Regionaltåg i Mälardalen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



En Uppsalapendel med manövervagnen UA7R (idag: AFM7) 5543 på spår 1 på Uppsala C den 2 juni 1991. I början på 1990-talet infördes SJ:s nya blå designprogram. Man ville till varje pris ta avsked från "det gamla bruna SJ". Under åren gjorde man ett antal förenklingar och förändringar. Notera även de tre röda slutsignallyktorna. Ett tag fanns bara den övre (som på Rc-loken), sedan alla tre innan man bestämde sig för de två nedre!


När de nya snabbtågsbanorna i Mälardalen successivt blev klara i slutet av 1990-talet hade man ännu inte något lämpligt fordon för regionaltrafik i höga hastigheter. I stället körde man med kortare X2-tågsätt, till priset av ganska dålig passagerarkapacitet. Så småningom försvann X2-tågen från Svealands- och Mälarbanorna och ersattes med loktåg (s.k. SMS-körning med ett lok i var ände), till priset av lägre toppfart (160 km/h i.st.f. 200 km/h). Först i början av 2000-talet döck de första Reginamotorvagnarna upp, i väntan på den nya dubbeldäckaren X40. Här lämnar ett X2-tågsätt Stockholm C den 16 april 1998 som regionaltåg till Eskilstuna.


Även norr om Mälaren förekom X2:or i regionaltågstrafik. Denna bild är tagen i Sundbyberg i april 1998.


En Uppsalapendel med AFM7 5544 främst passerar Karlberg en aprildag 1998.


Ett SJ regionaltåg "svänger av" från Ostkustbanan in på Arlandabanan i Skavstaby den 6 januari 2001.


Ett regionaltåg med manövervagnen AFM7 5545 främst rullar in i Kungsängen den 28 maj 2001, sista dagen med trafik på gamla linjen över Stäket.


Den s.k. "Uven" (regionaltåg som körs Uppsala–Sala–Västerås–Eskilstuna–Norrköping–Linköping), körs av SJ på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) i Mälardalen i samarbete med Trafikverket (den del som Rikstrafiken tidigare ansvarare för). Normalt används X12- och X50-motorvagnar. SJ AB äger 4 st X12:or; 3194, 3220-3222, som alla moderniserades och målades gråunder 2012-13. Resterande tre (3191-3193) hyrdes tidigare av Affärsverket Statens järnvägar, men de överfördes sedermera till AB Transitio, som också äger X50-motorvagnarna. Den 26 juli 2001 stod "Reginan" X50 3243 (idag: 9002) på spår 1 på Uppsala C i väntan på avgångstid.


Knappt ett par månader senare, den 2 september 2001, stod X12 3193 på samma plats redo för avgång mot Västerås.


De första Reginamotorvagnarna för SJ:s Mälardalstrafik dök upp hösten 2001. Här ses en ännu omärkt nylevererad enhet i Hagalund på kvällen den 18 oktober 2001.


En Uppsalapendel med AFM7 5543 främst lämnar Märsta den 24 januari 2002.


X12 3194 i Skogstorp den 4 mars 2002.


Ett SMS-tågsätt på väg mot Eskilstuna med Rc6 1373 sist i Läggesta den 5 juli 2003.


Ett kort regionaltåg med rejäl dragkraft håller i Sundbyberg den 11 oktober 2004. Närmast kameran Rc6 1371.


SJ Rc6 1381 med fyra vagnar i "kroken" håller i Sundbyberg den 3 november 2004.


Ett regionaltåg på väg mot Västerås lämnar Sundbyberg den 18 november 2004. Vintern kom tidigt det året...


Introduktionen av SJ:s nya regionaltåg Dubbeldäckaren X40 gick inte helt smärtfritt, för att uttrycka sig milt... Här får en enhet handkraftig starthjälp i Hagalund den 24 februari 2005!


X40-motorvagnarna hade en trög start och de var behäftade med många barnsjukdomar, inte minst hade man problem med dörrar, toaletter och klimatanläggningar. Här rullar ett tåg mot Stockholm in i Läggesta den 24 september 2005.


