Övriga godståg

Svenska godståg Hem


BK Tåg AB


BK Tåg började bedriva persontrafik i Småland 1989. Snart gav man sig även in i godstrafiken. Här ses loken Tc 294 och T43 229 i Norrköping den 25 januari 2001.


BK TMY 1111 i Uppsala den 6 mars 2003. BK Tåg gick i konkurs 2006 och godstrafiken såldes till Inlandsgods.

CargoNet


Precis som i Sverige har den forna norska statsbanan delats upp i en gods- och en persontrafikdel. CargoNet är sprunget ur NSB Gods, och ägdes tidigare gemensamt av NSB och Green Cargo. En del av verksamheten sker i Sverige, främst tågtransporter mellan Norge och Sverige. Här har El16 2215 med ett tåg stannat i Jönköping den 16 juni 2006.


Möte med ett CargoNet-tåg mellan Alingsås och Algutsgården på Västra stambanan den 22 juli 2010. Loket El16 2202 såldes 2003 av norska NSB till Tågkompaniet, som i sin tur sålde loket vidare till TGOJ. Efter några år i svenskt tjänst såldes loken tillbaka till Norge.


Ett CargoNet-tåg med El16 2208 i spetsen rullar in i Jönköping i solnedgången den 10 juli 2013.


Ett CargoNet-tåg draget av 185 705 passerar Tolikberget på Malmbanan den 30 juni 2022.


CargoNets tåg 41919, draget av 185 709, passerar Brännberg på Stambanan genom Övre Norrland den 7 augusti 2022.


CargoNet El16 2205 i Algutsgården den 20 september 2022.


CargoNets "fisktåg" 8589 från Narvik till Oslo, draget av inhyrda NRFAB Re 482 041, ankommer Borlänge den 27 juni 2023. Fler bilder från CargoNets verksamhet finns på min sida om norska tåg.

Grenland Rail AB (f.d. Baneservice)


Norska Baneservice utför dels banunderhåll, och har också skött godstågsväxlingen i Göteborgs hamnar och kört en del godstrafik i Sverige. Den 2 juli 2012 stod T43 252 Heimdall på Göteborg norra (alldeles invid uppställningsspåren på Göteborg C!) och väntade på nya uppgifter. År 2022 köptes Baneservice svenska del av likaledes norska Grenland Rail.


Grenland Rail El15 106 i Uddevalla den 4 april 2023.


Grenland Rail El15 106 i Borlänge den 14 juni 2023. Fler bilder från Grenland Rails verksamhet finns på min sida om norska tåg.

Mertz


Mertz Transport driver bl.a. kombiterminalen i Malmö och sköter en hel del växling i Malmö. Här ses inhyda G6-loket 98 80 0650 085-0 växla på Malmö godsbangård den 23 april 2020.

Orsatåg


När den svenska järnvägsmarknaden började öppnas för andra aktörer än SJ i början på 1990-talen var Orsatåg ett annat av de matarbolag som inledde sin trafik. Här ses Z67 649 i Gävle den 16 april 2001.

Real Rail


Real Rail är ett transportupplägg som drivs av Sandahlsbolagen sedan flera år tillbaka. Fram till tågplaneskriftet i december 2022 utfördes trafik i huvudsak av Green Cargo, och till viss del av CFL cargo, men numera sker trafiken i egen regi med egna lok och lokförare. Sandahls köpte Bures lokverksamhet, och tog samtidigt över de sju Traxx-loken, som ursprungligen anskaffades för Rush Rails trafik. Här ses 185 410 i Hallsberg den 16 februari 2023.


Real Rail växlar i Sundsvall på kvällen den 4 maj 2023. Dragkraft var denna afton inhyrda Traxx-loket Re 482 039 från NRFAB.


Möte med ett av Real Rails tåg, draget av 185 410, strax utanför Pålsboda den 29 september 2023.

Sydtåg


Sydtåg var ett shortline-bolag som grundades 1991 men gick i konkurs 1997. Här ses två Z43:or som tillhörde Sydtåg inne på TGOJ:s (idag: Euromaint) verkstadsområde i Malmö den 24 augusti 1998.

Tågfrakt AB (TAB)


Tågfrakt har sin bas i Falköping och är sprunget ut Shortline Väst, som inledde sin verksamhet under 1990-talets första hälft. Sedermera ändrades företagets verksamhet och man bytte namn till Falköping Terminal. Utöver några egna lok har man huvudsakligen hyrt lok från andra företag, t.ex. SJ, Hector Rail och Nordic Re-Finance. Här ses ännu Falköping Terminal-märkta Da 887 i Falköping i väntan på nya uppgifter den 20 mars 2008.


Här ses inhyrda SJ Rc3 1056 växla i Örebro den 7 februari 2011.


TAB Z68 657 växlar i Falköping den 26 juni 2019.


Möte med Tågfrakts tåg 49600 i Jädersbruk den 12 mars 2021. Det är rätt ovanligt att godstågen leds över den genare linjen mot Hovsta, eftersom det är så pass branta stigningar där.


NRFAB Rc4 1146, uthyrt till Tågfrakt, i Falköping den 8 oktober 2021.


Tågfrakt hyr även NRFAB Rc4 1164, som här ses med ett containertåg i Hallsberg den 27 januari 2022.

Nordiska Tåg AB


Nordiska Tåg AB har sin bas i Kil, och bedriver godstrafik på banorna i närområdet. Därtill kör man omformartransporter och andra specialuppdrag. Den 21 mars 2021 drog Railpool 187 402 Nordiska Tågs T44 263 i transport och ses här passera Karlstad C.


Nordiska Tåg:s långrälståg, draget av NRFAB Rc4 1148, passerar genom Hallsberg den 15 mars 2023.

Vägverket / Stena / Peterson Rail


Statliga Vägverket (idag: Trafikverket) bedrev under ett antal år egna salttransporter på järnväg. Man hyrde TMZ-lok av Motala verkstad. Här ses ett av dem, TMZ 1403, i Sundbyberg den 12 september 2005. Verksamheten utökades och man började även köra containertåg, delvis i konkurrens med, tillika statliga, Green Cargo. Det blev naturligtvis ohållbart och verksamheten överläts sedermera på Stena Metall.


Stena Metall körde sedan dels egna skrottransporter, dels vägsalt åt Väg- resp. Trafikverket. Denna verksamhet togs över av Peterson Rail år 2011. I den trafik som Stena tidgare bedrev själv använde man ett antal TMZ-lok. Här ses Stena TMZ 1404 i Hagalund den 8 april 2008.


Här ses ett av Stenas TMZ-lok passera Älvsjö den 3 november 2011.


Peterson Rail hyrde 185:or från Railpool, bl.a. 185 704. Den 16 april 2012 stod den dock i Göteborg framför Skandinaviska Jernbanors tågsätt. Säg den glädje som varar för evigt - Peterson Rail gick i konkurs i maj 2012.

VIDA


VIDA körde tidigare en del egna timmer- och trävarutransporter. Ett par egna lok hade man, bla. TMZ 1406, som här var på väg mot nya uppdrag den 29 april 2009 då det passerade Mjölby. 2022 såldes loken vidare, och tågtrafiken lades ut på ett externt järnvägsföretag.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2023-10-02
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023