Statens Järnvägar (SJ) och SJ AB

Svenska persontåg Hem



Sedan den 1 december 1856 har persontrafik på järnväg i Sverige bedrivits i statlig regi. Den formella beteckningen på den statliga järnvägsförvaltningen förändrades delvis genom åren, men i närmare hundra år kallades den Statens Järnvägar (SJ) och bedrevs som ett affärsverk. Vid årsskiftet 2000/2001 delades SJ upp och delarna bolagiserades. Persontrafikverksamheten drevs vidare i bolaget SJ AB. Följ med på en exposé i tid och rum från mitten av 1980-talet fram till våra dagar!


SJ Rc2 1108 på spår 10 på Stockholm C hösten 1984.


Stockholm C den 12 juni 1989. SJ Rc6 1405 rullar in med EC 391 Alfred Nobel på spår 10. Detta tåg gick som nattåg till Hamburg Hbf och var för mången början på långa tågresor i Europa. Själv skulle jag resa ned till bekanta i Villingen i Schwarzwald i södra Tyskland.


Ett titt ut genom fönstret en stund senare när EC 391 Alfred Nobel passerade Älvsjö godsbangård.


Tågmöte i Orrskog norr om Tierp den 23 juni 1990. Numera är banan dubbelspårig och har en något rakare linjeföring utanför byn.


Tåg mot Stockholm ankommer Tierp den 24 juni 1990. Loket är SJ Rc5 1334, sedermera ombyggt till Rc6. Idag tillhör loket Trafikverket, som i sin tur hyr ut det till det företag som bedriver den upphandade nattågstrafiken till Övre Norrland.


I X2000-trafikens barndom lämnar ett tågsätt Stockholm C den 30 december 1991.


SJ Rc4 1297 bromsar in i Åre den 16 februari 1992. Loggan var ny, men annars var loket tämligen i originalskick. Idag tillhör loket Green Cargo.


SJ Rc5 1369 passerar Järnvägsmuseum på sin väg söderut från Gävle den 3 oktober 1992. Dubbelspårsbygget pågår för fullt.


Samma tåg på väg in i växeln till enkelspåret. Närmast en restaurangvagn litt R1.


Ett södergående X 2000-tåg passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 27 december 1992.


Ett annat södergående X 2000-tåg står redo för avgång på spår 10 på Stockholm C senare samma dag.


SJ Rc6 1395 passerar Östersund V den 18 september 1993.


Nylevererade SJ X12 3214 i Gävle den 17 oktober 1993.


Tvenne X2:or på Stockholm C den 1 augusti 1997.


Den 3 augusti 1997 solade sig ett X2000-tågsätt på Göteborg C.


Rc6 1336 på Göteborg C samma dag.


En gammal hjälte. Växelloket Ue 995 på Stockholm C den 25 september 1997.


Två X 2000-tåg på Stockholm C den 25 september 1997.


Ett X 2000-tåg närmar sig Stockholm C söderifrån senare samma dag.


I början på 1990-talet infördes SJ:s nya blå designprogram. Man ville till varje pris ta avsked från "det gamla bruna SJ". Den 16 april 1998 passerade Rc6 1399 med idel sextiotalsvagnar förbi Karlberg på driftspåren från Hagalund.


Rc2 1027 förseddes med radiostyrning 1998 och här ses det nyombyggda loket på Stockholm C på ett av "postspåren" den 16 april 1998. Sedermera växlades loket upp för att kunna köras i 160 km/h och fick därför littera Rc3.


Ett södergående IC-tåg draget av Rc3 1060 passerar genom Älvsjö den 16 april 1998.


SJ Rc3 1050 med idel 60-talsvagnar passerar Norra Bantorget på väg in till Stockholm C den 17 april 1998.


Två södergående tåg avgångsklara från Stockholm C den 17 april 1998.


Ytterligare en bild från Stockholm C den 17 april 1998. T.v. X1 3003, t.h. SJ Rc6 1399.


SJ Rc2 1076 spänt framför tvenne tyska Interregiovagnar i Trelleborg på kvällen den 30 juni 1998. Numera körs inga dagförbindelser mellan Berlin och Stockholm, utan man är hänvisad till Snälltågets nattåg.


SJ Rc3 1050 ankommer Hallsberg den 4 december 1998. T.h. ses Rc6 1331 med tågsätt på uppställningsbangården.


SJ Rc3 1052 i Hallsberg den 4 december 1998.


Ett X 2000-tåg på väg mot Stockholm passerar Flen den 13 maj 1999.


Strax därefter lämnade ett tåg med SJ Rc6 1363 i spetsen Flen västerut. Notera resgodsvagnen direkt bakom loket.


SJ Y2 1379 står redo för avgång mot Linköping och Kalmar på Stockholm C den 24 juli 1999. Tåget kallas Kustpilen och är en svensk version av DSB:s IC3-tågsätt. Kustpilen-trafiken inleddes 1992 på Blekinge Kustbana och utökades sedermera till Stångådalsbanan (Linköping - Kalmar). Så länge SJ bedrev trafiken kördes ett antal genomgående tåg Stockholm - Linköping - Kalmar.


Ett tåg draget av Rc6 1418 passerar Ervalla den 8 januari 2000.


Ett X 2000-tåg ankommer Stockholm C den 28 juli 2000.


Ett IC-tåg, draget av SJ Rc3 1066 ankommer till Malmö C den 31 juli 2000.


Ett södergående IC-tåg i Skavstaby på väg att köra in på Ostkustbanan från Arlandabanan några dagar efter bolagiseringen, den 6 januari 2001. Då var ännu 60-talsvagnarna vanliga i tågen.


Ett regionaltåg till Hallsberg, draget av SJ Rc3 1065, i Mjölby den 19 januari 2001.


Ett IC-tåg med Rc6 1343 som dragare ankommer Mjölby den 2 februari 2001.


Ett södergående X2000-tåg passerar mellan Riddarholmen och Gamla stan den 9 februari 2001.


Rc6 1352 på samma plats och samma dag.


En period ersattes ett X2-tågsätt med ett loktåg som enbart bestod av 1 klass 60-talsvagnar och en restaurangvagn. Här passerar "X 1960" Mjölby den 21 februari 2001.


SJ Rc3 1061 i Mjölby den 2 mars 2001.


Ett slitet X2-tåg lämnar Gävle söderut den 16 april 2001.


Ett södergående tåg med Rc6 1385 i spetsen på Årstabron den 4 februari 2002.


X2-tågsätten har genom åren används hårt och slitits kraftigt, vilket har lett till driftstörningar. Av och till har driftstörningarna varit extra påfrestande. 2001 valde SJ att bygga och måla om ett antal vagnar som skulle användas som ersättningståg för X2000. Även Rc6-loken 1418-1422 anpassades. Ett kort tag växlades loken 1421-1422 upp till sth 180 km/h och fick littera Rc7. Tågsätten kallades i början för BlueX, men efter att man upptäckte att namnet även användes av en klubb i Bryssel med inte alltför påklädd personal ändrades konceptnamnet till det mer prosaiska IC11 (vagnarna har littera A11, B11 och RB11). Här passerar ett BlueX-tåg med Rc6 1419 i spetsen Karlberg den 19 augusti 2002.


