Hector Rail

Svenska godståg Hem



Lokstallet i Hallsberg den 26 mars 2012. Fr.v. 141.002 Kiddo, 241.004 R2D2 och 242.532 Lightyear. Hector Rail trädde in på den svenska marknaden år 2004. Sedan dess har företaget vuxit och har idag en marknadsandel på ca 7 %. Företaget ägdes tidigare huvudsakligen av norska Höegh Capital, men sedan 2014 är EQT Infrastructure II huvudägare. Hector Rail har utmärkt sig på flera sätt, dels eftersom man tecknat långsiktiga och värdefulla kontrakt, dels genom fordonsanskaffningen.

Trafiken bedrivs främst med moderna lok (441, motsvarar DB BR 189), 241 (Bombardier TRAXX, motsvarar DB BR 185.2), 242 (Siemens ES 64 U2 Taurus), 941 (Vossloh G2000) samt 942 (MaK G 1205)), men också med begagnade lok från Norge (161, tidigare El15), från Österrike (141, tidigare ÖBB Rh 1012 resp. 142, tidigare ÖBB Rh 1142), från Tyskland (162, f.d. DB BR 151) och Sverige (143, f.d. SJ Rc3; 841, f.d. T43 och 921, f.d. Z70). De flesta loken bär namn efter hårdkokta filmhjältar och -hjältinnor.

Den första siffran i Hector Rails litteranummersystem anger antalet strömsystem som elloket kan köras på. Den andra anger antalet drivaxlar och den tredje anger ordningsnumret för lokkategorin, t.ex. 141, 142 och 143. Alla är ensystems fyraxliga ellok, men är tre olika typer. Dieselelektriska lok har 8 som första siffra, medan dielsehydraliska lok börjar på siffran 9.

021


2016 inleddes en ny trafik för Fortum med biobränsle till nya kraftvärmeverket i Värtan. För växlingen i lossningsanläggningen har Hector Rail anskaffat ett batteridrivet tvåvägsfordon från italienska Zephir. Loket (i brist på bättre benämning) har har fått typbeteckningen 021 och det, i mitt tycke, passande namnet WALL-E. Här ses loket i Värtan den 14 januari 2016.


021.001 WALL-E parkerat som vägfordon i Värtan den 27 januari 2016.


Måndagen den 8 februari 2016 genomfördes den första provlossningen av tre vagnar i lossningsanläggningen i Värtan. Det var också första gången WALL-E drog lastade vagnar på allvar.


021.001 WALL-E med ett nästan färdiglossat tåg på "kajspåret" norr om lossningsanläggningen i Värtan den 17 mars 2016.


021.001 WALL-E bredvid "Bluesbrodern" 921.002 Elwood i Värtan den 23 mars 2016.

141


De tre 141-loken köptes 2007 av österrikiska ÖBB (där de tidigare hade typbeteckningen Rh 1012), efter att ett av dem hade provkörts i Sverige. 141.003 Starling (ex ÖBB 1012 003) visades upp för intresserad allmänhet på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle den 8 september 2007.


141.002 Kiddo invid konkurrenten GC Rc4 1321 i Holmsveden den 28 augusti 2008. Vattentornet till vänster skadades vid en svår olycka 1917, då ett tåg med ryska krigsinvalider spårade ur och körde in i vattentornet. Än idag kan man se nyansskillnaden i teglet.


141.002 Kiddo passerar hållstället Norra Bantorget vid Stockholm C den 17 mars 2009.


141.003 Starling i den bleka vintersolen i Hagalund den 29 januari 2010.


141.003 Starling passerar Stockholm C den 26 mars 2010. Loket skadades i januari 2011 och har varit "reservdelsförråd" sedan dess.


141-loken var under en längre tid uthyrda till Veolia Transport (idag Transdev), som använde dem i sina persontåg. Den 29 augusti 2010 drog 141.001 Ripley veckoslutståget från Stockholm till Malmö.


