Stockholm-Saltsjöns museiförening

Svenska museitåg Hem



Den 11 juni 1993 firades Saltsjöbanans 100-årsjubileum med pompa och ståt. Här ses nyrenoverade motorvagn 15 i Igelboda. Vagnen ägs av SL:s spårvägsmuseum och förvaltas av Stockholm-Saltsjöns museiförening (SSnJmf, tidigare Föreningen Motorvagnens Vänner).


Det andra jubileumståget drogs av ångloket SJ N 1173 och har här anlänt till Igelboda från Nacka.


I samband med firandet av Södra Lidingöbanans 80-årsjubileum 1994 besökte museivagn SSLidJ 16 också Saltsjöbanan i april. På bilden ovan nämar sig SSLidJ 16 Danvikstullsbron den 17 april 1994.


En historisk bild från Neglinge på Saltsjöbanan, den 17 april 1994. T.v. enkelvagnen C16 2919 och t.h. museivagnen XCo 15. Det fanns två C16-vagnar, ombygggda på 1980-talet från tunnelvagn C6, men de är numera skrotade.


Motorvagn XCo 15 i Neglinge samma dag, i all sin prakt!


SSLidJ 16 ankommer Neglinge från Saltsjöbaden den 17 april 1994.


SSLidJ 16 lämnar Neglinge station på väg mot Slussen senare samma dag.


Motorvagn 15 passerar Saltsjöbanans forna slutstation i Stockholm vid Stadsgården den 9 juni 1996, i samband med Saltsjöbadsdagarna.. Stationen hette då Stockholm-Saltsjöbanan och för bekväm resa in till centala Stockholm kördes ångfärjor till Karl XII:s torg.


Ångtåg med SJ N 1173 främst vid Slussen samma dag. Lok och vagnar tillhör föreningen Stockholms Ånglokssällskap (SÅS).


SÅS ångtåg på väg mot Saltsjöbaden mellan Saltsjö-Duvnäs och Östervik en junidag 1999.


Motorvagn 15 på väg mot Slussen strax öster om Saltsjö-Duvnäs samma dag.


100-åriga klenoden och museivagnen XCo 15 i "Saltis" den 22 april 2012, i samband med arrangemanget Tågsläpp.


Museivagnen SSnJ XCo 15 på Slussen den 13 december 2012, i samband med ett abonnerat "luciatåg"!




Två bilder av ovan nämnda "luciatåg" i Saltsjö-Duvnäs den 13 december 2012. Båda bilderna är tagna i samband med tågmöte, men med en dryg timmes mellanrum.


"Luciatåget" framme i Saltsjöbaden den 13 december 2012.


"Luciatåget" mot Henriksdal håller i Neglinge den 13 december 2012.


Föreningen Motorvagnens vänner (sedermera SSnJmf) har rustat upp "bagagevagnen" CFo 22. Vagnen sattes i trafik i maj 2013 och utvändigt blänker den lackade teakpanelen, men invändigt återstår en del arbete. Originalinredningen saknas till stor del, varför man avser att använda vagnen som party-/bar- eller sällskapsvagn. Så här långt hade man kommit den 13 december 2012.


Motorvagn 15 i Neglinge på kvällen den 13 december 2012.






Helgen den 18-19 maj 2013 firades 100-årsjubileet av Saltsjöbanans elektrifiering. Föreningen Motorvagnens Vänner körde ett antal turer med motorvagn 15 och nyrenoverade bagagevagnen CFo 22. Dessa tre bilder är tagna i Saltsjö-Duvnäs tidigare på kvällen den 18 maj 2013. Tåget mötte ordinarie tåg mot Saltsjöbaden och fortsatte sedan mot Slussen samtidigt som kvällssolen tittade fram bland molnen.




Här ses eljubileumståget lämna Nacka och passera parkeringshuset vid Sickla köpkvarter på väg mot Slussen samma kväll kvällen.


Den 7 september 2013 kördes veterantåget tre "varv" mellan Neglinge och Slussen. Här ses förarplatsen i "bagagevagnen" CFo 22 strax innan avgång från Slussen.


Resgodsutrymmet i CFo 22.


Utsikt bakåt på Danvikstullsbron från veterantåget samma dag.


"22:an" i Nacka.


Veterantåget på väg mot Neglinge håller i Igelboda.


Veterantåget framme i Neglinge den 7 september 2013. T.v. ordinarie tåg mot Stockholm.


Ordinarie tåg mot Stockholm med C11 2898 främst lämnade sedan Neglinge...


...och lämnade fältet fritt för att kunna fotografera det 100-åriga veterantåget i all sin glans!


Ytterligare ett ordinarie tåg vände i Neglinge innan det var dags för veterantåget att avgå kl. 13:21. Här ses lokföraren och huvudkonduktören i färd med att utföra bromsprov.


Tretågsmöte i Igelboda.