Ett södergående "Sundsvalls-X" lämnar Gävle C den 14 september 2002.


Rc3 1061 på Kalmar C den 21 september 2002.


Ett "Här-och-där-tåg", draget av Rc6 1346 passerar Barkarby i dimman på luciadagen 2002.


SJ Rc6 1408 passerar Gamla stan på väg söderut den 7 februari 2003.


Ett norrgående X 2000-tåg på väg mot Stockholm C vid samma plats, samma dag.


Två snabba motorvagnståg på Malmö C den 6 april 2003. Närmast ett X 2000 som senare skulle avgå mot Stockholm. I bakgrunden det östtyska motorvagståget DR VT 18.16.07, som besökte Malmö på sin avskedsresa innan revisionsfristen gick ut. Några år på 1960-talet gick dessa motorvagnar i tåget "Berlinaren" mellan Berlin och Malmö.


SJ Rc3 1057 strålar i vårsolen när det passerar Älvsjö den 17 april 2003.


En X2:a passerade samma plats och samma dag.


Affärsverket Statens järnvägar (ASJ) levde kvar ett drygt decennium efter bolagiseringen av verksamheterna 2000/2001. Man ägde, förvaltade och hyrde ut lok och vagnar för tågtrafik, och man förvaltade även leasing- och leaseholdåtaganden samt ett antal andra åtaganden som var under avveckling. Här ses SSRT Rc3 1040, uthyrt till SJ AB, med ett SJ Event-tåg passera Kungsängen den 16 maj 2003.


Den första X2:an! X2 2001 på Stockholm C den 13 juni 2003.


En X2:a i "svarvtunneln" i Älvsjödepån den 2 juni 2004.


Ett IC-tåg med Rc6 1412 i spetsen passerar Barkarby den 17 juni 2004.


Ett "Här-och-där"-tåg från Göteborg med Rc6 1395 i spetsen ankommer Sundbyberg den 31 juli 2004.


Ett antal X2:or byggdes om för att kunna köras till Danmark över Öresundsförbindelsen. Här passerar ett X2000-tåg Malmö Syd-Svågertorp på väg mot Köpenhamn den 29 augusti 2004.


Den 19 oktober 2004 inleddes de gångdynaminska testerna på det nya pendeltåget X60. Här ses testtåget lämna Älvsjö på förmiddagen. Dragkraften stod inhyrda SJ Rc6 1347 och 1385 för. Ett antal tyska bromsvagnar gick med i tåget.


SJ presenterade sitt första ombyggda och ommålade X2-tågsätt på Stockholm C den 9 februari 2005. Närmast i bild manövervagnen UB2X 2529.


Ett norr- eller västgående tåg draget av Rc6 1396 passerar Karlberg den 8 mars 2005.


Rc6 1339 i Sundbyberg den 15 mars 2005.


Motorvagnsmöte på Gävle C den 22 mars 2005.


Ett västgående loktåg med Rc6 1399 främst rullar in i Sundbyberg den 2 april 2005.


Ett södergående X 2000-tåg passerar Skutskär den 26 juni 2005.


I början blev det inte helt enkelt att hålla isär de blå och grå X2-fordonen, som här på Stockholm C den 21 juli 2005. Närmast i bild manövervagnen UB2X 2529.


SJ X2 2005 på "Getingmidjan" i höjd med Gamla stan och Riddarholmen den 2 augusti 2005.


Ett SJ-blått X 2000-tåg passerar Älvsjö den 1 november 2005.


Ett södergående X 2000-tåg i Flemingsberg den 4 november 2005. Närmast manövervagnen UB2X 2514.


De f.d. Linx-tågsätten målades raskt om i den nya grå färgsättningen, men inredningen behölls till en början och tågsätten blev sina f.d. Linx-sträckor tämligen trogna. Här ankommer ett östgående X2000-tåg Degerfors den 12 december 2005.


Nyrenoverade SJ Rc6 1405 rullar in i Sundbyberg den 1 maj 2006. SJ hade då ännu inte bestämt sig för loktågens färgsättning och de lok som renoverades fick den snygga BlueX-målningen "så länge". Senare på sommaren dök de första svartmålade loken upp, samt två grå. SJ:s styrelse bestämde sig till sist för det svarta alternativet.


Rc6 1404 och 1412 målades på prov om i samma grå färg som motorvagnstågen. Här ses Rc6 1404 i Lund på morgonen den 15 maj 2006.


Ett "Här-och-där-tåg" draget Rc6 1400 bromsar in i Falköping den 17 juni 2006.


Ett enhetligt SJ-blått tåg med Rc6 1402 i spetsen på Stockholm C den 18 juli 2006.


Minnesplakett från USA-turnén 1992-1993 på X2 2013 den 6 september 2006.


Ett södergående "Sundsvalls-X" i Gävle den 9 september 2006.


SJ X2 2016 med X 2000-tåg 591 i Isätra (mellan Heby och Sala) på morgonen den 17 januari 2007.


Ett norrgående X 2000-tåg, med manövervagnen UB2X 2512 främst, vid Norra Bantorget i Stockholm den 18 februari 2007.


Ett X 2000-tåg mot Stockholm passerar Hjärup den 24 mars 2007.


SJ Rc6 1401 i multipel med Rc6 1388 med regionaltåg 620 i Hallsberg den 29 mars 2007.


SJ Rc6 1394 i Karlberg den 24 april 2007.


X 2000-tåg 543 gör uppehåll i Norrköping på sin väg mot Malmö den 29 april 2007. Främst gick drivenheten X2 2022.


SJ Rc6 1412 på Göteborg C den 11 maj 2007.


SJ X2 2024 lämnar Gävle C den 29 juni 2007.


På morgonen den 3 november 2007 hade nattåg 1, draget av Rc6 1418, inte långt kvar till slutmålet Malmö C när det passerade Hjärup.


Graversforstunnlarna norr om Åby mellan Norrköping och Katrineholm stängdes av p.g.a. rasrisk i februari 2008. All södergående trafik leddes om via Nyköpingsbanan. Här ses X 2000 528 vid Hölö den 25 februari 2008.


Ett annat södergående X 2000-tåg passerar f.d. hållplatsen Norrvrå strax utanför Hölö samma dag.


Ett "Här-och-där"-tåg från Göteborg till Stockholm draget av svartmålade Rc6 1391 ankommer Enköping den 5 april 2008.


SJ Rc6 1347 i Flen den 12 juli 2008.


SJ Rc6 1394 passerar Älvsjö den 10 september 2008.


X 2000 592 ankommer Falun den 20 november 2008.


Förmiddagens tåg till Oslo, draget av Rc6N 1383, lämnar Arvika den strålande vinterdagen 12 februari 2009.


