Schweiziska smalspårsbanor

Schweiz Spårtrafik Hem


Appenzeller Bahnen


Appenzeller Bahnen (AB) utgör en omfattande smalspårsnät i kantonen Appenzell med omgivningar. BDeh 4/4 31 står på stationen i Gossau den 15 augusti 1999 och inväntar avgång mot Appenzell.


Den 15 augusti 1999 rullar motorvagnen BDeh 4/4 31 in på stationen i Appenzell.


BDeh 4/4 47 Urnäsch ankommer i Appenzell samma dag.


Museivagnar i Gais den 15 augusti 1999.


AB:s station i Altstätten ligger en bit ifrån SBB:s dito och heter Altstätten Stadt.

Berner Oberland Bahn (BOB)


Berner Oberland Bahnen (BOB) förbinder staden Interlaken med Jungfrauområdet. Den 4 oktober 1998 stod motorvagnen ABeh 4/4 308 på stationen Interlaken Ost. Notera att den tillkopplade passvagnen har öppna plattformar.


En stund senare avgick tåget mot Lauterbrunnen.


ABeh 4/4II 312 Interlaken tillverkades av SLM/BBC 1986. Här står den på "hemstationen" Interlaken Ost den 4 oktober 1998 och väntar på nya uppgifter.


BOB:s bangård på Interlaken Ost den 4 oktober 1998.


Ett tåg från Lauterbrunnen eller Grindelwald har just ankommit Interlaken Ost samma dag och resenärerna får byta tåg till BLS eller SBB Brünig (idag Zentralbahn) för vidare färd.


BOB Tm 2/2 1 på Interlaken Ost den 4 oktober 1998.


Idag är BOB:s fordon blå/gula. Här ses ABeh 4/4II 313 Lauterbrunnen på Interlaken Ost den 9 maj 2014.


BOB ABeh 4/4I 304 i Zweilütschienen den 17 september 2021.


BOB HGm 2/2 i Zweilütschienen samma dag.


BOB ABDeh 8/8 322 i Lauterbrunnen den 17 september 2021.


I Lauterbrunnen finns anlutning mellan BOB och Wengernalpbahn.


BOB ABDeh 8/8 321 ankommer Lauterbrunnen på eftermiddagen den 17 september 2021.


BOB ABDeh 8/8 321 vid plattform i Lauterbrunnen en stund senare.


BOB ABDeh 8/8 321 vid plattform i Lauterbrunnen en stund senare.

Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren (BLM)


I Lauterbrunnen finns anslutande linbana upp till Grütschalp. Linbanan drivs av BLM och gondolen har en lastplattform för transport av godsvagnar (!) mellan Lauterbrunnen (BOB) och Grütschalp (BLM).


BLM Be 4/4 23 i Grütschalp den 17 september 2021. Banan är en "vanlig" adhesionsbana som alltså saknar spårförbindelse med övriga järnvägar i området!


BLM Be 4/4 22 och 23 i Mürren samma dag.


Tågmöte i Mürren samma dag, sedd från förarhytten.

Wengernalpbahn (WAB)


WAB Bhe 4/8 150 i Lauterbrunnen den 17 september 2021.


WAB utfart mot Wengen i Lauterbrunnen samma dag. WAB har enbart kuggstångsdrift, även på plant spår.

Chemin der fer Montreaux–Oberland Bernois (MOB)


Montreaux–Berner Oberland Bahn eller Chemin der fer Montreaux–Oberland Bernois (MOB) sträcker sig från Montreaux vid Genèvesjön, över Gstaad till Zweisimmen och vidare till Lenk. Banan är smalspårig (1 000 mm) och elektrifierad med 850 V likström. Brantaste stigningen är 73 promille, utan kuggstång. Här har GDe 4/4 6002 Rossiniére anlänt med Panoramic-Express till Zweisimmen från Montreaux den 14 juni 1986.