Ett Reginatåg passerar Årstaberg den 11 maj 2006.


Ett regionaltåg mot Stockholm med SJ Rc3 1066 främst rullar in i Nyköping på morgonen den 6 juni 2006.


Ett SMS-tågsätt med SJ Rc6 1377 främst ankommer Flemingsberg på morgonen den 14 juni 2006.


SJ X40 3740 håller i Nyköping den 11 juli 2006. Då var det drygt en månad kvar tills jag började som lokförare vid SJ.


Rc6 1365 med en Uppsalapendel i Märsta den 27 september 2006. Det här var näst sista dagen innan uppkörningen efter kompletteringsutbildningen som jag gick tillsammans med kollegan som sitter vid spakarna på loket.


SJ X40 3320 i Sundbyberg den 9 februari 2007. Senare under året försvann "Reginorna" från Mälardalen och X40 dominerar regionaltrafiken sedan dess.


En Uppsalapendel med Rc6 1352 främst passerar Ulriksdal den 29 mars 2007.


Regionaltågsmöte i Nyköping den 4 april 2007. T.v. X12 3193, t.h. Rc3 1062 med tåg 260 till Stockholm C.


X52 9035 + 9062 på spår 3 på Uppsala C den 7 maj 2007. Dessa två enheter utgjorde direkttåget 883, som avgår från Uppsala klockan 07:00 och ankommer Stockholm C 35 minuter senare. Förbindelsen är mycket populär och tåget brukar vara mer än fullsatt. Det är faktiskt fascinerande med den enorma pendelströmmen mellan de båda städerna.


X50 3242 (idag: 9001) i Eskilstuna den 8 maj 2007.


"Reginan" X52 9035 i Kungsör på kvällen den 8 maj 2007


X40-möte i Enköping på morgonen den 22 maj 2007. T.h. "mitt" tåg 703 från Västerås till Stockholm C, som denna morgon bestod av X40-3 3321.


En norrgående X40 passerar Norrvrå strax utanför Hölö på Nyköpingsbanan den 25 februari 2008.


X50 9001 ankommer Flen den 9 augusti 2008.


Ett norrgående X40-tåg passerar Älvsjö den 20 september 2008. Fyra år senare hade miljön förändrats ganska kraftigt med ny bussterminal och nya bostäder.


X50 9004 i Linköping den 6 november 2008.


SJ Rc6 1379 med tåg 841 på Uppsala C den 25 januari 2009.


X12 3191 i Sala den 6 april 2009.


En "X40-mult" från Gävle till Linköping med 3318 främst passerar Mehedeby på Ostkustbanan den 8 april 2009.


X12 3222 i Norrköping den 29 april 2009.


Möte med X12 3191 i Isätra den 18 augusti 2009.


En norrgående X40 mellan Stuvsta och Älvsjö den 21 augusti 2009.


SJ X40 3309 passerar Älvsjö station i snörök den 18 december 2009.


"Reginan" X50 9002 rullar in i Katrineholm den 31 januari 2010.


Uppsalapendeln 836 gör uppehåll i Märsta den 15 februari 2010.


Sommarsemestern var slut och jag inledde med att "mjukstarta" med en kvällstur på Uppsalapendeln den 19 juli 2010. Numera är majoriteten av Rc6-loken svarta. Ännu (2013) finns två mörkblå Rc6-lok. De kommer dock att målas svarta inom en inte alltför avlägsen framtid. Loket på bilden blev det sista som blev svartmålat i samband med R4-revisionen.


Ett regionaltåg från Eskilstuna med en av de tre manövervagnarna litt AFM7 sist i Flemingsberg den 5 juni 2011.


Ett tåg bestående av två 3-vagnars X40 i Flemingsberg den 5 juni 2011.


X50 9001 i Norrköping den 13 juni 2011.


X40-möte i Sundbyberg den 10 februari 2012.