Uppehåll i Fisksätra.


Linjekarta i taket på motorvagn 15.


100-åriga motorvagn 15 i Storängen den 7 september 2013.


Veterantåget håller i Saltsjö-Järla den 7 september 2013.


Möte med ordinarie tåg i Nacka.


Veterantåget med XCo 15 sist lämnar Slussen för den här gången.


Veterantåget som abonnerat födelsedagståg på Slussen på kvällen den 16 november 2013.


Veterantåget i Neglinge samma kväll.


Veterantågets slutsignaler speglar sig i den regnvåta plattformen i Storängen strax efter midnatt den 17 november 2013.


Traditioner är till för att hållas, därför kördes naturligtvis "Luciatåget" även 2013! Tidtabellen var i stort sett densamma som för "födelsedagståget" ovan. Här har man nått Saltsjöbaden på själva luciadagen. Närmast "Bagagevagnen" CFo 22.


Motorvang 15 i Nacka samma kväll.


"Luciatåget" körde även en sväng på "Grenbanan" till Solsidan och åter.


Veterantåget med "bagagevagnen" CFo 22 främst ankommer Sickla från Slussen den 9 augusti 2014. Ett antal lördagar i juli och augusti 2014 körde SSnJmf veterantåget i ordinarie tåglägen, ett synnerligen uppskattat arrangemang. Till skillnad mot de ordinarie tågen kunde man här ta en fika i bagagevagnen.


Veterantåget väntar på möte i Saltsjö-Duvnäs senare samma dag.


Tåget fortsatte sedan vidare mot Saltsjöbaden och ses här i skärningen strax öster om Saltsjö-Duvnäs en stund senare.


Henriksdal den 13 december 2016. T.v. ordinarie tåg till Saltsjöbaden med C10 2899 främst, och t.h. det traditionella luciatåget, bestående av XCo 15.


2016 års luciatåg i Saltsjöbaden senare samma kväll.


Föreningen håller som bäst på att renovera Co 11, i samma engagerade anda som man tog sig an CFo 22. Den 11 juni 2017 fick jag möjlighet att besöka vagnen i Storängen. Mer om arbetet finns att läsa på föreningens hemsida.


2017 års luciatåg, bestående av motorvagn 15, ankommer Storängen den 13 december 2017...


... ses här i Nacka senare samma kväll.


Veterantåget med motorvagn XCo 15 främst ankommer Sickla den 19 augusti 2018...


...och stannade till för att ta med några resenärer, som nyss kommit med spårvagnen på Tvärbanan, som anas t.h. i bild. Jag åkte med ett par "varv". Ett antal lördagar i augusti 2018 och även denna söndag körde SSnJmf veterantåget för allmänheten mellan de ordinarie tågen, ett synnerligen uppskattat arrangemang


Veterantåget med "bagagevagnen" CFo 22 närmast på spår 1 och ordinarie tåg mot Saltsjöbaden med C10 2913 främst på spår 2 den 19 augusti 2018.


Veterantåget röner alltid stor uppskattning, inte minst caféet i "bagagevagnen" CFo 22.


Väntan på tågmöte i Saltsjö-Duvnäs samma dag. Jämfört med bilden ovan från 2014 har en del förändrats; både kontaktledningen och plattformarna moderniserats.




Två bilder av veterantåget med XCo 15 närmast i Saltsjöbaden den 19 augusti 2018.


CFo 22 vid Österviks hållplats samma dag.


Henriksdal sedd lite grann från ovan västerifrån den 19 augusti 2018. T.v. C11 2884 och t.h. XCo 15 ocg CFo 22.


Veterantåget med CFo 22 främst håller vid Lillängens hållplats senare samma dag.


Veterantåget med CFo 22 närmast väntar på möte i Saltsjö-Duvnäs senare samma dag.


2018 års luciatåg har ankommit Henriksdal och hämtar upp de förväntansfulla gästerna den 13 december 2018.


2018 års Luciatåg i Nacka senare samma kvällen.


"Bagagevagnen" CFo 22 främst i luciatåget i "Henkan" i samband med efter "första varvet".


Luciatågets arrangör, tillika 50-årsjubilar, uppmärksammades i samband med uppehållet i Saltsjöbaden.


Luciatåget i Storängen.


De trevliga och uppskattade veterantågskörningarna lördagar i augusti återupprepades 2019. Här ses veterantåget med XCo 15 närmast ankomma Henriksdal den 10 augusti 2019.


Veterantåget på väg mot Saltsjöbaden håller i Neglinge.


Framme i Saltsjöbaden. Notera 10-tavlan som tillkommit i samband med att Saltsjöbanan till sist fått ATC!


Veterantåget bromsprovas i Henriksdal senare samma dag.


Den pietetsfullt renoverade inredningen i "Bagagevagnen" CFo 22.


