Green Cargo

Svenska godståg Hem



Green Cargo ägs av svenska staten och har sitt ursprung i SJ Gods. Bolaget bildades vid årsskiftet 2000/2001 när affärsverket SJ delades upp och verksamheten bolagiserades. I början var det väldigt lite som påminde om att SJ hade delats upp i SJ AB resp. Green Cargo. Den 23 januari 2001 stod SJ-blå Rc4 1316 i multipelkoppling med orangemålade Rc4 1278 med ett godståg i Mjölby och väntade på utfart söderut.


GC Rc4 1197 med ett biltransporttåg i Mjölby den 25 januari 2001.


GC T44 398 ankommer Mjölby söderifrån samma dag.


Ännu SJ-märkta GC Rc2 1031 passerar Mjölby den 2 februari 2001.


GC Rc2 1087 med ett godståg i Mjölby den 21 februari 2001. I tåget ses flera Nordwaggon-vagnar.


Det tog ett tag efter att GC grundades som lok och vagnar märktes om. Efter en stund anslöt de båda orangemålade Rc4:orna 1286 och 1273.


Ännu SJ-märkta GC Rilns 35 74 354 6 600-4 i Mjölby den 21 februari 2001. Vagnen var inhyrd från AAE. Det tog ett tag innan siffran 74 fördes över från SJ till GC. Av avtalstekniska skäl firmerade GC inledningsvis som SJ Green Cargo AB!


GC Rc4 1321 på väg söderut genom Mjölby den 26 februari 2001 med tyska DB 185 002 och 003 som varit på vintertester i norra Sverige.


GC Rc4 1322 passerar Degerön på väg söderut den 13 mars 2001.


Den första vagntypen som målades om i GC:s nya färgsättning var Hbins-v822. På bilden ses 21 74 226 5 954-0 på Gävle godsbangård den 16 april 2001.


GC T44 280 i Sundbyberg den 18 september 2001.


Det närmast självklara färgvalet för GC är grönt. Successivt målas loken om. Här ses Rc2 1096 nedanför stationshuset i Tomteboda den 28 november 2001. Idag har miljön här drastiskt förändrats; stationshuset är rivet (men bevarat i "byggsats") och flera spår revs upp för att ge plats för nya drift- och tågspår och nedfarten till Citybanan.


SJ-märkta Rc4 1164 i Eskilstuna på morgonen den 20 februari 2002.


GC Shimmns2 31 74 446 6 861-6 i Eskilstuna den 4 mars 2002.


GC Rc1 1017 ankommer Borlänge C med ett växlingssätt från Domnarvet den 12 juni 2002.


I växlingssättet gick bl.a. GC Fas 31 74 673 8 032-3, inhyrd från belgiska B-Cargo.


GC Rilns992 för ståltransporter i Borlänge samma dag.


Den tomma ståltransportvagnen GC Smmns 35 74 461 4 001-8 i Borlänge samma dag.


GC Rc1 1015 och Rc4 1160 i Borlänge senare samma dag.


GC Rc4 1163 med ett antal NW-vagnar i kroken passerar genom Gävle C på kvällen den 12 juni 2002.


Här står ett antal av GC:s dragfordon uppställda utanför stationshuset i Tomteboda den 23 juni 2002.


Rc4 1274, ännu i originalmålning, i Södertälje hamn den 28 juni 2002.


Ännu SJ-märkta GC Rc4 1148 med okänd "multipelkollega" passerar genom Motala den 7 november 2002.


T44 270 i Järna den 28 juni 2002.


Möte med ett godståg draget av Rc4 1290 i Sollentuna den 21 mars 2003. Detta lok blev det sista kvarvarande Rc-loket i orange målning (jfr. nedan).


Ännu SJ-märkta GC Z70 747 i Älvsjö den 17 april 2003.


Rc4 1263 med ett synnerligen kort posttåg passerar Älvsjö den 17 april 2003.


Rc2 1110 passerar Östertälje med ett godståg den 30 maj 2003.


GC Rc4 1297 på Stockholm C den 16 juni 2003.


GC T44 368 passerar Skogås den 22 september 2003 med ett godståg från Jordbro.


