Svenska museitåg och veterantåg

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Sverige har en mångfald av museijärnvägar, järnvägsmuseer och veterantågsföreningar. De finns alla samlade i publikationen Tågsommar, som kommer ut varje år inför sommarsäsongen. Här kommer jag att presentera en del av dem. Följ med på en rundresa från norr till söder i landet!

Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ)


Museibanan Jädraås-Tallås Järnväg är en del av f.d. Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg (DONJ). Föreningen har främst riktat in sig på att visa hur det såg ut förr på DONJ och andra typiska "skogsbanor" med 891 mm spårvidd. Här har tåget från Svartbäcken Nedre med lok No. 4 Sigbjörn (f.d. BLJ 8) ankommit Jädraås den 5 augusti 2007.


Tågmöte i Pallanite den 7 augusti 1988. Mötande tåg dras av lok No. 9 Tallås, f.d. BLJ 9.


Lok No. 4 Sigbjörn gör rundgång i Tallås den 7 augusti 1988.


JTJ förvaltar en veritabel skatt från inte minst DONJ. En av rariteterna är ångvagnen Majorn, vars personal stolt poserar framför ångvagnen i Tallås den 7 augusti 1988.


Svartbäcken Nedre den 5 augusti 2007. Banan förlängdes hit från Tallås för ett tiotal år sedan.

Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg (Mf GDJ)


Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg huserar i lokstallsområdet i Falun. Föreningen har främst riktat in sig på järnvägarna i Dalarna i allmänhet och GDJ i synnerhet. Från plattformen på Falun C har man en god överblick över MfGDJ:s område.


Ett av MfGDJ:s mer udda fordon i samlingarna är det amerikansktillverkade Porterloket som tidgare var i tjänst hos SKF. Den 11 mars 2008 stod det utanför lokstallet i Falun.


Tankvagnen SJ Uh 20 74 070 1 629-5 utanför lokstallet i Falun samma eftermiddag.


Ångloket E2 904 påeldat vid MfGDJ:s lokstall i Falun på kvällen den 28 augusti 2010. Loket hade tidigare samma dag hämtas ur ett beredskapsskjul i Hofors av Sveriges Järnvägsmuseum.


E-maskiner på Grycksbospåreti Falun på morgonen den 29 augusti 2010. Närmast MfGDJ:s E 1153 och därefter E2 904.


Vid växling används bl.a. lokomotorn Z49 173. Bortsett från växlarens kläder är det inte mycket som påminner om att bilden är tagen i någorlunda modern tid...

Sveriges Järnvägsmuseum


År 2006 firades storartat att järnvägen fyllde 150 år. Den 5 juni reste Kungen med honoratiatories till Nora. Här ses tåget från Stockholm, med Rapidloken 846 och 994 främst, ankomma Örebro C.


Årgångståget körs till och från museet i Gävle. Här ses tåget, draget av Ra 846, i Uppsala den 9 september 2007.


Inredningen i en av A5-vagnarna som ingår i Årgångståget. Nog reste man stilfullt förr!


Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har en fantastisk samling, både i fullskala och i modell. Allt kan inte visas, utan en hel del står i magasin. Här ses då 100-åriga ångloket SJ Cc 404, tillverkat av Nydqvist & Holm 1892, på Järnvägsmuseets dag den 3 oktober 1992.


Den klassiska Hilding Carlsson-rälsbussen SJ Yo1s 626 vid vändskivan den 3 oktober 1992.


Sveriges största ånglok SJ F 1200 i Gävle den 14 september 2002.


Ångloken ersattes i första handd på stambanorna av elloket litt D. Till en början hade de teakklädd träkorg, senare gick man över till nitad stålkorg. D-loken präglade länge Sveriges järnvägar och än idag rullar några få Da-lok (jfr. nedan) i trafik. Här ses D 101, tillverkat av ASEA 1925, den 14 september 2002. I bakgrunden ler ett Ra-lok i solskenet.


