Smalspåret Växjö-Västervik

Svenska museitåg Hem



Rälsbusstågen på dåvarande Växjö-Hultfred-Västerviks Järnväg (VHVJ) möts på Hultsfred station den 10 september 1988. SJ lade ner trafiken på den 187 kilometer långa banan 1984. Tre år senare återupptogs trafiken i VHVJ:s regi. Företaget gick senare i konkurs. Bandelen Växjö–Åsheda är uppriven. Idag bedriver föreningen Smalspåret Växjö-Västervik verksamhet företrädelsevis på sträckan Virseum–Hultsfred, medan banan Västervik–Hultsfred bedrivs av Tjustbygdens Järnvägsförening. Nedan följer vi banan från Växjö upp till Västervik.


YP 900 på väg in i Växjö den 10 september 1988.


Lokstallsområdet i Växjö den 10 september 1988.


Åseda smalspårsdel den 10 september 1988.


Tkl vid ställverksapparaten samma dag.


Infartssemaforen Åa F visar "stopp" för tåg in i Åseda från Virserumshållet tidgare samma dag.


På väg in i Virserum den 10 september 1988.


Hultsfreds ståtliga stationshus den 10 september 1988.


Tågmöte i Hultsfred den 10 september 1988. T.v. tåg mot Växjö bestående av YP 900. T.h. tåget mot Västervik där YP 893 gick sist.


YP 897, UCFo3yp 1791 och YP 888 i Hultsfred den 27 augusti 2013.


Hultsfred den 17 juli 2020. T.v. Kustpilen-tåget mot Linköping, t.h. tåg 89113 mot Västervik med YP 874 närmast.


Främst gick YP 897, och i mitten "sommarsläpet" UBYP 2133.


Tuna den 27 augusti 2013.


VHVJ Z4p 400 i Spångenäs den 11 september 1988.


En YP på väg mot Växjö mellan Totebo och Blägda samma dag.


Tjustbygdens Järnvägsförenings YP 900 gör uppehåll i Totebo den 10 september 1988.


Totebo stationshus den 27 augusti 2013.


Lokomotorn SJ Z4p 264 i Totebo den 17 juli 2020.


En av VHVJ:s "Z4p-sport" i Ankarsrum den 10 september 1988.


YP 897 i Ankarsrum den 27 augusti 2013.


Rälsbussläpet UCFo3yp 1791 har återfått sin ursprungsmålning i crèmevitt och grönt som denna rälsbussgeneration hade de två första åren 1952-54. Här ses den i Ankarsrum samma kväll.


Tåg 89113 mot Västervik lämnar Ankarsrum på eftermiddagen den 17 juli 2020.


Tåg 89114 mot Hultsfred ankommer Ankarsrum senare samma eftermiddag.




Dagens sista tåg från Hultsfred till Västervik (89115) gör ett kort uppehåll i Ankarsrum senare samma kväll innan det fortsatte till Västervik.


Kvällens stillhet sänker sig över Ankarsrums stationsområde.


Sommarnatt i Ankarsrum.


Förmiddagens tåg 89111 från Hultsfred till Västervik ankommer Ankarsrum den 18 juli 2020.


Fårhult från förarhytten den 27 augusti 2013.


YP 897 i Fårhult den 27 augusti 2013.


Verkebäck den 31 juli 2003.


Där stod bl.a. de f.d. roslagsbanevagnarna BP 895, tillverkad av ASJ i Linköping 1954...


... och BP 904 ,tillverkad av Waggon- und Maschienenfabrik Bautzen 1937.


Verkebäck den 17 maj 2007.


Lokomotorn SJ Z4p 261 i Verkebäck samma dag.


En YP-rälsbuss lämnar Jenny station mot Västervik den 11 september 1988. Här löper smalspåret samman med normalspåret från Linköping och går in till Västervik som treskensspår.


Jenny station den 31 juli 2003.


Infarten till Jenny driftplatsdel från treskensspåret den 18 juli 2020. Här sitter det dubbla signaler; den t.v. gäller smalspåret och den t.h. gäller normalspåret.


På väg in i Västervik på "treskenan" på kvällen den 27 augusti 2013. Åt andra hållet gäller signalen t.v. normalspåret och den t.h. gäller smalspåret.


Västervik station den 28 augusti 2013.


Lok- och motorvagnsstallsområdet i Västervik den 28 augusti 2013. Släpet UCFo3yp 1791 syns tydligt.


Västerviks stiliga stationshus den 28 augusti 2013.




Två bilder från Västerviks station med anslutning mellan smal- och normalspår den 18 juli 2020.


Västerviks bangård, lok- och motorvagnsstall den 18 juli 2020.


Vy mot lok- och motorvagnsstallsområdet i Västervik den 11 september 1988.


Utanför stallet i Västervik väntar ett par rälsbussar på nya uppgifter den 31 juli 2003. Fr.v. YP 897, 888 och det rena personsläpet UBYP 2133.


En snarlik bild tagen drygt tio år senare, den 28 augusti 2013.


Västerviks station den 31 juli 2003.


TJF Z65 517 i Malmö den 30 oktober 2023.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-11-04
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023