GC Rc4 1278 i Tomteboda den 6 december 2003.


Ett av Green Cargos Rc-lok som länge rullade runt med orange originalmålning var Rc4 1287. Här ses det på spår 11 på Stockholm C den 15 mars 2004.


Ett annat av "de sista orange loken" var Rc4 1295. Här ses det framför stationshuset i Tomteboda den 21 juni 2004.


Rc4 1295 igen. Här lämnar det Stockholm C den 17 augusti 2004 med ett antal Nordwaggon-vagnar i kroken och ska strax dyka ned i Riddarholmstunneln.


Rc4 1275 passerar Sundbyberg på väg västerut den 24 september 2004.


Rc2 1129 ankommer Sundbyberg västerifrån den 21 oktober 2004.


Växling i Sundbyberg den 23 november 2004. T44 321 har fortfarande den ursprungliga orange/blå färgsättningen.


Ett godståg med GC Rc4 1289 passerar Karlbergs station den 30 november 2004.


Ett posttåg, bestående av Gblss-y992-vagnar passerar genom Sundbyberg den 11 januari 2005.


GC Rc4 1256 på Stockholm C den 19 januari 2005.


Rc4 1132 med okänd kollega i multipel rullar in i Rönneshytta den 3 februari 2005.


GC Rc3 1068 har ett ganska nätt tågsätt att dra från Älvsjö den 29 mars 2005. Närmast bakom loket går Rc4 1197 i transport, som nu blivit grönmålat (jfr. ovan!).


Växling i Liljeholmen den 12 april 2005. GC Z70 703 har en lätt uppgift med bara en Uc-vagn i kroken från Cementas anläggning.


GC T44 375 passerar Älvsjö med tåg till Jordbro på morgonen den 16 juni 2005.


GC Rc4 1157 på Stockholm C den 27 juli 2005.


Ett timmertåg draget av GC Rc2 1127 i Nässjö den 15 juni 2006.


GC:s sista orange Rc-lok blev Rc4 1290. I samband med firandet av Järnvägen 150 år i Sverige år 2006 beslutade man att loket skulle nylackeras i traditionell SJ-orange målning. Här ses loket göra rundgång i Jönköping den 17 juni 2006.


GC Rc2 1100 på spår 23 i Laxå (östra) den 17 juni 2006.


I samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum i Gävle den 9 september 2006 visades "parhästarna" Rc4 1309 och 1318 upp. De fick texten "green" resp. "cargo" målade längs hela långsidorna. Det var inte ofta båda loken sågs i multipel, men det var onekligen en kul grej! Sedermera togs de stora loggorna bort, och loken fick en normal märkning.


Samma dag visades nylackade GC Rc4 1290 upp på museiområdet.


Rc2 1079 i multipel med Rc4 1189 i Borlänge den 16 oktober 2006.


Rc3 1134 i multipel med okänd "kollega" växlar postvagnar i Hagalund den 25 oktober 2006.


Rc2 1072 lämnar Sundbyberg med ett biltransporttåg den 16 april 2007.


Rc4 1169 med ett kombitåg i kroken ankommer Uppsala på morgonen den 24 april 2007.


T44 267 och X1 3014 på Skansbangården vid Eriksdal på Södermalm i Stockholm den 23 april 2007.


T44 334 med X1 3014 "i kroken" växlar på Stockholms södra den 26 april 2007, efter att strax innan ankommit från Skansbangården.


Rc2 1091 i Tomteboda samma dag.


GC Rc4 1173 passerar genom Stockholm C den 30 juli 2007.


GC Rc2 1034 på Gävle C den 3 augusti 2007.


GC T44 321 i Hagalund den 2 november 2007.


Ett kombitåg draget av GC Rc4 1280 passerar Ulriksdal den 11 mars 2008.


Möte i Hedemora med ett godståg draget av GC Rc2 1121 den 21 mars 2008.


GC Rc4 1290 i Eskilstuna den 2 maj 2008.


GC Laaps011 42 74 430 9 081-1 i Ljusdal den 4 augusti 2008.


GC Rc1 1018 i Borlänge den 22 september 2008.


GC Rc1 1018 på bangården i Borlänge senare samma dag.


