Farligt gods på järnväg - Kombitrafik

Farligt gods Svenska godståg Hem



Trailer lastad med 80/UN 3265 Frätande sur organisk vätska, n.o.s. i Padborg i Danmark i november 2019. Detta är ett exempel på kombitrafik, d.v.s. transport av ett vägfordon i en kombinerad väg-/järnvägstransport. Så länge vägfordonet och dess innehåll uppfyller kraven i ADR/ADR-S, krävs ingen ytterligare märkning och etikettering av vagnen. Vid styckegodstransport (kollin) på väg, krävs normalt endast en onumrerad orangefärgat skylt framtill och baktill på transportenheten. Här har trailern också försetts med etkett 8 med UN-numret angivet, vilket tyder på att även en sjötransport ingick i transportkedjan.


Kombitrafik i Älvsjö i april 2023. Trailern har onumrerade orangefärgade skyltar framtill och baktill, vilket tyder på styckegodstransport (kollin). Så länge vägfordonet och dess innehåll uppfyller kraven i ADR/ADR-S, krävs ingen ytterligare märkning och etikettering för transporten på järnväg.


Ännu ett exempel på kombitrafik, denna gång i Lund i februari 2024. Här ses tydligt att trailern har onumrerad orangefärgade skylt framtill, vilket är helt korrekt när den transporteras på järnväg; på väg är den bortvänd, eftersom dragbilen då istället är skyltad framtill. Så länge vägfordonet och dess innehåll uppfyller kraven i ADR/ADR-S, krävs ingen ytterligare märkning och etikettering för transporten på järnväg.


En Cargoflex-trailer märkt och etiketterad för transport av 50/UN 1477 Nitrater, organiska, n.o.s. i Duisburg i Tyskland 2025.


En trailer med orangefärgad ADR-skylt på Hamar i Norge 2025. Av texten på trailern att döma, är det väl inte helt osannolikt att det skulle röra sig om UN 3065 Alkoholhaltiga drycker i lasten....

Farligt gods Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2025-04-11
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025