VR Snabbtåg (f.d. MTRX)

Svenska persontåg Hem


MTR Express, sedermera MTRX, inledde sin trafik mellan Stockholm och Göteborg i mars 2015, i konkurrens med SJ. För trafiken beställdes sex motorvagnståg litt X74 från schweiziska tillverkaren Stadler. I februari 2024 meddelades att finska VR Group köpte MTRX. Den 26 augusti 2024 bytte företaget formellt namn till VR Snabbtåg och det första X74-tågsättet i VR:s grön/vita design visades upp i Stockholm och Göteborg.


Det första X74-tågsättet kom till Sverige i början av november 2014 och ses här på Stockholm C den 10 november i samband med en provkörning till Göteborg och åter.


X74 bygger på de norska motorvagnstågen BM74 och BM75. Här ses två BM75-tågsätt i Uppsala den 17 juli 2014, i samband med provkörningar inför fordonsgodkännandet av X74.


MTR Express tåg 2029 avgår från Stockholm C kl. 10:36 den 10 november 2014...


...och försvinner bort över Tegelbacken mot Göteborg i det grå novembervädret.


Ännu en provkörning. MTR X74 74001 i Västerås på morgonen den 14 november 2014...


...och i Sundbyberg lite senare samma dag.


Multipelkopplade X74 74002 och 74001 ankommer Stockholm C den 16 december 2014.


Konkurrenterna sida vid sida samma dag. T.v. SJ X2 2035 i SJ 2000-tåg 429 till Göteborg, med avgång kl 10:29. T.h. MTR Express X74 74002 i tåg 2029 med avgång kl 10:36.


MTR Express tåg 2029 passerar Gamla stan den 16 december 2014.


MTR Express tåg 2029 lämnar Stockholm C dagen därpå och rullar ut på Tegelbacken, sett från SJ:s huvudkontor "Klaraporten".


MTR Express tåg 2040 redo för avgång från Göteborg i ruskvädret den 15 januari 2015. T.v. SJ AB:s X 2000-tåg.




Två bilder av inredningen i MTR Express tåg, i det här fallet en av ändvagnarna. Notera bordslampan "Bumling" t.v.


MTR Express tåg 2040 framme på spår 19 på Stockholm C på kvällen den 15 januari 2015.


Vintersol och nytt tåg. Borlänge den 6 februari 2015.


MTRX X74:or uppställda på rad på Mellanbangården i Hagalund på morgonen den 26 februari 2015. Fr.v. 74001, 74002 och 74003.


Nylevererade X74 74003 i Hagalund senare samma dag.


Spegling.


"Genrepståget" 2029 gör uppehåll i strålande solsken i Skövde den 5 mars 2015.


Ett historiskt ögonblick! För första gången någonsin möttes två MTRX-tåg varandra. Det skedde strax öster om Töreboda på Västra stambanan den 6 mars 2015. Vi körde X74 74003 i tåg 2029 och våra kollegor i X74 74002 körde tåg 2032.


X74 74002 i Tumba den 17 mars 2015. Denna dag stresstestades fordonets wifi-anläggning med inbjudna deltagare.


"Dan före dan..." Den 20 mars 2015 körde vi ett sista genrep med full trafik innan trafikstarten den 21 mars. Här har vi nått Herrljunga med tåg 2032 på väg från Göteborg till Stockholm. Föraren hade blivit examinerad på vägen ner till Göteborg, så jag roade mig med att tjänstgöra som avgångssignalerare.




Två bilder från kilometer 10 i Älvsjö den 22 mars 2015. MTRX tåg 2053 kör ikapp i snöyran med en SL-pendel i backen upp genom Älvsjöskogen.