GC Hiqqrrs-vw011 är specialanpassad för SCA:s papperstransporter. På bilden ses Hiqqrrs-vw011 42 74 291 9 047-8 i Skövde den 24 september 2008.


Den 16 februari 2009 fick GC Rc4 1195 agera hjälplok åt ett av SJ:s tåg. Här ses loket efter ankomst till Stockholm C.


GC Rc2 1070 passerar genom Älvsjö med ett godståg från Jordbro den 26 februari 2009.


Ett södergående godståg draget av Rc4 1256 mellan Kilafors och Bollnäs den 12 mars 2009.


GC Ucs 44 74 910 5 500-3 på Kristianstad godsbangård den 4 april 2009.


V5 179 har ställts av efter avslutad växling i Boxholm den 29 april 2009.


GC-containrar lastade på AAE Sgnss 33 68 455 2 410-5 i Borlänge den 3 maj 2009.


Rc4 1291 i Hallsberg den 11 maj 2009.


GC Rc4 1275 i multipel med ytterligare en Rc passerar Ljusdal på morgonen den 13 maj 2009.


GC Rc1 1024 i Hagalund den 16 maj 2009.


GC nya postvagnar litt Lgss-y055 i Hallsberg den 17 maj 2009. Närmast S-GC Lgss-y055 42 74 443 7 304-2.


Rc4 1267 utanför tillsyningshallen i Hallsberg den 17 maj 2009.


De flesta T44:or är blå eller SJ-orange idag. Några har dock målats om i GC:s gröna målning, t.ex. T44 350, som den 17 maj 2009 väntade på nya uppdrag i Hallsberg. Majoriteten av T44:orna genomgick ett omfattande moderniserings- och ombyggnadsprogram och fick ny littera Td efter revisionen.


GC Rc4 1290 passerar Hallsbergs rangerbangård den 17 maj 2009.


GC Rc4 1152 uthyrt till Veolia i Hagalund den 22 maj 2009.


Rm-loken anskffades ursprungligen för Malmbanan. De är tyngre än Rc-loken, har två spiralfjädrar mer per boggi och har sth 100 km/h. Alla Rm-lok fördes över till Green Cargo vid uppdelningen av SJ. Här väntar Rm 1257 på tågmöte i Gantofta den 12 juni 2009.


GC Rc2 1101 på "Getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholm S den 20 juli 2009.


GC Hbins 21 74 226 5 604-1 lastad med UN33/1263 Färg i Enköping den 11 augusti 2009.


GC Rc2 1102 mellan Stockholm C och Karlberg den 26 augusti 2009.


GC Rc4 1302 med ett kombitåg i Älvsjö den 1 september 2009.


GC Rc4 1193 i Älvsjö samma dag.


GC Rc4 1157 i multipel med Rc2 1126 i Älvsjö den 3 september 2009.


GC Rc2 1089 passerar genom Älvsjö med "Coop-tåget" den 4 september 2009.


GC Rc2 1082 Grodan Kermit och Rc4 1314 i Älvsjö den 4 september 2009. Rc2 1082 var det första som målades i GC:s gröna färgsättning och fick grönt tak, medan de övriga fick gråsvart tak, och smeknamnet var inte långt bort...


Ett stort antal Rc2-lok har genomgått ett omfattande ombyggnads- och moderniseringsarbete. Ny littera blev efter ombyggnaden Rd2. Arbetena utfördes av Bombardier i Västerås. Här ses det första ombyggda loket, Rd2 91 74 000 1069-5 i Tomteboda den 20 september 2009.


T44:or och en Td i GC:s alla färger i Hallsberg den 20 september 2009.


En klimatsmart transport. GC Sdggmrs081 31 74 495 5 018-3 med Coop-container på Stockholm C den 10 mars 2010.


GC moderniserade inte bara äldre lok, under våren 2010 tog man även leverans av 16 stycken Re-lok, av Bombardiers tillverkning. Loken kallas av tillverkaren för Traxx, men är mer kända (i Sverige) som DB BR 185 eller Hector Rail 241. Här ses tämligen nylevererade Re 1427 i Hamrångefjärden den 21 april 2010.


