Snälltåget

Svenska persontåg Hem


Snälltåget har sitt ursprung i den av staten upphandlade nattågstrafiken till Övre Norrland, som under åren 2003-2008 bedrevs av Connex, sedermera Veolia, idag Transdev. Lok och vagnar hyrdes av dåvarande Affärsverket Statens järnvägar. Veolia valde redan sommaren 2008 att köra nattåg från Göteborg och Stockholm till Lappland under sommaren i egen regi, kallat Lapplandståget. Sedan dess kör man vintertid också tåg till skidsportorter i Jämtland, något som i början marknadfördes som "Utmanartåget". Den 3 juli 2009 började Veolia som första privata järnvägsföretag köra veckoslutstrafik mellan Stockholm och Malmö i egen regi, i konkurrens med SJ. SJ AB:s monopol på fjärrtrafiken var därmed historia. Successivt avreglerades persontrafikmarknaden fram till hösten 2010, då full konkurrens infördes. Trafiken har sedermera utökats till vardagar. I mars 2012 återupptogs nattågstrafiken mellan Malmö och Berlin. I november 2013 började fjärrtågen att marknadsföras som Snälltåget. Sedan 2022 är Snälltåget ett järnvägsföretag med eget säkerhetscertifikat i Sverige och Danmark, helägt av Transdev. Utöver fjärr-, natt-, och chartertåg i egen regi på Trafikverkets spår kör Transdev Øresundstågstrafiken, spårvägstrafik i Norrköping och tågtrafik på Roslagsbanan. Trandev körde tidigare även Upptåget i Uppland, Kustpilen i Östergötland och Småland, Krösatågen i Småland och Blekinge. Utöver spårtrafik bedriver Transdev busstrafik i hela landet och båttrafik (genom Blidösundsbolaget och Styrsöbolaget).


Den 16 juni 2003 var första dagen som norrlandstågen kördes av Connex. Här ses Rc6 1327, ännu märkt som TKAB Rc6 5, på Stockholm C på morgonen denna dag.


Restaurangvagnarna sköttes ett antal år av Svenska Orientexpressen. Tyvärr gick företaget i konkurs efter några år; maten och atmosfären ombord var omtyckt.


Här passerar ett Norrlandståg Karlberg på driftspåren på väg mot Stockholm C den 17 juni 2004. Loken och vagnarna var då ännu inte renoverade och var fortfarande målade SJ-blå.


Reklammålade järnvägsfordon i Sverige har förekommit ytterst sparsamt. Ett av undantagen var Rc6 1332, som ett tag reklamerade för gratistidningen Metro. Här ses loket i spetsen för Göteborgsdelen av Norrlandståget passera Årstaberg den 2 maj 2006.


På kvällen den 18 februari 2007 väntade jag på att få köra ut mitt tjänstetåg 91085 til Hagalund, när Veolias nattåg till Jämtlandsfjällen rullade in på Cst, draget av Hector Rail 142.108 Butler. Bilden blev inte särdeles lyckad varken i original eller med bearbetning, men det är min enda bild av detta tåg draget av en 142:a, så den får duga!


Rc6 1329 med ett "norrlandståg" i kroken rullar in i Arboga den 23 april 2007. Notera att detta lok då saknade Connex-dekal. När SJ tog över denna trafik upphörde man med att köra tågen över Svealandsbanan.


Rc6 1327 ankommer Hagalund med tjänstetåget från Stockholm C på förmiddagen den 28 maj 2007.


Bilden av Norrlandstågen förbättrades väsentligt sedan fordonsägaren Affärsverket Statens järnvägar lät renovera sina lok och vagnar. Här ankommer ett Norrlandståg med Rc6 1328 i spetsen till Gävle C den 3 augusti 2007.


Än så länge lyser nytillverkning av svenska personvagnar med sin frånvaro. Transdev och andra nya operatörer har hittills köpt (bättre) begagnade personvagnvagnar från SJ AB, Affärsverket Statens järnvägar, NetRail eller utomlands. Veolia köpte och moderniserade ett antal liggvagnar litt BC2K, som sattes i trafik år 2007. Den 3 augusti 2007 gick BC2K 4008 gick i Veolias Norrlandståg och ses här i Gävle. Det är ganska intressant att Veolias "husfärger" i mångt och mycket påminde om färgsättningen som Affärsverket Statens järnvägar valde för sina fordon.


Tre dieselmotorvagnar i Veolias depå i Linköping den 22 april 2009. Längst t.v. biogasdrivna Y1G 1334 Amanda.