Naturligtvis har man även den klassiska 50-talsrälsbussen i sina samlingar. Här ses släpet UBF7Z 2095 utanför UGJ-stallet den 28 juni 2005.


Ett rälsbusståg med Y6 1109 närmast på Järnvägsmuseets dag den 10 september 2005.


För de minsta besökarna finns miniatyrjärnvägen Sörbybanan. Även där kan man åka rälsbuss!


Ångloket SJ B 3 Prins August från 1856 under ånga i samband med järnvägens 150-årsjubileum den 9 september 2006.


Den 8 september 2007 stod SJ T41 204 jämte GM:s visningslok, som ett tag hos SJ hade littera T42, vid vändskivan.


Elloket F 621 och dieselloket T41 204 på resp. vid vändskivan den 14 oktober 2007.


På museiområdet har man byggt upp ett stationsområde. Det pryds av ditflyttade stationshuset från Hennan. Den 17 juni 2008 var aktiviteten tämligen måttlig och Da 888 väntade på nya uppgifter.


Museet har en fantastisk samling av modeller i skala 1:10. En av dem är restaurangvagnen ABo3a 2769 från 1930-talet. Här har man inte sparat på krutet: Allt finns med; menyer, blommor i vaser, tallrikar, bestick, glas, karotter etc!


Man lade ned mycket arbete på detaljerna förr.


Även en pendeltågsenhet litt X1 har nu, efter mångårig hård tjänst i Stockholms pendeltågstrafik, sällats till samlingarna. Den 5 juli 2011 kördes X1 3019 och 3081 till Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle för att bevara som museifordon. Här ses X1 3019 i Hagalund i samband med klargöringen. X1 3081 har sedermera sålts till Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM).


SJ E 900 utanför lokstallet på museiområdet den 11 april 2012.


Järnvägsmuseets rälsbuss Y6 1106 på Gävle C den 3 augusti 2012. Rälsbussen pendlade mellan museiområdet och fordonsmagasinet på Nynäs.


Den 11 december 2012 tog Green Cargo de sista Ma-loken från f.d. TGOJ Trafik AB ur trafik, efter drygt 50 år i tjänst. Flera kommer naturligtvis att skrotas, men ett tiotal lok har bevarats åt eftervärlden; några är dessutom fortfarande i trafik hos privata tågoperatörer. Sveriges Järnvägsmuseum har valt att bevara Ma 966, som här ses på plats den 19 december 2012. Loket levererades år 1960 till SJ och var det sista Ma-loket som tillverkades.


En beydligt modernare tingest stod samma dag översnöad på museets bangård. Det rör sig om manövervagnen CBU2X 2588 till "Kina-X2:an", tillverkad 1995 och exporterad till Guangshen Railway i Guangdongprovinsen i sydöstra Kina. Järnvägen har även förbindelse med Hong Kong. 2012 köpte SJ AB "tillbaka" tågsättet, som kom till Sverige i början av september samma år. Manövervagnen visades upp på Järnvägsmuseets dag någon vecka senare. Tanken med köpet är att SJ ska använda vagnarna som ersättning för vagnar som skadats i ett antal olyckor de senaste åren. Manövervagnar råder det dock ingen brist på f.n. och månne blir det så att denna kommer att tillföras museets samlingar.






Den 17 maj 2013 körde Sveriges Järnvägsmuseum ett extratåg från Stockholm till Uppsala und zurück med anledning av Riksförbundet Sveriges Museers årsmöte. I södra änden gick pärlan Ra 846 och i norra änden drog Da 888. Med i tåget gick också nyrenoverade Co13 2832. På dessa tre bilder ses tåget ankomma och avgå från Stockholm C.

Grängesbergsbanornas Järnvägsförening (GBBJ)


Grängesbergsbanornas Järnvägsförening (GBBJ) bevarar, visar upp och kör f.d. TGOJ rullande materiel. Här ses Kålmasken Yoa202-7 i Gävle den 14 september 2002.