MTRX tåg 2000 har anlänt till Stockholm C den 23 mars 2015, första vardagen med ordinarie trafik. Jag bytte av kollegan HS och körde ut enheten till Hagalund. Det kändes lite speciellt att byta av detta tåg och se "riktiga" kunder stiga av tåget. Tyvärr grumlades detta något av att tåget var drygt 20 minuter försenat, vilket i sin tur berodde på ett akut växelfel på Tegelbacken och enkelspårsdrift på den redan hårt ansatta "Getingmdjan". Personligen anser jag att det är pinsamt undermåligt att Trafikverket inte har bättre beredskap och rutiner för att undvika slika störningar.






Leveranskörning. Tågab Rc2 ÖBB 008 med MTRX X74 74004 i kroken passerar Älvsjö den 28 mars 2015. Fordonstillverkaren Stadler anlitade Tågab för transporterna från färjan i Trelleborg.


X74 74004 i Hagalund den 31 mars 2015, nytvättad i solskenet inför en provkörning.


Möte mellan två MTRX-tåg i Hovsta, norr om Örebro den 2 april 2015. Denna dag leddes tågen om över Mälarbanan på grund av omfattande banarbeten söder om Stockholm.


MTRX tåg 12021, bestående av X74 74001, lämnar Skövde på väg mot Göteborg den 10 april 2015.


MTRX tåg 12047 passerar genom Älvsjö på kvällen den 10 april 2015.


MTRX tåg 12053, denna dag bestående av X74 74002 och 74004 i multipel, på Nya Årstabron den 26 april 2015.


Hög MTRX-närvaro på Göteborg C den 29 april 2015. T.v. X74 74003 på spår 5, som jag just ankommit med i tåg 12031. T.h. X74 74002, redo för avfärd mot Stockholm C från spår 7 som tåg 2040. Notera personalen som tvättar frontrutorna; under insektssäsongen blir rutorna snabbt nedkladdade av insekter och vindrutetorkare och -spolning rår inte på dem helt. För att sikten ska vara god måste rutorna skrubbas ordentligt.


MTRX tåg 2000, bestående av X74 74002, rullar in på spår 19 på Stockholm C den 5 juni 2015.


Lupiner och tåg. Herrljunga den 5 juni 2015.


MTRX tåg 2038, bestående av X74 74002, ankommer Skövde den 11 juli 2015, samtidigt som den yngre generationen fångar ögonblicket i sin mobil.


Den 17 augusti 2015 togs nästa steg i MTRX trafik, då full trafik med åtta tågpar varje vardag inleddes. Ett av de nya tåglägena var 2023, med avgång från Stockholm C klockan 07:36, som här ses avgå i rätt tid på premiärdagen. Tåget bestod av X74 74003.


I samband med festivalen Way Out West i Göteborg körde MTRX ett extratåg i samarbete med tidskriften Nöjesguiden. X74 74005 förseddes med Nöjesguiden-dekaler inför eventet. Här ses Nöjesguiden-tåget redo för avfärd från Stockholm C den 13 augusti 2015.


MTRX tåg 2074 rullade över järnvgsbron över Söderström...


...och fortsatte in till Stockholm C den 16 augusti 2015. Främst gick "Nöjesguiden"-enheten.


Senare samma dag passerade vändande tåg 2073 Årstabron på väg söderut.


Vid kilometer 10. MTRX tåg 2001 passerar genom Älvsjöskogen den 18 augusti 2015.


MTRX X74 74005 lämnar Stockholm C söderut den vackra sommardagen den 23 augusti 2015.


MTRX tåg 2053, bestående av X74 74002, passerar ett pendeltåg vid Årstabergs station den 20 september 2015. Bilden är tagen från bron Älvsjöbågen, som ett par år senare började användas av fjärrtåg söderifrån på sin väg mot Stockholm C.


Göteborg C den 21 september 2015. T.h. ankommande tågsätt från 2023, och t.v. tåg 2032, som strax ska avgå mot Stockholm.


X74 74001 reklamerade för att artisten Orup reste med MTRX till sina spelningar i Göteborg. Den 24 september 2015 stod enheten i Alingsås.


Några dagar senare, söndagen den 27 september 2015, utgjordes MTRX tåg 2078 av "Ettan", som här växlas ned till plattform.


