S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik
Hem
Birkenwerder den 26 oktober 2000.
Stationshuset vid Karl-Bonhoeffer-Nervenklinik (tidigare Wittenau (Kremm. B.)) den 26 oktober 2000.
Karl-Bonhoeffer-Nervenklinik riktning mot Schönholz samma dag.
Berlin-Pankow den 23 september 2022.
Den stiliga entréhallen i stationshuset i Berlin-Pankow.
Bornholmer Straße den 8 maj 1997.
I Berlins norra stadsdelar ligger Nordkreuz.
Här sammanstrålar järnvägslinjerna från norr och nordväst och fortsätter på
Ringbahn eller, för S-Bahns del, även på Nord-Süd-Bahn. Bilden är tagen från
Bösebrücke. Denna bro utgjorde gränsövergången Bornholmer Straße på den tiden
då Berlin var delad. Husen t.v. befinner sig i f.d. Östberlin och träden t.h.
om S-Bahn-stationen Bornholmer Straße ligger i f.d. Västberlin. Järnvägen
förändrades också kraftigt i detta område, till följd av att Berlinmuren
byggdes. Spårområdet var gränsområde. På bilden ses ett 475-tåg, förmodligen på
linje S10, på väg söderut mot Ringbahn. DR byggde en ny förbindelse mellan
Ringbahn och linjen mot Pankow och vidare mot nordost (och vidare till Berlins
yttre järnvägsring), för att komma runt Västberlin. Kurvan kalldes för
"Ulbrichtskurve", efter SED:s dåvarande partiordförande.
S-Bahnstationen Bornholmer Straße låg mitt i gränsområdet och var stängd, och
västberlinska S-Bahntåg fick passerade förbi utan uppehåll. När bilden togs den 8 maj 1997 pågick arbetena för fullt för att återskapa och förnya
spåranläggningarna i området.
Bornholmer Straße sedd
norrifrån från hytten på Panorama S-Bahn den 29 oktober 2000. T.v. ses ett Coladose-tåg
vid den provisoriska plattformen som öppnades efter att muren fallit. Bron över
spåren är Bösebrücke som nämns ovan.
Bornholmer Straße sett från Fernsehturm på Alexanderplatz den 30 september 2011.
Notera 480-tåget som står inne.
F.d. Stettiner Vorortbahnhof den 28 oktober 2016.
Stationen ersattes av den nya stationen på Nordsüd-S-Bahn (idag Nordbahnhof (se nedan)). Byggnaden utgjorde en del i Berlinmuren och var hermetiskt tillsluten. Idag huserar en nattklubb här.
På väg ner i Nordsüd-S-Bahn-tunneln norrifrån vid Nordbahnhof den 29 oktober 2000.
Nordsüd-S-Bahn utgör en viktig tvärförbindelse. Strax norr om Nordbahnhof dyker den ner i tunnel och kommer upp igen söder om Anhalter Bahnhof. Sträckan stod helt klar 1939. Bara några dagar före Tysklands kapitulation i maj 1945 sprängde SS-trupper tunneltaket där banan går under Landwehrkanal och hela tunneln, inklusive stora delar av Berlins tunnelbana, vattenfylldes. 1947 kunde tunnelsträckan tas i bruk igen. Under Berlins delning kom större delen av tunnelsträckan att hamna under Östberlin, men tågen var genomgående mellan Västberlins södra och norra delar. Endast Friedrichstraße var öppen som gränsövergång och övergång mellan Västberlins S- och U-Bahnnät, de övriga tunnelstationerna stängdes och blev "spökstationer" (Geisterbahnhöfe). Helt tomt på folk var de dock inte; DDR:s gränstrupper bevakade stationerna noga. Efter murens fall återöppnades stationerna successivt, en del efter en lång tids renovering. På dessa tre bilder ses Nordbahnhof (tidigare Stettiner Bahnhof) i oktober 2001 och 2016. Den översta bilden visar utgången mot Gartenstraße, som låg i Västberlin och var igenmurad. Bilden i mitten visar utställningen om "spökstationerna" (Geisterbahnhöfe) och den nedersta bilden visar plattformen för norrgående tåg.
Nedgången till Nordsüd-S-Bahn vid Friedrichstraße den 31 oktober 2021. Under tiden som Berlinmuren delade staden, var denna nedgång stängd; den plattformen var bara öppen för resande från/till Västberlin och nåddes antingen från "västsidan" av stationen uppe på Stadtbahn, eller efter att man hade trasslat sig igenom gränskontrollen i Tränenpalast, som ses bakom nedgången. I bakgrunden skymtar ett S-Bahn-tåg på Stadtbahn.
En (tyvärr) suddig bild från Unter den Linden i september 1990, strax efter att
stationen återöppnats.
Under den Linden heter sedan 2009 Brandenburger Tor. Stationen är kulturminnesmärkt, varför de gamla skyltarna ännu finns kvar.
Något förvirrande för resenärerna kanske?
Brandenburger Tor den 2 oktober 2011.
Potsdamer Platz den 4 november 1989, fem dagar innan muren öppnades.
De övertäckta nedgångarna till den då stängda "spökstationen" ses hitom muren och t.v. innanför murarna.
En av de nyöppnade S-Bahnnedgångarna på Potsdamer Platz den 23 april 1993.
Än hade inte bygghysterin tagit fart på allvar.
Potsdamer Platz den 30 september 2011.
Potsdamer Platz riktning norrut den 2 juli 2023.
Spår 1 på Anhalter Bahnhof var tänkt för en tunnelförbindelse österut mot Görlitzer Bf, som aldrig kom att byggas. Länge fanns heller inget spår här, men det lades dit på 1980-talet. Numera används det för uppställning av reservtågsätt.