Möte med norrgående stålpendel, dragen av Rc4 1149 och ytterligare ett Rc-lok, på Nyköping södra den 27 april 2010.


GC Rc4 1290 i Örebro den 27 april 2010.


GC Rc1 1015 i Borlänge den 8 maj 2010.


GC Re 1432 + 1424 växlar i Borlänge den 22 maj 2010.


GC Lgjns-w 21 74 4443 0 926-9 med GC-container i Älvsjö den 28 juli 2010.


"Nestorn" i GC:s ellokflotta var Rc1 1007, Sveriges första Rc-lok, som här växlar i Borlänge den 6 augusti 2010, 43 år gammal. 2014 såldes loket till Sveriges Järnvägsmuseum.


T44 360 och Z70 740 i Hagalund den 10 september 2009.


Tripp, trupp, trapp! Ännu SJ-orange T44 274, Z70 741 och V5 162 i Hallsberg den 13 oktober 2010.


GC Rc2 1111 på Karlstad C den 22 februari 2011.


Ett godståg, med GC Rc2 1104 främst, passerar Loka på Bergslagsbanan den 26 februari 2011.


Pure Performance. Flygbränsletåget till Brista söder om Märsta passerar Knivsta den 7 april 2011.


En "Re-mult" med Re 1426 närmast, växlar i Hallsberg den 19 april 2011.


Än leva gamla gudar!. GC Rc1 1010, tillverkat 1967, rullar igenom Hallsberg knappt 44 år senare, den 19 april 2011.


Ett godståg, med GC Rc2 1082 Grodan Kermit främst, passerar Bettna på f.d. TGOJ den 28 maj 2011.


GC T44 342 passerar genom Älvsjö den 9 juni 2011.


GC Td 410 med fliscontainrar i Borlänge den 26 augusti 2011.


Green Cargos nyombygga Rd2 1091 i Linköping den 1 mars 2012.


Rc4 1191 med ett timmertåg "i kroken" passerar utanför Järnvägsmuseet i Gävle den 11 april 2012.


T44 347 växlar i Södertälje hamn den 12 april 2012.


GC Rc4 1291 med cisternvagnståg i Moradal på Mittbanan den 19 juni 2012.


Tre färger i Ånge den 19 juni 2012. Fr.v. Rc4 1290, Rc4 1256 och Rc2 1132.


En södergående stålpendel med multipel Re väntar på förbigång i Hennan den 19 juni 2012.


S-GC Sgmns982 31 74 455 1 179-1 lastad med SECU-container på Karlstad C den 21 juni 2012.


GC Rc4 1296 och Rc1 1021 på "CV" i Örebro den 26 juni 2012.


GC Rc4 1309 på Stockholm C den 7 juli 2012.


Ett godståg med (stora!) Stora Enso "SECU"-container, draget av Rc4 1285 och 1169, lämnar Hallsberg den 26 oktober 2012.


Rc4 1159 med ett södergående godståg passerar Fagersta C den 24 februari 2013.


Td 385 i Nässjö den 18 mars 2013.


GC Rc4P (P som i Post) 1318 med ett kort posttåg passerar Älvsjö på eftermiddagen den 25 mars 2013.


Grönt lok och gröna vagnar. GC Rd2 1070 passerar Gamla stan på "Getingmidjan" i strålande eftermiddagssol på skärtorsdagen den 28 mars 2013.


GC Td 408 med kollega i Gantofta den 13 juli 2013.


GC Rd2 1103 och 1125 utanför Bombardiers verkstad i Finnslätten i Västerås den 20 november 2013.


GC Rd2 1120 på bron över Södra länken på väg in på Älvsjö godsbangård den 11 januari 2014. I fonden syns Jernhusens nya containerkranar trona över Årsta kombiterminal.




Möte i Fagersta den 23 februari 2014. På den övre bilden ankommer ett norrgående tåg, draget av Rc4 1190. På den undre bilden passerar sedan det mötande tåget, draget av Rd2 1038 och en okänd Rd2 i multipel. Dessutom gick en Re med i transport.


Ett godståg draget av Rd2 1097 passerar Arboga den 6 mars 2014.