Ännu BlueX-målade Rc6 1407 med ett reginaltåg till Norrköping, väntar på tågmöte i Vagnhärad den 28 maj 2012.


SJ regionaltåg 135, draget av Rc6 1341, passerar genom Älvsjö den 31 december 2012.


Nyombyggda och gråmålade X12 3194 ankommer Västerås C den 12 februari 2013.


SJ Rc6 1351 dammar boktavligt talat förbi Älvsjö med regionaltåg 986 från Eskilstuna på morgonen den 25 mars 2013.


SJ Rc6 1404 i spetsen för regionaltåg 222 från Linköping över Nyköping till Stockholm kör om ett pendeltåg vid Årstaberg på morgonen den 27 mars 2013.


Lite senare samma dag drog veteranen SJ Rc3 1051 regionaltåg 231 till Norrköping över Nyköping och ses här på Tegelbacken strax söder om Stockholm C.


SJ regionaltåg 943 till Eskilstuna med X40 3304 främst möter ett SL-pendeltåg i Älvsjö den 31 mars 2013.


Våren 2013 fanns ännu tre mörkblå Rc6-lok i SJ AB:s flotta. Två av dem, 1409 och 1340, fick som (förmodligen) bekant, dra Orientexpressen i mitten av april 2013. Här kommer det tredje (1407) med regionaltåg 239 till Norrköping i kroken, i kurvan vid kilometer 10 strax söder om Älvsjö, den 22 april 2013.


Strax därpå kom regionaltåg 947 till Eskilstuna med X40 3301 som ledande enhet.


Lite senare kom regionaltåg 236 från Linköping, draget av Rc6 1415, samtidigt som det mötte Veolias fjärrtåg till Malmö.


X12 3194 ankommer Västerås C från Sala den 29 april 2013 och ska sedan fortsätta mot Linköping.


X12 3220 var den första av SJ:s X12:or som byggdes om. Här står den på Västerås C den 30 april 2013. Notera det större vinghjulet i fronten.


X12 3191-3193 fördes över till Trafikverket, när Affärsverket Statens järnvägar upphörde med sin verksamhet vid årsskiftet 2012/13. Sedermera såldes de till AB Transitio. De är i stort upprustningsbehov också, precis som SJ:s egna X12:or var, och det återstår att se hur det kommer att lösas. Här ses X12 3191 i Katrineholm den 30 april 2013.


Ett regionaltåg till Hallsberg draget av Rc6 1407 ankommer Katrineholm på Valborgsmässoafton 2013.


Grått X12-möte i Eskilstuna den 3 maj 2013. T.v. 3194 på väg mot Linköping, t.h. 3221 som denna dag pendlade mellan Eskilstuna och Arboga.


SJ Regionaltåg 785 från Hallsberg och Västerås ankommer Sundbyberg och möter samtidigt ett av SL:s pendeltåg på morgonen den 8 maj 2013. Tåget bestod då normalt av fyra X40-enheter, men kortades sedermera ned till tre enheter eftersom en del plattformar var för korta.


SJ Regionaltåg 729 från Hallsberg och Västerås passerar Karlberg den 19 oktober 2013. Tåget bestod denna dag av "X40-3:orna" 3331 och 3334.


SJ Rc6 1340 med regionaltåg 232 från Norrköping i kroken passerar Älvsjö den 11 januari 2014. Som synes är loket numera svartmålat, det hörde till den lilla skara lok som var målade i mörkblå färgsättning. Dessutom var loket med och drog Orientexpressen i april 2013.


SJ Rc6 1352 i spetsen för Uppsalapendeln 10837 passerar Solna den 5 oktober 2014.


SJ regionaltåg 135, draget av Rc6 1356, passerar Älvsjö den 9 januari 2016.


X50 9004 vid Stenhammar, strax väster om Flen, den 26 mars 2016.


Den 8 januari 2017 passerade Rc6 1338 genom Älvsjö med SJ regionaltåg 137.


