X60

SL Pendeltåg Hem



Två X60-tåg möts vid Tanto på Södermalm i Stockholm den 26 april 2007.

SL:s och Stockholmsregionens nya pendeltåg heter X60. 55 tågsätt, med option på ytterligare 50 enheter, beställdes i april 2002 av tillverkaren Alstom-LHB i Salzgitter i Tyskland. SL beslutade senare att utnyttja en del av optionen och beställde ytterligare 16 enheter med leverans september 2007 - april 2008. Kostnaden för den andra investeringen uppgick enligt SL till 1 120 miljoner kronor. För fem av de 16 fordonen krävdes dessutom beslut av landstingsfullmäktige om utökad investeringsram. I slutet av maj 2008 levererades den sista enheten och därmed var 6001 – 6071 levererade.

SL och Upplands Lokaltrafik (UL) aviserade i slutet av november 2009 sina avsikter att koppla samman pendeltågen och Upptåget genom att förlänga pendeltågen till Uppsala, via Arlanda flygplats. Samtidigt aviserade man ett behov av ytterligare 12 X60-enheter. Dessa enheter (6072 - 6083) beställdes i maj 2010 och levererades 2012. De kallas internt för "X60A".

I juni 2012 aviserade SL att man hade beställt ytterligare 46 X60-enheter, med leverans 2016. Dessa kallas internt för "X60B".

X60 är baserat på Alstoms produktplattform Coradia Lirex (Leicht Innovativer Regional Expreß, vilket på svenska blir "Lätt Innovativ Regional Express"). Varje enhet består av sex kortkopplade vagnar, som vilar på jacobsboggier. En enhet är 107 meter lång, vilket motsvarar två X1/X10-enheter och rymmer 374 sittplatser och 565 ståplatser (5 resenärer/m2). Den största nymodigheten är att golvhöjden (760 mm över räls överkant) är i samma nivå som plattformarna, vilket underlättar av- och påstigning och ger utökad möjlighet för funktionshindrade att åka med. Huvuddelen av all teknisk utrustning är därför förlagd till taket. Vidare kan man röra sig fritt mellan vagnarna genom hela enheten. Största tillåtna hastighet är 160 km/h och effekten är 12 x 250 = 3 000 kW. Sex av sju boggier har drivning. Resandeutrymme och förarhytter är utrustade med klimatanläggning.

I Sverige har X60-familjen utökats kraftigt de senaste åren. Ett stort antal 4-vagnsenheter litt X61 och X62 har levererats eller är i beställning. De sätts successivt i trafik i Skåne, Östergötland-Småland, Västra Götaland och Norrland. Månne blir X60-konceptet (eller Coradia Nordic som tillverkaren valt att kalla tåget) det nya standardregionaltåget i Sverige, efter Reginan?

Coradia Lirex-plattformen vann även terräng i Tyskland. DB beställde 78 tågsätt av varianten Coradia Continental, som hos DB fick litteran ET 440. Även regionaltågsbolagen BeNEX (som bl.a. ägs av Hamburger Hochbahn AG) samt Veolia (för dotterbolaget NordWestBahns trafik kring Bremen) beställde samma typ. Dessa tågsätt sattes, efter en hel del inkörningsproblem (liksom kusinerna i Sverige), i trafik under 2010.


Tågen gick igenom åtskilliga tester innan serieleveransen tog vid under första halvåret 2005. Här rullar det första provtåget med X60 6002 i mitten iväg norrut från Älvsjö den 19 oktober 2004 för att genomgå s.k. gångdynamiska tester. Som synes var fotovädret inte det bästa...


X60 6001 på Älvsjö bangård den 10 februari 2005. Vädret var av det mer ruskigare slaget... T.h. skymtar en X1:a som så småningom helt fick ge vika för X60.


