 5204 i Hagalund den 13 maj 2009.


Inredningen i B9 5204.


Rc6 1323 tillfälligt utställt på Järnvägsmuseet i Gävle den 24 juli 2009.


ASJ BF4 5411 på Stockholm C den 8 januari 2010.


Rc6 1323 framför Tågabs persontåg i Göteborg den 27 januari 2010.


Rc6 1328, uthyrt till SJ Norrlandståg AB, i Malmö den 21 juni 2011.


ASJ WL6 5616 i Hagalund den 1 december 2011.


Trafikverket har sedan hösten 2016 tillstånd inte bara som infrastrukturförvaltare, utan även som järnvägsföretag. Flera verksamheter omfattas, bl.a. Järnvägsmuseet, Trafikverksskolan i Ängelholm, snöröjningsfordon m.m. Här ses biovagnen S11 4871 i Gävle den 13 april 2017.


Trafikverkets inspektions- och konferensmotorvagn Y1S 1363 (f.d. PMV 2000) i Värtan den 26 april 2017. Här ses den rätt unika motorvagnen tillsammans med Hector Rail 021.001 WALL-E på Värtans västra bangård.


Ett smått unikt möte mellan Trafikverket och Hector Rail på Stockholms Hamnars spåranläggning i Värtan senare samma dag.


Trafikverket R12 5178, uthyrd till SJ, i Boden på morgonen den 15 maj 2017.


Trafikverket Rc1 1021 med "Kapacitetståget" på Stockholm C den 9 november 2018.


SSRT Rc6 1334 med Vy Tågs logga i fronten, på mellanbangården i Hagalund den 10 februari 2021.




Mellan den 2 september och den 7 oktober 2021 turnerade Connecting Europe Express runt i Europa, för att uppmärksamma att EU utsett 2021 till European Year of Rail. Tåget drogs i Sverige till stor del av Trafikverkets lok SSRT Rc6 1325 och 1323. Även Hector Rail deltog i tågdragningen i Sverige. I tågsättet gick bl.a. en av SBB:s Apm-panoramavagnar. Här ses tåg 29039 passera genom Älvsjö den 2 oktober 2021.


Under 2022 byttes VKM-märkningen ut på fleralet fordon från SSRT till TRVF (Trafikverket Fordonsresurser). Här ses TRVF Rc6E 1332 med Vy Tåg AB:s tåg 96 i Boden den 29 juni 2022.


TRVF Rc1 1021 och Järnvägsmuseets DAL 651 i Kiruna den 1 juli 2022.


TRVF Rc6 1334 i lokstallet i Hagalund den 27 mars 2024. Detta blev sannolikt min sista bild av Rc-lok inne i lokstallet; endast någon dag efter att bilden togs upphörde all verkstadsverksamhet i det fina lokstallet i Hagalund. Fastighetsägaren Jernhusen hade tydligen andra planer för lokstallet med sin stiliga travershall.

AB Transitio


AB Transitio ägs av flertalet Länstrafikhuvudmän. Företaget äger flertalet Regina-motorvagnar i landet och hyr ut dem, företrädelsevis till ägarna. Vidare har man de senaste åren finansierat köp av Öresundståg, nya pendeltåg typ X61-62 och ett antal dieselmotorvagnar typ Y31 ("Itino"). Ett fåtal motorvagnar hyrs inte ut på långtid, utan används t.ex. när en ordinarie motorvagn måste till verkstad för underhåll. Här ses ABTR X52 051 i Borlänge den 22 mars 2005. Enheten används numera i Upptågstrafiken som X52 9051.


ABTR X52 065 passera plankorsningen Esplanaden i Sundbyberg den 10 maj 2005. Även denna enhet används numera i Upptågstrafiken, som X52 9065.


ABTR X52 9016 i Västerås den 30 juli 2010, uthyrd till Tåg i Bergslagen. Denna enhet hette tidigare X52 3260 och levererades ursprungligen till SJ AB.


Världens snabbaste Regina! X52 9062 innehar än så länge det svenska hastighetsrekordet på 303 km/h. Här ses enheten i samband med ITS-mässan i Älvsjö den 22 september 2009.


ABTR X31K 4386 i Göteborg den 24 september 2008.


Transitios Itino-motorvagn Y31 1422 gömmer sig bakom stolparna i Göteborg-Olskroken den 16 april 2010.


ABTR ER1 001 i Tillberga den 27 juni 2018.