MTRX tåg 2023, bestående av X74 74004, lämnar Herrljunga den 9 oktober 2015.


Senare samma dag ankom X74 74005 i MTRX tåg 2032 Herrljunga, på väg mot Stockholm C.


MTR Express tåg 2053 rullar in på "paradspåret" 10 på Stockholm C den 18 oktober 2015.


MTR Express tåg 2032 passerar Älvsjö i det soliga höstvädret den 23 oktober 2015. Tåget bestod av X74 74002.


MTR Express tåg 2023, bestående av X74 74005, och SJ X 2000 423 på Stockholm C på morgonen den 5 november 2015.


Möte med tåg 2029 vid "nollsektionen" i Moholm den 18 december 2015.


MTR Express tåg 2029, bestående av X74 74001, kör om ett pendeltåg i Älvsjö den 28 december 2015. Fler bilder från MTRX trafik under uppstartsåret 2015 hittar ni på mina sidor om min lokförarvardag.


Nytt år, samma tema! Pendeltågen gäckar mig... Den 5 januari 2016 tog jag mig till Stuvsta. Från plattformen är det fri sikt norrut och bra ljusförhållanden under dagen när man ska fotografera södergående tåg, under förutsättning att inga andra tåg skymmer sikten, förstås... Hade jag tittat i Trafikverkets dagliga grafiska tidtabeller, hade jag sett att MTR Express tåg 2033 skulle passera pendeltåg 2631 just här. Nåväl, det blev ju ganska effektfullt i alla fall!


Ett "skott" bakifrån i motljus och snörök fick det bli också! MTR Express tåg 2033 bestod av X74 74004 denna dag.


MTR Express tåg 2075, bestående av X74 74004, i Älvsjö den 17 juli 2016.


MTRX X74 74002 ankommer Göteborg C den 28 juli 2016.


MTRX X74 74002 passerar genom Älvsjö med tåg 2083 den 26 december 2016.


Möte med MTRX tåg 2022 i höjd med försignalen till Mölnbo den 30 mars 2017.


MTRX tåg 12041 har just ankommit Göteborg C den 19 april 2017. T.h. X74 74001 redo för avgång. Mellan båda MTRX-tågen stod en konkurrerande X2:a från SJ.




Två bilder av MTRX tåg 12039 passerandes Älvsjö den 21 juli 2017. Tåget bestod av X74 74005 och 74006.


MTRX X74 74005 i ett regnigt Skövde den 12 oktober 2017.


MTRX X74 74001 Estelle redo för avgång i tåg 12023 på Stockholm C den 17 april 2018.


MTRX X74 74001 Estelle på Göteborg C senare samma dag.


MTRX X74 74006 Glenn växlas över till pendelspåren vid Tanto på Stockholms södra på kvällen den 22 juli 2018. Eftersom "Getingmidjan" mellan Stockholm S och Stockholm C var avstängd kördes en del tjänstetåg till/från Hagalund via Citybanan.


MTRX X74 74004 har just ankommit Stockholm C som tåg 2040 den 5 november 2018.


MTRX X74 74004 på spår 10 på Stockholm C den 19 januari 2019.


MTRX X74 74003 Rödluvan på Stockholm C den 20 juni 2019.


MTRX X74 74002 Ingvar passerar genom Falköping den 26 juni 2019.


MTRX X74 74006 Miriam i Göteborg den 23 augusti 2019. Namnet Glenn flyttades till X74 74004 någon gång under 2019.


MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2071 passerar Älvsjö den 15 december 2019.


MTRX X74 74004 Glenn i tåg 2021 avgår från Stockholm C den 13 mars 2020. Någon vecka innan lanserade företaget sin nya logotyp och att man hädanefter marknadsförde sig som MTRX och inget annat. Notera även att den snygga loggan i fronten togs bort! Ända sedan starten var MTRX fordonsinnehavarbeteckningen (VKM), och användes även internt inom MTR för "Express".


