T66

Hector Rail Svenska godståg Hem



Rush Rail gick i konkurs den 12 december 2016. Knappt en vecka senare stod det klart att Hector Rail fick förtroendet att dra tågen åt Trätåg, som Rush Rail hade gjort tidigare. Övertagandet av trafiken innebar också att Hector Rail kom att hyra in ett antal T66-lok från Beacon Rail. Två av dem (402 och 406) är försedda med ETCS-utrustning, för att kunna köras på Västerdalsbanan, som har ERTMS System E3. Här ses T66E 402 och T66 713 i Borlänge den 21 december 2016.


Ännu Rush Rail-märkta T66E 402 i Borlänge den 9 januari 2017.


T66E 406 i Vansbro den 5 april 2017. Foto: © Anders Dahl


T66E 406 i Borlänge den 21 april 2017.


T66E 402 i Borlänge den 5 maj 2017.


T66E 402, 841.001 Delaney, 193 922 och 193 970 i Borlänge den 24 maj 2017.


T66E 402, 243.002 Wöhler och 193 970 i Borlänge den 24 augusti 2017.


T66E 402 och 406 i Borlänge den 20 februari 2018.


T66 403 i Kongsvinger den 12 april 2018.


T66 713, med EVN 92 74 0066 713-9 S-BRLL, blev först ut att målas (egentligen "strajpas") i Hector Rail-målning, som skiljer sig från den "vanliga", i det att den liknar GB Railfreights målning, men med typiska Hector Rail-färger. Bilden är tagen på väg upp till Borlänge från Hallsberg den 23 maj 2018. Foto: © Oskar Momqvist.


T66 713 i Ljusdal den 5 juli 2018.


Det har varit hart när omöjligt att avvara loken från produktion för ommålning, vilket är synnerligen påtagligt när man ser T66 405, som ännu rullar runt i full Rush Rail-målning. Här ses loket i Värtan den 2 januari 2019.


Anledningen till inhoppet i växlingen i Värtan var att de ordnarie växelloken 921.003 Blues (t.h.) och 021.001 WALL-E var inkuranta, och att den T43:a som annars används i Stockholm Exergi-trafiken användes för ordinarie växling på en lastningsterminal.


T66 405 i Värtan lite senare samma dag. Senare samma år beslöts att inte förlänga hyran av T66 403, 404 och 405. Lokägaren Beacon Rail hittade raskt ett nytt företag att hyra ut loken till, nämligen GB Railfreight. Loken förbereddes i Hagalund för transporten till Storbritannien genom att typiskt nordisk utrustning demonterades. Väl i Storbritannien gjordes ytterligare anpassningsarbeten, och sedan dess rullar de i GBRf:s trafik som 66790, 66791 resp. 66792.


T66E 406 i Borlänge den 1 februari 2019.






Tre bilder av T66 713 i Borlänge den 1 februari 2019.


T66E 406 i Kimstad den 8 september 2019.


T66E 406 i Kimstad den 21 maj 2020.


T66E 406 i Kimstad den 16 juli 2020.


T66E 406 i Kimstad senare samma kväll, med spärrfärden mot Skärblacka, som ankommit som tåg 40718 från Stockaryd. Som synes har T66:an kopplats till inför avfärden på den oelektrifierade banan mot Finspång.


T66E 406 klargörs i Borlänge på tidiga morgonen den 20 oktober 2020.


Tåg 40700, med T66E 406 som dragare, redo för avgång mot Vansbro dsenare samma morgon.


T66E 406 fylls på med sand, eftersom det var påtaglig lövhalka, i Vansbro samma morgon.


Några timmar senare hade vintern och snöfallet kommit med besked!


Rundgång i Vansbro med T66E 406 senare samma dag.


T66E 406, 243.109 Vanderbilt och 142.105 Rosebud i Borlänge den 3 december 2021.


T66K 714 skadades vid en motorbrand hösten 2021, och var borta under drygt ett halvår. Lokuthyraren Beacon Rail lät bygga om en tidigare belgisk T66:a som ersättning; T66 112. Loket sattes i trafik under sommaren 2022, efter rätt omfattande ombyggnads- och anpassningsarbeten till svenska förhållanden, som skedde hos Railcare i Långsele. Här ses T66 112 i Östersund den 10 augusti 2022, i väntan på nästa "Hoting-sväng". På grund av banarbeten mellan Forsmo och Hoting fick tågen köras på Inlandsbanan ner till Östersund och vidare därifrån.


T66K 714 återkom till Sverige under sommaren 2022 efter reparationsarbetena i Tyskland. Här passerar det plattformen på Mora C med tåg 40703 från Lomsmyren den 10 augusti 2022.


Ytterligare en bild av T66K 714 med tåg 40703 i Mora den 10 augusti 2022.


T66K 714 vid lokstallet i Borlänge den 14 juni 2023.


T66K 714 i Mora på morgonen den 28 juni 2023.


T66K 714 i Lomsmyren samma morgon.


Tillbaka i Mora från Lomsmyren kopplades T66:an till tomvagnarna, som skulle till Sveg för lastning. Under tiden hade Vectronen kopplats till "lasterna" från Lomsmyren, som T66:an tidigare hade dragit till "station". Strax innan avgång, fanns det tid för lite samtal mellan de avbytande kollegorna.


T66K 714 framme i Sveg med tåg 40732 senare samma dag.


T66 112 som "lokgång" 33390 passerar Bräcke den 15 juli 2023.


T66E 406 i Borlänge den 7 augusti 2023.


T66E 402, ännu med Rush Rail-loggan kvar, vid lokstallet i Borlänge den 7 augusti 2023.


T66E 402 i Borlänge den 4 april 2024.


T66K 714 i Långsele den 1 maj 2024.

Hector Rail Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2024-05-12
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024