Västtågen

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Västtrafik ansvarar för läns- och regionaltrafiken i Västra Götalands län. På denna sida visar jag bilder från regionaltågssystemet "Västtågen" och dess föregångare.


SJ X9 105 mot Vänersborg och Uddevalla i Herrljunga i augusti 1988.


X9-möte i Herrljunga den 13 juli 1993.


Lokal- och regionaltågen i Västra Götaland bestod tidigare till stor utsträckning av fordon ur X10-familjen. Tidigare kallades regional- och pendeltågen i Västsverige för "GL-Tåget". Här ses X10 3141 i Grästorp den 13 juli 1993.


Dingle station på Bohusbanan den 13 juli 1993.


X11 3212 ankommer Munkedal på väg mot Strömstad i juli 1993.


X11 3210 lämnar Munkedal på väg mot Göteborg samma dag.


X11 3205 på Göteborg C den 3 augusti 1997.


BK Tåg Y1 1272 i Hallsberg den 17 december 2002. Som synes trafikerade motorvagnen Kinnekullebanan åt Västtrafik.


Ett mellanting mellan lokal- och regionaltåg utgör X14. Här ses SJ X14 3224 som "Vättertåg" i Nässjö den 15 juni 2006.


X11 3144 på Göteborg C den 27 november 2006.


Det är tätt mellan trafikplatserna för Alingsåspendeln. Här håller X11 3210 i Aspedalen på väg mot Göteborg den 20 mars 2008.


Västtrafik använder också Reginatåg i sin regionaltrafik. Den tredelade X50-3 3290 ses här i Skövde den 24 september 2008.


X50-3 3296 ses här på Göteborg C den 6 februari 2009.


Y1 1270 i Hallsberg den 17 maj 2009. Motorvagnen trafikerade Kinnekullebanan. När bilden togs skulle Veolia köra trafiken ytterligare en månad, men i mitten av juni 2009 tog Arriva (idag VR Sverige) över trafiken. Sedan 2016 är SJ Götalandståg entreprenör.


Y32 1411 väntar på att få köra in till Göteborg C den 31 januari 2010. Ett antal av Kinnekulletågen kördes hela vägen till Göteborg, i stället för att vända i Herrljunga.


Y1 1271 med tvenne "kollegor" väntar på avgång från Herrljunga den 22 juli 2010.


Uppställning på Göteborg C den 25 augusti 2010. Fr.v. X12 3206 mot Borås, X11 3144 mot Kungsbacka och X11 3140.


X52 9038 i Herrljunga den 19 januari 2011. Enheten har ett förflutet som SJ X52 3274 och Transitio X52 9038.


X14 3241 i Nässjö den 6 oktober 2011. Västtrafiks äldre motorvagnar, inklusive "Vättertågen", moderniserades och målades om i Västtrafiks då nya målning, under ett antal år.


Regina-möte i Jönköping den 6 oktober 2011. X50-3 3291 på väg mot Nässjö "rundar" kollegan 3294, på väg mot Skövde.


Itino-motorvagenen Y31 1419 ankommer Hallsberg från Kinnekullebanan den 26 mars 2012.


Y31 1419 och X11 3205 på Göteborg C den 18 juni 2012.


Västtrafik hyrde ett antal X31:or för att täcka fordonsbehovet i väntan på leverans av fler Reginor och X61:or. Här ses X31K 4403 på Göteborg C den 18 juni 2012. I bakgrunden t.h. X14 3226, ett av de tidigare Vättertågen.


Västtrafiks senaste Reginor är utrustade med det nya europeiska signal- och tågsskyddssystemet ETCS och har därför fått littera X52-E. De sattes i trafik under senvåren 2012 och här ses X52-E 9076 lämna "Götet" den 18 juni 2012.


Nya "Reginan" X52-E 9078 redo att avgå som SJ regionaltåg 368 till Karlstad den 26 september 2012. Trafiken körs av SJ i samarbete med Västtrafik och Värmlandstrafik. Motorvagnstågen har littera X52-E eftersom de, precis som SJ:s nya snabbtåg X55, är försedda med det nya europeiska signalsystemet ERTMS/ETCS och "översättningslådan" STM för körning på ATC-bana. I övrigt är det en "vanlig" 3-vagnars Regina, men med en kiosk i DMB-vagnen.


X11 3171 närmar sig Göteborg C från Kungsbacka den 7 november 2012. I bakgrunden Skansen Lejonet.


Uppställning vid motorvagnshallen i Göteborg den 7 november 2012.


Västtrafiks senaste tillskott är X61. Här ses X61 406 vid motorvagnshallen i Göteborg den 7 november 2012.


X61 408 vid Olskroken i Göteborg den 29 maj 2013.