MTRX tåg 2039, bestående av X74 74004 Glenn, passerar mitt tåg 61835, draget 241.008 Galore, i Flen den 24 april 2020.


MTRX X74 74001 Estelle i Göteborg den 13 maj 2020.


MTRX X74 74002 Ingvar med tåg 12053 till Halmstad på Stockholms södra den 16 juli 2020.


MTRX X74 74003 Rödluvan i Älvsjö den 29 oktober 2020.


MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2028 möter SJ X 2000 421 och Hector Rail 43773 i Stenkullen den 6 november 2020.


Strax därpå kom MTRX X74 74003 Rödluvan i tåg 2021.


MTRX X74 74006 Miriam i tåg 2083 passerar genom Älvsjö den 8 november 2020.


MTRX X74 74004 Glenn i parkeringsläge på Göteborg C den 26 december 2020.


MTRX X74 74001 Estelle på Göteborg C den 28 januari 2021.


Ett norrgående MTRX-tåg på Årstabron den 31 januari 2021.


MTRX X74 74003 Rödluvan i tåg 2085 passerar Älvsjö den 31 januari 2021.


MTRX X74 74002 Ingvar i Solna den 19 april 2021.


MTRX X74 74006 Miriam i tåg 12033 i Hallsberg den 29 april 2021.


MTRX X74 74003 Rödluvan i tåg 2041 vid Årstabron den 12 augusti 2021.


MTRX X74 74006 Miriam passerar genom Älvsjö den 12 september 2021.


MTRX X74 74002 Ingvar passerar genom Älvsjö den 24 september 2021.


MTRX X74 74006 Miriam ankommer Stockholm C från Solna den 24 september 2021.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface i tåg 12043 på Stockholm C den 4 oktober 2021.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface ankommer söderifrån till spår 13 på Stockholm C den 29 oktober 2021.


MTRX X74 74004 Glenn bredvid "kusinen" ER1 033 på Stockholm C den 30 november 2021.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar genom Älvsjö den 13 december 2021.


MTRX X74 74001 Estelle i parkeringsläge på Göteborg C på morgonen den 18 december 2021.


MTRX X74 74002 Ingvar lämnar Stockholm C vid lunchtid senare samma dag.


MTRX X74 74006 Miriam passerar genom Älvsjö den 11 februari 2022.


MTRX X74 74006 Miriam passerar Rönninge den 3 april 2022 med tåg 72008. Det var banarbeten på Grödingebanan, och alla fjärr- och regionaltåg leddes om "gamla vägen" via Västra stambanan.


MTRX X74 74002 Ingvar står redo för avgång från Stockholm C med tåg 2023 den 5 april 2022. "Kung Bore" återkom med besked första veckan i april det året...


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar genom Älvsjö den 4 juli 2022. Noterbart är att MTRX-loggan hade satts upp i fronten, drygt två år efter att designprogrammet ändrades. Onekligen såg X74:orna tidigare lite nakna ut i fronten, efter att den ursprungliga loggan togs bort.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface i tåg 2029 passerar Flemingsberg den 20 september 2022.


MTRX X74 74003 Rödluvan passerar Älvsjö den 20 oktober 2022.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface i Skövde på kvällen den 20 oktober 2022.


MTRX X74 74003 Rödluvan på Göteborg C den 2 december 2022.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface passerar Älvsjö den 9 december 2022.


Med ordentlig snörök passerar ett av MTRX tåg genom ett kallt Hallsberg den 15 december 2022.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface på Göteborg C den 9 februari 2023.


MTRX X74 74004 Glenn i tåg 12032 passerar Älvsjö den 18 februari 2023.


MTRX tåg 2041 lämnar Stockholm C på eftermiddagen den 26 mars 2023.


MTRX tåg 2023 rullar in till spår 13 på Stockholm C på morgonen den 29 maj 2023. Intill stod den yngre "Stadler-kusinen" ER1 048.