Rd2 1108, 1121 och tvenne Re i transport i Eskilstuna den 6 mars 2014. Dagen innan hade medarbetarna på orten fått det tråkiga beskedet att åkstationen ska läggas ned 2015.


"Torvtåget", draget av T44 344 med Rd2 1083 i transport, passerar under St. Eriksbron i Stockholm den 8 mars 2014.


Rd2 1081 i Älvsjö den 5 april 2014.


GC Hbbins19 21 74 245 1 035-2 på Gävle godsbangård den 21 mars 2014.


Rc4P 1322 med ett posttåg strax söder om Hässleholm den 23 april 2014.


Ännu SeaRail-märkta GC Smnps 35 74 461 6 030-5 framför stationshuset i Värtan den 26 november 2015.


Rm 1262 på Malmö gb den 3 februari 2016.


GC Td 396 i Värtan den 15 februari 2016.


GC tåg 9133 till Oxelösund, draget av Re 1435 + 1429, passerar Bettna kyrka den 26 mars 2016.


Samma tåg en liten stund senare, strax norr om Vrena driftplats.


Möte med Green Cargos godståg 42037 mellan Boxholm och Sommen senare samma dag. Tåget kördes av kollegan och vännen AF, som påpassligt uppmärksammade detta!


Rd2 1092 i Vännäs norra den 7 september 2016.


Ett Rd2-draget tåg med tomma timmervagnar närmar sig Långsele från Ådalsbanan den 4 april 2017.


Rd2 1106 med flera GC-lok utanför lokstallet i Borlänge den 5 maj 2017.


Rc4 1307 i Värtan den 8 maj 2017.


GC Lgns081 21 74 443 5 915-2 lastad med Maersk-container, på Fliskär den 8 juni 2017.


GC Rc4 1163 och 1290 i Borlänge den 24 augusti 2017.


Td 385 med insatståget i Malmberget på väg mot Gällivare den 27 september 2017.


GC Td 391 i Luleå den 28 september 2017.


GC T44 333 i Luleå den 19 oktober 2017.


GC Td 379 växlar i Luleå samma dag.


GC T44 318 i Värtan den 12 januari 2018. Loket tillhörde TGOJ Trafik AB en period, vilket målningen skvallrar om.


Möte med ett av Green Cargos godståg draget av orangemålade Rc4 1290 mellan Flen och Skebokvarn den 17 maj 2018.


Green Cargo 185 406 med ståltåg 9132 vid Bettna den 23 juni 2018.


GC Re 1431 och 1426 med ett södergående ståltåg passerar genom Forsmo den 4 juli 2018.


GC Rd2 1102 i Forsmo den 4 juli 2018.


GC Rd2 1184 och Hector Rail 243.112 + 142.110 i Karlsberg på kvällen den 4 juli 2018, i väntan på att ett banarbete skulle bli klart söder om driftplatsen.




Två bilder av GC:s nya sexaxliga Transmontana-lok Mb 4001 och 4002 i Borlänge på kvällen den 14 augusti 2018.


GC Rc4 1161 i Älvsjö den 29 augusti 2018.


GC Mb 4002 på Västerås västra den 11 oktober 2018.


GC Re 1428 i Hallsberg den 25 oktober 2018.


GC T44 348 i Tomteboda den 23 november 2018.


Ännu RSC-märkta GC 185 333 i Borlänge den 1 februari 2019.


GC Mb 4002 Tännforsen i Borlänge den 1 februari 2019.


GC Rc4 1312 på Hallsbergs rangerbangård den 10 maj 2019.


GC 185 334 under "artistnamnet" Br 5334 i Hallsberg den 22 maj 2019. Alla GC:s 185:or målas nu gröna, efter att GC tagit över trafiken genom Danmark i egen regi.


GC T44 335 på Karlstad C den 20 juni 2019.


GC Rc4 1255 i Falköping den 26 juni 2019.


GC Rc4 1162 passerade västerut genom Falköping en stund senare.


GC Rde 1070 i Ånge den 4 september 2019. Rde-loken är utrustade med ETCS/STM.


Blue Cargo? GC T44 269 och Rc4 1192 i Vännäs den 18 september 2019.