X61 409 på Göteborg C senare samma dag.


X53 3267 i Nässjö den 19 juni 2013.


Möte mellan två Kinnekulletåg i Lidköping den 10 juli 2015.


En "Itino" på väg mot Mariestad passerar Forshem på Kinnekullebanan den 11 juli 2015.


X14 3226 och X12 3215 i Herrljunga den 9 oktober 2015.


Y31 1400 på Göteborg C den 26 juli 2016.


X14 3224 på Göteborg C samma dag.


X61 409 i Jonsered den 28 juli 2016.


X61 412 på väg mot Alingsås i Jonsered samma dag.


X61 410 ankommer jonsered från Alingsås samma dag.


Än leva gamla gudar! Y1 1271 i Hallsberg den 24 september 2018.


X11 3206 i Ytterby på Bohusbanan den 12 mars 2019.


X11 3182 (som ursprungligen gick i X-Tåget i Gävleborgs län) ankommer Bohus den 14 mars 2019.


Y31 1402 ankommer Hallsberg den 10 maj 2019.


X61 401 strax söder om Almedal den 28 maj 2019.


X61 043 i Mölndals övre samma dag.


X14 3227 Rödberg samma dag.


X12 3216 i Borås den 28 maj 2019.


X61 401 i Alingsås den 12 maj 2020.


X61 414 i Alingsås samma dag.


Kinnekullebanans Y31 1402 ankommer i Alingsås en stund senare.


X50-3 3293 och 3294 i Skövde den 8 september 2020.


X50-3 3295 i Skövde samma kväll.


X11 3141 med okänd "kollega" ankommer Gamlestaden den 9 september 2020. Närmast i bild spårvägen till Angered, som upp till Lärje går på f.d. VGJ:s banvall.


X11 3144 i Gamlestaden den 6 november 2020.


Y31 1400 främst i Kinnekulletåget mot Mariestad på Göteborg C den 27 december 2020.


X52-E 9089 i tåg 3433 ankommer Y31 1400 Göteborg C på eftermiddagen den 27 december 2020.


Y31 1400 på Göteborg C den 28 december 2020.


X11 3139 och Y31 1417 på Göteborg C den 28 januari 2021.


Y31 1402 i Västtrafiks nya blå färgsättning på Göteborg C den 22 februari 2021.


X61 409 i Kungsbacka samma dag.


X52 9040 och 9041 på Göteborg C den 23 februari 2021.


X61 406 ankommer Göteborg C den 9 april 2021.


X53 3262 i tåg 3485 i Skövde den 22 april 2021.


En "Alingsåspendel" på väg mot Göteborg med X61 418 ledande, ankommer Sävenäs på eftermiddagen den 22 april 2021.


"Alingsåspendeln", bestående av "multrippel" X11, redo för avgång från Göteborg C den 3 maj 2021. Främst gick X11 3171.


Efter avslutat värv i Mälardalen, har SJ:s egna X12:or satts in som förstärkning i Västtågstrafiken. Här ses SJ X12 3220 på "O-gruppen" vid Göteborg C den 19 december 2021.


SJ X12 3221 på "O-gruppen" vid Göteborg C samma dag.


Möte med "Kinnekulletåget" i finvädret i Partille den 11 februari 2022. Västtrafik inledde 2021 ett byte av "signalfärg" från gult till blått, och Y31 1402 var först ut i den nya färgsättningen.


Nya tag, nya tåg! Den första nya X80-enheten, nummer 80004, kom till Sverige i början av april 2022. Här ses den i Västerås den 4 april 2022.




Ytterligare två bilder av X80 80004 på Västerås norra samma dag, i samband med leveransen dit.


VTA X52-3 9089 i Skövde den 20 oktober 2022.


VTA Y31 1417 i tåg 3334 lämnar Hallsberg mot Örebro den 28 oktober 2022.


VTA X61 402 på Göteborg C den 3 november 2022.


VTA X52-3 9076 i Skövde den 16 november 2022.


VTA X14 3241 i Herrljunga den 27 november 2022.


VTA X11 3144 i Borås den 28 november 2022.


VTA X52-3 9086 på Göteborg C den 2 december 2022.






Tre bilder av VTA X80 80002 på provkörning i Haparanda den 7 februari 2023.


VTA X52-3 9075 i Trollhättan den 4 april 2023.


VTA X61 403 med stora cykelmarkeringar på prov, på Göteborg C den 13 september 2023.


Möte med VTA X80 80004 mellan Moholm och Töreboda den 6 december 2023.


VTA X50-3 3289 lämnar Skövde mot Falköping den 17 april 2024.


VTA Y31 1419 i Hallsberg på morgonen den 16 oktober 2024.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-10-19
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024