141.001 Ripley i Hallsberg den 11 mars 2011.


141.002 Kiddo växlar "till stall" på Hallsbergs rangerbangård den 5 mars 2015.


Förarplatsen i hytt 1 på 141.001 Ripley.


Växling med 141.001 Ripley i Hallsberg den 16 november 2015.


141.001 Ripley (längst t.h.) och 141.002 Kiddo tillsammans med 241.010 Yoda och 242.503 Balboa i Hallsberg den 9 februari 2016.


Kil på kvällen den 11 april 2016. 141.001 Ripley har nyss ankommit med ett tåg från Grums, som senare ska fortsätta till Hallsberg. Bakom henne står Fortum-tåget till Värtan (40100), draget av 143.064 Bifrost och 143.046 Prins August (skymd).

142


De tre första 142:orna fick namn från den spännande spionfilmen "Den tredje mannen" (med bl.a. Orson Wells), som utspelar sig i Wien några år efter andra världskrigets slut. Den 26 september 2006 stod 142.002 Calloway och 142.003 Schmidt i Frövi.


142.002 Calloway och 142.003 Schmidt utanför hjulsvarven i Hagalund den 10 november 2006.


142.001 Martins, ännu i ÖBB-målning men med Hector Rail-dekaler, i Hagalund på kvällen den 24 november 2006.


142.108 Butler i Hagalund den 23 februari 2007.


142.107 Benell i Nykvarn den 17 maj 2010.


142.002 Calloway i Kjula den 7 februari 2011.


142.211 Dobbs med timmertåg i Ånge den 19 juni 2012. 1422-loken är utrustade med ETCS.


142.209 Spade med okänd "multipelkollega" i Bräcke den 6 maj 2013.


Möte med ett av Hector Rails timmertåg, draget av 142.001 Martins, i Moradal samma dag.


Möte i aftonljus med ett av Hector Rails 142-dragna timmertåg i Gnarp den 17 december 2013. Närmast ses 142.209 Spade.


142.209 Spade framför ett tomtåg till Bensjöbacken i Ånge den 7 april 2016.


Efter att ha lämnat vagnarna i Bensjöbacken, återvände loket till Ånge och ses här utanför lokstallet senare samma dag.


142.211 Dobbs utanför lokstallet i Ånge den 7 april 2016.


142.001 Martins utanför lokstallet i Ånge den 25 maj 2016.


142.006 Stark och 142.211 Dobbs i Ånge den 25 maj 2016.

143


Våren 2014 köpte Hector Rail 13 stycken Rc3-lok av SJ AB. Fem av dessa såldes sedan vidare till Tågab. Hos Hector Rail fick Rc3-loken typbeteckningen 143. Dessa lok fick inte namn från filmens värld, utan namn som tidigare burits av SJ-ånglok i järnvägens ungdom. Den 14 maj 2014 stod 143.054 Halfdan Snälle och 143.064 Bifrost i Hallsberg. Som synes förseddes de inledningsvis bara med dekaler, men successivt lackas de om i Hector Rails färger.


143.039 Berserk i Hagalund den 10 juni 2014. Loket var under många år SJ:s "växelhoj" i Hagalund.


Den 25 augusti 2014 fick 143.039 Berserk rycka in som dragare av Veolias "Snälltåget" och ses här efter ankomst på Stockholm C.


Ett godståg draget av 143.064 Bifrost passerar Skövde den 10 april 2015.


Först ut att renoveras och målas om blev 143.060 Jernsida. Här ses loket i Skövde den 5 juni 2015. Personligen anser jag att loket passar bra i Hector Rails färgsättning.


143.039 Berserk med SCT-tåget i Herrljunga den 20 juli 2015.


Sedan kom 143.059 Fenrisulven ut från revision. Här ses loket i Herrljunga den 21 augusti 2015.