Bt 305 i Oxelösund den 7 maj 2005. loket är mer eller mindre återställt i leveransskick, och är det enda av sin typ som är bevarad. TGOJ beställde ursprungligen 10 exemplar av denna typ, som rent tekniskt är lik SJ:s Ra- och Da-lok.


Ångloket SJ S1 1923 i Oxelösund samma dag, i samband med Oxelö marknad.


Bt 305 i Gävle den 9 september 2006, i samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum.


Efter att f.d. TGOJ:s Ma-lok till sist togs ur trafik, har merparten räddats åt eftervärlden. GBBJ har tagit över TGOJ Ma 401, som här ses i Oxelösund den 11 maj 2013, i samband med Oxelö marknad. Loket gick i tåget som pendlade mellan Oxelösund och Nyköping S. I andra änden gick Ma 408, som numera tillhör Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg, FSVJ (se vidare nedan).


Samma tåg lite senare i kurvan vid Stjärnholm...


...och på Nyköping S, redo för återfärden till Oxelösund.

Nora Bergslags Veteran-Järnväg (NBVJ)


Nora Bergslags Veteran-Järnväg (NBVJ) huserar i Nora och förvaltar minnet av f.d. NBJ. Banan mellan Nora och Ervalla är också Sveriges äldsta normalspårsbana, invigd 1856. När bilden togs den 8 januari 2000 låg stationsområdet öde och väntade på varmare tider...


Den 5 juni 2006 firades järnvägens 150-årsjubileum i Nora. Här anländer extratåget med Kungen och andra honoratiatories.


Parti av lokstallsområdet i Nora.


Nora-Karlskoga Järnväg (NKJ) lok No. 1 Karlskoga från 1873 i Nora den 5 juni 2006.


NBJ hade fyra MaK-tillverkade diesellok av samma, eller snarlik, variant som SJ litt T21 resp. DB V65. Här tittar NBJ T23 fram ur lokstallet i Nora.


SJ T21 105 skiner i solen i Nora den 5 juni 2006.


Sveriges äldsta bevarade stationshus ligger i Järle. Huset uppfördes redan 1854.

Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska förening (ENJ)


Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska förening (ENJ) bedriver rälsbusstrafik på sträckan Ängelsberg - Snyten - Norberg - Kärrgruvan. Här står Y7 1156 i Ängelsberg den 12 juli 2009 i väntan på att anslutande TiB-tåg från Västerås skulle anlända.


ENJ:s rälsbusståg till Kärrgruvan lämnar Norberg den 29 juli 2012.

Upsala-Lenna Jernväg (ULJ)


Museibanan Upsala-Lenna Jernväg är en del av Roslagsbanan och föreningen har främst riktat in sig på att visa hur det såg ut förr på Roslagsbanorna. Här har "Stora ångan" med BLJ 5 "Thor" i spetsen just ankommit Marielund den 10 juni 2007. T.v. ansluter ”Lilla ångan”, med BLJ 4 ”Långshyttan” som dragkraft. Fler bilder från ULJ finns på min särskilda sida om Roslagsbanan och ULJ.

Stockholms Ånglokssällskap (SÅS)


Stockholms Ånglokssällskap är en av flera föreningar i Stockholmsområdet. Den 6 juni 2004 körde man ångtåg på Värtabanan. Här har tåget just anlänt till Stockholm Norra från Värtan. Loket är f.d. SJ E2 1242.


SÅS håller till i Västberga utanför Stockholm. Den 24 april 2011 återkom ångloket S1 1921 från Grängesberg. Från Älvsjö godsbangård drogs loket av T21 98.






Den 5 november 2011 körde SÅS en körning till Katrineholm och åter med S1 1921 som dragare. På den översta bilden passerar tåget Älvsjö. Mittbilden är tagen mellan Kolke och Björnlunda. På den nedre bilden har man hunnit till Sparreholm.