Regionaltåg 277 mot Linköping, med X40 3307 främst, passerar genom Älvsjö den 2 april 2017.


Strax därpå kom SJ Regionaltåg 957 till Eskilstuna, draget av Rc6 1350 (med "SMS-kollega" längst bak).


SJ Regionaltåg 139 till Hallsberg, draget av Rc6 1345 passerar genom Älvsjö den 21 juli 2017.


X12 3191, ännu i SJ:s blå 1990-talsmålning, ankommer Sala den 28 juli 2017.


Kolmården den 11 maj 2018. Det var banarbeten i Åby, så tågen vände här. T.h. ses Rc6 1405 med tåg 10242 mot Stockholm C. Fler bilder från SJ AB:s trafik under åren 2006-2014 hittar ni på mina sidor om min lokförarvardag.


Den 27 juni 2018 visades de nya dubbeldäckarna "Mälartåg" typ ER1 upp på Stockholm C för intresserad press, fackfolk och allmänhet. Tågen byggs av schweiziska Stadler och sätts i trafik under 2019.


Inredningen på nedervåningen...


...och övervåningen.


Förarhytten.


ABTR ER1 001 intill en SJ X40 på Stockholm C den 27 juni 2018.


ABTR ER1 001 i Tillberga den 27 juni 2018.


ABTR ER1 005 på Innotrans-mässan i Berlin den 19 september 2018.


SJ regionaltåg 233, draget av Rc6 1411, passerar genom Älvsjö den 6 oktober 2018.


ABTR ER1 005...


...och ER1 003 i Hallsberg den 11 oktober 2018.


ABTR ER1 001, 003 och 005 i Tillberga den 11 oktober 2018. Notera skillnaden på hur numret placerats i fronten.


Ett tåg som kommer att ersättas av ER1:orna är det här; SJ:s lokdragna regionaltåg 932, som här ankommer Läggesta den 20 januari 2019.


Ett regionaltåg mot Eskilstuna draget av SJ Rc6 1346 passerar Almnäs den 25 mars 2019.


SJ Rc6 1420 med tåg 139 "Sörmlandspilen" från Stockholm ankommer Hallsberg på eftermiddagen den 13 maj 2019.


SJ Rc6 1358 i Älvsjö den 22 maj 2019.


SJ Rc6 1355 med "Sörmlandspilen" från Hallsberg ankommer Stockholm C den 15 juni 2019.




ABTR ER1 012 och 013 i Köping den 24 juni 2019.


SJ Rc6 1355 med regionaltåg 935 mot Arboga i Flemingsberg den 15 juli 2019.


ABTR ER1 011 och 012 i Gredbydepån i Eskilstuna den 9 december 2019.


ABTR ER1 013, 010 och 005 i Gredbydepån i Eskilstuna samma dag.


Möte i Rekarne senare samma dag med ännu en ER1:a, ute på övningstur.




Den 15 december 2019 var det premiär för ER1:orna i ordinarie trafik. Här ses ER1 013 i tåg 928 passera Älvsjö på förmiddagen på den gråmulna preimärdagen.


ER1 018 ankommer Stockholm C på förmiddagen den 16 december 2019.


ER1 018 på spår 19 på Stockholm C en liten stund senare.


ER1 010 passerar X60 6071 i Älvsjö den 17 december 2019...


...och fortsätter vidare mot Eskilstuna och Arboga.


ER1 018 ankommer Stockholm C på eftermiddagen den 17 december 2019.


ER1 018 i parkeringsläge på spår 13 på Stockholm C en liten stund senare. Parkeringsläget indikeras med vitt och rött sken i nedre frontljusen, precis som på "kusinerna" X74.


ER1 018 ska strax avgå som regionaltåg 945 till Eskilstuna och Arboga från Stockholm C den 17 december 2019. T.h. i bakgrunden en annna dubbeldäckare; SJ X40 3324. Personligen anser jag att Stadlers designavdelning har lyckats mycket bättre än Alstoms dito!