143.060 Jernsida och 143.059 Fenrisulven i Skövde på kvällen den 7 oktober 2015.


143.039 Berserk och 242.504 Mr Potato Head i Hallsberg den 5 november 2015.


Hector Rails första tåg med biobränsle för Fortum från Norge, "på sidan" i Järna den 19 januari 2016. Tåget drogs av 143.048 Saga och 143.064 Bifrost. Som kuriosa kan nämnas att Hector Rails allra första tåg den 13 december 2004 drogs av just SJ Rc3 1048, tillsammans med 1046; båda loken ägs idag av Hector Rail.


143.048 och 143.061 i den bleka januarisolen vid det stiliga stationshuset i Värtan den 29 januari 2016. Stationshuset påminner om ett litet slott i Loiredalen. SJ:s chefsarkiket Adolf Edelsvärd inspirerades av den franska nyrenässansen; flera andra samtida stationshus byggdes i samma stil, t.ex. Linköping och Karlstad. Värtans stationshus stod klart 1882, samtidigt som Värtabanan invigdes. Liknande stationshus fanns tidigare i Albano och vid Norrtull, men de är rivna sedan länge.


143.060 Jernsida gömmer sig lite bakom träd och kontaktledningsstolpar i Hallsberg den 12 februari 2016.


143.048 Saga och 143.061 Valkyrian i Värtan den 4 mars 2016.


143.048 Saga och 143.061 Valkyrian i spetsen för tåg 40123 på Stockholm C den 4 mars 2016.


Vädret var betydligt bättre en vecka senare, den 11 mars 2016, då 143.060 Jernsida gick ledande i tåg 40123 genom Stockholm.


Den 17 mars 2016 gick för första gången de båda Hector Rail-målade 143:orna 143.060 Jernsida och 143.059 Fenrisulven tillsammans i Fortum-tåget. Här ses de på morgonen i Värtan efter ankomst i tåg 40108.


Godståg 40110 till Forsbacka, draget av 143.059 Fenrisulfen och 143.064 Bifrost i Uppsala den 21 april 2016.


Samma tåg i Skutskär norra senare samma dag.

161


161.106 Deckard har just ankommit Karlstad C med ett timmertåg på kvällen den 12 maj 2008. Loket är f.d. NSB El15 2196 och användes tidigare på Malmbanan.


En liten stund senare gjorde loket rundgång i kvällssolen.


161.106-0 Deckard igen, denna gång i Kristinehamn på kvällen den 6 augusti 2008.


161.104 Doyle gör rundgång på Karlstad C den 23 mars 2009.


161.103-7 Gittes och 161.105-2 Callahan vid lokstallet i Hallsberg den 17 maj 2009. Som synes bär 161.105 fortfarande sin blå MTAS-målning, som påminnelse om lokens tidigare hemmavist på Malmbanan.


161.103-7 Gittes vid lokstallet i Hallsberg den 9 augusti 2009.


161.101-1 Plissken vid Viala på Västra Stambanan den 22 juli 2010.


161.101-1 Plissken utanför lokstallet i Hallsberg några dagar senare, den 30 juli 2010.


Möte med 161.105-2 Callahan i Ölme på eftermiddagen den 17 januari 2012.


161.106-0 Deckard på Karlstad C den 5 november 2013.

241


Hector Rails första stora anskaffning av moderna ellok, littera 241, är ett "riktigt" flersystemslok, som körs i trafik mellan Sverige och Tyskland via Danmark. Tillverkaren Bombardier kallar loket TRAXX, men det är nog mer känt som BR 185. En del av 241-loken har fått sina namn från karaktärer i Star Wars-filmerna, men inte alla. Beställningen gjordes i början av 2007 och på Nordic Rail-mässan samma höst visade tillverkaren upp en modell. Samtidigt presenterades företagets nya designprogram. I serieutförandet fick loken dock bara två strömavtagare.