Undertecknad provsitter förarplatsen i X60 6001 innan pressvisningen den 11 februari 2005. Foto: © Jonn Persson. En del detaljer i hytten justerades innan serieleveransen. Eftersom fordonen trafikerar en del av det Transeuropeiska höghastighetsnätet har man varit tvungen att utforma fronten efter EU:s höghastighetsdirektiv. Som följd därav är frontrutan placerad nästan 2 meter från nästippen på lokföraren. Sikten åt sidorna är heller inte lika god som på tidigare generationers pendeltåg, men lokpersonalen har vant sig med tiden.


Det samlade pressuppbådet förevigar när SL:s styrelseordförande försiktigt kör X60 6001 ut i dagsljuset den 11 februari 2005.


Inredningen i X60 6005 under provtrafiken den 4 augusti 2005.


Tvenne tyskar i Älvsjö den 4 augusti 2005. Både X60 6006 (t.v.) och X420 065 (t.h.) är tillverkade av Linke-Hoffmann-Busch (LHB) i Salzgitter. LHB är numera en del av den franska tågtillverkarkoncernen Alstom.


Den 13 augusti 2005 skedde den officiella invigningen av X60. Kalaset började i Karlberg, där särskilt inbjudna honoratiatories fick "bubbelåsnittar". Tal hölls av representanter för Alstom och SL. Här ses invigningståget, bestående av X60 6010 rulla in till Karlberg.


Det första ordinarie resandetåget (2507) med X60 ankommer Sundbyberg på morgonen den 22 augusti 2005. Tågsättet bestod av enheterna 6006 + 6010.


Generationer möts på Stockholm C på morgonen den 23 augusti 2005. T.v. X1 3001 och t.h. X60 6010.


Nylevererade och delvis ännu omärkta X60 6009 i Älvsjöhallen den 30 september 2005.


X60 6014 håller i Sundbyberg den 3 januari 2006. Normalt utgjordes tåget av två enheter, men inkörningsproblem och barnsjukdomar gjorde att tågen sällan utgjordes av mer än en enhet, eller var ersatta med X1/X10-tåg, eller blev helt inställda. Att sådant sker är i och för sig inget ovanligt när nytillverkade tåg sätts i drift, men många med insikt i branschen har retat sig på SL:s påfallande märkliga hållning i frågan - SL hävdade i sin reklam och i uttalanden (grovt generaliserat) att X60 är det bästa som hänt Stockholms pendeltågsresenärer och att alla vintertester och andra provkörningar har borgat för en smärtfri introduktion av tågen. Kritiker menade också att SL inte hörsammat välmenta förslag, krav från fackligt håll osv., utan ignorerat dessa och låtit tillverkaren bygga fordonet utifrån SL:s sätt att se på tillvaron. Sedan när många av störningarna de facto föreföll vara relaterade till problem som kanske kunde ha undvikts om man varit mer lyhörd från början undslapp sig nog en och annan ett "vad-var-det-jag-sa", samtidigt som man frågade sig hur SL disponerade sina skattepengar.

Ställda inför fullbordat faktum påpekade då företrädare för SL i olika uttalanden att man ju inte kan förvänta sig att ett nytt tåg med komplicerad teknik kunde fungera klanderfritt från början och att man inte kunde lösa problemen som fanns (och finns) om inte tågen kördes i normal trafik. Tyvärr är det SL:s kunder, d.v.s. de hårt prövade resenärerna, som måste betala priset för inställda och försenade tåg. En del problem kanske kunde ha lösts genom att X60 gick i provtrafik under en längre period än den genomförda, med betalande resenärer, men mellan de ordinarie tågen. På så sätt kan störningen bli mindre för hela systemet, även om de resenärerna som sitter på tåget givetvis blir drabbade.