Inhyrda GC Rc4 1152 med Veolias veckoslutståg i Hagalund den 22 maj 2009.


Veolias restaurangvagn R7 5633 i Älvsjö den 3 juni 2009.


Veolias nattåg från Göteborg till Narvik på Stockholm C den 20 juli 2009. För tågdragningen anlitades Hector Rail, ett kontrakt som kom att vara fram till hösten 2016. Denna kväll var det 241.005 Solo som var spänt framför tåget.


Veolias veckoslutstågsätt i Hagalund den 3 augusti 2009. I tågsättet ingick, förutom Veolias egna BC2:or, ett antal vagnar inhyrda från NetRail, däribland panoramavagnen.


Veolias veckolutståg till Malmö på Stockholm C den 25 oktober 2009. Hector Rails 241.001 Kenobi drog tåget denna eftermiddag.


Veolia köpte ett antal 60-talsvagnar av NetRail. En av dem var B1K S-VEO 55 74 20 73 100-1 (5100) som här ses i Hagalund den 23 april 2010.


Inhyrda ELL0001R (ex. ÖBB Rh 1043.001) stod för dragkraften den 23 april 2010.


Veolias veckolutståg till Malmö rullar in på Stockholm C den 29 augusti 2010. Under en period drogs tågen oftast av Hector Rails 141-lok, som har sth 160 km/h jämfört med 241:ornas något modestare 140 km/h. Denna dag var 141.001 Ripley (ex ÖBB 1012 001) spänt för tåget. Sedermera ersattes 141:orna av 242-loken ("Taurus"), jfr. nedan.


Hector Rail 141.002 Kiddo i Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö på kvällen den 22 oktober 2010.


Veolia hyrde under en period resgodsvagnen D46 S-NR 55 74 90 73 548-6 av NetRail för cykel- och skidtransporter, allt beroende på säsong. Den 14 juni 2011 stod vagnen i Hagalund.


Veolia köpte via NetRail ett antal f.d. danska liggvagnar. I väntan på anpassning till Veolias trafik stod de uppställda i Hagalund. Närmast kameran f.d. DSB Bc-t 51 86 50-30 316-8 den 14 juni 2011.


En tjur kommer till stan. Hector Rail 242.503 Balboa på premiärtur framför Veolias tåg 7150 från Malmö ankommer Stockholm C den 21 oktober 2011.


Hector Rail 141.001 Ripley ankommer Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö den 12 november 2011.


Med i tåget gick panoramavagen.


En annan av 60-talsvagnarna är AB3 S-VEO 55 74 38 73 387-9 som här ses i Hagalund den 15 november 2011. Som synes har även Veolia gått ifrån den gula 1 klass-randen...


Veolias "danskvagnar" har genogått en smärre upprustning och ommålning i Veolias färgschema. Här ses VEO Bc-t 51 86 50-30 310-1 i Hagalund den 6 februari 2012.




Ett par av de 60-talsvagnar som Veolia hyr av NetRail i Hagalund den 15 mars 2012. På den övre bilden ses mörkgröna B5 4743, och på den undre ses B1 4905 i NR:s "standardmålning".


Veolias persontåg till Malmö redo för avgång från Hagalund den 26 juni 2012. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242.503 Balboa.


Veolias persontåg 7150 från Malmö till Stockholm ankommer Älvsjö den 19 juli 2012. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242.532 Lightyear.


Veolias tåg till Malmö passerar Gamla stan på "Getingmidjan" på skärtorsdagen den 28 mars 2013. Denna dag drogs tåget av Hector Rails "Taurus"-lok 242.531 La Motta.


Tåg 3943 till Malmö passerar, något försenat, kilometer 10 strax söder om Älvsjö den 22 april 2013. Dragare var Hector Rails 242.503 Balboa.


Möte mellan tvenne konkurrenter vid Älvsjöskogen den 22 april 2013.


Hector Rails "Taurus"-lok 242.531 La Motta framför Veolias "Snälltåget" på Stockholm C den 20 mars 2014.


I samband med att Veolia började marknadsföra sina fjärrtåg som "Snälltåget" folierades även vagnarna med texten "ÅRE STOCKHOLM MALMÖ BERLIN" på ena sidan, som här på AB3K 4872 på Stockholm C samma dag...


...och "Snälltåget" upprepade gånger på den andra, vilket ses här på B1K 5099. Notera även den IBAB-målade BC2:an i bakgrunden.


Hector Rails "Taurus"-lok 242.504 Mr Potato Head framför Veolias "Snälltåget" mellan Riddarholmen och Gamla stan den 16 april 2014.