ABTR X11 3174 i Nässjö den 24 juni 2019.


ABTR X52 9016 i Luleå den 1 juli 2021.

NetRail


NetRail utvidgade sin verksamhet under ett antal år under senare hälften av 00-talet från att tidigare mest förmedla begagnade godsvagnar till att även rusta upp, hyra ut eller sälja begagnade personvagnar och lok. Ett av loken var Da 941, som här ses i Hagalund den 6 juni 2008, då loket fortfarande uppvisade tydliga spår från sin förre ägare.


NetRail köpte även ett antal Ma-lok. Den 15 augusti 2010 stod nyrenoverade Ma 827 i Hagalund.


NetRails växellok ME05-1 i Hagalund den 23 augusti 2011.


Pärlan, enligt min uppfattning, i NetRails flotta var panoramavagnen P1 201 med ett förflutet hos TGOJ, Tågkompaniet och inte minst TEE-tågen Rheingold och Rheinpfeil i Tyskland. Den var länge uthyrd till Veolia, som använde den som restaurangvagn i sina veckoslutståg mellan Malmö och Stockholm. Den 30 januari 2008 stod den inne i vagnhallen i Hagalund. Vagnen såldes våren 2013 till Nederländerna.


Panoramavagnen P1 201 växlas i Hagalund den 2 juni 2009.


NetRails nyrenoverade B1 4905 i Hagalund den 30 september 2008.


Den 15 september 2000 visade NetRail upp sin första Hirrs004, 23 74 292 1 000-6 i Frihamnen i Stockholm. Vagnen marknadsfördes som Concept Railcar och var försedd med lastsäkringsutrustning från Load-Lok.


NetRail äger också en Tbis, 23 74 571 5 488-6, som stod i Hagalund den 4 augusti 2009.


NetRail Laags071 23 74 446 2 312-6 i Karlstad den 21 juni 2012.


NetRail Laags071 23 74 446 2 304-3 i Falköping den 26 juni 2019.

Euromaint


Underhållsföretaget Euromaint har ett antal växellok i sin verksamhet. En del av det som idag är Euromaint lades först i bolaget Trainmaint i samband med att SJ:s underhållsverkstäder bolagiserades. Den 3 maj 2000 stod denna omärkta gamla Z-lokomotorn utanför lokstallet i Vännäs.


Här ses en gammal kämpe i ny målning, Uf 848 i Hagalund den 7 mars 2007. Loket tillverkades av Asea 1955 som SJ Ud 848.


I väntan på att Uf-loken ska bli färdigrenoverade används andra lok. Den 14 maj 2010 tjänstgjorde Z65 652 i Hagalund.


Euromaint köpte Skandiatransports (SKT) verkstad i Landskrona i slutet av år 2009 (jfr. nedan). Den 21 juli 2010 användes SKT Z66 600 som växellok i Hagalund.


Euromaint V4 146 i Hagalund den 2 april 2012.


Euromaint Z65 526 på "CV" i Örebro den 26 juni 2012.


Euromaint Z66 613 i Hagalund den 4 maj 2021.

ProTrain


ProTrain bedriver både lokförarutbildningar och bemanningsverksamhet. En del av den senare är att bemanna Trafikverkets röjningslok på ett antal platser i Sverige. För detta har man hyrt in ett antal Voith Gravita-lok. Här ses D-TPAS 92 80 1261 007-9 på Malmö godsbangård den 20 maj 2020.


ProTrain Voith Gravita 10BB 92 80 1261 004-6 i Nässjö den 21 maj 2020.


ProTrain Voith Gravita 10BB 261 007 och 006 i Solna den 19 april 2021.


ProTrain Voith Gravita 10BB 261 004 i Norrköping den 27 januari 2024.

Swedtrac


Swedtrac är ett litet småskaligt företag med olika verksamhetsområden. Man hyr bl.a. ut personal och fordon, man underhåller tåg, m.m. Här står T43 239 utanför diesellokstallet i Hagalund den 27 april 2007. Loket hyrdes av Sveriges Järnvägsmuseum och används inte längre i SWT:s verksamhet.


Drygt tre år senare använde SWT istället ett annat lok med "GM-muller"; TMZ 1421, som här ses växla i Hagalund den 17 maj 2010.


En gammal hederlig O-vagn i Hagalund den 28 juni 2012, Swedtrac S-SWTAB 21 74 370 0 162-1.