Ett och annat ögonbryn höjdes också i branschen när SL samtidigt forcerade utfasningen och skrotningen av de tyska pendeltågen X420, mot bättre vetande, kan man tycka, eftersom SL uppenbarligen var medveten om att det fanns inkörningsproblem. Att i ett sådant läge skicka fullt fungerande tåg till skrot föreföll något märkligt. Detta ska också ses i ljuset av det s.k. Stockholmsförsöket, mer känt som trängselskatten eller biltullar, som bedrevs under första halvåret 2006. I det försöket ingick också en satsning på utbyggd kollektivtrafik, främst genom inrättande av nya busslinjer, men också genom utökad (teoretisk) sittplatskapacitet i spårtrafiken. Pendeltågstrafiken har sedan länge kämpat med fordonsbrist och situationen har knappats underlättats av att de nya tågen krånglar och att man samtidigt gör sig av med fungerande fordon, samtidigt som fler tåg ska köras...


X60 6010 på Stockholm C den 3 januari 2006. Tåget är på väg mot Södertälje C, och även detta tåg ska normalt utgöras av två enheter. En smärre försening uppstod också, dock inte p.g.a. teknisk störning, utan denna gång saknades tågvärden vid avgångstid. Alla störningar är inte alltid teknikrelaterade...


X60 6024 med kollega ankommer Årstaberg på sin väg mot Tumba på morgonen den 25 april 2006, samma dag som fem X1:or drogs till skrot. T.v. ett annat X60-tåg, på väg mot Kungsängen. Inom en snar framtid kommer detta att vara pendelvardag på allvar.


Nylevererade X60 6003 ankommer Stockholm C på morgonen den 2 maj 2006. Knappt en vecka senare drabbades majoriteten av X60-flottan av problem med luftkonditioneringen, varför en hel del tåg och omlopp fick ställas in p.g.a. "vagnbrist" den 8 maj. Denna gång var det verkligen inte "de 40 år gamla tågen" som normalt brukar anges som felkälla... Under några veckor i juni och juli 2006 stod mer eller mindre hela X60-flottan still, denna gång p.g.a. fel på bromsskivorna. Fortsättning följer, får man förmoda... I jämförelse med SJ:s nya dubbeldäckare X40, som också tillverkas av Alstom i Salzgitter, verkade dock X60 vara bland det mest välfungerande som fanns. Allt är dock, som bekant, relativt...


Leveranserna av X60 fortsatte oförtrutet. I slutet av januari 2007 hade drygt 40 enheter levererats. Den 29 januari 2007 introducerades X60 mer på allvar på sträckan Märsta - Södertälje och här ses X60 6040 ensam ankomma Märsta på eftermiddagen samma dag. Bilden är tagen från en annan Alstom-produkt, X40. Kung Bore gjorde dock uppenbarligen sitt för att ställa till det, även om temperaturen låg runt -5 grader på eftermiddagen var det betydligt kallare natten innan och en X60-enhet fick stå kvar och frysa ute på "gärdet" strax norr om Märsta station.

I april 2007 stoppades leveranserna tillfälligt, efter att man konstaterat att ett tiotal enheter var behäftade med bristfälliga svetsar i boggierna. Svetsroboten som använts hade efter servicearbeten uppenbarligen inte ställts in korrekt igen. Svetsarnas kvalitet ansågs inte utgöra någon akut säkerhetsmässig fara, men man kontrollerade dem oftare än vad som hade behövts annars.


En studie i modern spårfordondesign på Stockholm C den 5 september 2007. Till vänster X60 6056, till höger X40 3341. Båda motorvagnstågen är tillverkade av Alstom-LHB i Salzgitter för trafik i Sverige, men där upphör också likheterna... X60 6056 är den första enheten av de 16 som tilläggsbeställdes.


X60 på rad på spår 16 i Hagalund den 7 oktober 2007. Närmast står X60 6059, därefter följer 6057 och 6058. De var alla försedda med en ny programvaruversion som gjorde att de inte kunde köras tillsammans med övriga X60. En dryg vecka senare hade de lämnat Hagalund för att därefter sättas i trafik. Notera även det lilla Alstom-märket som svagt kan anas i fronten under det svarta fältet.