SJ UB2X 2503 på Kristianstads godsbangård den 4 april 2009.


SJ X2 2014 på Kristanstad C inför avgång med ett chartertåg till Stockholm på eftermiddagen den 4 april 2009.


SJ X2 2014 i Attarp på kvällen den 4 april 2009.


SJ Rc6 1422 med ett SJ Event-tåg på spår 19 på Stockholm C den 14 maj 2009.


Manövervagnen AFM7 5545 ledande i ett SJ Event-tåg på väg mot Nynäshamn, i Farsta strand den 15 maj 2009.


Sist gick "SMS-loket" SJ Rc6 1382.


Nattåg 1 till Malmö, draget av Rc6 1394, på Stockholm C på kvällen den 8 juni 2009.


SJ AB kör inga godståg, även om det kunde se ut så. Vid överskott på lok hyrde SJ AB ut främst Rc3:or till behövande godstågsbolag. Här rullar ett timmertåg med SJ Rc3 1056 och en okänd blå kollega som dragare in i Avesta-Krylbo den 13 augusti 2009. Lokuthyrningen upphörde i princip när alla Rc3:or såldes.


Ett X 2000-tåg närmar sig slutmålet Stockholm när det rullar över nya Årstabron den 11 januari 2010.


Ett X 2000-tåg passerar genom ett snötäckt Älvsjö några dagar senare, den 19 januari 2010.


SJ Rc6 1401 passerar Älvsjö den 9 mars 2010.


Ett X 2000-tåg vid Björnkulla på Grödingebanan den 19 april 2010.


SJ Rc3 1058 med ett IC-tåg till Falun i Gustafs den 26 april 2010.


Ett av SJ:s X2000-tåg till Köpenhamn H passerar Østerport på väg till depån i Helgoland den 11 juni 2010.


SJ Rc6 1337 och Hector Rail 141.001 Ripley på Stockholm C den 15 augusti 2010.


Blue X. SJ Rc6 1409 ("Bästa loket") med ett IC-tåg mot Stockholm i Borlänge den 28 augusti 2010.


SJ Rc6 1421 med IC-tåg 80 i Bollnäs den 20 december 2010.




Vintern 2010-2011 blev liksom föregående vintern ingen succé för järnvägen i Sverige. På nyårsafton 2010 rådde omfattande signal- och växelfel mellan Årstaberg och Älvsjö. Alla södergående fjärrtåg fick köras via spår 8 i Älvsjö, som normalt används av södergående pendeltåg mot Nynäshamn. På den övre bilden ses X 2000-tåg 537 på väg mot Nynä... ehrm, Köpenhamn och på den undre bilden ett Oslo-tåg draget av Rc6 1390.


SJ UB2X 2520 ledande i X 2000-tåg 426 rullar in i Katrineholm den 18 april 2011.


Våren kom till sist. Här ses ett X 2000-tåg mot Stockholm klart för avgång från pår 20 i Karlstad den 29 april 2011.


Under en stor del av första halvåret 2011 var Graversforstunnlarna åter avstängda för renoveringsarbeten. All trafik på Södra stambanan leddes om över Nyköpingsbanan. Här ses ett norrgående X 2000-tåg i Nyköping den 28 maj 2011. T.h. på "Föreningsbangården" står reservloket Rc3 1053.


SJ Rc6 1414 och Rc3 1053 i Nyköping samma dag.


Nyrenoverade SJ Rc6 1342 med ett IC-tåg i Flemingsberg den 5 juni 2011.


SJ Rc3 1039 i Hagalund den 23 augusti 2011.


Hallsberg den 15 september 2011. Rc6 1412 i spetsen för ett IC-tåg till Karlstad.


SJ Rc6 1341 med tåg mot Stockholm håller på Södertälje syd övre den 5 december 2011.


Nya tag, nya tåg! SJ 3000-premiär i solsken på Stockholm C den 6 februari 2012. X55 3346 utgjorde tåg 572 till Sundsvall.


SJ Rc6 1417 i spetsen för ett västgående IC-tåg på den ståtliga Årstabron den 12 februari 2012.


Ännu mörkblå SJ Rc6 1407 passerar Flen den 23 februari 2012 i spetsen för tjänstetåget 81447 på väg till Mölndal för att hämta vasaloppsåkare.


Strax därpå kom nyreviderade SJ Rc6 1354 på väg till Hagalund efter revision R4 på Euromaints verkstad i Örebro ("CV").


Sidovy av SJ Rc3 1039 i Hagalund den 2 april 2012. Loket såldes 2014 till Hector Rail.


SJ X55 3346 passerar Skutskär och driftplatsen Turkiet (!) på sin väg mot Sundsvall den 8 april 2012.


SJ:s regionaltåg 367 till Göteborg lämnar Karlstad C den 21 juni 2012.


SJ:s IC-tåg 107 till Göteborg draget av Rc6 1344 passerar Sparreholm den 17 juli 2012.


Strax därpå passerade SJ 2000-tåg 434 på väg mot Stockholm.


SJ 3000-tåg 567 från Sundsvall till Stockholm, bestående av X55 3357, håller på Uppsala C den 19 juli 2012.


SJ X2 2008 med tåg 441 på väg mot Göteborg, passerar Älvsjö den 12 oktober 2012.


SJ 2000 535 på väg mot Malmö närmar sig Älvsjö den 28 oktober 2012. X2 2003 var drivenheten för dagen.


Ännu en bild från Älvsjö! SJ 2000-tåg 531 med X2 2016 i spetsen passerar Älvsjö den 3 mars 2013.


Senaste tillskottet i SJ-flottan: X55 3363 har just ankommit Karlstad C som SJ 3000-tåg 621 den 18 mars 2013.


SJ 2000-tåg 420 med UB2X 2528 i spetsen passerar Älvsjö den 25 mars 2013.


SJ 3000-tåg 576 bestående av X55 3351 passerar Ulriksdal den 2 april 2013.


Två av tre kvarvarande matchande mörkblå Rc6-lok fick äran att dra Orientexpressen i april 2013. SJ Rc6 1409 var ledande lok i bägge riktningar, eftersom 1340 hade haft ett ATC-fel tidigare som vi inte ville skulle störa tågets framfart. Just 1409 har i vissa kretsar utnämnts till "Bästa loket", och vad kunde vara en bättre uppgift än att dra Orientexpressen? Här ses ekipaget inför avgång från Hagalund den 12 april 2013. En halvtimme innan avgång från Hagalund växlade vi ut tåget till spår 11 på Mellanbangården för att man skulle tända vagnarnas kolkaminer och för att matlagningen skulle kunna börja.


Tåg 23001 på "paradspåret" 10 på Stockholm C. Jag var inte helt ensam om att ta bilder från spår 11, om man säger så...


I Järna fick vi stå åt sidan för att släppa fram två av SJ:s snabbtåg. Tidtabellshastigheten för vårt tåg var något modestare 120 km/h.