TMZ 1421, nu med större dekaler, vid lokstallet i Hagalund den 30 juli 2012. Senare samma år såldes loket till Inlandsbanan, som målade om det i sina färger och döpte det till Cathis.


Swedtrac hyrde tidigare Z68 656 Ronnie av SJ AB. Den 30 juli 2012 växlade lokomotorn i Hagalund.


Swedtrac Z65-lokomotor DAL 3182D utanför Gamla vagnhallen i Hagalund den 7 februari 2013.


Swedtrac hyr ett antal T43:or från Nordic Re-Finance (se nedan). Här ses T43 251 (EVN-nummer 92 74 2000 251-5) i Hagalund den 14 mars 2013.


"Ny" TMZ i Swedtracs verksamhet var TMZ 1411 Skuld, införskaffad från norska Baneservice. Lokets främsta roll var att kunna användas för att bogsera havererade tåg, t.ex. i samband med nedriven kontaktledning e.dyl. Den 2 april 2013 stod loket på samma plats som TMZ 1421 ovan utanför lokstallet i Hagalund.


Swedtrac T44 261 utanför diesellokstallet i Hagalund den 3 juni 2015.


T43 239, som Swedtrac hyrde av Nordic Re-Finance, rullar in på Gävle godsbangård den 8 juni 2017.


T43 251 och T44 268, båda inhyrda från Nordic Re-Finance, utanför dieselverkstaden i Hagalund den soliga 5 februari 2021.


Inhyda T44 261 framför "Gula Huset" i Hagalund samma dag.

Svensk Tågkraft AB


Nohab i Trollhättan byggde under 1950-, 60- och 70-talen en lång serie dieselelektriska lok på licens från amerikanska GM-EMD. Dessa "rundnosar" exporterades främst till Danmark och Norge, men även Ungern köpte lok av Nohab. I början på 1990-talet inledde danska DSB utrangeringen av Mx- och My-loken men flera såldes "tillbaka" till Sverige och sattes i trafik av flera nybildade järnvägsföretag i avregleringens början. Svenskt Tågkraft AB inledde sin verksamhet i Nässjö år 2006. Här ses nyrenoverade TMX 1031 bredvid en okänd "systermaskin" vid lokstallet i Nässjö den 15 juni 2006. Loket hade köpts tidigare samma år av danska Lollandsbanen.


TMX 1042 i Jönköping den 15 juni 2006. Loket tillhörde då Svensk Tågteknik (STT) och var uthyrt till Inlandsgods. Ödets ironi kanske, men båda dessa företag gick sedermera i konkurs. STAB köpte loket 2008.


STAB TMX 1033 i Hagalund den 25 oktober 2006.


STAB TMX 1042 i Kristianstad den 4 april 2009.


STAB TMX 1031 på Älvsjö godsbangård den 12 maj 2010.


"GM-muller" på Stockholm C den 9 juni 2010. TMX 1031 passerar på väg till Älvsjö godsbangård.


STAB TMY 1111 i Hagalund den 9 juni 2010. Detta lok byggdes om av STT år 2004 och förseddes med Cummins dieselmotor. Tidigare har loket bl.a. gått i trafik för BK Tåg.


STAB TMZ 1418 i Falun den 11 september 2013.


STAB TMX 1031 framför elloket 5100 i Nässjö den 23 april 2014. Elloket är ett rumänskt licensbygge av lok som Asea ursprungligen levererade till rumänska statsbanorna CFR. Sedan köptes loket av dåvarande Karlsdorfer Eisenbahn Gesellschaft (KEG) i Tyskland som inledde en ombyggnad från 25 kV-system till 15 kV. KEG fick aldrig konstruktionen godkänd och sedan gick företaget i konkurs 2004. STAB köpte loket 2012 och arbetade flera år med att det driftsatt, men till sist valde man att sälja loket tillbaka till Rumänien.


En av STAB:s Y1:or har försetts med aggregat som lägger på medel mot spårhalka. Här ses Y1 1353 i Herrljunga den 9 oktober 2015.


STAB köpte Ra 988 ("Rapid 4") 2012 från Sveriges Järnvägsmuseum. Det används bl.a. till att dra en ombyggd resgodsvagn med aggregat som lägger på medel mot spårhalka. Den 9 oktober 2015 växlades loket i Herrljunga.


Nässjö Järnvägsmuseums tåg från Ådalsliden med inhyrda STAB Rc4 1156 som dragare på Uppsala C den 5 augusti 2018.


STAB T43 231 på Halmstad rangerbangård den 28 maj 2019.