X60 6045 ankommer Södertälje hamn den 25 februari 2008.


Påsken 2008 skedde stora signal- och banarbeten i Karlberg, strax norr om Stockholm C. Banan var mer eller mindre avstängd och järnvägsföretagen ägnade sig åt mer eller mindre kreativa trafiklösningar. SJ:s Uppsalapendel ställdes in och istället förlängdes Märsta-pendeln till Uppsala. På den övre bilden ses X60 6061 passera Bergsbrunna strax söder om Uppsala den 21 mars 2008. På den undre bilden ses ett X60-tåg ringla över Strandbokilen under infarten till Uppsala C senare samma dag.


X60 6004 i Älvsjö den 19 januari 2009.


Den dittills senast levererades X60-enheten, X60 6071, i Ulriksdal den 23 mars 2009. Ytterligare 12 enheter beställdes sedermera och levererades 2012.


X60 6034 närmar sig Älvsjö söderifrån den 21 augusti 2009.


X60-möte i Södertälje hamn den 28 september 2009.


X60 6047 i Nynäshamn den 7 juni 2010.


X60 6060 rullar in i Flemingsberg den 5 juni 2011.


X60 6044 i Gnesta den 3 juli 2011.


X60-möte på Södertälje syd undre den 5 december 2011.


Två Alstomprodukter i Älvsjö den 31 december 2011; SL X60 och SJ X40.


X60 6051 på Årstabron den 12 februari 2012.


X60 6070 mellan Älvsjö och Stuvsta den 24 mars 2012.


X60 6010 i Södertälje hamn den 12 april 2012. Stationen byggdes om kraftigt i samband med dubbelspårsbygget ner till Södertälje C.


Som nämnts ovan levererades ytterligare 12 X60-enheter under 2012. Här ses en av dem, X60 6078 på Stockholm C den 19 juli 2012. De har också försetts med EVN-nummer, i det här fallet 94 74 460 6078-4 S-SL.


Ett tåg mot Södertälje lämnar Älvsjö på morgonen den 12 oktober 2012. Sist gick X60 6030.


X60 6049 i Årstaberg den 8 december 2012.


Solnedgången speglar sig i ett X60-tågsätt i Älvsjö den 8 december 2012.


Den 9 december 2012 tog SL över från Upptåget på sträckan Upplands Väsby - Arlanda - Uppsala. Tågen utgår normalt från Älvsjö, förutom i rusningen då de körs till och från Tumba. Här ses X60 6040 i tåg 2236 redo för avgång från Älvsjö den 31 december 2012. Det kan noteras att man har "återuppväckt" 2200-numren för denna trafik; tidigare användes dessa tågnummer för SJ:s Uppsalapendel.


Södergående Södertäljependel 2635 med X60 6036 främst, ankommer Älvsjö den 31 december 2012.


X60 6070 och X10 3186 på Stockholm C på morgonen den 24 januari 2013.


Par i "57:or" på Stockholm C samma morgon. T.v. X60 6057, t.h. SJ X55 3357.


Ett norrgående pendeltåg närmar sig Stockholm C söderifrån den strålande vinterdagen den 24 januari 2013.


X60 6077 rullar in i Älvsjö den 3 mars 2013.


X60 6067 passerar Gamla stan på "Getingmidjan" den 27 mars 2013.


X60 6057 närmar sig Krigslida på det nya dubbelspåret mellan Västerhaninge och Tungelsta den 29 mars 2013.


X60 6061 rullar in i höstligt Ulriksdal den 11 oktober 2013.


X60 6049 rullar in i Karlberg den 19 oktober 2013.


X60 6001 möter 6034 i Karlberg den 19 oktober 2013.


X60 6004 och 6027 i Nynäshamn den 26 januari 2014.


Möte i nummerordning i Handen den 9 mars 2014. Fr.v. X60 6078 och 6079.