Leveranskörning av ER1 019 den 30 januari 2020, här på Hallsbergs rangerbangård.


ER1 009 rullar in på Älvsjö godsbangård den 21 februari 2020.


ER1 004 i Uppsala den 12 mars 2020.


ER1 037 på Malmö godsbangård i samband med leveranskörning den 7 april 2020. Enheten är märkt för Mälartåg från leverans, men kommer att sättas in i Upptågstrafiken först.


SJ X12 3221 i Hälleforsnäs den 8 april 2020.


ER1 019 i Eskilstuna den 8 april 2020.


ER1 020 i Hallsberg senare samma dag.


Nu går ER1:orna även i "Sörmlandspilen". Här ses ER1 011 i SJ regionaltåg 144 mot Flemingsberg (det var banarbete mellan Stockholm S och Stockholm C, den s.k. Påskmidjan) redo för avgång på spår 4 i Hallsberg samma kvöll.


SJ Rc6 1404 i spetsen för regionaltåg 10137 mot Hallsberg passerar genom Älvsjö den 16 april 2020.


ER1 006 ankommer Stockholm C, folktomt p.g.a. Corona-pandeminden, den 23 april 2020.


ER1 021 i Eslöv i samband med leveranskörning den 23 april 2020.


ER1 018, 001, 008 och Hector Rail 241.008 Galore i Gredbydepån i Eskilstuna den 24 april 2020.


ER1 019 och 010 i Eskilstuna samma dag.


ER1 021 på spänning i Eskilstuna samma dag, direkt efter leveransen från Schweiz.


ABTR X12 3192 och SJ Rc6 1416 uppställda på "Gredbygärdet" i Eskilstuna samma dag.


ABTR X12 3191 i Mellösa på väg mot Sala den 24 april 2020.


ER1 020 i Hallsberg på kvällen den 24 april 2020.


ER1 014 i tåg 10143 till Hallsberg på Stockholm C den 13 maj 2020.


ER1 014 i tåg 127 till Hallsberg rullar in i Flemingsberg den 20 maj 2020.


ER1 009 och 001 flankerar leveransen av ER1 022, dragen av Hector Rail 143.046 Prins August i Gredbydepån i Eskilstuna den 21 maj 2020.


Nylevererade ER1 022 växlas undan en stund senare.


SJ X12 3194 i Eskilstuna samma dag.


ER1 004 passerar genom Älvsjö den 30 maj 2020.


ER1 022 i tåg 10123 ankommer Flemingsberg tillsammans med SL X60 6107 på morgonen den 8 juni 2020.


ER1 001 i tåg 10140 lämnar Flemingsberg på kvällen den 8 juni 2020, samtidigt som...


...tåg 967 mot Örebro S via Eskilstuna ankom från Stockholm C. Denna dag bestod tåget av en "ER1-mult", med 020 i spetsen.


ER1 023 mellan tvenne koppelvagnar i tåg 41012 på Malmö godsbangård den 21 juni 2020.


ER1 022 växlar in i Gredbydepån den 22 juni 2020.


ER1-möte på Eskilstuna C samma dag. T.v. ER1 001 på väg mot Flemingsberg och t.h. ER1 021 på väg mot Örebro S.


SJ X40 Z5 3725 i tåg 183 (annonserat som 184) ankommer Hallsberg den 22 juni 2020.


ER1 014 ankommer Örebro C i tåg 976 (annonserat som 978) mot Flemingsberg den 22 juni 2020.


ER1 014 framme i Flemingsberg samma kväll. Eftersom "Getingmidjan" var avstängd under sommaren, vände regionaltågen här. Enheten fortsatte som tjänstetåg till Älvsjö godsbangård.


ER1 010 rullar igenom Älvsjö som tjänstetåg på väg från Älvsjö godsbangård till Flemingsberg den 29 juni 2020.


ER1 024 i Nässjö den 16 juli 2020, under leveranskörnigen från Schweiz till Eskilstuna.