STAB 1802 med makadamtåg i Barkarby den 15 juni 2019. Loket har ett förflutet i Luxemburg.


STAB TMX 1012 med en växeltransport i Hallsberg den 24 juni 2019.


STAB TMX 1009 i Gamlarp den 20 maj 2020.


STAB TMY 1111 i Halmstad den 8 april 2021.


STAB 1802 som beredskapslok på Göteborg-Sävenäs den 9 april 2021.


STAB Ra 988 på Uppsala C den 16 juli 2022.


STAB T42 239 i Uddevalla den 4 april 2023.


På väg norrut genom Floby den 17 oktober 2023. På "sidan" stod ett godståg, draget av STAB Rc2 ÖBB 003.

Nordic Re-Finance


Nordic Re-Finance AB är ett finansbolag som tämligen nyligen trätt in på den svenska järnvägsmarknaden. Företaget har köpt ett antal (bättre) begagnade drivfordon som hyrs ut till olika tågoperatörer. Här ses nyrenoverade T43 229 (EVN-nummer 92 74 2000 229-1) i Hagalund den 28 januari 2013.


NRFAB T43 240 med ett GE PowerHaul-lok (GE PH37ACi) på testning på Stockholm C den 30 november 2013.


Våren 2015 köpte Nordic Re-Finance ett antal Rc4-, V5- och Z70-lok av Green Cargo. Här ses Rc4 1164 i Hagalund den 17 juni 2015.


Nordic Re-Finance T43 238 i Hagalund den 26 januari 2017.


Nordic Re-Finance Z70 716 i Värtan den 15 mars 2017.




Två bilder av NRFAB T43 238 den 22 januari 2019. På den övre bilden ses loket redo för avfärd utanför diesellokstallet i Hagalund och på den nedre bilden är loket i Värtan.


Nordic Re-Finance T43 257 M i Kil den 18 december 2020.


Nordic Re-Finance köpte under 2020 in tre danska ME-lok från DSB, och anpassade dem för svensk trafik. Här ses TMe 1527 i Kil den 18 december 2020, uthyrt till Nordiska Tåg som använder det som beredskapslok på uppdrag av Trafikverket.


NRFAB TMZ 1454 Balder i Hallsberg den 13 februari 2021.


NRFAB nyligen "strajpade" Rc4 1158 i ny design, i ett av CFL cargos godståg, mellan Lerum och Stenkullen den 24 mars 2021.


NRFAB T43 238 i Värö den 25 mars 2021.


NRFAB Z70 750 i Göteborg-Sävenäs den 22 april 2021.


Tre av Nordic Re-Finances T43:or i Solna den 19 maj 2021. Närmast i bild T43 238 och bakom det T43 257 M.


NRFAB T43 229 i Flemingsberg den 6 oktober 2021.


NRFAB Rc4 1146 i Falköping den 8 oktober 2021.


NRFAB nya växellok LC 800 på Malmö godsbangård den 22 februari 2022.


År 2021 köpte Nordic Re-Finance resterande ME-lok från DSB. Sucessivt byggs loken om och förses med ETCS, och erbjuds hugade järnvägsföretag att hyra. Här ses fem av nykomlingarna på Malmö godsbangård den 22 februari 2022. Närmast TMe 1504.


Alpha Trains 119 006 med NRFAB som VKM på Stockholm S den 23 mars 2022.


Railcares malmtåg för Kaunis Iron passerar Abisko östra den 2 juli 2022. Främst gick NRFAB Re 482 040, med ett förflutet i Schweiz.


Möte med CFL cargos godståg 49528, draget av inhyrda NRFAB Rc2 1039 (som haft ett förlutet som Hector Rail 143.139 Berserk), vid Bryngenäs den 14 oktober 2022.


NRFAB Re 482 049 (f.d. SBB Cargo) i Hallsberg den 23 mars 2023.


NRFAB Re 482 039, uthyrt till Real Rail, i Sundsvall på kvällen den 4 maj 2023.


NRFAB TMe 1504 i Nässjö på kvällen den 16 oktober 2023.


Trenne NRFAB Z70 i Malmö den 1 december 2023; fr.v. 716, 741 och 736.


NRFAB T43 238, uthyrt till Hector Rail, i tåg 71163 i Tystberga den 27 janauri 2024.


NRFAB Re 482 049 i Lund den 23 februari 2024. Med i tåget gick bl.a. två TMe-lok i transport.

