Svenska läns- och regionaltåg Hem
Upplands
Lokaltrafiks (UL) trafik med "Upptåget" inleddes 1991 med X10-motorvagnar mellan Tierp och Uppsala på vardagar.
I takt med dubbelspårsutbyggnaden på f.d. UGJ utökades trafiken och X10:orna byttes ut mot X12:or.
Efter en period med Tågkompaniet (idag: Vy Tåg) som entreprenör tog SJ AB över trafiken sommaren 2006.
Regina-motorvagnar används sedan 2003 och trafiken har blivit mycket populär. I söder
anslutöt Upptåget tidigare till SL:s pendeltåg
i Upplands Väsby, men sedan december 2012 sker detta i Uppsala i stället. Färden gick tidigare via Arlanda flygplats till Uppsala och sedan till Tierp och vidare norrut till Gävle, där anslutning finns till Tåg i Bergslagen och X-Tåget. Under 2010 upphandlades trafiken på nytt och i juni 2011 tog DSB Uppland över trafiken.
Sedan december 2012 körs Upptåget också mellan Uppsala och Sala. I mitten av augusti 2017 såldes DSB Uppland till Transdev, som därmed tog över driften. I juni 2022 integrerades Upptåget i Mälartåg, och upphörde samtidigt som ett eget trafikupplägg.
Den 2 september 2001 stod TKAB X12 53 på Uppsala C och inväntade avgång.
TKAB X12 52 i Gävle den 14 september 2002.
UL:s första tre Reginor levererades 2003 och inregistrerades som TKAB X50 304-306.
Här står X50 304 på Uppsala C den 1 augusti 2004 och väntar på avgång.
En historisk bild tagen
på Uppsala C den 11 juli 2005. Då var Upptågets Regina-motorvagnar målade i en
annan målning, Tågkompaniet körde Upptåget, Inlandsgods spred "GM-muller" över nejden med TMY 1157 på väg med timmer och
stationsområdet hade ännu inte börjat byggas om.
X50 304 i Furuvik den 29 juni 2006.
I samband med trafikutökningen 2006 introducerades den nya röda färgsättningen.
Här ses Upptågsreginan X52 9065 vid Säby "krysstation" på Uppsalaslätten den 21 mars 2008.
X52 9052 i Upplands Väsby den 24 september 2010. Den hade nyss ankommit i tåg 8437 och skulle strax därpå vända tillbaka norrut som tåg 8432.
X52 9063 i Tierp senare samma dag. Notera UL:s nya logotyp.
En Upptågs-Regina-"mult", bestående av enheterna X52 9033 + 9032, i Upplands Väsby den 15 mars 2011.
Inhyrda X52 9016 i tåg 8436 i Tierp den 1 juni 2011.
X52 9033 i delvis förändrad målning i Uppsala den 27 september 2011.
X52 9055 ankommer Skutskär norrifrån på Annandag påsk, den 9 april 2012.
X52 9032 på Uppsala C den 12 maj 2012.
UL tog över sin första 3-vagns Regina under 2012.
Enheten gick ursprungligen i SJ:s Mälardaltrafik som X52-3 3280 och sedermera som Pågatåg i Skåne.
Här ses X52-3 9044 på Uppsala C den 18 augusti 2012.
Upptåget har sedan den 9 december 2012 ersatt "UVEN" mellan Uppsala och Sala.
Den 21 januari 2013 mötte jag ett Upptåg i Morgongåva när jag körde till Falun.
X52 9064 ankommer Morgongåva den 15 maj 2013.
X51 9011 på Gävle C den 3 november 2014. Denna enhet har tidigare gått i X-Tåget-trafiken. Sedermera flyttades den över till Tåg i Bergslagen.
X52 9053 håller vid Älvkarleby hållplats den 6 juni 2017. Notera väntkuren t.v., som påminner om vaktkurerna som finns på närbelägna Laxön.
X52-3 9044 på Gävle C den 8 juni 2017.
Med start våren 2017 hyrde UL in ett par X11:or från Krösatågen, för att främst användas på linjen mellan Uppsala och Sala. Här ses X11 3168 Ellen Key i Gävle den 8 juni 2017.
X11 3168 Ellen Key rullar in i Morgongåva den 24 augusti 2017.
X11 3168 Ellen Key på Uppsala C den 25 juli 2018.
De nya dubbeldäckarna litt. ER1 ersatte i stor utsträckning Reginorna på linjen Uppsala-Tierp-Gävle. Reginorna i sin tur ersatte X11:orna på linjen Uppsala-Sala. Här ses ER1 034 på Uppsala C på morgonen den 12 mars 2020. UL:s ER1:or fick samma färgsättning som Mälartågs, och sedermera kom Upptåget att integreras helt i Mälartåg.
X52 9053 på Uppsala C senare samma dag.
ER1 037 på Uppsala C den 5 juli 2020.
X52 9064 på Uppsala C samma dag.
ER1 039 på Uppsala C den 19 juli 2020.
ER1 034 på Uppsala C den 15 augusti 2020.
ER1 035 på Uppsala C den 12 september 2020.
ER1 040 på Uppsala C den 27 juni 2021.
ER1 036 i tåg mot Sala, på Uppsala C den 28 juli 2021.
ER1 037 på Gävle C den 3 november 2021.
X52 9064 på Uppsala C den 24 april 2022.
Svenska läns- och regionaltåg Hem
Senast uppdaterad: 2024-07-22
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024