"Bagagevagnen" CFo 22 i Henriksdal en stund senare. Notera broöppningen i bakgrunden.


Veterantåget framme i Neglinge efter trafikdagens slut. Alldeles innan kom det ett kraftigt skyfall.


Därefter växlades veterantåget undan till vagnhallen.


2019 års Luciatåg i Nacka på kvällen den 13 december 2019.


Det traditionella luciatåget håller i Saltsjö-Duvnäs senare samma kväll.


Veterantåget kördes ett par lördagar i augusti 2020, efter att olika åtgärder vidtagits för att hantera den pågående Coronapandemin. Här ankommer tåget Sickla på eftermiddagen den 8 augusti 2020.


"Bagagevagnen" CFo 22 i "Henkan" samma eftermiddag.


Motorvagn XCo 15 i Saltsjöbaden samma eftermiddag. Under uppehållet där vände ett ordinare tåg där på samma spår.


Veterantåget i Igelboda på väg mot "stan" den 8 augusti 2020. I bakgrunden stationshuset, som tyvärr brandskadades för ett antal år sedan.


Åter i Sickla senare samma eftermiddag. Veterantåget ska strax avgå mot "Saltis". T.v. Tvärbanans anslutning.


Traditioner är till för att hållas, pandemier till trots! Veterantåget kördes en helg i augusti 2021, som vanligt mycket uppskattat! Här ses tåget i Saltsjöbaden en stund innan avgång den 14 augusti 2021.


Motorvagn 15 i Saltsjöbaden samma dag.


Veterantåget passar fint in i den tämligen välbevarade stationsmiljön i Saltsjö-Duvnäs.


Påstigande i Storängen.


Framme i "Henkan" en stund senare samma dag. T.v. ordinare tåg mot "Saltis" med C11 2910 sist, tillverkad och satt i trafik 1976. Det var detta år (2021) onekligen 45 år sedan de gamla vagnarna togs ur trafik och ersattes av de modifierade tunnelvagnarna. Dessa vagnar kan knappast kallas "moderna" längre, men än så länge får de hååa ställningarna på Saltsjöbanan.


Traditionsenligt kördes veterantåget ett par helger i augusti 2022. Här ses tågsättet skina i solen i Neglinge på förmiddagen den 13 augusti 2022.


Inredningen i "bagagevagnen" CFo 22. I bagageutrymmet i bakgrunden finns caféet.


Inredningen i motorvagn 15.


Motorvagn 15 i Saltsjöbaden samma förmiddag.


"Bagagevagnen" CFo 22 i Fisksätra samma dag. Det blev min sista bild av veterantåget vid hållplatsen "Fiskis"; 2023 stängdes hela banan av och mötesspår byggdes både i Fiskätra och i Tattby på "grenbanan".


Tågmöte i Storängen.


I "Henkan" kunde inte ordinarietåget invänta ersättningsbussarna från Slussen, som fastnade på "fel" sida om broöppningen i bakgrunden, men istället fick resenärerna en fin resa med veterantåget!


Kort uppehåll i Saltsjö-Järla.


I Saltsjö-Duvnäs fick vi vänta på tågmöte. Samtidigt kunde vi hälsa på personalen på den nyöppnade restaurangen i stationshuset.


CFo 22 i Igelboda. Tåget på "grenbanan" gjorde ett extra "varv" för att ta med resenärerna som hade missat ordinarie tåget i Henriksdal. Snyggt jobbat!


Här klev jag av, och tåget fortsatte vidare mot "Saltis".


Helgen därpå passade jag på att ta ännu en tur med veterantåget. Här ankommer det Nacka den 21 augusti 2022. Närmast motorvagn XCo 15.




Två bilder av veterantåget under uppehållet i "Henkan".


Uppehåll på Storängens station. Miljön är här tämligen välbevarad, trots modern kontaktledning m.m. Stationshuset tronar ännu på sin höjd.


Motorvagn XCo 15 vid Ringvägens hållplats.


Veterantåget på Saltsjö-Duvnäs station senare samma dag.


Kort därefter stannade tåget på Storängens station.


Kort uppehåll på Saltsjö-Järla station.


Jag klev av i Sickla, när tåget åter styrde kosan österut. Här ses veterantåget lämna hållplatsen på eftermiddagen den 21 augusti 2022.


Den 13 december 2022 var det så äntligen dags för det traditionella luciatåget, som ju hade fått göra ofrivilligt uppehåll i två år p.g.a. Coronapandemin. Det var en kall vinterkväll, och gästerna skyndade sig att stiga ombord i värmen så snart tåget hade stannat i "Henkan". Som alltid ett trevligt arrangemang!


Uppehåll i Saltsjö-Duvnäs i väntan på tågmöte.




Ytterligare ett par bilder från Saltsjö-Duvnäs senare samma kväll. Jämför gärna med bilden ovan från 2012!

Svenska museitåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-12-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024