Efter att tåget fortsatt till Lenk växlas loket GDe 4/4 6002 Rossiniére undan. Notera rullbocksrampen för överföring av normalspårsvagnar till smalspår.


MOB:s bangård i Zweisimmen den 14 juni 1986.


MOB Ge 4/4 8002 i Zweisimmen den 4 oktober 1998. MOB anskaffade liknande lok som Rhätische Bahn, men MOB:s Ge 4/4:or har sth 120 km/h.


MOB BDe 4/4 3004 i Zweisimmen samma dag.


Mötande Super Panoramic Express lämnar Montbovon den 4 oktober 1998. Manövervagnen, som här går sist, har förarhytten placerad högst upp för att möjliggöra fri sikt framåt (och bakåt...) för resenärerna.


I Montbovon ansluter Transports Public Fribourgeois (TPF), tidigare Chemin de fer Fribourgeois, Gruyere-Fribourg-Morat (GFM), till MOB. Här ses motorvagnen Be 4/4 152 den 4 oktober 1998.


MOB:s bangård i Montreaux den 4 oktober 1998. T.h. elmotorvagnen Be 2/6 7001 Vevey, märkt "Chemin de fer léger de la Riviera" och som bl.a. trafikerar museibanan Blonay-Chamby.

Andra smalspårsbanor


Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) nya Stadler-tillverkade "Worbla"-tåg Be 4/10 02 på Innotrans-mässan i Berlin den 19 september 2018.



Fart nya Stadler-tillverkade mtorvagnsar för Centovallibanan på Innotrans-mässan i Berlin den 24 september 2024.


Meiringen-Innertkirchen Bahn (MIB) är en 5 km lång smalspårig (1000 mm) bana som ansluter till ZB i Meiringen. Den byggdes i samband med att vattenkraftverket i övre Haslital uppfördes. Banan är elektriferad med 1200 V likström. Den 4 oktober 1998 stod Be 4/4 8 i Meiringen och inväntade avgång.


MIB Be 4/4 8 i Meiringen den 9 maj 2014. MIB har senare integrerats i Zentralbahn.


Pilatusbahn är världens brantaste kuggstångsbana, med 480 promilles stigning! Banan ansluter till Zentralbahn i Alpnachstad.


Brienz-Rothorn Bahn (BRB) H 2/3 16 i Brienz den 17 september 2021. Loket tillverkades av SLM 1992 och köptes 2005 från Chemin de fer Montreuz-Glion-Rochers-de-Naye (MGN).


Schynige-Platte Bahn (SPB) ansluter till BOB i Wädenswil. Här ses ett par tågsätt i Wädenswil den 17 september 2021. Spårvidden är 800 mm och banan har enbart kuggstångsdrift.


Ytterligare ett av SPB:s tågsätt i Wädenswil senare samma dag.


Bremgarten-Dietikon Bahn< (BD) utgör linje S17 i Zürich S-Bahntrafik. Banan ansluter till SBB i Dietikon. Den 16 augusti 1999 syntes både gammalt och nytt på BD:s station i Dietikon. T.h. ett tåg bestående av två BDe 8/8-motorvagnar. En sådan är bevarad åt eftervärlden. I bakgrunden ses även SBB:s personalvagn som betjänade ett antal hållställen inom rangerbangården Zürich-Limmattal.


BD Be 4/8 i Wohlen den 16 augusti 1999. T.v. anas SBB:s stationshus. BD:s Be 4/8-motorvagnar ersattes under 2010-11 av nya ABe 4/8-motorvagnar ("Diamant"), tillverkade av Stadler.


Dolderbahn är en bergbana som går från Römerhof i Zürich upp på berget Dolder. Till skillnad från många andra dylika banor är detta en kuggstångsbana med en förare som kör motorvagnen! Här ses vagn 1 vid Dolder i februari 1999.


Vagn 1 lämnar Römerhof i Zürich på väg uppför berget Dolder senare samma dag.

Schweiz Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-10-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024