Möte med 241.004 R2D2 på Västra Stambanan den 21 mars 2008. Loken blev också tidigt märkta enligt de nya europeiska reglerna; 91 74 6 241 004-9 S-HCTOR, där S står för Sverige och HCTOR är innehavarbeteckningen (s.k. VKM (Vehicle Keeper Marking)).


241.002 Skywalker växlar till stall i Hallsberg på kvällen den 7 augusti 2008.


241.007 har givetvis fått namnet Bond (!). Här står loket på "Maxim" i Gävle den 11 februari 2009 och väntar på nya uppdrag.


241.006 Calrissian passerar genom Falun C den 28 april 2009.


241.003 Organa väntar på nya uppgifter i Hallsberg den 11 maj 2009.


Dagen därpå, den 12 maj 2009, stod 241.003 Organa på "Maxim" i Gävle.


Här rullar 241.005 Solo in i Ljusdal på morgonen den 13 maj 2009...


...och rullar sakta fram mot stoppsignalen i morgonsolen.


Helguppställda lok vid lokstallet i Hallsberg den 17 maj 2009. Fr.v. 241.003 Organa, 141.002 Kiddo och 921.002 Elwood.


241-loken drog också Veolias persontåg. Den 20 juli 2009 stod 241 005 Solo spänt framför Veolias nattåg från Göteborg till Narvik på Stockholm C.


241.009 Moneypenny på Stockholm C en månad senare, den 21 augusti 2009.


Förarplatsen på 241.009 Moneypenny. Uppe t.h. ses den danska ATC-panelen, och den svenska ses högst upp på förarpanelen. Längst t.v. på förarborden ses de tre kvitteringsspakarna för det tyska tågsskyddssystemet Indusi/PZB90.


Veolias veckolutståg till Malmö på Stockholm C den 25 oktober 2009. 241.001 Kenobi drog tåget denna eftermiddag.


241.010 Yoda i Hallsberg den 30 juli 2010.


241.006 Calrissian på väg genom Linköping med ett tåg från Tyskland den 17 oktober 2011.


241.004 R2D2 utanför lokstallet i Hallsberg den 26 mars 2012.


Möte med ett av Hector Rails godståg, draget av 241.004 R2D2, i Partille den 16 april 2012.


241.003 Organa med tåg 37412 i kroken, passerar Gantofta den 13 juli 2013.


241.006 Calrissian i väntan på nya uppdrag i Nässjö den 10 oktober 2013..


Ett godståg draget av 241.002 Skywalker mellan Sösdala och Tjörnarp den 23 april 2014.


Ytterligare ett möte med Hector Rails godståg, mellan Stehag och Höör senare samma dag. Tåget drogs av 241.006 Calrissian.


241.007 Bond passerar genom Linköping C med ett Samskip van Dieren-tåg den 23 juni 2014.


Möte med ett av Hector Rails "loktåg" mellan Moholm och Töreboda, draget av tyska mgw Service 185 642, den 21 augusti 2015.


241.008 Galore spänt framför tåg 42711 på Malmö godsbangård den 3 februari 2016.


241.011 C-3PO i Malmö samma dag.


241.008 Galore i Ringsted i Danmark senare samma dag...


...och i Nyborg på ön Fyn.


Lokparad i Hallsberg i snöfallet den 12 februari 2016. Fr.v. MGW 185 642 Günter 2, 143.054 Halfdan Snälle, 241.010 Yoda och 119 001, inhyrt från Alpha Trains.


119 001 på "Stallfemman" i Hallsberg den 14 april 2016, framför en 242:a och en 441:a. Loket hyrs av Alpha Trains. Loket har ett förflutet som CargoNet El.19 119 001.


Även 119 006 hyrs av Hector Rail från Alpha Trains, på så pass lång tid att Hector Rail står som "Vehicle Keeper" för loket. Här ses det på "Sand 2:an" i Hallsberg den 19 april 2016. Loket är märkt 91 76 0 119 006-4 S-HCTOR.


