Kustpilen

Svenska läns- och regionaltåg Hem



Länstrafiken på Stångå- och Tjustbanorna (Linköping–Kalmar resp. Linköping–Västervik) marknadsförs som "Kustpilen". Trafiken bedrivs företrädelsevis med dieselmotorvagnar litt. Y2 och Y31. Tidigare gick även Y1-motorvagnar i denna trafik. Sedan 15 juni 2008 körs tågen av Transdev (tidigare Veolia Transport). Innan länstrafikbolagen tog över ansvaret för trafiken bedrev SJ den i egen regi. Här passerar SJ Y1 1308 genom Jenny station på sin väg från Västervik till Linköping den 11 september 1988.


SJ Y2 1379 Folke Filbyter står redo för avgång mot Linköping och Kalmar på Stockholm C den 24 juli 1999. Kustpilen-trafiken inleddes 1992 på Blekinge Kustbana och utökades sedermera till Stångådals- resp. Tjustbanan. Så länge SJ bedrev trafiken kördes ett antal genomgående tåg Stockholm - Linköping - Kalmar.


SJ/BLT Y2 1371 Harry Martinson och 1372 Alice Tegnér sida vid sida i Karlskrona den 3 augusti 2000.


Y1 1354 väntar på tågmöte i Berga den 3 augusti 2000.


Y2 1380 Kisa Mor på väg mot Stockholm i Norrköping den 25 januari 2001.


Y2 1380 Kisa Mor ankommer Kalmar C den 21 september 2002.


Y2 1380 Kisa Mor igen, lämnandes Vagnhärad den 9 oktober 2002 på väg mot Linköping och Kalmar.


Y2 1379 Folke Filbyter avgår från Linköping C mot Kalmar den 14 december 2006.


Drygt ett halvår senare, den 13 juli 2007, lämnade samma enhet Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby på väg mot Linköping.


Y1 1354 står redo att avgå från Linköping mot Kalmar den 19 november 2008.


Y1G 1334 Amanda byggdes om på prov med biogasdrivning. Här står den i Veolias depå i Linköping den 22 april 2009.


Veolias depå i Linköping den 19 februari 2010. T.v. nyombyggda Y2 1383 Anna Bielke, t.h. Y2 1270.


Östgötatrafiken (OT) Y2-R 95 74 0001383-6 Anna Bielke i Linköping den 30 mars 2010.


Itino har nu även nått Östergötland och Tjustbanan. Här står Y31 1423 i Linköping i "grönskan" och väntar på nya uppdrag den 21 juli 2010.


Generationsmöte i Veolias depå i Linköping den 8 augusti 2010. T.v. Y1 1354 och t.h. Y31 1424.


OT Y31 1426 växlar på Linköping C den 14 september 2011.


Y2R 1379 Folke Filbyter i Rimforsa den 27 augusti 2013.


Stångådalsbanan går delvis genom vacker natur, som här mellan Rimforsa och Kisa...


...eller här, längs med sjön Verveln.


Mellan Södra Vi och Vimmerby står de gamla telefonstolparna kvar, dock utan blanktrådsledning.


Stationen i Vimmerby i riktning norrut den 27 augusti 2013.


Det stiliga lokstallstornet i Vimmerby.


Mellansignalen Vib 1/2 i Vimmerby.


Yttre infartssignalen Vib By i Vimmerby söderifrån.


Gammalt och nyare i Hultsfred den 27 augusti 2013.


Resandetåg 8314, bestående av Y2R 1381 Carl Boberg ankommer Vimmerby söderifrån den 28 augusti 2013.


Rimforsa i riktning mot Linköping den 28 augusti 2013. Delar av Stångådalsbanan och hela Tjustbanan är utrustad med radioblock och saknar optiska ljussignaler, en föregångare till det nya europeiska signalsystemet ETCS/ERTMS. Signalpunkttavlorna är, till skillnad från de på ETCS-banorna, röda och gula.


Ett tåg lämnar Rimforsa på väg mot Kalmar samma dag. Det var banarbete mellan Rimforsa och Linköping C och tågen från Kalmar vände här och resenärerna fick byta till ersättningsbuss.


Y2 1382 Nils Dacke på Linköping C den 2 november 2016.


KLT Y31 1425 på Kalmar C den 17 juli 2020.




Berga har ett ståtligt stationshus. Här byter Kustpilen-tågen körriktning.


Y31 1425 i Hultsfred senare samma dag.


I Hultsfred kan man byta mellan normal- och smalspår. T.v. Kustpilen-tåget mot Linköping, t.h. tåg 89113 mot Västervik med YP 874 närmast.




Två bilder av KLT Y31 1425 i Västervik den 18 juli 2020, med anslutande smalspårståg från/till Hultsfred.


Y2R 1381 Carl Boberg på Linköping C den 27 augusti 2021.


Y2R 1381 Carl Boberg på Kalmar C senare samma dag.


Y31 1401 på Linköping C senare samma kväll.


Y31 1401 på Linköping C senare samma dag.


Y31 1426 ankommer Kalmar C på morgonen den 27 augusti 2022. Sedan december 2021 är Kustpilen integrerad i Krösatågen.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2022-08-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2022