Den 3-4 december 2011 körde SÅS tillsammans med NJM (se nedan) ångtåg på Nynäsbanan. Här har man kommit till Älvsjö den 3 december 2011.

Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg (SKÅJ)


Ytterligare en förening i Stockholmsområdet är SKÅJ som främst kör vetrantåg till olika arrangemang runt om i landet. Jag är smått aktiv i föreningen och kör emellanåt. Här står ett av SKÅJ:s Ra-loksdragna tåg "på sidan" i Rosersberg, samtidigt som ett pendeltåg passerar i sommarnatten mellan den 2 och 3 juni 2007.


Här har SKÅJ dukat upp sitt Hjulbord på Stockholm C den 14 december 2009. I spetsen för tåget står Hg2 787.


Ett antal av SKÅJ:s lok i Hagalund den 12 mars 2010.


Hagalund den 27 mars 2010. T.v. den s.k. "Skandalvagnen", SKÅJ B14 3679, ursprungligen levererad 1942 som SWB Co6 191. T.h. Du2 581.


SKÅJ:s båda Du2-lok 581 och 424 i Hagalund den 14 juni 2011.


SKÅJ:s Da-lok 790 i väntan på vårsäsongen i Hagalund den 7 februari 2013.

Djurgårdslinjen


Djurgårdslinjen invigdes med pompa och ståt den 2 juni 1991. Flaggprydda och fullsatta A11 288 svänger in på Nybroplan från Birger Jarlsgatan. Fler bilder från Djurgårdslinjen finns här.

Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM)


Nynäshamns Järnvägsmuseum huserar i lokstallet i Nynäsgård. Av och till kör man veterantåg, särskilt på Nynäsbanan. Ett återkommande arrangemang är ångtågsskörningarna till Nynäshamns julmarknad, som här den 11 december 1999. Dragare var E 1189 och tåget har här just anlänt till slutstationen.


Här lämnar B 1136 med tåg Nynäsgård på väg mot Nynäshamn med 29 maj 2005.


2009 års julmarknadståg drogs också av B 1136. Här avgår tåget från Farsta strand (f.d. Södertörns Villastad) den 5 december 2009.

Östra Södermanlands Järnväg (ÖSlJ)


I mångt och mycket var det boken om Stafsjö Järnväg ("Nunnebanan") som väckte mitt intresse för smalspår. Jag fick boken av mina farföräldrar en jul i slutet av 1970-talet och läste den från pärm till pärm. Senare fick min gammelmormor se den och konstaterade att hon kunde vara en av de unga damerna på omslagsbilden. Det imponerade stort på den lille pojken. Att det dessutom fanns fordon bevarade och i trafik på museijärnvägen ÖSlJ i Mariefred gjorde inte saken sämre. Sedan 1980 är jag medlem där. Här ses ett komplett Stavsjö-tågsätt i Mariefred med ånglok 2 VIRÅ främst den 5 juli 2003, i samband med återinvigningen av personvagnen BCo 3.


Ännu ett renodlat Stafsjötåg i Mariefred, i samband med ÖSlJ:s 50-årsfirande den 31 maj 2009.


Stafsjö Jernväg anlades främst för att frakta timmer. Man använde sig av dessa "truckar" med svänglar, littererade A. ÖSlJ har bevarat A 50 och 62, som här ses den 15 augusti 2004 i Mariefred, lastade med en rälsvals från Åkers Styckebruk.


Den fina stationsmiljön i Mariefred den 15 augusti 2004.


Ånglok 3 DYLTA på vändskivan i Mariefred den 7 maj 2005.


Det var i dessa vagnar jag började min järnvägsmannakarriär. Nättrabyvagnarna är försedda med vedkaminer för uppvärmning under årets kallare perioder. Vårar och höstar kan vara nog så svala, varför den unge Hellström tilldelades uppgiften att hålla kaminerna varma. Gissa om jag kände mig viktig?!


Kungavagnen ÖSlJ Ao 82 i Mariefred den 26 september 1998.


Elackumulatorloket GARPEN i Mariefred den 26 september 1998.