Interfleet


Interfleet (idag SNC Lavalin) är ett världsomspännande järnvägskonsultföretag. Man trädde in på den svenska marknaden 2003 genom förvärv av TrainTech Engineering AB, som var SJ:s maskinavdelnings laboratorium ("Ma-labbet") i bolagiserad form. I Hagalund fanns lokaler och testhall, liksom mätvagnarna. År 2011 koncentrerades personalen i Stockholmsområdet till kontoret i Solna Strand (Vreten) och lokalerna i Hagalund tömdes. Samtidigt avyttrades fordonsparken till Swedtrac. Här följer ett antal bilder från Hagalund med omnejd den 19 april 2009, i samband med iordningsställande av ett provtåg. Mätvagnen Qib 984 0022-3 utanför "Ma-labbet". Vagnskorgen har med all sannolikhet ett förflutet hos OKB, som hade ett antal vagnar som var snarlika de tyska s.k. Hechtwagen.


ITAB:s andra mätvagn Qib 80 74 984 0023-1 är en f.d. tysk Schürzenwagen, dessutom med öppen plattform i en änden.


ITAB Z43-lokomotor Q 099.


Ett provtåg på väg genom Ulriksdal. På bilden ses ett tvärsnitt av Järnvägssverige: Loket hyrdes av SJ AB, motortrallan som skulle testas tillhörde Railcare, mätvagnen och testpersonalen kom från Interfleet, loket kördes av förare från Swedtrac och ekipaget framfördes på Banverkets (idag: Trafikverkets) spår.

Övrigt


Siemens Vectron-lok 193 970 i Hallsberg den 5 november 2015. Loket var i Sverige för test av ERTMS/ETCS-utrustningen. Loket såldes 2021 till Hector Rail.


Alpha Trains Traxx-lok 119 009 i Hagalund den 18 mars 2015. Loket var tidigare uthyrt till noska Cargo Net och EVN-numret påminde om det; 91 76 0119 009-8 N-Rpool.


Railpools sprillans nylevererade Traxx-lok 187 406 på Göteborg-Sävenäs den 3 maj 2021.


Nylevererade Railpool 187 415 på Göteborg-Sävenäs den 4 september 2023.


Railpool 187 402 med Nordiska Tåg:s T44 263 "i kroken", på Karlstad C den 21 mars 2022.


Nordiska Tåg:s långrälståg, draget av NRFAB Rc4 1148, passerar genom Hallsberg den 15 mars 2023.




I september 2021 visade Vossloh upp ett av sina DE18-lok på en uppvisningsturné runt i södra Sverige. Här ses loket i Hallsberg den 10 september 2021. Ett systerlok testades f.ö. i Hector Rails trafik vintern 2017.


Tjeckiska CZ-Loko har gjort en inbrytning i Skandinavien, genom leverans av 10 st EffiShunter 1000 för insats i Sverige och Norge. Här ses Trainpoint 744 144 på Göteborg Sävenäs den 20 oktober 2022.


BLS Rail AB Rc3 1051 på Hallsbergs rangerbangård den 28 april 2021.


Trainpool är ett bemanningsföretag som hyr ut lokförare. En period hade man uppdraget att tillhandahålla både lokförare och lok till bygget av Citybanan i Stockholm. Den 16 juni 2015 stod de båda nya Vossloh G6-loken (BR 650 i Tyskland) 90 80 0650 078-5 D-VL och 90 80 0650 303-7 D-VL på Stockholm C i väntan på nya uppdrag.


Bombardier Transportation Z65 582 på Västerås norra den 1 mars 2007.


Alstom (f.d. Bombardier) Z65 582 växlar undan nya Västtrafik X80 80004 på Västerås norra den 4 april 2022.


Trafficares Uf 860 i Hagalund den 21 februari 2007.


CQ Correct AB är ytterligare en verksamhetsutövare i Hagalund. Den 29 februari 2012 stod CQC Z43 483 utanför gamla vagnhallen.


Det finns fortfarande en hel del industrier med egna spåranläggningar och fordon. Här ses Korsnäs lok 3 (Lokomo C600) i Fliskär den 17 juni 2008. Loket hade just lämnat ett antal vagnar på överlämningsstationen.


BillerudKorsnäs V11 711 i Fliskär den 6 juni 2017...


...och två dagar senare, den 8 juni 2017. Loket är f.d. TGOJ V11 711.