Hector Rails "Taurus"-lok 242.503 Balboa framför Transdev "Snälltåget" 13940 i Älvsjö den 9 januari 2016.


Hector Rail 242.503 Balboa med södergående "Snälltåget" 13943, passerar Älvsjö den 17 juli 2016.


Hector Rail 242.531 La Motta med "Snälltåget" passerar Älvsjö den 30 augusti 2014.


Hector Rail 242.504 Mr Potato Head med tåg 13923 i Alvesta på kvällen den 9 juli 2016.


Hector Rail 242.504 Mr Potato Head med Snälltåget 13924 på Malmö C den 10 juli 2016.


Avtalet med Hector Rail löpte ut i början av oktober 2016. Sedan dess dras Snälltåget av nya läckert röda Vectron-lok. Här passerar tåg 13941, draget av 193 255 (med EVN 91 80 6 193 255-7 D-ELOC), Älvsjö den 16 oktober 2016. Loken är inhyrda från österrikiska ELL.


193 253 (med EVN 91 80 6 193 253-2 D-ELOC) på Malmö C den 21 oktober 2016.


193 255 på Malmö C den 20 januari 2017.


Södergående "Snälltåget" 3943, draget av 193 253, passerar Gamla stan den 25 juni 2017.


Sommaren 2017 togs Snälltågets moderniserade f.d. DB InterRegio-vagnar i trafik. De har fått helt ny inredning och har sth 200 km/h. Här ses Bmpz 61 81 22-90 063-1 sist i tåg 3940 passera Älvsjö den 25 juli 2017.


193 254 på Stockholm C den 24 oktober 2017.


193 287 med tåg 3943 på Stockholm C den 28 november 2018.


Inredningen i en av de f.d. tyska personvagnarna som byggts om till restaurangvagn ("krog") litt WRbmz den 28 november 2018.


Snälltåget förbigår ett av Hector Rails godståg i Kolke strax väster om Gnesta den 4 januari 2019.


193 254 med tåg 3942 på Malmö C den 15 januari 2019.


193 254 på Malmö C den 19 februari 2019.


Ännu en Vectron-träff i Kolke, den 12 april 2019. T.v. 193 254 och t.h. Hector Rail 243.221.


Snälltåget närmar sig slutstationen Stockholm C på kvällen den 15 maj 2019.


193 287 i Alvesta den 17 maj 2019.


193 254 ankommer Karlskrona på kvällen den 17 maj 2019. Snälltåget kördes dit i stället för Malmö under vecka 20, på grund av banarbeten på Södra stambanan.


193 287 avgår från Stockholm C med tåg 3943 den 29 augusti 2019.


193 287 på Malmö C den 30 oktober 2019.


193 253 med södergående Snälltåget passerar genom Älvsjö den 23 december 2019.


193 255 med tåg 3942 på Malmö C den 3 februari 2020.


193 287 med tåg 3940 på Malmö C den 22 februari 2020.


193 287 med tåg 3940 på Södertälje Syd senare samma dag...


...och på Stockholm C efter ankomst dit.


193 288 nyss ankommen till Malmö C med tåg 3941 den 21 juni 2020.


193 287 med tåg 3943 i kroken ankommer Hässleholm på kvällen den 21 juni 2020.


Snälltåget 13941 mellan Simonstorp och Åby den 22 juni 2020.


Möte med södergående Snälltåget 13941 vid Gripenbergs slott den 16 juli 2020.


Norrgående Snälltåget 13942 till Södertälje hamn, draget av 193 287, i Linköping den 16 juli 2020.


Lokföraren kontrollerar att frontbelysning fungerar och att allt i övrigt är i sin ordning på 193 288 i Tumba den 27 juli 2020. En stund senare skulle tåget avgå till Södertälje hamn som tjänstetåg 93953.


Samma tågsätt i Södertälje hamn senare samma dag. Under banarbetet med "Getingmidjan" i Stockholm, vänder Snälltåget i Södertälje hamn och resenärerna får åka ersättningsbuss eller pendeltåg mellan Stockholm och Södertälje. För att skapa mindre trängsel ombord är tågen extra långa, och därför behövde man stanna med loket och en del av första vagnen utanför plattform, vilket bidrog till detta motiv "snett bakifrån".


Snälltåget 13922 (annonserat som 3942), draget av 193 254, rullar in på spår 18 på Stockholm C den 27 augusti 2020.


Det blev en trevlig och god middag i Krogen denna kväll!