Stålpendlen med GC Re 1433 som ledande lok intill SJ nattåg 91 med SSRT Rc6 1326 främst på Boden C den 2 november 2019.


Möte med ett av Green Cargos godståg, draget av Br 5404, strax öster om Ringsted i Danmark den 11 november 2019.


GC Rc4 1290 i Älvsjö den 18 februari 2020.


GC Rc4 1304 rullar iväg från Älvsjö godsbangård på kvällen den 15 april 2020.


GC Rd2 1082 och f.d. TGOJ Z4 11 i Eskilstuna den 24 april 2020. Rd2 1082 har ett förflutet som Rc2 1082 "Grodan Kermit" och var det första av GC:s Rc-lok som målades i grön färgsättning (jfr. ovan).


GC Br 5406 med ett södergående ståltåg i Eskilstuna samma dag.


GC Br 5333 med "DB-syskon" på Malmö godsbangård på kvällen den 20 maj 2020.


GC Rc4P 1297 hade växlingstjänst på "Mgb" samma kväll.


GC Rd2 1124 på Malmö godsbangård den 21 juni 2020.


Stadler EuroDual-loken 159 002 och 001, som Green Cargo testade (och sedermera använde ett par år i Norge), utanför lokstallet i Eskilstuna den 22 juni 2020.


GC Br 5404 i spetsen för södergående ståltåg till Oxelösund, passerar Hälleforsnäs den 16 juli 2020.


GC V5 176 i Eskilstuna den 16 juli 2020.


Stadler EuroDual-loken 159 001 och 002 utanför lokstallet i Eskilstuna samma dag.


GC Rc4 1314 med godståg mellan Vikingstad och Mantorp den 16 juli 2020.


Green Cargo hyrde under en period ett antal Traxx-lok litt 119 från Alpha Trains. Här ses två av dem; 119 004 och 010, i Hagalund den 20 augusti 2020.


Möte med Rd2 1089 i Billesholm den 28 augusti 2020.


Norrgående "Kopparpendel", dragen av Rc4 1283, med en Wascosa-cisternvagn, s.k. Safe Tank Car, passerar Gamlarp den 8 september 2020.


GC Faoos-x 85 74 4662 055-5 i Borlänge den 20 oktober 2020.


GC T44 370 i Värö den 29 december 2020.


GC Rc4 1268 i Värtan den 26 januari 2021.


GC Mb 4002 i Hallsberg den 13 februari 2021.


GC Rc4 1307 och 1145 i Trelleborg den 13 mars 2021.


GC Rd2 1131 med ett cisternvagnståg i Göteborg-Marieholm den 23 mars 2021.


GC T44 278 och 318, båda med omisskännligt TGOJ-förflutet, i Göteborg-Sävenäs den 25 mars 2021.


GC T44 340 i Värö den 25 mars 2021.


GC Br 5404 på Malmö gb den 6 april 2021.


GC Td 398 på Malmö gb i solnedgången den 6 april 2021.


GC Rc4 1287 och 1275 på väg mot Borlänge med "Stora-boxar" passerar Hallsberg den 27 april 2021.


GC hyde under en period ett antal 185:or av Bure. Här ses 185 412, med ett omisskännligt Rush Rail-förflutet, utanför lokstallet i Hallsberg den 28 april 2021.


GC Rm 1260 i Hallsberg samma dag.


GC Rc4P 1318 med okänd "multipelkollega" passerar genom Älvsjö med ett södergående posttåg den 13 maj 2021.


GC Rc4 1253 i Södertälje hamn den 19 maj 2021.


GC Rd2 1126 i Ånge den 3 juni 2021.


GC Rc4 1279 i Ånge den 3 juni 2021.


GC Rd2 1104 med gt 4465 i Älvsjö den 24 juni 2021.


GC Mb 4007 och okänd "kollega" i Luleå den 1 juli 2021.


GC Re 1436 och okänd "kollega" med södergående ståltåg i Boden den 1 juli 2021.


GC Rc4 1290 på Sundsvall C den 13 juli 2021.


GC Rd2 1044 passerar Uppsala C med flygbränsletåget 9475 den 28 juli 2021.