SJ 2000-tåg 443 bestående av multipelkopplade X2-tågsätten 16 och 35 (drivenheterna 2016 och 2035 med tillhörande vagnar) gör uppehåll i Katrineholm den 29 april 2013.


X55 3360 på väg mot Karlstad gör uppehåll i Katrineholm den 30 april 2013.


SJ X55 3345 till Stockholm och Norrtågs X62 005 från Umeå på Sundsvall C den 6 maj 2013.


Regina-möte i Borlänge den 27 maj 2013. T.h. SJ X55 3353 som strax ska avgå som SJ 3000 685 till Stockholm. T.v. anslutande "TiB-Regina" från Mora.


Våren 2014 förseddes drivenhet X2 2010 med reklamfolie för Dagens industri. Samma drivenhet reklamerade för Dagens industri en gång tidigare. Här ses tåg 541 med X2 2010 främst passera Riddarholmen och Gamla stan den 16 april 2014.


Möte med SJ 2000-tåg 513 mot Jönköping vid Mantorp den 23 april 2014.


SJ Rc6 1344 i spetsen för IC-tåg 46 till Mora passerar Solna den 5 oktober 2014.


Ett multipelkopplat SJ 2000-tågsätt passerar Älvsjö på väg mot Stockholm den 29 december 2014. Fler bilder från SJ:s trafik under 2006-2014 hittar ni på mina sidor om min lokförarvardag.


Ett loktåg (sannolikt på väg mot Oslo) draget av SJ Rc6 1387 på Västra stambanan mellan Laxå och Lindalen den 6 mars 2015.


SJ Norrlandstågs nattåg 91 i Skövde den 10 april 2015.


Ett X 2000-tåg på Västgötaslätten mellan Grästorp och Vargön, fotat från Hunneberg den 10 juli 2015. Tåget leddes om p.g.a. trafikstopp mellan Alingsås och Göteborg.


X 2000-tåg 433, med drivenhet X2 2035 främst, passerar Stuvsta den 5 januari 2016.


X 2000-tåg 437 passerar Älvsjö den 9 januari 2016.


SJ:s nattåg 91 från Övre Norrland, draget av inhyrda Rc6 1323, mellan Vattholma och Storvreta på Ostkustbanan den 19 januari 2016.


SJ X 2000-tåg 641 till Oslo på Årstabron den 17 juli 2016.


SJ Snabbtåg 10429 till Göteborg vid Jonsered den 28 juli 2016.


SJ X 2000 12538 på spor 26 på København H den 20 januari 2017.


SJ X55 3763 i Haga på Hovedbanen i Norge den 10 mars 2017.


SJ X55 3349 som SJ 3000-tåg 513 mot Jönköping i Älvsjö den 2 april 2017.


SJ Norrlandståg AB nattåg 94 har ankommit Boden C på morgonen den 15 maj 2017. Närmast restaurangvagnen SSRT R12 5178.


I och med att den nya pendeltågstunneln Citybanan öppnades i Stockholm den 10 juli 2017, öppnades också Älvsjöbågen för trafik. Den leder norrgående tåg mot Stockholm C över pendeltågsspåren och till Gamla Årstabron, för att tågen ska hamna rätt på Stockholm S. Här ses ett norrgående SJ-tåg passera Årstaberg "en trappa upp" den 19 juli 2017.


SJ Rc6-E 1397 redo för avgång med nattåget mot Stockholm på Luleå C den 22 januari 2018.


Ett SJ X2-tågsätt förbigår vårt tåg i Gårdsjö den 21 mars 2018. Notera den gröna strömavtagaren på X2:an!


SJ X 2000-tåg 631 gör uppehåll i Kongsvinger den 12 april 2018.


SJ X55 3762 intill Flytoget BM71.110 på Oslo S den 13 april 2018.


SJ Rc6-E 1398 med nattåg 1 till Malmö på Stockholm C den 3 juni 2018.


Ett SJ X 2000-tåg på väg mot Stockholm C vid Älvsjöskogen den 18 juni 2018.


Ett SJ X 2000-tåg på väg mot Karlstad passerar Sparreholm den 24 juni 2018.


SJ X55 2257 som tåg 580 gör uppehåll i Kramfors på kvällen den 3 juli 2018.


SJ Rc6-E 1392 har just ankommit Malmö C med nattåg 1 på morgonen den 19 februari 2019.


Gammal är äldst! SJ X 2000-tåg 446 har ankommit Göteborg C helt enligt tidtabell på kvällen den 11 mars 2019. Drivenheten var denna kväll X2 2001, tillverkad 1989!


Triss i X2 på Stockholm C den 3 april 2019. T.v. SJ X 2000-tåg 643 mot Karlstad med X2 2006 främst. I mitten tåg 505 mot Malmö och t.h. 407 mot Göteborg.


SJ X2K 2040 i tåg 521 mot Köpenhamn på Stockholm C den 16 april 2019.


SJ X2 2021 i Hallsberg den 13 maj 2019.


SJ Rc6 1418 ankommer Emmaboda den 19 maj 2019.


SJ X55 3746 passerar genom Ängelholm den 28 maj 2019.


SJ tåg 3995 med SSRT Rc6 1324 främst i Gällivare den 1 november 2019.


SJ tåg 3995 draget av SSRT Rc6 1333 redo för avgång i Kiruna den 2 november 2019.


SJ nattåg 91 med SSRT Rc6 1326 främst på Boden C den 2 november 2019. Intill står stålpendlen med GC Re 1433 som ledande lok.


Ett SJ X 2000-tåg på väg mot Sverige på Öresundsbron den 11 november 2019.


SJ X55 3362 som SJ 3000 490 till Göteborg på Malmö C den 13 november 2019.


SJ X55 3353 som SJ 3000 562 till Sundsvall på Gävle C den 28 november 2019.


SJ X40 3317 i Gävle den 28 november 2019. Denna enhet var den första som provkördes i Sverige, med vissa utmaningar, för att uttrycka sig milt... Vissa rätt typiska regionaltåg har SJ valt att annonsera som Intercity, vilket enligt min uppfattning är att urvattna konceptet betydligt. Nåväl, på kortare distanser som Gävle-Stockholm kanske det inte spelar så stor roll, men detta tåg (281) går mellan Ljusdal och Linköping, en rätt ansenlig sträcka utan någån form av servering. Lokdragna IC-tåg har åtminstone en kiosk, annars bistrovagn.


Ombyggda drivenheten X2 2011 i Tillberga den 9 december 2019.


Ett av SJ:s X2000-tåg passerar Älvsjö på förmiddagen den 10 december 2019.


Lokförare EJ poserar glatt i hyttfönstret på Rc6 1390 i IC-tåg 613 i Hallsberg den 30 januari 2020.


"X2-sport" på Stockholm C den 22 februari 2020. Det rörde sig om en testkörning med ombyggda X2U 2008.