Snälltåget 3943, draget av 193 287, på Stockholm C den 4 januari 2021.


Snälltåget 3940, draget av 193 288, passerar Älvsjöskogen den 27 februari 2021.


En av Snälltågets nyrenoverade f.d. tyska liggvagnar, S-VEO Bvcmz248.5 61 74 50-91007-1, i Malmö den 6 april 2021.


Snälltåget 3943, draget av 193 253, på Lund C den 7 april 2021.


193 254 i Hagalund den 19 april 2021.


Liggvagnen S-VEO Bvcmz248.5 61 74 50-91022-0 i Hagalund den 4 maj 2021.


Vectron-möte på Stockholm C den 7 maj 2021.


Tåg 3942 hade inte långt kvar till slutstationen i Stockholm den 29 maj 2021, när det rullade ut på Årstabron.


Nattågspremiär! Den 27 juni 2021 var det äntligen dags för Snälltågets nattåg till Berlin igen, efter ett oönskat uppehåll under drygt ett år p.g.a. Coronapandemin. Nytt är att tågen går via Danmark, i stället för som tidigare via tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz. Mellan Malmö och Padborg dras tågen av Hector Rail. Här ses premiärtåget på Malmö C strax före avgång. Tåget drogs av 241.007 Bond. Foto: © Mikael Lilja.


Tåg 3942 draget av 193 255 passerar genom Älvsjö den 8 juli 2021.


193 255 med 3942 på Stockholm C den 12 juli 2021.


Tåg 3940 draget av 193 254 passerar genom Älvsjö den 12 augusti 2021. Vagnarna närmast lok är kursvagnar från Berlin.


Snälltågets nattåg från Berlin, draget av Hector Rail 241.009 Moneypenny, har just anlänt till Malmö C på morgonen den 18 oktober 2021.


Tåg 3931 draget av 193 254 ankommer Hässleholm på eftermiddagen den 18 oktober 2021.


193 287 rullar in på Stockholm C med tåg 3943 den 29 oktober 2021. Med i tåget gick flera direktvagnar till Berlin.


Snälltågets nattåg 301 till Berlin, draget av Hector Rail 241.011 C-3PO, på Malmö C senare samma kväll.


Snälltågets nattåg 301 från Malmö, med direktvagnar från Stockholm, framme på Berlin-Gesundbrunnen på morgonen den 30 oktober 2021. På tysk sträcka körs tågen av Transdev Regio Ost, med lok och lokförare inhyrda från WFL. Denna natt och morgon drogs tåget av WFL 114 006.


Snälltågets nattåg 304 till Malmö och Stockholm rullar in på Berlin Hbf den 31 oktober 2021. Denna kväll och natt drogs tåget på tysk sträcka av inhyrda DB 112 166.


Snälltågets nattåg 304 från Berlin framme på Malmö C på morgonen den 1 november 2021. Denna natt och morgon drogs tåget genom Danmark och till Malmö av Hector Rail 241.011 C-3PO.


Tåg 3940, draget av 193 287, redo för avgång från Malmö C på morgonen den 1 november 2021. Närmast lok gick tre kursvagnar från Berlin.


Snälltågets vintersporttåg från Österrike, draget av Hector Rail 241.011 C-3PO, ankommer Malmö C den 22 februari 2022.




Två bilder av Snälltågets 11 vagnar långa vintersporttåg 305 till Österrike, draget av Vectron-loket 193 288, när det passerade genon Älvsjö den 25 februari 2022. Ganska precis två år tidigare, erbjöds stockholmarna för första gången på länge en direkt tågförbindelse till skidorterna i Alperna. Den gången var det Dagens Nyheter som arrangerade tågresan, i samarbete med Hector Rail och Euro-Express. "DN-Tåget" kördes bara en gång, sedan utbröt Coronapandemin... Men efter två år var det alltså dags igen!


Snälltåget 3935, draget av 193 288, passerar genon Älvsjö den 23 juni 2022. Sedan den 20 maj samma år är Snälltåget ett eget järnvägsföretag, med eget säkerhetscertifikat. Transdev har aviserat sin avsikt att sälja Snälltåget.


193 287 har försetts med reklamfolie för Berlin. Här ses loket med tåg 3943 på Stockholm C den 8 juli 2022. Med i tåget gick direkta vagnar till just Berlin.


193 287 i Hagalund den 30 augusti 2022.


193 288 med tåg 3943 på Stockholm C den 20 september 2022.