En trio "Traxx"-lok utanför lokstallet i Hallsberg den 11 maj 2016. Fr.v. GC Re 1428, MGW 185 642 "Günter 2" och Hector Rail 241.010 R2D2.


På kvällen den 5 juni 2016 kördes vårsäsongens sista Fortum-tåg till Norge, draget av 119 006, och här ses det passera Älvsjö.

242


Hector Rails senaste tillskott av moderna ellok är Taurus-loken. På bilden ses 242.001 La Motta i Hallsberg den 13 oktober 2010 i samband med testkörningar inför ett svenskt fordonsgodkännande (loket fick sedermera sitt ursprungliga löpnummer 531). Loket är ett kraftpaket (7 000 kW effekt och sth 230 km/h), kan köras på två strömsystem (15 kV, 16 2/3 Hz och 25 kV, 50 Hz) och är tillverkat av Siemens och dåvarande Krauss-Maffei (idag en del av Siemens) år 2000. Det köptes av Mitsui Rail Capital Europe. Hector Rail har köpt totalt sju lok av denna typ. Loktypen utvecklades ursprungligen för österrikiska ÖBB, men är numera spridd över stora delar av kontinenten. Några bilder från lokets hemregion finns på min sida med bilder från Österrike.


En tjur kommer till stan. Hector Rail 242.503 Balboa på premiärtur framför Veolias tåg 7150 från Malmö ankommer Stockholm C den 21 oktober 2011. Sedan dess har dessa tåg huvudsakligen dragits av 242-lok, naturligvis med vissa undantag.


242.532 Lightyear i Hallsberg den 26 mars 2012.


Veolias persontåg till Malmö redo för avgång från Hagalund den 26 juni 2012. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242 503 Balboa.


Veolias persontåg 7150 från Malmö till Stockholm ankommer Älvsjö den 19 juli 2012. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242 532 Lightyear.


242.531 La Motta med ett godståg i Hallsberg den 26 september 2012.


Veolias tåg till Malmö passerar Gamla stan på "Getingmidjan" på skärtorsdagen den 28 mars 2013. Denna dag drogs tåget av 242 531 La Motta.


Veolias tåg 3943 till Malmö passerar, något försenat, kilometer 10 strax söder om Älvsjö den 22 april 2013. Dragare var Hector Rails 242 503 Balboa.


242 531 La Motta framför Veolias "Snälltåget" på Stockholm C den 20 mars 2014.


242.504 Mr Potato Head med Veolias "Snälltåget" på "Getingmidjan" i Stockholm den 16 april 2014.


242.532 Lightyear med Veolias "Snälltåget" i kroken ankommer Linköping C den 23 juni 2014.


242.516 Ferdinand och 119 006, inhyrd från Alpha Trains, väntar på nya uppgifter utanför lokstallet i Hallsberg den 9 mars 2015.


En trio fjärrtågsalternativ till SJ under S:t Eriksbron i Stockholm den 23 augusti 2015. Fr.v. MTR Express tjänstetåg 99973, i mitten Skandinaviska Jernbanors "Blå Tåget" och t.h. Transdevs "Snälltåget", draget av 242.516 Ferdinand. Bilden visar också de modernaste drivfordonen som rullade i Sverige då, SJ X55 undantagen; fr.v. Stadler "Flirt Nordic", i mitten Siemens "Vectron"-lok och t.h. Siemens "Taurus"-lok (föregångaren till "Vectron"). Det kom även en X55:a (InterCity-version av Bombardier "Regina") i motsatt riktning en liten stund senare.


Stockholm C den 3 november 2015. 242.532 Lightyear, nyss ankommen med Transdevs "Snälltåget" 3940, bredvid MTR Express X74 74006, som en stund innan ankommit som tåg 2032.


Förarplatsen i 242.504 Mr Potato Head.