X60 6069 mot Södertälje C och 6021 mot Uppsala C i Älvsjö den 29 december 2014.


X60 6004 mot Södertälje C på spår 7 i Älvsjö den 10 april 2015. Det ovanliga spårvalet berodde på ombyggnadsarbeten på Gamla Årstabron, varför tågen fick ledas om över Nya Årstabron och genom Älvsjö Godsbangård. Därför hamnade tågen mot Södertälje här, i stället för på spår 4.


X60 6082 ankommer Södertälje C från Gnesta den 19 januari 2016.


X60 6082 på väg mot Gnesta ankommer Södertälje hamn en stund senare samma morgon.


Med start 2016 sätts nya X60B-enheter i trafik. En av de stora skillnaderna är att de är försedda med ETCS i stället för ATC. Här ses nylevererade X60B 6092 jämte X60 6056 på Stockholm C den 11 april 2016.


X60B 6091 i Älvsjö den 7 maj 2016.


Inredning i X60B 6091.


Möte mellan två X60-tågsätt på Årstabroarna den 17 juli 2016. Närmast X60 6062.


X60B 6104 i Älvsjö den 16 oktober 2016.


X60B 6102 i Älvsjö den 12 december 2016.


X60B 6090 på Stockholm C den 19 december 2016, nu med nya dekaler "SL i samarbete med MTR".


X60B 6107 i Sundbyberg den 4 februari 2017.


X60B 6101 och 6107 i Karlberg den 25 mars 2017. Denna vy kommer att försvinna i samband med att Citybanan öppnar för trafik den 10 juli 2017.


X60B 6114 i Älvsjö den 2 april 2017.


X60 6019 och 6078 i Karlberg den 8 juni 2017, en månad innan stationen stängs i samband med Citybanans öppnade.

Andra fordon i X60-familjen


Skånetrafiken beställde en variant av X60, kallad Coradia Lirex Skåne (numera Coradia Nordic), med littera X61. 49 tågsätt beställdes från början och ytterligare 20 enheter beställdes i slutet av 2011 med leverans 2013-2014. En X61-enhet består av 4 vagnar och har färre antal dörrar per långsida, lägre golvhöjd och bekvämare inredning, jämfört med X60. Efter en lång inkörningsperiod sattes X61:orna i trafik i augusti 2010. Här ses X61 034 och 003 i Gantofta på kvällen den 12 juli 2013.


Östgötatrafiken aviserade i mitten av mars 2008 sin beställning av fem stycken X61-tågsätt för sin pendeltågstrafik. Likaså beställde Jönköpings Länstrafik två X61-enheter i slutet av maj 2008. De sju tågsätten är sedan december 2010 insatta i den genomgående regionalpendeltågstrafiken Jönköping–Nässjö–Tranås–Linköping–Norrköping, i gemensamt omlopp. Även här trafiksättningen inte skett utan problem... Ytterligare åtta enheter beställdes med leverans 2015. Här ses JLT X61 302 i Linköping den 17 maj 2011. Sedermera har JLT sålt sina X61:or till Östgötatrafiken och den genomgående trafiken är ett minne blott; numera måste ma nåter byta tåg i Tranås.


Norrtåg beställde 11 stycken X62:or för regionaltågstrafiken på Botniabanan och i övriga Norrland. De sattes i trafik under slutet av 2011 och har sth 180 km/h och en bekvämare inredning, bl.a. finns en kiosk ombord. Den 16 augusti 2013 stod X62 009 och 011 på Umeå godsbangård i Västerslätt.


Västtrafik beställde totalt 22 stycken X61:or för pendeltågstrafiken runt Göteborg. De första 11 levererades under 2012 och resten levererades 2013. Här ses X61 406 (EVN-nummer S-VTA 94 74 461 0406-1) utanför motorvagnshallen i Göteborg den 7 november 2012.

SL Pendeltåg Hem


Senast uppdaterad: 2017-06-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2017