SJ X2 2012 i tåg 85529, annonserat som 20529 på Stockholms södra den 7 april 2020, under den s.k. Påskmidjan-avstängningen. Detta var också samtidigt som Covid-19-pandemin drabbade stora delar av världen och inte minst resebranschen, eftersom resandet och rörelsefriheten starkt begränsades för att om möjligt begränsa smittspridningen. SJ reducerade trafiken med närmare 50 % och perimtterade en del av personalen. En bisarr tid.


SJ UB2X 2508 främst i tåg 421 på Stockholm C på morgonen den 12 maj 2020.


SJ X40 Z5 3712 i tåg 159 ankommer Alingsås den 12 maj 2020.


SJ UB2X 2508 och UB2XK 2531 på Göteborg C den 12 maj 2020.


SJ nattåg 71 med SSRT Rc6 1331 som dragare ankommer Göteborg C den 12 maj 2020.


I tåget gick bl.a. WL1 5019.


SJ X2 2006 på Stockholm C den 13 maj 2020, nyss ankommen från Göteborg i tåg 438.


SJ X2 2022 ankommer Hallsberg med tåg 644 från Karlstad den 21 maj 2020. Normalt utgörs detta tåg av en X55.


SJ X2K 2040 främst i multipelkopplade tåg 559 till Malmö, rullar in på Stockholm C den 21 juni 2020.


Under sommaravstängningen av "Getingmidjan" i Stockholm, leddes SJ:s tåg till/från Karlstad över Västerås och Örebro. Här ses SJ X2 2010 med tåg 10694 från Karlstad på Örebro C den 22 juni 2020.


SJ X2 2018 i Nässjö den 16 juli 2020.


SJ X2 2007 i tåg 20530 till Stockholm S på Malmö C den 17 juli 2020.


SJ X2K 2041 i tåg 20534 till Stockholm S på Linköping C den 18 juli 2020..


SJ nattåg 94 mot Luleå, draget av en "Rc6-mult" med SSRT Rc6 1324 främst, ankommer Uppsala C den 19 juli 2020.


SJ X55 3362 lämnar Stockholm C i tåg 48 mot Mora den 27 juli 2020.


SJ nattåg 94 mot Luleå, draget av SSRT Rc6 1332, står redo för avgång på Stockholm C den 27 juli 2020.


En snarlik bild, tagen knappt en månad senare. SJ nattåg 92 mot Luleå och Duved, draget av SSRT Rc6 1334, står redo för avgång på Stockholm C den 25 augusti 2020.


SJ X55 3353 i tåg 569 står redo för avgång på Umeå C den 27 augusti 2020.


SJ X40 3326 i tåg 188 ankommer Skövde den 8 september 2020.


Kort därefter kom X 2000 446 med UB2X 2535 främst.


SJ X2 2023 främst i X 2000 443 i Skövde på kvällen den 8 september 2020. Kort därefter kom X 2000 446 med UB2X 2535 främst.


X 2000 446 med UB2X 2524 främst på Göteborg C den 9 september 2020.


X 2000 537 på Årstabron den 8 november 2020.


X 2000 534 passerar Älvsjö den 8 november 2020.


X40 3341 på Göteborg C den 16 november 2020.


X 2000 446 med "Gamlingen" X2 2001 som drivenhet...


...och manövervagnen UB2X 2529 främst, redo för avgång från Göteborg C den 16 november 2020.


Möte med SJ X 2000 629 i Björneborg den 18 december 2020.


SJ X 2000 416 med manövervagn UB2X 2513 ledande, passerar Älvsjö på juldagen 2020.


SJ X 2000 429 med drivenhet X2 2028 främst, ankommer Göteborg C den 28 december 2020.


SJ X 2000 433 med drivenhet X2 2021 främst, rullar in på spår 14 på Stockholm C den 12 januari 2021.


SJ IC-tåg 10630, som den 13 januari 2021 bestod av X55 3346, ses här på spår 20 på Karlstad C, en stund innan resenärerna släpptes ombord.


SJ X 2000-tåg 442 har just ankommit Stockholm C i snöyran den 28 jannuari 2021. Främst gick manövervagnen UB2X 2528.


SJ X2U 2035 på provtur på Stockholm C samma kväll.


I tågsättet gick bl.a. "krogen" URB2U 2616. De fordon som har fått den tekniska upprustningen har fått underlittera "U" tills vidare och kännetecknas kanske mest av de mörkgrå dörrarna. Inredningen är än så länge inte ombyggd, i alla fall inte på detta tågsätt.


SJ X2 2017 ledande i tåg 442 på Göteborg C den 23 februari 2021..


SJ X 2000-tåg 411 i höjd med Älvsjö godsbangård den 6 mars 2021.


SJ X 2000-tåg 416 passerar Älvsjö i påtagligt aprilväder den 5 april 2021.


SJ Rc6 1337 i Hagalund den 19 april 2021.


SJ X2 2021 i tåg 436 i Skövde den 22 april 2021.


SJ Z5 3725 ledande i ett "Här-och-där-tåg" i Sävenäs den 22 april 2021.


SJ X2 2029 i Hagalund den 4 maj 2021.


SJ X55 3352 i Älvsjö den 14 maj 2021.


SJ X55 3350 passerar Flemingsberg den 15 maj 2021.


Vad döljer sig månne under detta kamouflage? Kanske är det den kommande X2-designen? SJ X2 2011 är i alla fall en av de upprustade drivenheterna, och av de mörka vestibulsidodörrarna på löpvagnen är sannolikt hela tågsättet ombyggt. Den 19 maj 2021 behövde tydligen tågsättet lite "fotvård" i hjulsvarven i Hagalund.


SJ X 2000-tåg 433 vid Årstabron den 29 maj 2021.


SJ X40 3327 på Sundsvall C den 3 juni 2021.


SJ Rc6 1366 med rst 10 i Ånge den 3 juni 2021.


SJ X 2000 423 med drivenhet X2 2003 främst, passerar genom Katrineholm på morgonen den 17 juni 2021.


En kort stund senare passerade X55 3355 i SJ 3000 462 genom Katrineholm.


Kort därefter gjorde X 2000 422 uppehåll i "Kattne", och mötte samtidigt Flixtrains tåg 23001.


X40 3327 ankommer Flemingsberg med 10264 mot Sundsvall C den 13 juli 2021.


X55-möte på Sundsvall C den 14 juli 2021. T.v. X55 3361 med tåg 583 mot Stockholm C, och t.h. X55 3351 med tåg 572 mot Umeå C.


SJ X 2000 529 med manövervagnen UB2XK 2525 främst, passerar genom Älvsjö den 14 augusti 2021.


Gammal är äldst! SJ X 2000 431 med drivenheten X2 2001 främst, rullar in på Stockholm C den 23 augusti 2021.


Ett av SJ:s uppgraderade X2-tågsätt med drivenheten X2U 2017 främst, passerar genom Älvsjö den 25 augusti 2021.


SJ tåg 10265, bestående av X40 3316, passerar Huddinge den 25 september 2021.


SJ/TiB tåg 8201 draget av Rc6 1411, ankommer Borlänge C den 7 oktober 2021.