G-finkor på rad i Mariefred den 12 augusti 1997.


Hjorthagen den 24 september 1988. ÖSlJ ånglok 1 LOTTA med JGJ Co 11 i kroken håller vid den lilla stationen.


Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ i Hjorthagen den 26 september 1998. Notera den mässingsgula ångdomen - VIRÅs var alltid svartmålad under sin verksamma tid i Kolmårdsskogarna och i Norge, men det var inte ovanligt att Motalalok såg ut så vid leverans. T.h. ses den täckta godsvagnen G 20 från samma järnväg.


Marielund den 5 juli 2003.


Läggesta Södra på Medlemmarnas dag den 24 september 1988. Dieselloket var inlånat från Ohs Bruks Järnväg (OBJ). Det har ett förflutet från både NAEJ och KLJ, banor som också ÖSlJ har bevarade fordon från.


Läggesta Nedre den 26 september 1998. T.v. Stafsjö Järnväg 2 VIRÅ och t.h. ÖSlJ 8 EMSFORS.


Dubbel utfart från Läggesta Nedre den 25 juni 2000. T.v. viker det smalspåriga ångtåget av mot Mariefred och t.h. fortsätter den normalspåriga rälsbussen på f.d. Norra Södermanlands Järnväg till Taxinge-Näsby. 2008 upphörde rälsbusstrafiken och i maj 2011 invigdes smalspåret till Taxinge.


En syn man knappast trodde skulle bli verklighet. De två Malletloken KLJ 2 LESSEBO och ÖSlJ 5 HAMRA i koppling på Läggesta Nedre den 31 maj 2009. LESSEBO har i många år stått på järnvägsmuseet i Gävle, men ÖSlJ tog över loket för några år sedan och har sedan dess arbetat hårt för att sätta loket i drift igen. Tjusigt värre!


Läggesta Nedre den 5 juni 2011. På spår 3 står NAEJ 4 K. M. NELSON med tåg till Mariefred; samtidigt går ÖSlJ 8 EMSFORS runt sitt tågsätt som ska fortsätta mot Taxinge-Näsby.


Parallellutfart från Läggesta nedre den 5 juni 2011.


Taxinge-Näsby den 5 juli 2003...


...och den 5 juni 2011.


ÖSlJ:s "nya" diesellok 21 Gaivoron, importerat från Estland, i Mariefred den 1 maj 2013.


ÖSlJ 8 Emsfors i spetsen för eftermiddagståget till Mariefred lämnar Läggesta nedre på säsongspremiärdagen, den 1 maj 2013. Den yngre generationen tyckte tydligen att det lät lite mycket!

Museispårvägen i Malmköping


Svenska Spårvägssällskapet (SSS) bedriver museispåvägstrafik på sträckan Malmköping - Hosjö i Södermanland. Banan är en del av f.d. Mellersta Södermanlands Järnväg, som gick mellan Skebokvarn på Västra Stambanan och Stålboga på Norra Södermanlands Järnväg. Banan invigdes 1907, förstatligades 1932 och elektrifierades 1936. På 1960-talet drabbades banan av nedläggningsvågen; persontrafiken lades ned 1962 och godstrafiken fem år senare. SSS fick möjlighet att ta över en bit av banan och har sedan 1969 bedrivt museispårväg på den. Successivt har man omdanat stationsområdet i Malmköping från en typisk (något större) landsortsstation till ett spårvägstorg med vagnhall, vändslinga och allt. Den 29 maj 2004 stod MSS 34 och SS A27 500 sida vid sida i Malmköping. Den senare är den sista mustangen som levererades till Stockholm och är, som synes, bevarad i vänstertrafikutförande. Fler bilder från Malmköping finns här.

Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (FSVJ)


Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (FSVJ) har etablerat sig i Oxelösund och värnar, precis som GBBJ (jfr. ovan), om minnet av TGOJ. Den 7 juli 2012 överfördes personagnen B14 1564 och ångloken SWB A2 99 och SWB H3 58 från Katrineholm till Oxelösund. Loken har deponerats hos föreningen av NBVJ. Här ses transporten, draget av SKÅJ:s Hg2 787 och med tre av SKÅJ:s vagnar som bromsvagnar, strax norr om Vrena.


I samband med Oxelö marknad körde FSVJ i samarbete med GBBJ dels ångtåg mellan Oxelösund och Vrena, dels elloksdraget pendeltåg mellan Oxelösund och Nyköping S. Ångtåget drogs av föreningens ånglok SJ E 901, som här ses i Vrena på förmiddagen den 11 maj 2013.


Ångtåget söder om Stigtomta.


E-loken är välpropotionerade och "rena" med sina innerliggande cylindrar.


Tåget närmar sig Nyköping södra och passerar här föreningsbangården och Nyköping C (t.h. utanför bild).


E 901 växlar i Oxelösund senare samma dag.


Föreningen har också tagit över TGOJ Ma 408, som denna dag gick i pendeltåg mellan Oxelösund och Nyköping S. I andra änden av tåget gick GBBJ:s Ma 401 (jfr. ovan).

Wadstena-Fågelsta Järnväg (WFJ)


Vadstena station den 25 juni 2000. I skrivande stund (September 2010) verkar det mesta tyda på att verksamheten här måste upphöra och föreningen WFJ måste utrymma området. Kommunen vill använda marken till annan verksamhet. Framtiden får utvisa om det blir så. Det är naturligtvis synd om den sista delen av Östergötlands en gång omfattande smalspårsnät skulle gå om intet, samtidigt är det krävande att bedriva en museijärnväg och saknas resurser måste man kanske lägga ned, trots allt.

Skara-Lundsbrunns Järnvägar (SkLJ)


Skara var en gång en av Sveriges största smalspåriga järnvägsknutar. Härifrån utgick fem linjer. Idag huserar museijärnvägen Skara-Lundsbrunns Järnvägar här. Föreningen är en av två som förvaltar minnet av f.d. Västergötland-Göteborgs Järnvägar (VGJ). En stor del av bangården är överasfalterad och tjänar som busstation idag, men en handfull spår finns ännu på stationen.


Ett antal vagnar från Roslagsbanan har letat sig hit, bl.a denna, f.d. BP 892, eller SRJ Co 80. Just denna var i väldigt gott skick när föreningen tog över vagnen; den fick en helt ny korgstomme av ek vid en revision 1983. Här har den just blivit nymålad i juli 1993.


Kalmar Verkstad AB (KVAB) levererade två prototyper till den smalspåriga standardlokomotorn Z4p 1947. Den ena levererdes till Roslagsbanan som SRJ Z4 1, och den andra, som ses här i lokstallet i Skara i juli 1993, levererades till Munkfors Bruk i Värmland.

Munkedals Järnväg (MJ)


Munkedals Järnväg går från Munkedals nedre, invid Bohusbanans station, ner till Munkedals hamn i Bohuslän. Banan anlades 1895 ursprungligen som smalspårig (600 mm), men breddades 1955 till normalspår. En del av den ursprungliga rullande materielen återfinns idag på ÖSlJ i Mariefred. Idag är banan åter smalspårig och turisttrafik bedrvs sedan 1985.


Några uppställda vagnar vid stationen i Åtorp. I bakgrunden anas Bohusbanans kontaktledningsstolpar.

Svenska Motorvagnsklubben (SMoK)


Mer klassiskt kan det knappast bli! Svenska Motorvagnsklubbens (SMoK) X16 960 på Gävle C den 9 september 2006. Föreningen har sin bas i Falköping.


SMoK:s TGOJ-rälsbuss X21-9 i Sundbyberg den 11 oktober 2003.


Ännu en bild från en SMoK-utfärd i Sundbyberg, den 9 maj 2004.