Sist i tåget gick Bvcmz248.5 61 74 50-91023-8, reklamstrajpad för resesajten Europarunt.se, och med destination Berlin Hbf.


På grund av signalfel i Katrineholm, leddes tåget om via Nyköpingsbanan. Inte så tokigt att avnjuta middagen i solnedgången över Bråviken!


Bvcmz248.5 61 74 50-91023-8 på Malmö C samma kväll.


Hector Rail 241 008 Galore med Snälltågets nattåg 21395 till Berlin på Malmö C samma kväll.


Framme på Berlin Hbf på morgonen den 22 september 2022.


Denna natt och morgon drogs tåget av inhyrda DB 143 837.


Snälltåget AB3 4870 i Hagalund den 9 december 2022.


Tåg 13940 passerar Älvsjö den 18 februari 2023. Denna dag drogs tåget av nya Vectron-loket 118 001. BR 118 är onekligen en ny littera för Vectron, och har sin grund i Siemens modellbeteckning B18. Efter att alla godkännanden kom på plats, kan loktypen köras i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Österrike. Notera att loket har tre strömavtagare; en för Norge och de övriga två för övriga länder. Loket är även förberett för att kunna köras på likströmssytem. Just 118 001 hyrdes senare ut till ett annat järnvägsföretag, efter att Snälltåget byggt om ett par av de "egna" Vectronerna.


Tåg 3943 lämnar Stockholm C på eftermiddagen den 26 mars 2023, drygt en timme försenat p.g.a. ett större signalfel mellan Flemingsberg och Södertälje.


Sist i tåget gick ett par f.d. Locomore-vagnar, som Snälltåget köpt in som förstärkning.


Snälltåget 3930, draget av 118 001, ankommer Stockholm C på kvällen den 10 april 2023.


Snälltåget 3943, draget av 193 253, passerar Älvsjö den 16 april 2023.


Något sämre väder var det den 1 maj 2023, när Snälltåget 3943 passerade igenom Älvsjö, draget av 193 254.


Närmast lok gick även denna gång en av de f.d. Locomore-vagnarna, nu "strajpad" i Snälltågets färgsättning.


Inhyrda "Vectron"-loket 193 965 på Malmö C den 3 juli 2023. Loket är ombyggt till B18, och körs genomgående mellan Malmö och Berlin. Det är tillfälligt inhyrt, men har som synes försetts med Snälltågets märkning.


Tåg 3941, draget av 193 253, klart för avgång på Stockholm C den 27 augusti 2023.


Närmast loket gick f.d. Locomore-vagnen S-SNALL Bmz 61 81 22-90 005-2.


193 287 i Hagalund på morgonen den 25 september 2023. Loket gjorde reklam för en utställning om Caspar David Friedrich på Hamburger Kunsthalle.


193 287 på Malmö C på kvällen den 30 oktober 2023, nyligen ankommen med tåg 3943.




I andra änden av spår 10 stod 193 965 med nattåget 301 till Berlin.


Möte med Snälltåget mellan Flen och Sköldinge den 1 november 2023.


193 255 med tåg 3930 på Stocholm C den den 16 november 2023.


Den 1 december 2023 hade 193 965 även fått hytterna "strajpade" i rött, och här ses loket i den bleka vintersolen i Malmö samma dag.


Möte med Snälltåget 3941, draget av 193 287, mellan Hässleholm och Mosselund den 1 december 2023.


Snälltåget 3943, draget av 193 287, gör uppehåll i Norrköping den 27 januari 2024.


Snälltåget 3942, draget av "korridorloket" 193 288, står avgångsberett på Malmö C på eftermiddagen den 23 februari 2024.


193 254 med Snälltåget 3943 "på kroken", passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 1 april 2024.


193 255 med Snälltåget 3943, står redo för avgång på Stockholm C den 17 april 2024.


Möte med Snälltåget, draget av 193 255, strax utanför Gåvetorp den 18 april 2024.


Snälltåget 3943 mot Malmö C har nyss lämnat Stockholm C och ses här på Årstabron den 11 maj 2024.


193 255 med Snälltågets nattåg från Stockholm på Malmö C på morgonen den 24 maj 2024.


Snälltågets nattåg 3938 från Malmö med 193 254 som dragare, passerar Älvsjö på morgonen den 31 maj 2024.


Snälltågets tåg 3940 från Malmö, draget av 193 253, passerar Älvsjö den 2 augusti 2024.


Föraren på 193 255 med tåg 3943 hälsade glatt på Stockholm C den 9 augusti 2024.

Svenska persontåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-08-22
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024