SJ nattåg 3, draget av Rc6 1403, står redo för avgång mot Malmö på Stockholm C den 17 oktober 2021.


SJ X40 3321 i tåg 266 mot Ljusdal på Gävle C den 3 november 2021.


SJ X40 3308 på Gävle C senare samma dag.




Nya tag, nygamla tåg! Den 16 november 2021 premiärvisades SJ:s moderniserade X 2000-tåg. Dagen därpå, kördes första tåget i reguljär trafik. här ses tåg 402, med manövervagn UB2X 2510 främst och drivenhet X2C 2008 sist, passera Älvsjö på morgonen den 17 november 2021.


SJ X 2000-tåg 433 med drivenhet X2 2027 främst, passerar Älvsjö den 22 november 2021.


En av SJ:s X55:or i Timrå den 1 december 2021.


SJ Rc6 1341 med tåg 22 mot Falun i Borlänge den 3 december 2021. T.h. "TiB-Reginan" X51 9023.


SJ Rc6 1391 med ett försenat tåg 25 mot Stockholm ankommer Borlänge den 3 december 2021. "Fordonsfelet" var ett annat tåg som fastnade mellan Borlänge och Ornäs.


Uppgraderade manövervagnen UB2XC 2510 flankerad av Rc6 1382 och 1349 i Hagalund den 9 december 2021.


Uppgraderade X 2000-tågsättet 08, med manövervagnen UB2XC 2510 främst och drivenhet X2C 2008 sist, lämnar Göteborg C den 11 februari 2022.


SJ X2C 2008 på Stockholm C den 21 februari 2022.


SJ X 2000 542 ankommer Malmö C nedre från Köpenhamn den 22 februari 2022.


SJ X 2000 533 med drivenhet X2K 2039 i spetsen, passerar Älvsjöskogen den 28 februari 2022.


SJ IC-tåg 621, draget av Rc6 1422, på Stockholm C den 21 mars 2022.


Ett SJ X 2000-tåg passerar Stuvsta den 24 mars 2022.


Nyombyggda SJ X2C 2017 på Göteborg C den 25 mars 2022.


SJ X 2000 433 passerar Rönninge den 3 april 2022. Det var banarbeten på Grödingebanan, och alla fjärr- och regionaltåg leddes om "gamla vägen" via Västra stambanan.


Kort därefter passerade SJ X 2000 416 i motsatt riktning.


Det var intensiv trafik! Inte långt efter kom SJ X 2000 418, på väg mot Stockholm C.


SJ X55 3344 på Stockholm C den 3 april 2022.


Nyombyggda SJ UB2XC 2508 på Stockholm C den 4 april 2022.


SJ X2K 2032 ledande i tåg 542 på København H den 6 april 2022. Det är något speciellt med internationella tågförbindelser!


Sist i samma tågsätt gick manövervagnen UB2XK 2538.


Ett lite udda ekipage i Spånga den 12 april 2022. Främst gick en "X2-sport" med X2U 2024 ledande...


...följd av "tågsätt 11", med drivenhet X2C 2011 främst...


...och manövervagnen UB2XC 2507 sist.


SJ X 2000 414, bestående av tågsätten 34 och 22 (drivenheterna X2K 2034 resp. X2 2022) passerar Älvsjöskogen den 17 april 2022.


SJ Rc6 1409 i spetsen för IC-tåg 30630 passerar Älvsjöskogen en kort stund senare.


SJ X2C 2017 i spetsen för X 2000 405 passerar kilometer 10 i Älvsjöskogen lite senare samma eftermiddag.


SJ X2 2009 sist i X 2000 423 lämnar Hallsberg på morgonen den 21 april 2022.


SJ X2 2012 ledande i X 2000 543, passerar Älvsjö den 5 maj 2022.


Möte mellan SJ X 2000 523 och 524 i Linköping den 18 maj 2022. T.v. manövervagnen UB2XK 2533 och t.h. UB2XK 2544.


SJ Rc6 1393, uthyrt till Vy Tåg, i Luleå på morgonen den 31 maj 2022.


SJ X 2000 545 med drivenheten X2 2029 främst, passerar genom Älvsjö den 23 juni 2022.


SJ BC2DE 3592 i tåg 70 på Stockholm C den 28 juni 2022.


SJ Rc6 1393, uthyrt till Vy Tåg, i Kiruna den 2 juli 2022.


SJ UBX2C 2510 på Göteborg C den 17 juli 2022.


SJ Rc6 1364 lämnar Uppsala C med IC-tåg 15 den 23 juli 2022. Samtidigt sker rundgång på intilliggande Uppsala Ö och museibanan "Lennakatten" (ULJ).


SJ Rc6 1415, uthyrt till Vy Tåg, med tåg 96 i Boden den 7 augusti 2022.


SJ Rc6 1360 ankommer Mora med IC-tåg 36 den 10 augusti 2022.


Den 23 augusti 2022 körde SJ ett testtåg inför premiären för det av Trafikverket upphandlade nattåget till Hamburg, kallat SJ Euronight. Här ses tåg 497 på Stockholm C kort före avgång. Närmast ses liggvagnen CH-RDC Bvcmz248.5 61 85 50-91 002-9.


Dragkraften denna afton stod SJ Rc6 1422 för, i alla fall till Malmö, där Hector Rail tog över för färden genom Danmark. Närmast lok gick sovvagnen A-RAG WLABmz 61 81 70-90 201-9.


SJ UB2XC 2510 i Hagalund den 26 augusti 2022.


SJ X55 3347 i tåg 491 på Lund C den 26 augusti 2022.


SJ X 2000 530 ankommer Alvesta på förmiddagen den 27 augusti 2022. Ledande gick manövervagnen UB2XK 2527.


SJ X2U 2010 i Hagalund den 30 augusti 2022.


Den 1 september 2022 var det premiär för SJ EuroNight 497 till Hamburg, nattåget som Trafikverket upphandlat. På grund av en utdragen och onödigt krånglig godkännandeprocess för sov- och sittvagnarna i Danmark, bestod premiärtåget endast av de tre liggvagnarna CH-BTEX Bvcmz248.5 61 85 50-91 001-1, CH-RDC Bvcmz248.5 61 85 50-91 002-9 och D-RAG Bvcmbz249.1 61 80 59-90 035-6. Ner till Malmö drogs tåget av Rc6 1422, där det avlöstes av Hector Rail 241.004 R2D2.


Närmast lok gick liggvagnen CH-BTEX Bvcmz248.5 61 85 50-91 001-1. Vagnen är av samma typ som de liggvagnar Snälltåget använder i sin trafik till Kontinenten.


Korridoren i CH-BTEX Bvcmz248.5 61 85 50-91 001-1.


En av kupéerna CH-BTEX Bvcmz248.5 61 85 50-91 001-1.


SJ Rc6 1413 med SJ EuroNight 497 passerar genom Älvsjö den 2 september 2022. Tåget var "något" kortare denna dag.


SJ X2K 2031 på Lund C den 25 september 2022.