Den 8 maj 2010 körde SMoK en utfärd till Hallstavik i norra Uppland. Här ses tåget strax innan avgång från Stockholm C.

Anten-Gräfnäs Järnväg (AGJ)


Anten-Gräfnäs Järnväg är den andra museijärnvägen som förvaltar arvet efter VGJ.


Ångloket Ruda-Oskarshamns Järnväg (ROJ) No. 5 i Anten i juli 1993.


AGJ har valt att märka sina fordon med AGJ:s signatur, i stället för fordonets historiska dito. Tanken är att man vill visa upp en enhetlighet så som en privatbana kunde te sig förr. Här ses AGJ Cop 24 i Anten i juli 1993. Vagnen har ett förflutet från Roslagsbanan som RB BP 894, SJ Bop 894 och SRJ Co 82.


Mjölkvagn för Pellerin. AGJ Gsp 120 har ett förflutet som SJ Gsp 300377 och VGJ Gf 1084.


Tankvagnen AGJ Q12p 301 reklamerar för Shell. Den har ett förflutet som SJ Q12p 323593 och VGJ Um 1363.


Denna stilenliga buss finns också i samlingarna.

Nässjö Järnvägsmuseum (NJ)


Nässjö Järnvägsmuseum har fina samlingar i södra änden av Nässjö bangård och arrangerar utfärder på det svenska järnvägsnätet. I samlingarna ingår bl.a. Ra 987, som här ses i spetsen för 1960-talståget i Fiskeby utanför Norrköping den 22 maj 2008.

Smalspåret Växjö-Västervik


Rälsbusstågen på dåvarande Växjö-Hultfred-Västerviks Järnväg (VHVJ) möts på Hultsfred station den 10 september 1988. SJ lade ner trafiken på den 187 kilometer långa banan 1984. Tre år senare återupptogs trafiken i VHVJ:s regi. Företaget gick senare i konkurs. Bandelen Växjö–Åsheda är uppriven. Idag bedriver föreningen Smalspåret Växjö-Västervik verksamhet företrädelsevis på sträckan Åsheda–Hultsfred, medan banan Västervik–Hultsfred bedrivs av Tjustbygdens Järnvägsförening.


Lokstallsområdet i Växjö den 10 september 1988.


På väg in i Virserum den 10 september 1988.


Hultsfreds ståtliga stationshus den 10 september 1988.


En YP på väg mot Växjö mellan Totebo och Blägda den 11 september 1988.


Tjustbygdens Järnvägsförenings YP 900 gör uppehåll i Totebo den 10 september 1988.


Verkebäck den 31 juli 2003.


En YP-rälsbuss lämnar Jenny station mot Västervik den 11 september 1988. Här löper smalspåret samman med normalspåret från Linköping och går in till Västervik som treskensspår.


Jenny station den 31 juli 2003.


Utanför stallet i Västervik väntar ett par rälsbussar på nya uppgifter den 31 juli 2003.


VÄsterviks station den 31 juli 2003.

Kalmar Veterantåg


Kalmar Veterantåg förfogar över ett smakfullt renoverat SJ-tågsätt i 60-talsstil. Man hyrde tidigare Ma 828 förmånligt av TGOJ Trafik. Här ses tåget i Falköping den 17 juni 2006, i samband med NJS allmänna möte i Jönköping.

Ekeberga Hembygdsförening


Ekeberga Hembygsförening är inrymd i f.d. Hummels Jernvägsbyrå i Kosta, invid den kända glasbruket. I trädgården står ett litet tågsätt uppställt. I samlingarna finns en hel del om f.d. Kosta-Lessebo Järnväg.

Skånska Järnvägar (SkJ)


Brösarps station den 15 juli 2007. Föreningen Skånska Järnvägar kör ångtåg på Österlen på den vackra banan Brösarp - St. Olof.


St. Olof den 2 augusti 2003.

Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar (Mf ÖSJ)


Järnvägsmuseiområdet på Kristanstad Södra den 4 april 2009.

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2013-05-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2013