242.503 Balboa framför Transdev "Snälltåget" 13940 i Älvsjö den 9 januari 2016.


En sovande tjur. 242.516 Ferdinand på Malmö C den 3 februari 2016.


242.532 Lightyear rullar in på Hallsbergs rangerbangård med SFL-tåget från Frövi den 14 april 2016.


"R-gruppen" på Hallsbergs rangerbangård den 15 april 2016. 242.531 La Motta har just kopplats till tåg 40980 till Frövi.


242.531 La Motta i Frövi några timmar senare. Efter att vi hade lämnat vagnarna till pappersbruket i Frövi, växlade vi oss bort till de lastade vagnarna, som stod uppställda i Vanneboda. Än gång i tiden var det en egen station på TGOJ, men är idag en del av Frövi driftplats. Namnet lever dock kvar, som informell benämning på den delen av driftplatsen!


242.532 Lightyear och 441.001 Cyborg på "Pistolen" intill tornet på Malmö godsbangård den 19 april 2016.


Möte med kollegorna på "Snälltåget", draget av 242.516 Ferdinand, strax söder om Örtofta, den 19 april 2016.


"Snälltåget" 3940, draget av 242.516 Ferdinand, klart för avgång på Malmö C den 13 maj 2016. Denna syn kommer att försvinna; Snälltåget tar över tågdragningen i egen regi i oktober 2016. Man kommer att hyra ett par Siemens Vectron-lok för trafiken.


242.531 La Motta, med tjänstetåget till "Snälltåget" mot Malmö, lämnar Hagalund på morgonen den 23 maj 2016.


242.503 Balboa på Stockholm C med "Snälltåget" 3941 den 3 juni 2016.


242.516 Ferdinand i Gnesta den 13 juni 2016.


242.531 La Motta i Kolke den 20 juni 2016.


242.531 La Motta med "Snälltåget" 3943 i Norrköping samma kväll.


242.503 Balboa med södergående "Snälltåget" 3941, mellan Gripenberg och Tranås den 21 juni 2016.


242.504 Mr Potato Head med södergående SFL-tåg 40975, passerar Mjölby den 29 juni 2016.

441


Hector Rails två första flersystemlok, littera 441, levererades "begagnade" år 2006. De är tillverkade av Siemens och kallas av tillverkaren för ES 64 F4 (EuroSprinter 6400 kW Freight 4 strömsystem) och motsvarar DB:s BR 189. Loktypen är byggd för att kunna köras på Europas alla normalspåriga järnvägar, elektrifierade med de fyra vanligaste strömsystemen; 15 kV, 16 2/3 Hz (Sverige, Norge, Tyskland, Österrike, Schweiz), 25 kV, 50 Hz (t.ex. Danmark, Finland, Ungern m.fl.), 3 kV likström (Belgien, Polen, Italien, Slovenien m.fl.), samt 1,5 kV likström (stora delar av Frankrike, Nederländerna m.fl.). Hector Rail använder dock loken enbart i Sverige. Inte nog med att ström- och signalsystemen skiljer sig åt, utan (naturligtvis) även regelverken i de olika länderna. För att loket ska kunna användas överallt och därmed också kunna visa föreskriven front- och slutsignal i alla länder har strålkastarströmställaren inte mindre än 14 olika lägen! Loken beställdes ursprungligen som SBB Re 474, men de lämnades tillbaka till tillverkaren Siemens när tillståndsproceduren för loken i Italien drog ut på tiden. Här ses 441.001 Cyborg på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle den 9 september 2006, i samband med firandet av Järnvägen 150 år.


441.001 Cyborg i Hagalund den 5 mars 2007.


Möte i Strömtorp på Värmlandsbanan med 441.002 Croft den 12 februari 2009.


441.002 Croft drar iväg västerut från Hallsberg den 17 maj 2009.


441.001 Cyborg i kvällssolen vid lokstallet i Hallsberg den 12 april 2010.


Några dagar senare, den 16 april 2010, passerade 441.001 Cyborg Hallsbergs personbangård med ett godståg i kroken.


