Svenska museispårvägar

Svenska museitåg Hem


På denna sida presenteras museispårvägarna i Malmköping, Göteborg, Norrköping och Malmö. Museitrafiken på Djurgårdslinjen i Stockholm hittar ni här.

Museispårvägen i Malmköping


Svenska Spårvägssällskapet (SSS) bedriver museispåvägstrafik på sträckan Malmköping - Hosjö i Södermanland. Banan är en del av f.d. Mellersta Södermanlands Järnväg, som gick mellan Skebokvarn på Västra Stambanan och Stålboga på Norra Södermanlands Järnväg. Banan invigdes 1907, förstatligades 1932 och elektrifierades 1936. På 1960-talet drabbades banan av nedläggningsvågen; persontrafiken lades ned 1962 och godstrafiken fem år senare. SSS fick möjlighet att ta över en bit av banan och har sedan 1969 bedrivt museispårväg på den. Successivt har man omdanat stationsområdet i Malmköping från en typisk (något större) landsortsstation till ett spårvägstorg med vagnhall, vändslinga och allt. Den 29 maj 2004 stod MSS 34 och SS A27 500 sida vid sida i Malmköping. Den senare är den sista mustangen som levererades till Stockholm och är, som synes, bevarad i vänstertrafikutförande.


I samlingarna ingår faktiskt också ett antal järnvägsfordon! Här ses de båda Lidingövagnarna 5 och 16 i Malmköping i juli 1996.


Möte mellan två järnvägsfordon på en f.d. järnväg, fastän det är en spårväg! Elloket HRRJ 2 ankommer till mötesplatsen Östersjön den 17 juli 1996. T.v. anas SSLidJ 16, som snart ska fortsätta mot Malmköping. HRRJ (Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg) var från början smalspårig (600 mm), men breddades till normalspår och elektrifierades i början av 1900-talet. Sedermera integrerades banan i Helsingborgs spårvägsnät. En del fordon från HRRJ:s smalspåriga period finns bevarade hos ÖSlJ i Mariefred.


HSS 39 lämnar Malmköping den 25 juni 2000.


HSS 11 i Hosjö den 26 maj 2001.


SSS lokomotor 1322 i Malmköping den 26 maj 2001. Lokomotorn har ett förflutet som Spånga-Lövsta Järnväg (SLJ) 22, sedermera Stockholms Gatukontors lokomotor 22, och var placerad i sopförbränningsanläggningen i Lövsta.


M67 50 från Norrköping rangerar i Malmköping den 26 maj 2001.


Malmköpings stationshus den 18 april 2003.


Tvenne Göteborgare i Malmköping den 7 maj 2005.


Stockholmska Jitterbuggen SS A4 37 i Malmköping samma dag.


Helsingborgs Mustang 43 i Malmköping den 16 juli 2005.


PCC-vagnen SS A28 11 i Vagnorama i Malmköping den 7 juni 2008. SS beställde endast två stycken, som levererades 1952 av ASJ i Linköping med elektrisk utrustning från Westinghouse och boggier från S:t Louis Car Company i USA. Vagnarna fick ganska snart efter leverans denna specialmålning och sattes in på sightseeinglinje 700. Sedan bilden togs har vagnen iordningsställts i driftdugligt skick.


M58 118 från Norrköping, en s.k. Hägglundare överlevde högertrafikomläggningen och byggdes om för fortsatt trafik. Den 12 juli 2008 stod den uppställd i vagnhallen "Vagnorama".


Den 29 maj 2010 fick SS A2 143 fick bogsera tillbaka ångloket Förstlingen II till Malmköping.


Spårvägssällskapet har också en ansenlig mängd bussar i sina samlingar. Här ses dubbeldäckaren SL H35 4545 i Malmköping den 29 maj 2010.


SS A2 143 utanför vagnhallen Vagnorama i Malmköping den 17 juli 2012.


Nockebybanans gamla A30/B30-vagnar har nu blivit museifordon, eller skrotats. Likaså har alla "kusinerna" A30B/B30B på Lidingöbanan skrotats, efter att ha tagit ur trafik 2013. Här ses A30 302 inne i vagnhallen Vagnorama samma dag.


HSS 11 i Malmköping den 17 juli 2012.


GS 186 och HSS 39 (delvis skymd, uppställd som "reklamskylt") i Hosjö samma dag.


Åter i Malmköping. GS 186 har kört runt i vändslingan och stannat bakom "Lidingöfemman".

Spårvägssällskapet Ringlinjen


Spårvägssällskapet Ringlinjens fina vagn M1 15 står redo för avgång mot Liseberg på Drottningtorget den 3 augusti 1997.


Lite senare stod M5 129 på tur.


Mustangen M23 61 på väg mot Liseberg vid Korsvägen den 20 oktober 1999. Denna vagn köpte GS begagnad från Gävle.


Ringlinjens pärla M25 606 i vändslingan i Angered den 15 mars 2008.


M25 621 i Mölndal på kvällen den 15 mars 2008. Denna vagn byggdes om för trafik på Angeredsbanan och är återställd i 1979 års skick som högertrafikvagn.


M5 92 vid Korsvägen den 12 september 2009.


M5 133 vid Liseberg den 12 september 2009.


Den imponerande Långedragsvagnen MB01 208 på Drottningtorget den 12 september 2009.


M5 129 med sommarsläpet S5 507 vid Brunnsparken den 22 juli 2010.


Långedragsvagnen 208 vid Brunnsparken samma dag.


M5 92 vid Kungsportsplatsen den 26 september 2015.


Långedragsvagnen "Kort-tjock" M8 302 vid Valand samma dag.




Två bilder av fina vänstertrafikvagnen M25 582 i Angeredsbaneutförande vid Järntorget den 23 mars 2021.


"Mustangen" M23 61 vid Centralstationen på kvällen den 24 mars 2021.


Långedragsvagnen MB01 208 vid Brunnsparken på kvällen den 17 december 2021.


Karaokevagnen M30 100 i Södra Hamngatan den 12 augusti 2023.

Museispårvägen i Norrköping


SSS Östgötaavdelning bedriver museispåvägstrafik på Norrköpings spårvägsnät. Den 4 juni 2022 var vi ett glatt gäng som åkte runt i systemet med mustangen M51 56. Här ses vagnen på reservspåret i Norra promenaden invid centralstationen.


Efter att först ha åkt ut till Klockaretorpet,stannade vi till vid Söder Tull...


...där vid "triangelvände", för att sedan köra vidare till...


...Klingsberg. Normalt vänder inte spårvagnarna här längre.


Sedan fortsatte vi till vagnhallen, för ett besök i spårvägsmuseet.


På spårvägsmuseet finns en hel del intressanta utställningsföremål och vagnar, bla. M67 144, i nära nog ursprungligt skick.

Museispårvägen i Malmö


Museispårvägen i Malmö (MSS) bedriver museispåvägstrafik på en linje från Malmöhus via Tekniska museet till Stadsbiblioteket i Malmö. Den 2 augusti 2000 stod EF 20 vid Tekniska museet och väntade på nya uppgifter.

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-08-25
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023