Øresundstågen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



Øresundståget DSB ET 4306 på Malmö C den 31 juli 2000. Øresundstågstrafiken hade då varit i gång i drygt en månad, sedan Øresundsbron öppnades den 1 juli 2000. Varje enhet består av tre vagnar (A, M och B), där A-vagnen numreras 43XX, M-vagnen 47XX och B-vagnen 45XX. De danska tågsätten littereras ET och de svenska X31K. Till största delen ägs Øresundstågen av svenska länstrafikhuvudmän (majoriteten av enheterna ägs av Skånetrafiken) och danska DSB äger ännu ett mindre antal enheter.


Inledningsvis hade man dels för få Øresundståg, dels hade man stora inkörningsproblem med dem. Som komplement kördes dieselmotorvagnar litt SJ Y2K och DSB MF (IC3). Här ses SJ Y2K 1385 Svend Povlsen och DSB MF 5072 på Malmö C den 31 juli 2000.


X31K 4307 på København H den 2 augusti 2000.


DSB ET 4313 på Malmö Syd/Svågertorp den 25 november 2000.


ST X31K 4307 ankommer Malmö Syd/Svågertorp den 25 november 2000.


X31K 4329 ankommer Kalmar C den 21 september 2002.


Samma enhet vid plattform en stund senare.


DSB ET 4305 på Malmö C den 28 augusti 2004.


Skånetrafiken X31K 4526 på Malmö Syd/Svågertorp samma dag.


Øresundståget X31K 4302 håller i Lund den 6 mars 2006.


Förarplatsen i ett Øresundståg.


ST X31K 4310 på København H den 6 mars 2006.


SJ X31K 4532 på København H den 6 mars 2006.


DSB ET 4314 på Malmö C den 6 mars 2006.


DSB ET 4341 på Malmö C samma dag.


SJ X31K 4332 i Helsingborg den 6 mars 2006.


Hallandstrafikens X31K 4364 närmar sig Ørestad i snöyran den 6 mars 2006.


DSB ET 4317 i Ängelholm den 15 maj 2006.


ST X31K 4359 lämnar Ängelholm den 15 maj 2006.


Skånetrafikens X31K 4361 på väg mot Göteborg på Båstad södra den 18 maj 2006.


En stund senare kom Skånetrafikens X31K 4504 i motsatt riktning.


SJ X31K 4333 ankommer Malmö C den 4 december 2006.


Hallandstrafikens X31K 4363 på Malmö C samma dag.


DSB ET 4319 passerar Hjärup den 24 mars 2007.


Skånetrafikens X31K 4360 på Østerport den 24 mars 2007.


Trenne Øresundstågsätt uppställda på Malmö C den 28 maj 2007, alla med varsin ägare. Fr.v. DSB ET 4315, SJ AB X31K 4332 samt Skånetrafikens X31K 4372.


DSB ET 4314 i Osby den 14 juli 2007.


Ett Øresundståg passerar Hjärup på väg norrut mot Lund på eftermiddagen den 3 november 2007.


Ommärkta X31K 4310 på Göteborg C den 6 februari 2009. Under 2007 var Øresundstågstrafiken föremål för en stor och uppmärksammad upphandling i både Sverige och Danmark. Vinnaren blev DSBFirst, ett samägt bolag av danska DSB och brittiska First Group. På andra plats (men första plats i Sverige!) kom mina tidigare kollegor på tyska DB Regio, därefter brittiska Arriva (som sedermera togs över av DB!) och slutligen Örelink, ett bolag samägt av SJ AB tillsammans med MTR från Hong Kong. DSBFirst tog över trafiken från årsskiftet 2008/2009. Under föråret 2011 var DSBFirst föremål för kritisk granskning av danska och svenska myndigheter. Konkurshotet var reellt, men undanröjdes till sist. Lösningen blev att DSBFirst körde Øresundstågstrafiken fram till tidtabellsskiftet i december 2011, därefter tog Veolia Transport (idag: Transdev över i väntan på ny upphandling, som Veolia/Transdev också vann. 2018/2019 var det ånyo dags för upphandling, denna gång vanns den av SJ AB, som tog över trafiken i december 2020. Efter en del besvärligheter, beslöt Öresundståg att häva kontraktet med SJ, och direktupphandla trafiken av Transdev...


DSB ET 4319 i Kristianstad den 4 april 2009.


DSB ET 4318 på Göteborg den 25 augusti 2010.


Nylevererade X31K 4400 på København H den 23 juni 2011.


DSB ET 4320 på Malmö C nedre den 23 juni 2011.


Ett Øresundståg på väg mot Göteborg med X31K 4376 sist lämnar Helsingborg den 13 juli 2013.


X31K 4379 strax norr om Sösdala återöppnade station den 23 april 2014.


Ett Øresundståg med X31K 4394 främst vid infarten till Lund den 23 april 2014.