BillerudKorsnäs AB diesellok 98 74 0002 349-3 i Kristinehamn den 4 februari 2013. Loket används normalt i växlingen på Gruvöns bruk i Grums och har ett förflutet som TGOJ V10 701. Notera att den mittersta hjulaxeln saknas.


BillerudKorsnäs V10 2349 växlar ett av Hector Rails vagnssätt, som strax innan ankommit från Norge, i Grums den 28 januari 2021.


BillerudKorsnäs nya Gmeinder-tillverkade växellok KBF 5002 i Frövi den 3 december 2021.


SSAB Z68 655 i Luleå den 28 september 2017.


En av SSAB:s slaggtransportvagnar i Luleå samma dag.


Ett av SSAB:s ASJ-tillverkade lok med en torpedvagn i Luleå den 1 juli 2021.




Två bilder av Sandvik AB Otso 3-lokomotor 8805 i Sandviken den 27 april 2018..


När den svenska järnvägsmarknaden började öppnas för andra aktörer än SJ i början på 1990-talen var Orsatåg ett av de matarbolag som inledde sin trafik. Här ses Z67 649 i Gävle den 16 april 2001.


Z67 649 såldes sedermera till Gävle Järnvägsteknik, som numrerade om den till Z67 002. Här ses den avställd i Norrsundet den 14 augusti 2018.


Skandiatransports Z43 i Landskrona hamn i april 1999. Denna lokomotor har ett förflutet hos f.d. Göteborg-Särö Järnväg (GSJ) och är idag bevarad hos Bergslagernas Järnvägssällskap.


Skandiatransports andra Z43 var av den äldre modellen och målad i SKT:s gröna färgsättning. Här ses den i Landskrona hamn vid samma tillfälle.


DB 420 119 växlas från Motala station vidare till Motala verkstad av lokomotorn Gulingen den 7 november 2002.


Vossloh Nordic Switch Systems AB diesellok 92 74 1000 664-1 på "CV" i Örebro den 26 juni 2012.


Midwaggon Z43-lokomotor i Ånge på morgonen den 7 april 2016.


För att växla ut och in fordon i lokstallet använder Midwaggon en f.d. östtysk ackumulatorlokomotor, s.k. ASF (AkkuSchleppFahrzeug). Här tronar den på vändskivan i Ånge senare samma dag.


Midwaggon ASF i Ånge den 3 juni 2021.


I Trelleborg växlar VÄTE med hamnens tvåvägsfordon, tillverkad av Terberg/Zagro. Här ses vehikeln växla DN-tåget av färjan F/S Sassnitz den 23 augusti 2019.


VÄTE V5 152 växlar på Malmö godsbangård den 20 maj 2020.


Quick T21 111 i Ånge den 3 maj 2023.


NTT Z65 583 med omisskännligt SJ- och TGOJ-förflutet, på Sävenäs rangerbangård den 2 oktober 2023.


Inför att SJ i slutet av 1980-talet övergav den bruna färgsättningen till förmån för den blå anlitades en reklambyrå som tog fram ett antal förslag. Modelltåget på bilden har den målning som man fastnade för. Dock ansåg biltillverkaren Opel att den föreslagna loggan liknade deras Opel-Blitzen för mycket och SJ fick tänka om. Personligen tycker jag nog snarast att den föreslagna loggan mer påminner om London Transports klassiska logotyp. Modelltåget stod på en hylla i ett matrum i "Runda huset".


Jörgen Edgar bygger modeller av järnvägsfordon för hand i (främst) skala N. Under ett antal år har jag samlat på mig en modell av varje fordonstyp som jag har eller har haft typutbildning på. Här ses hela samlingen i mars 2018 i utbildningsordning från vänster; SL A30B/B30B (Lidingöbanan), SL X1, SL X10, DB X420, SJ Rc3, SJ Rc6, SJ X2, SJ X40, SJ X52 "Regina", SKÅJ Ra, SJ AFM7 (manövervagn), SJ X55, SJ X12, MTRX X74, Hector Rail 021, Vossloh G6, Hector Rail 921 (Z70), Hector Rail 241 ("Traxx"), Hector Rail 242 ("Taurus") och Hector Rail 243 ("Vectron").


För den yngre generationen tog Jörgen fram ett antal trätågsmodeller. Även mina barns samling blev med tiden ganska omfattande... Fr.v. SL X1, SL X10, DB X420, DB ET 420, SJ Rc6 + A11, SJ Rc6 + B11 samt SJ X2. Jojo!

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2024-03-29
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024