Tunneln söderut från Anhalter Bahnhof. I mitten ses ett par uppställningsspår.
I trapphuset ner till spår 1-2 på Anhalter Bahnhof, finns denna fina bild av hur arkitekten tänkte sig den pampiga stationen.
Lehrter Stadtbahnhof den 11 maj 1997.
Lehrter Stadtbahnhof den 29 oktober 2001. Denna kulturminnesmärkta
byggnad fick ge vika för byggandet av den nya centralstationen och revs sommaren 2002.
Savignyplatz den 24 april 1993.
Ett 485-tågsätt försvinner i fjärran mot Bahnhof Zoo.
Notera signalbilden Sv 3 Halt! Weiterfahrt nur mit besonderer Vorsicht ("Stopp! Fortsatt färd endast med särskild försiktighet", alltså körning på sikt med begränsad hastighet) och körspärren t.h. om spåret,
som förhindrar att tåget kan köra vidare om signalen passerades i "stopp" utan medgivande.
S-Bahnplattformen för östgående tåg på Berlin Ostbahnhof den 18 augusti 1999.
Solnedgång över Ostkreuz den 22 september 2016.
Ostkreuz västerut den 3 juli 2023.
Greifswalder Straße den 20 september 2018.
Westhafen riktning västerut den 26 oktober 2000. Banarbetena på Nordring pågick som bäst på fjärr- och regionaltågsspåren, och det skulle dröja ytterligare några år innan Ringbahn åter var komplett.
Westend den 26 oktober 2000.
Denna nedgång och plattform B används inte längre. Tidigare gick tågen i riktning mot Gesundbrunnen (Nordring) därifrån.
När stationen återuppbyggdes i början av 1990-talet breddades plattform C och spåren vid plattform B togs bort.
Meese Nord på Ringbahn den 22 september 2016.
En del av stationshusen är imponerande för att vara
"pendeltågsstationer". Ett exempel på det är S-Hohenzollerndamm på Ringbahn.
På andra sidan gatan (och bron) finns denna lite mer "nyktra" entré.
När Berlin delades i fyra ockupationszoner efter Andra världskriget beslutades att Deutsche Reichsbahn skulle ansvara för tågtrafiken i hela staden.
Detta ledde till det smått absurda att den östtyska järnvägen skulle sköta tågtrafiken, bl.a. S-Bahn, i Västberlin.
De som var anställda av DR i Västberlin var tvugna att gå med i ett systerparti till det östtyska statsbärande partiet SED.
När Berlinmuren byggdes den 13 augusti 1961 inleddes en bojkott mot S-Bahn och allt färre reste med tågen. BVG byggde samtidigt ut både buss- och tunnelbanesystemet.
1980 utbröt en vild strejk bland de västanställda och efter det ställdes nästan all S-Bahntrafik in i Västberlin.
Som nämnts ovan tog BVG över S-Bahntrafiken i väst 1984. Muren föll den 9 november 1989 och resten är, som man säger, historia.
Delningen av staden ledde också till att järnvägssytemet radikalt kom att förändras. De linjer som varit genomgående mellan öst och väst bröts abrupt av där muren gick.
Endast några få gränsövergångar behölls, däribland Friedrichstraße.
Många stationer och sträckor lades i malpåse och växte så småningom igen.
En del fann detta charmigt och lite mystiskt - vad dolde sig egentligen bakom träden och de blommande syrénhäckarna?
I det här fallet var det den forna lokstationen Tempelhof, vars vattentorn ännu reste sig mäktigt över nejden den 11 maj 1997.
Andra anläggningar föll offer för omdaningen av järnvägssystemet efter återföreningen den 3 oktober 1990.
Så var fallet med denna forna S-Bahnplattform på stationen Papestraße, som den 27 augusti 1999 stod helt övergiven.
Idag ligger den stora stationen Südkreuz här.
Olympiastadion den 27 augusti 1999.
Ett annat stiligt stationshus är Grunewald i västra Berlin, här i oktober 2001.
Grunewald mot norr, den 27 oktober 2001.
Abstellanlage Hundekehle i Grunewald den 27 oktober 2001. Historische S-Bahn e.V. firade 10 årsjubileum med visning av fordon m.m.
Sundgauer Straße på Wannseebahn den 11 april 2008. Stationen ritades av Deutsche Reichsbahns arkitekt Richard Brademann och stod klart 1934.
Den sakliga stilen var typisk för nybyggnationerna på S-Bahn Berlin under det sena 1920-talet och i stor sett hela 1930-talet.
Stationen renoverades 1985 och återställdes till i princip originalskick.
Berlin-Zehlendorf på Wannseebahn den 31 oktober 2021.
Ytterligare ett stiligt stationshus är Nikolassee i sydvästra Berlin, här i januari 1990.
Baumschulenweg den 11 maj 1997.
Schöneweide riktning in mot centrala Berlin den 11 april 2008.
Berlin-Grünau den 22 september 2022.
Plattformarna i Grünau, med typiskt (D)DR-stuk på kurarna för Bahnhofsaufsicht. På nederdelen sitter fotografier som illustrerar stationens historia.
En av trapphallarna i Grünau.
Flughafen Schönefeld den 2 oktober 2011. S-Bahnlinjen mot den nya flygplatsen Berlin-Brandenburg International "Willy Brandt" byggdes ut och stod klar inför den planerade invigningen av flygplatsen sommaren 2012, men flygplatsbygget blev kraftigt försenat och först 2020 öppnades flygplatsen. Innan dess kördes dock en del tåg genom tunnlarna, för att hålla anläggningen igång.
Rahnsdorf den 22 september 2016.
Erkner den 22 september 2016.
S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik
Hem
Senast uppdaterad: 2025-03-02
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025