X31K 4354 i Karlskrona den 24 maj 2015.


X31K 4325 på Kalmar C den 17 oktober 2015. T.v. SJ Rc6 1421.


X32K 4346 på Triangeln den 13 december 2015.


Tågbyte på Kastrup den 3 februari 2016. Sedan kravet på ID-kontroll för alla som reser över gränsen från Danmark till Sverige infördes i januari 2016, behövde alla resenärer från Danmark till Sverige till en början gå av, passera ID-kontroll, och sedan ta ett nytt tåg vidare till Sverige. Ett staket sattes upp mellan spåren. Det är oundvikligt att inte associera till DDR:s gränskontroller vid Bf Friedrichstraße... Sedermera flyttades kontrollen till Hyllie i Malmö.


X31K 4384 på København H den 4 februari 2016.


X31K 4370 på Malmö C samma dag.


X31K 4369 i Ängelholm på kvällen den 22 februari 2016.


DSB ET 4315 i Ängelholm den 23 februari 2016.


X31K 4404 på Göteborg C den 12 mars 2019.


X31K 4389 på Göteborg C den 14 mars 2019.


X31K 4404 i Alvesta den 17 maj 2019...


...och i Emmaboda samma eftermiddag.


X31K 4605 och X11 3111 i Karlskrona den 17 maj 2019.


Nyombyggda X31K 4524 i Hässleholm på morgonen den 28 maj 2019.


X31K 4525 i Ängelholm den 28 maj 2019.


X31K 4510 i Halmstad den 28 maj 2019.


X31K 4404 på København H den 13 november 2019.


DSB ET 4515 i Alvesta den 17 juli 2020.


DSB ET 4515 och X31K 4601 på Kalmar C den 17 juli 2020.


X31K 4524 på Göteborg C den 26 december 2020.


Främst i samma tåg gick DSB ET 4309.


DSB ET 4337 i Hässleholm den 6 april 2021.


X31K 4324 på Lund C den 7 april 2021.


Blekingetrafiken X32K 4345 på Kalmar C den 29 augusti 2021.


Möte med södergående Öresundståg med X31K 4410 främst vid Uppåkra, strax söder om Lund, den 18 oktober 2021.


Hallandstrafiken X31K 4365 på København H den 5 april 2022.


Hallandstrafiken X31K 4363 i tåg 1066 i Lund den 26 augusti 2022.


X31K 4352 i tåg 1053 på Kalmar C den 27 augusti 2022.


X31K 4352 i tåg 1053 i Alvesta senare samma förmiddag.


ABTR X31K 4382 på Lund C den 25 september 2022.


Det allra första Øresundstågsättet, DSB ET 4301, på Göteborg C på morgonen den 24 januari 2023.


HLT X31K 4363 passerar Värö på väg mot Göteborg den 4 april 2023.


Skåne X31K 4324 främst i ett 3-enheterståg närmar sig Varberg norrifrån den 11 augusti 2023.


Ett 3-enheterståg med DSB ET 4321 ledande, passerar Burlöv den 22 februari 2024.


DSB ET 4328 på Lund C den 23 februari 2024.


X31K 4370 ankommer Lund C den 23 februari 2024.


X31K 4328 på Malmö C nedre på morgonen den 16 april 2024.


DSB ET 4316 på København H den 16 april 2024.


Par i "gumminäsor" på København H den 16 april 2024. T.v. DSB ER 2021 och t.h. X31K 4398.


X31K 4375 i Lund på eftermiddagen den 18 april 2024.


På eftermiddagen den 18 april 2024 drabbades Lund C av ett större ställverksfel, med stora förseningar som följd. Periodvis kunde endast tre av sex plattformsspår användas, och i väntan på mitt eget tåg skänkte jag en tanke till de tågklarare som "trollade med knäna" för att lösa en näst intill hopplös situation. T.v. ses SJ X 2000 535, som "vackert" fick vänta på sin tur på spår 6. T.h. X31K 4366 som efter en stund kunde köra vidare mot Malmö.


X31K 4411 på spår 5 på Lund C samma eftermiddag.


X31K 4371 på spår 4 på Lund C den 18 april 2024.


X31K 4379 i tåg 1141 på Triangeln den 14 maj 2024.


X31K 4402 på Lund C den 15 maj 2024.


X31K 4397 på Malmö C på kvällen den 16 maj 2024.


DSB ET 4319 på Malmö C på morgonen den 24 maj 2024.


Inredningen i en 1 kl-avdelning på ett Øresundståg den 26 maj 2024.


X31K 4348 på København H på kvällen den 29 augusti 2024.


Ett Øresundståg med X31K 4345 främst...


... och X31K 4362 sist i ett treenheterståg lämnar København H på eftermiddagen den 30 augusti 2024

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-09-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024