Den 7 oktober 2021 drogs GC Mb 4013 och 4014 av Hector Rail till Borlänge. Det kan ju verka något udda, men loktillverkaren Softronic köpte leveranstransporten av RailAdventure, som i sin tur anlitade Hector Rail på svensk sträcka. Här ses tåget i Kopparberg, i väntan på tågmöte. Notera de tillfälliga rumänska numren, som indikerade att loken ännu ej var övertagna av GC.


GC Re 1423 med "Oxen" (ståltåget 9133 till Oxelösund) i Kopparberg en stund senare.


GC Mb 4013 och 4014 under uppehåll för tågmöte i Rämshyttan senare samma dag.


GC Mb 4013 och 4014 framme i Borlänge senare samma dag.


GC Mb 4012 i Borlänge samma dag.


GC Mb 4009 och Re 1429 i Borlänge samma dag.


GC Rc4 1310 i Falköping den 8 oktober 2021.


GC Br 5333 intill DB Cargo EG 3102 på Malmö godsbangård den 18 oktober 2021.


GC Rd2 1094 med södergående godståg mellan Heberg och Falkenberg den 18 oktober 2021.


GC Rc4 1280 med ett kort tåg från Jordbro, passerar Älvsjö den 22 november 2021.


GC Rd2 1105 i Sundsvall den 1 december 2021.


GC Rc4 1264 i Hallsberg den 27 januari 2022.


GC Rc4 1168 med "Gasolen" till Borlänge i Hallsberg samma dag.


GC Rm 1259 med gt 4465 i Älvsjö den 8 februari 2022.


GC Rc4 1185 på Malmö godsbangård den 22 februari 2022.


GC Rc4P 1320 med ett posttåg i Älvsjö den 3 april 2022.


GC Rd2 1077 i Kungsör den 9 april 2022.


GC Rc4 1151 i Hallsberg den 21 april 2022.


GC Rd2 1110 i Hallsberg sammma dag.


GC Rc4 1277 med tåg 4465 i Älvsjö den 6 maj 2022.


GC Rd2 1096 och 1086 i Mjölby den 18 maj 2022.


Inhyrda NRFAB Rc4 1158, GC Rd2 1120 och T44 337 i Hallsberg den 21 maj 2022. T44 337 har ännu kvar den provmålning som gjordes i samband med att SJ:s blå designprogram togs fram i början av 1990-talet.


GC Mb 4005 och med okänd "multkollega" i Boden den 30 maj 2022.


GC Mb 4011 ankommer Luleå den 31 maj 2022.


GC Rc4 1195 i Rosersberg den 22 juni 2022.


GC Re 1428 med gt 4005 i Myrheden den 29 juni 2022.


GC Re 1429 vid Sunderbyns sjukhus den 29 juni 2022.


Inhyrda NRFAB Rc4 1158 främst i "Aitikpendeln" i Nattavaara den 2 juli 2022.


GC Rc4 1290 i Ånge den 11 juli 2022.


GC Mb 4006 med "Oxen" 19133 passerar Kungsör den 27 juli 2022.


Möte med ett södergående godståg, draget av GC Re 1433, i Koler den 6 augusti 2022.


GC Mb 4016 och 4008 med "Stålpendeln" i Boden den 7 augusti 2022.


GC T44 320 i Älvsjö den 17 augusti 2022.


GC Rc4 1303 med gt 79047 i Älvsjö den 20 september 2022.


GC Rd2 1101 med gt 6679 i Hallsberg den 10 oktober 2022.


GC Rd2 1133 i Hallsberg den 28 oktober 2022.


GC Rc4 1286 i Göteborg-Sävenäs den 3 november 2022.


GC Rd2 1110 med gt 4465 i ett snöigt Älvsjö den 22 november 2022.


GC Rc4 1196 med okänd Rd2 i multipel, passerar genom Hallsberg den 15 december 2022.


GC Rd2 1081 i Värtan den 15 februari 2023.


GC T44 259 i Hallsberg den 16 februari 2023.


Kort därefter ankom godståg 4465 från Älvsjö godsbangård, draget av Rc4 1277.


Ett av GC:s södergående posttåg på järnvägsbron över Norrström i Stockholm den 26 mars 2023.


GC Rd2 1100 i Trollhättan den 4 april 2023.