Möte en södergående "Uv", bestående av SJ X12 3194 i Kimstad den 16 juli 2020.


ER1 023 i Flen den 16 juli 2020.


ER1 009 och 018 i Flemingsberg den 20 juli 2020.


"Uppsalapendeln" 852, med SJ Rc6 1374 i spetsen, avgår från Stockholm C den 27 juli 2020.


ER1 011 i tjänstetåg från Älvsjö godsbangård till Flemingsberg passerar under Götalandsvägens viadukt i Älvsjö den 5 augusti 2020.


SJ X40 3333 passerar genom Älvsjö, på väg från Flemingsberg till Älvsjö godsbangård den 8 augusti 2020.


SJ X40 3334 bredvid SL X60 6055 på Uppsala C 15 augusti 2020.


SJ Rc6 1408 passerar genom Älvsjö med regionaltåg 224 den 20 augusti 2020.


ER1 007 i Mälartåg mot Hallsberg på Stockholm C den 27 augusti 2020.


ER1 019 på Stockholm C senare samma eftermiddag.


SJ X40 3341 på Stockholm C den 27 augusti 2020.


Kort därefter växlade ER1 015 fram till plattform.


ER1 019 i Läggesta den 26 september 2020.


ER1 027 på väg mot Stockholm C i Läggesta senare samma dag.


ER1 023 i Mälartåg 142 i Hallsberg den 6 oktober 2020.


ER1 013 i Flemingsberg senare samma kväll.


ER1 029 i Flemingsberg knappt en månad senare, den 5 november 2020.


SJ Rc6 1387 på spår 19 på Stockholm C den 4 januari 2021. Loket kopplades här loss för att gå runt på blivande regionaltåg 792 till Hallsberg.


ER1 012 som Mälartåg 993 redo för avgång mot Eskilstuna på Stockholm C, den 4 januari 2021.


ER1 013 på väg mot Stockholm C passerar Älvsjö den 12 januari 2021.


ER1 017 på Stockholm C i snöyra den 28 januari 2021.


En ER1:a på Årstabron den 31 januari 2021.


SJ X40 3319 i tåg 10273 passerar Älvsjö den 31 januari 2021.


ER1 003 ankommer Flemingsberg den 13 februari 2021.


ER1 032 i Hallsberg den 13 februari 2021.


En ER1:a "jagas" av ett pendeltåg vid kilometer 10 i Älvsjöskogen den 27 februari 2021.


Strax därpå kom ER1 014 i motsatt körriktning.


ER1 015 på Stockholm C den 10 mars 2021.


ER1 012 och 014 i Solna den 19 april 2021.


ER1 006 har ankommit slutstationen Hallsberg i tåg 123 den 27 april 2021.


ER1 006 i Hallsberg som tåg 136 mot Stockholm C senare samma dag. T.h. passerar SJ X 2000 434 med drivenhet X2 2010 sist.


Dagen därpå utgjordes tåg 123 av ER1 021, och ses här nyss ankommet till Hallsberg.


Tåg 978, bestående av ER1 018, ankommer Södertälje syd (på spår 8 för ovanlighetens skull) på kvällen den 3 maj 2021.


ER1 007 i Hagalund den 4 maj 2021.


ER1 008 i Flemingsberg den 13 maj 2021.


X50 9002 i Flen den 19 maj 2021.


ER1 001 på Årstabron den 29 maj 2021.


ER1 032 i tåg 145 i Katrineholm på kvällen den 16 juni 2021.


ER1 026 ankommer Katrineholm senare samma kväll.


SJ X12 3221 lämnar Katrineholm på väg mot Västerås kort därefter.


ER1 026 med tåg 124 ankommer Katrineholm på morgonen den 17 juni 2021.


ER1 024 passerar genom Älvsjöskogen den 26 juni 2021.


Ett Uppsalapendel-tågsätt med SJ Rc6 1369 närmast, växlas undan från spår 7 på Uppsala C den 28 juli 2021.