SJ Rc6 1383 med IC-tåg 623 på Stockholm C den 11 oktober 2022.


"Gamla Bettan" SJ X2 2001 med X 2000-tåg 431 på Stockholm C den 20 oktober 2022.


SJ X2C 2005 med X 2000-tåg 446 i Skövde på kvällen den 20 oktober 2022.


SJ UB2X 2525 främst i X 2000-tåg 20446 i Alingsås på kvällen den 21 oktober 2022.


SJ Rc6 1386 med IC-tåg 621 till Karlstad i Kristinehamn den 1 novmeber 2922. T.v. ses Tågab X10 3203.


I motsatt riktning kom IC 626, draget av SJ Rc6 1359. T.h. VTAB X52-3 9083, utgörandes Värmlandstrafiks regionaltåg 8909 till Charlottenberg.


SJ X 2000 442 med drivenhet X2K 2031, redo för avgång på Göteborg C den 3 november 2022.


SJ Rc6 1381 på Stockholm C den 16 november 2022.


SJ X 2000 437 med drivenhet X2C 2005 främst, rullar in på spår 11 på Stockholm C den 16 november 2022.


SJ X40 3327 i tåg 10159 i Falköping den 17 november 2022.


Efter allt krångel med godkännandena av sov-, ligg- och sittvagnar för SJ EuroNight i Danmark, blev de godkända i början av december 2022. Här ses inhyrda sovvagnen A-RAG WLABmz 61 81 70-90 201-8 i Hagalund den 2 december 2022. Denna vagnstyp kallas MUn och rymmer 28 sovplatser i första och andra klass. De levererades under 1960- och 1970-talen till CIWL och övertogs sedermera av ÖBB, som moderniserade dem. Sedermera såldes de till tyska RDC.


Intill stod sittvagnen D-RAG Bimz264.3 51 80 22-91 255-5.


MUn-sovvagnen A-RAG WLABmz 61 81 70-90 202-6 i Hagalund samma kväll.


SJ Rc6 1409 med trenne "syskon" i Hagalund den 9 december 2022.


SJ Rc6 1337 i Hagalund samma dag.


Ett södergående X 2000-tåg med X2 2022 främst, passerar Älvsjö senare samma dag.


Ett av SJ:s IC-tåg från Oslo, draget av Rc6 1420, ankommer Stockohlm C den 14 mars 2023.


Den 22 mars 2023 fick Rc6 1378 med vagnar rycka in i tåg 52 och ersätta ordinarie X55:a. Här ses tåget på Stockholm C kort före avgång.


SJ X2C 2005 med X 2000-tåg 421 i Hallsberg den 23 mars 2023.


SJ EuroNight 345 till Hamburg-Altona lämnar Stockholm C den 26 mars 2023.


SJ X 2000 443 på järnvägsbron över Norrström söder om Stockholm C en kort stund senare.


Den 31 mars 2023 var det säsongspremiär för SJ:s nattåg till Berlin. Det var också första gången på många år (ca 30) som det gick direkta sovvagar mellan Stockholm och Berlin. Privata Snälltåget kör ju också nattåg mellan de båda huvudstäderna, men med enbart liggvagnar. Här ses en av de WLAB32s-sovvagnarna som till sist blivit godkända för trafik genom Danmark; A-RAG WLABmz 61 81 75-71 450-0.


I tåget gick även MUn-sovvagnen A-RAG WLABmz 61 81 70-90 201-8.


Tåget drogs denna kväll av SJ Rc6 1419 ner till Malmö. Där tog Hector Rail över tåget med Traxx-loket 241.012 Chewbacca.


SJ X 2000 446 gör uppehåll i Skövde på kvällen den 3 april 2023. Främst gick manövervagnen UB2XC 2510...


...och framdrivningen stod X2C 2020 för.


SJ X 2000 446 på Göteborg C den 4 april 2023, som här ses bredvid Vy Togs regionaltåg till Oslo. Två huvudstadsförbindelser sida vid sida!


Den 14 april 2023 blev SJ EuroNight 346 kraftigt försenat p.g.a. en kontaktledningsrivning norr om Hässleholm. Tåget blev ståendes i Hässleholm i väntan på att trafiken kunde släppas på igen. Här ses tåget, draget av SJ Rc6 1413, passera Älvsjöskogen ca 400 minuter försenat på eftermiddagen samma dag.


SJ X55 3353 passerar Häggvik på väg norrut den 23 april 2023.


SJ X55 3353 i tåg 598 i Ånge den 3 maj 2023.


SJ X55 3345 i tåg 589 på Sundsvall C den 4 maj 2023.


SJ X 2000 430 med X2 2018 främst, ankommer Katrineholm C den 9 maj 2023.


SJ X55 3356 i Årskogen på Ostkustbanan den 15 maj 2023.


SJ X55 3353 ankommer Hallsberg med tåg 607 den 1 juni 2023.


Kort därefter passerade SJ X 2000 407, med drivenheten X2 2012 främst.


SJ X 2000 531 på 4-spåret mellan Stuvsta och Huddinge den 5 juni 2023.


Möte med ett av SJ:s "dalatåg", draget av Rc6 1410, i Vikmanshyttan den 14 juni 2023.


SJ IC 47, draget av Rc6 1348, ankommer Avesta Krylbo den varma 14 juni 2023.


Den 28 juni 2023 innebar en lite annan färdväg till Stockholm för SJ IC-tåg 47. Från Mora ner till Borlänge gick allt enligt plan, men väl där visade det sig att en skogsbrand utbrutit längs med järnvägen en bit norr om Avesta Krylbo, och tågtrafiken stoppades. "47:an" omleddes via Storvik. Här ses tåg 10048, med Rc6 1393 i spetsen, i Långsjön mellan Falun och Hofors.


Omlett "Dalatåg", med Rc6 1367 som dragare, i Långsjön samma dag.


Rc6 1393 med tåg 10047 i Storvik senare samma dag, redo för den fortsatta färden mot Avesta Krylbo.


SJ X2C 2005 med X 2000 423 på Stockholm C den 29 juni 2023.


SJ X 2000 533 på väg mot København H, med drivenhet X2K 2037 främst, på Malmö C den 1 juli 2023.


SJ X 2000 550, med manövervagnen UN2XK 2523 främst, på spor 26 på København H den 3 juli 2023.


SJ Rc6 1415 med EuroNight 345 i Älvsjö den 5 juli 2023.


SJ Rc6 1388 ankommer Uppsala C med IC-tåg 48 den 12 juli 2023.


SJ Rc6 1371 i Bräcke med IC-tåg 10 på kvällen den 14 juli 2023.


SJ Rc6 1397 med nattåg 71 passerar Stavre senare samma kväll.


SJ Rc6 1349 ankommer Bräcke med IC-tåg 80 den 15 juli 2023.


SJ X2U 2035 i Älvsjö den 28 juli 2023.


SJ X40 3340 i Norrköping i hällregnet den 10 augusti 2023.