441.001 Cyborg söder om Uppsala den 9 juni 2010.


441.001 Cyborg på vändskivan vid lokstallet i Hallsberg den 13 oktober 2010.


441.001 Cyborg i Hagalund den 16 maj 2011.


Ett halvår senare,den 15 november 2011, stod 441.002 Croft i morgonsolen på lokuppställningen i Hagalund.


441.002 Croft strax väster om Katrineholm den 26 mars 2012.


441.002 Croft och 242.532 Lightyear vid lokstallet i Hallsberg den 16 april 2012.


441.001 Cyborg i Hallsberg den 29 maj 2013.


441.002 Croft i Hallsberg, tillsammans med 242.504 Mr. Potato Head (t.h.) och 242.516 Ferdinand, den "krispiga" eftermiddagen den 21 januari 2016.


441.002 Croft växlar ut från lokstallet i Malmö den 3 februari 2016.


Det är ytterst sällsynt att de båda 441:orna multipelkopplas, men den 14 april 2016 sågs de i alla fall tillsammans i Hallsberg, efter att ha ankommit med ett tåg från Malmö.


Vissa av Hector Rails tåg är extra långa och tunga. De får därför påskjut från Hallsberg uppför backen mot Skymossen. De flesta godstågen körs västerut från rangerbangården, via det nyare spåret till Skymossen, men det händer att de även körs den "gamla" vägen, via personbangården och det s.k. Långängspåret. Så var det på kvällen den 14 april 2016, då 441.002 Croft drog tåget och "syrran" 441.001 Cyborg sköt på.


Tåg 40972 står redo för avgång från Malmö godsbangård den 19 april 2016, draget av 441.001 Cyborg. Tyvärr var bromsen avstängd på tvä vagnar, varför det bara fick köras i max 80 km/h.


441.001 Cyborg i Degerön, mellan Motala och Hallsberg, senare samma dag.

Diesellok


Hector Rail har också köpt in fyra f.d. T43-lok. Här ses ett av dem, 92 74 6 841 002-7 S-HCTOR Bullit (f.d. T43 228) i Nykvarn den 7 februari 2011.


92 74 1 841 001-9 S-HCTOR Delaney (f.d. T43 216) i Ånge den 7 april 2016.


Lokomotorn 98 74 3 921 002-0 S-HCTOR Elwood i Hallsberg den 11 maj 2009.


"Bluesbrodern" 98 74 3 921 001-2 S-HCTOR Jake i Gävle den 19 december 2012.


Växing i Iggesund med en av "bluesbröderna" den 16 augusti 2013.


921.003 Blues i Skövde den 7 oktober 2015.


98 74 3 921 002-0 S-HCTOR Elwood i Värtan den 15 februari 2016.


98 74 3 921 002-0 S-HCTOR Elwood i Värtan den 9 mars 2016.


98 74 3 921 002-0 S-HCTOR Elwood i Tomteboda den 24 mars 2016.


Det moderna dieselloket 941.001 Morricone på Karlstad C den 23 mars 2009.


941.001 Morricone i Hallsberg den 17 maj 2009.


941.001 Morricone gör rundgång i Karlstad den 21 juni 2012.


Hector Rail köpte 2012 ett par MaK G 1205-lok från Infranord. Här ses ett av dem, 942.001 McBain, med EVN-nummer S-HCTOR 92 74 1206 290-7 i Hallsberg den 26 oktober 2012.


För växling på timmerterminalerna i Fortum-trafiken hyrde Hector Rail in ett diesellok av typen G6 från Vossloh Locomotives. Här står D-VL 90 80 0650 079-3 i Värtan den 13 januari 2016.


Hector Rail hyr in flera TMZ-lok för trafik på oelekrifierade banor. Här ses TMZ 1416 i Hargshamn den 19 januari 2016.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2016-07-02
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2016