GC Rm 1258 med tåg 4140 i Älvsjö den 20 april 2023.


Mighty Mouse. Rc4 1166 i Ånge på kvällen den 3 maj 2023. Loket lånades ut till Amtrak i USA under 1976-1977 och provkördes med beteckningen X995 bl.a. mellan New York och Washington. Amtraks lokförare tyckte först att loket såg väldigt litet ut, och kallade det för "Mickey Mouse", men när de blev varse lokets prestanda kallades loket för "Mighty Mouse" istället! De goda resultaten av provkörningarna ledde till att Amtrak beställde 65 st AEM7-lok av Asea, som tillverkades av EMD i USA med delar från Asea.




Två bilder av "pärlan" GC Rc4 1290 i Ånge samma kväll.


GC Rc4 1267 och 1303 i Ånge på morgonen den 4 maj 2023.


GC Mb 4014 med okänd "mult-kollega" med södergående Stålpendel passerar Östavall den 4 maj 2023.


GC Re 1437 i Ånge senare samma dag.


GC Rd2 1103 i Älvsjö i högsommarvärmen den 26 juni 2023.


GC Rc4 1186 vallväxlar i Borlänge den 27 juni 2023.


GC Rd2 1034 i Korsnäs den 28 juni 2023.


GC Rd2 1133 i Hofors samma dag.


GC Rd2 1135 i Storvik senare samma dag.


Kort därefter gjorde detta godståg uppehåll för förarbyte i Storvik, draget av GC Rc4 1290.


Vårt tåg fick vänta vid utfarten söderut mot Torsåker, på att "pärlan" Rc4 1290 med tåg skulle passera, innan vi fick köra vidare.


Posttåget 9825 lämnar Stockholm den vackra sommarkvällen den 10 juli 2023.


GC Rd2 1088 på Stockholm C på kvällen den 11 juli 2023.


GC Mb 4008 i multipel med okänd "kollega" med södergående stålpendel i Bräcke den 15 juli 2023.


GC T44 321 i Gävle den 7 augusti 2023.


GC Rc4 1191 ankommer Fliskär i Gävle den 7 augusti 2023.


GC Rc4 1147 i Älvsjö den 24 september 2023.


GC Mb 4009 på Boden C den 5 oktober 2023.


GC Rc4 1267 intill Hector Rail 243.106 Ericsson på Boden C den 5 oktober 2023.


GC Td 408 i Nässjö den 16 oktober 2023.


GC Re 1432 i Borlänge den 24 oktober 2023.


Green Cargos nya Vectron-lok 193 405...


...och 193 407 i Malmö den 30 oktober 2023. Loken är inhyrda från Alpha Trains och avsedda för "korridoren" Sverige-Danmark-Tyskland.


GC Rc4 1279 med okänd "mult-kollega" i Norrköping den 16 november 2023.


GC T44 344 rullar in i Älvsjö med godståg från Jordbro den 24 november 2023.


GC Rc4 1282 passerar Örebro södra på morgonen den 28 november 2023.


GC nya Vectron-lok 193 479, inhyrt från Akiem, i Malmö natt mot den 1 december 2023.


GC 193 405 på spänning i Malmö den 1 december 2023.


GC 193 407 och 408 i Malmö den 1 december 2023.


GC Rc4 1153 i Hallsberg den 2 december 2023.


GC Td 401 i Luleå den 11 december 2023.


GC Rc4 1316 rullar in i Älvsjö från Nynäsbanan den 26 januari 2024.


GC Rc4 1143 rullar igenom Lund C med ett komplett MPW-vagnsätt den 23 februari 2024.


GC Br 5405 på Hallsbergs rangerbangård den 7 mars 2024.


GC Rc4 1175 passerar Hallsbergs personbangård den 7 mars 2024.


GC Rd2 1114 med godståg till Jordbro i Älvsjö den 21 mars 2024.


GC Rd2 1096 möter Hector Rail i Fliskär i Gävle den 5 april 2024.


GC Mb 4021 och 4016 i Borlänge den 5 april 2024.


GC Rc4 1150 med ett nätt litet "oljetåg" i Falköping den 17 april 2024.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2024-04-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024