SJ X55 3353 på Stockholm C den 5 september 2023.


SJ Rc6 1363 med IC-tåg 17 på Borlänge C den 6 september 2023.


SJ X2C 2015 passerar genom Älvsjö den 23 september 2023.


SJ Rc6 1373 och 1409 på Stockholm C den 23 september 2023.


SJ X2C 2020 sist i X 2000-tåg 428, passerar Älvsjö den 15 oktober 2023.


Kort därefter kom SJ IC 29 i motsatt riktning. Främst gick X40 Z5 3721.


SJ Rc6 1420 med EN 345 på Stockholm C den 19 oktober 2023.


SJ X55 3348 framme i Malmö med tåg 491 den 30 oktober 2023.


SJ Rc6 1342 med nattåg 2 på Malmö C den 30 oktober 2023.


SJ nattåg EuroNight 345 på Malmö C den 30 oktober 2023, som denna kväll drogs av Hector Rail 241.007 Bond mellan Malmö och Padborg.


SJ IC-tåg 630 från Oslo S till Stokcholm C, har just ankommit Karlstad C den 13 november 2023.


SJ X 2000 520 med UB2XC 2510 främst, vid Näkna mellan Simonstorp och Åby på morgonen den 16 november 2023.


SJ Rc6 1383 med IC-tåg 630 från Oslo S till Stockholm C passerar Älvsjö den 24 november 2023.


Möte med en av SJ:s X2:or strax väster om Flen den 2 december 2023.


SJ Rc6 1405 med IC-tåg 623 till Oslo S gör uppehåll i Hallsberg den 7 december 2023.


SJ X55 3347 ankommer Hallsberg med tåg 626 den 7 december 2023.


SJ X55 3361 i SJ:s snabbtåg 626 från Oslo till Stockholm gör uppehåll i Arvika på morgonen den 29 december 2023.


Modern persontrafik på järnväg. SJ X55 3359 i SJ:s snabbtåg 643 till Karlstad på spår 10 på Stockholm C den 31 januari 2024. Bredvid på spår 11 ses MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2041 till Göteborg.


SJ X55 3350 i SJ:s snabbtåg 638 från Oslo till Stockholm ankommer Karlstad C den 1 februari 2024.


SJ nattåg till Berlin på Malmö C strax efter midnatt den 22 februari 2024. Tåget drogs av Hector Rail 241.009 Moneypenny mellan Malmö och Padborg.


SJ X40 3323 i tåg 269 mot Linköping, passerar Älvsjö den 3 mars 2024.


SJ Rc6 1392 med IC 623 i Hallsberg den 7 mars 2024.


SJ Rc6 1404 med IC-tåg 22 i Gustafs den 4 april 2024.


SJ Euro Night 345 (denna dag annonserat som 13401) till Berlin-Gesundbrunnen via Hamburg på Stockholm C den 13 april 2024. Närmast ses sovvagnen A-RAG WLABmz 61 81 75-71 405-3.


SJ X2C 2020 i tåg 438 och X2K 2031 i tåg 538 på Stockholm C den 13 april 2024.


SJ UB2XC 2519 ledande i tåg 550 på ett regnigt Malmö C den 16 april 2024. Som synes måste en matchande noskon saknats, när dena sattes upp...


SJ X2 2007 med tåg 441 i Skövde den 17 april 2024.


Kort därpå kom SJ regionaltåg 179, som denna dag utgjordes av X40 3321.


På eftermiddagen den 18 april 2024 drabbades Lund C av ett större ställverksfel, med stora förseningar som följd. Periodvis kunde endast tre av sex plattformsspår användas, och i väntan på mitt eget tåg skänkte jag en tanke till de tågklarare som "trollade med knäna" för att lösa en näst intill hopplös situation. SJ X 2000 535 blev en dryg timme försenat, och ses här lämna Lund söderut från spår 6. Sist gick drivenheten X2K 2036.


SJ X2U 2035 i X 2000-tåg 492 på Lund C senare samma eftermiddag.


Till sist kom mitt tåg 546, som leddes av manövervagnen UB2XK 2533. Även här hade man uppenbarligen inte lyckats matcha noskonen färgmässigt... Kanske kunde 2533 och 2519 byta noskon med varandra, om inte annat för estetikens skull?


SJ X2 2018 reklamstrajpad för IKEA med tåg 421 på Stockholm C den 25 april 2024.


SJ X55 3348 med tåg 589 i Sundsvall den 2 maj 2024.


SJ Rc6 1422 ankommer Malmö C med SJ EuroNight 345 den 15 maj 2024.


Efter att Rc-loket och de två "bromsvagnarna" kopplats ifrån, kopplades Hector Rails lok 241.003 Organa till, för den fortsatta färden genom Danmark till Padborg.


SJ EuroNight 345 på Københavns lufthavn Kastrup strax efter midnatt den 16 maj 2024.


Hector Rail 241.003 Organa framme i Padborg med SJ EuroNight 345 tidigt på morgonen den 16 maj 2024.


Efter att Hector Rails lok kopplats bort, kopplades RDC:s 101:a till, för den fortsatta färden ner till Hamburg och Berlin.


Utsikt över Padborgs station tidigt på morgonen den 16 maj 2024, med SJ:s nattåg på spår 1.


SJ X2C 2005 med X 2000 552 på Malmö C den 16 maj 2024.


X2:or på rad på Malmö C på kvällen den 23 maj 2024.


SJ X2C 2008 i tåg 10548 i Älmhult den 26 maj 2024.


SJ Rc6 1422 med EN 346 i Älvsjö den 2 juni 2024.


SJ X40 3310 i tåg 283, dånar förbi hållplatsen Marma norra i 200 km/h den 18 juni 2024.


Kort därefter kom SJ X55 3345 i tåg 598 i motsatt riktning.


SJ Rc6 1377 med IC 31 "på kroken", lämnar Sala den 7 augusti 2024.


SJ Rc6 1359 med IC-tåg 11 i Gävle den 24 augusti 2024.


SJ Rc6 1421 med EN 40345 i Älvsjö den 28 augusti 2024.


Vännen CG poserar i förarhyttsfönstret på "sin" X2 2027, kort före avgången med tåg 405 mot Göteborg (och Malmö) på Stockholm C den 29 augusti 2024.


SJ Rc6 1379 med IC-tåg 622 ankommer Karlstad C på morgonen den 5 september 2024.


Efter drygt två års omfattande snårig byråkrati, kunde till sist också sittvagnarna till SJ EuroNight sättas i trafik. Här ses D-RAG Bimz264.3 51 80 22-91 229-0 på Stokcohlm C den 11 oktober 2024.


Vid tågplaneskiftet i mitten av december 2024, tar SJ över dragningen av nattågen genom Danmark i egen regi, efter att avtalet med Hector Rail sagts upp. För detta kommer SJ att hyra ett par Vectron-lok av Green Cargo. Här ses ett sådant ekipage i Malmö på morgonen den 23 oktober 2024.

Svenska persontåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-10-27
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024