ER1 009 i tåg 954 ankommer Läggesta den 25 september 2021.


ER1 014 i tåg mot Nyköping C på Stockholm C den 4 oktober 2021.


Vid tågplaneskiftet den 12 december 2021 tog MTR Mälartåg över den tågtrafik som upphandlats av Mälardalstrafik. Här ses ER1 029 i tåg mot Arboga passera genom Älvsjö den 13 december 2021.


ER1 028 på väg mot Nyköping C passerar Stuvsta den 24 mars 2022.


Kort därefter passerade ER1 009 i motsatt riktning på väg mot Stockholm C.


ER1 017 passerar Rönninge den 3 april 2022. Det var banarbeten på Grödingebanan, så alla tåg leddes om "gamla vägen" via Västra stambanan.


ER1 049 i Rönninge samma dag.


ER1 042 på Stockholm C den 4 april 2022.


SJ X40 3327 på väg mot Stockholm C, passerar Spånga den 12 april 2022.


En stund senare passerade SJ X40 3301 i motsatt riktning.


ER1 030 vid kilometer 10 i Älvsjö den 17 april 2022.


ER1 032 lämnar Uppsala C den 24 april 2022.


ER1 052 i "UVEN"-tåget 2124 på Linköping C den 18 maj 2022.


ER1 010 växlar fram till plattform i Hallsberg på morgonen den 21 maj 2022.


ER1 001 i tåg 236 står redo för avgång från Norrköping C den 4 juni 2022.


Nyrenoverade ABTR X50 9002 på Uppsala C den 16 juli 2022.


ER1 036 på Uppsala C den 16 juli 2022. Enheten hörde till dem som inledningsvis sattes i trafik för Upptåget, innan den trafiken införlivades med Mälartåg sommaren 2022.


ABTR X52 9017, inhyrd av MTR Mälartåg, på spår 8 på Uppsala C den 23 juli 2022.


Alstom-fordon sida vid sida på Uppsala C den 23 juli 2022. T.v. X60B 6099 i tåg 12263, t.h. SJ X40 3342 i "Uppsalapendeln" 861.


ABTR ER1 032 i tåg 930 (annonserat som 929) i Kungsör den 27 juli 2022.


ABTR ER1 051 i Flemingsberg den 20 september 2022.


ABTR ER1 012 i Hallsberg den 27 oktober 2022.


ABTR ER1 010 passerar Älvsjö, för ovanlighetens skull på spår 3, den 15 mars 2023.


ABTR ER1 004 passerar Älvsjö, på väg mot Norrköping, den 20 mars 2023.


En ER1-mult på järnvägsbron över Norrström i Stockholm den 26 mars 2023.


ABTR ER1 024 passerar Älvsjö i snöovädret den 28 mars 2023.


ABTR X50 9003 på Uppsala C den 19 maj 2023.


ABTR ER1 039 ankommer Uppsala C på kvällen den 26 juli 2023.


ABTR X52 9064 kan ju inte förneka sitt Upptågs-förflutna, här på Uppsala C den 9 augusti 2023.


Tidigare "Upptåg-Reginan" ABTR X52 9055 på Uppsala C den 9 september 2023.


ABTR ER1 041 sist i tåg 965 i Läggesta den 23 september 2023.


ABTR ER1 043 i tåg 20228 passerar Rönninge den 15 oktober 2023. Grödingebanan var avstängd p.g.a. banarbeten denna helg, och tågen omleddes "gamla vägen" över Västra stambanan.


SJ X40 3323 på Örebro C den 27 november 2023.


SJ X40 3327 i regionaltåg 180 i snöyran på Örebro S den 28 november 2023.


ABTR ER1 007 i tåg 941 passerar Stuvsta den 3 mars 2024.


SJ X40 3311 lämnar Hallsberg med regionaltåg 180 den 7 mars 2024.


ABTR ER1 002 i tåg 140 lämnar Hallsberg mot Stockholm den 7 mars 2024.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-03-10
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024