MTRX X74 74002 Ingvar med tåg till Båstad på Stockholm C på morgonen den 28 juni 2023. Intill på andra sidan plattformen stod SJ:s ombyggda X2-tågsätt 2005.


MTRX X74 74004 Glenn med tåg till Göteborg på Stockholm C samma morgon.


MTRX X74 74006 Miriam passerar Flemingsberg med tåg 2041 den 23 september 2023.


MTRX X74 74003 Rödluvan i tåg 2044 på Göteborg C på eftermiddagen den 2 oktober 2023.


MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2008 passerar Rönninge den 15 oktober 2023. Grödingebanan var avstängd p.g.a. banarbeten denna helg, och tågen omleddes "gamla vägen" över Västra stambanan.


MTRX X74 74006 Miriam i tåg 2040 på Göteborg C den 20 oktober 2023.


MTRX X74 74002 Ingvar i tåg 2041 står avgångsberedd på Stockholm C den 31 januari 2024.


MTRX X74 74004 Glenn i tåg 2041 passerar Älvsjö den 13 april 2024.


MTRX X74 74005 Trainy McTrainface i tåg 2041 gör uppehåll i Flemingsberg den 27 april 2024.


MTRX X74 74006 Miriam i tåg 2033 passerar Älvsjö den 22 augusti 2024. Diskret märkning på sidorna antydde att det inte skulle dröja alltför länge, innan tågen blev VR-gröna i stället för MTRX-röda.


Mycket riktigt dröjde det bara några dagar tills den nya designen presenterades den 26 augusti 2024, samtidigt som företaget bytte namn till VR Snabbtåg. Ytterligare ett par dagar senare, på morgonen den 28 augusti 2024, siktades X74 74001 Estelle i tåg 2023 i Älvsjö. Värt att notera är att fordonsinnehavarmärkningen fortsatte att vara MTRX.


X74 74001 Estelle i tåg 2036 närmar sig Stockholm C på eftermiddagen den 28 augusti 2024.


X74 74001 Estelle i tåg 2003 i Älvsjö på kvällen den 28 augusti 2024.


I och med att den röda färgsättningen successivt försvann under hösten 2024, konstaterades att namnet Rödluvan passade mindre bra, varför X74 74003 fick överta namnet Trainy McTrainface. Här ses enheten i tåg 2023 i Flemingsberg på morgonen den 18 september 2024.


X74 74006 Miriam i tåg 2044 i ankommer Falköping C på eftermddagen den 18 september 2024.


X74 74006 Miriam i Flemingsberg senare samma kväll.


X74 74002 Ingvar nyss ankommen till Göteborg den 5 november 2024.


X74 74001 Estelle i Göteborg den 5 november 2024.


X74 74006 Miriam redo för avgång med tåg 2044 på Göteborg C den 5 november 2024.


De fina Bumling-lamporna är kvar i tågen, men är numera gröna.


X74 74001 Estelle i tåg 2032 passerar Älvsjö den 9 november 2024.


X74 74003 Trainy McTrainface passerar Älvsjö på eftermiddagen den 10 december 2024...


...och fortsätter mot Göteborg i solnedgången.


X74 74002 Ingvar i tåg 2033 passerar Älvsjö på annandag jul den 26 december 2024.


Möte med VR Snabbtåg 2031 mellan Älgarås och Gårdsjö den 17 januari 2025.


X74 74006 Miriam redo för avgång med tåg 2040 på Göteborg C den 22 januari 2025.


X74 74006 Miriam i tåg 2023 i Flemingsberg den 26 februari 2025.


X74 74002 Ingvar i tåg 2040 passerar Älvsjö den 13 april 2025.


Under vintern 2024/25 drabbades flera av tågsätten av att folieringen lossnade. Här ses en av X74:orna i stort sett "avstrajpad" mellan Flemingsberg och Huddinge på långfredagen den 18 april 2025.

Svenska persontåg Hem


Senast uppdaterad: 2025-04-19
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025