Järnvägsmuseer och museijärnvägar

Finland Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Finlands järnvägsmuseum


Finlands järnvägars 150-årsjubileum firades ordentligt på Finlands järnvägsmuseum i Hyvinge helgen den 11-12 augusti 2012. Det kördes en hel del extratåg och VR visade också upp en hel del av den moderna järnvägsflottan. Som synes var det mycket folk och god stämning. T.v. ångloket Hv1 555 under vattentagning och till höger ett extratåg draget av "Huru" Dr12 2216.


Dr12 2216 drog iväg mot Riihimäki med maffigt muller!


Det stiliga ångloket Hv1 555 Prinsessa på museiområdet den 11 augusti 2012. Loktypen Hv1 kallas också för "Heikki" och tillverkades av Tampella och Lokomo mellan 1915 och 1921.


Museiområdet i riktning mot Hyvinge station.


Ångloket Vk4 "Leena" 68 med tvåaxliga personvagnen FSJ/SVR P47H No. 857 kördes fram och tillbaka på området. Obs! märkningen FSJ/SVR som står Finska Statens Järnvägar resp. Suomen Valtion Rautatiet som skrevs så i början för att undvika förväxling med svenska SJ! Stationshuset är Hyvinge-Hangöjärnvägens ursprungliga och restaurerades på 1990-talet.


Ett rälsbusståg bestående av tre Dm7:or (kallas Lättähattu på finska ("platthattar")) saknades naturligtvis inte heller! Dessa tre hör till Borgå museijärnväg / Porvoon Museorautatie (se vidare nedan).


Ångloket Hv1 555 tittar fram bakom Dm7 4211 som gick sist...


...och främst gick Dm7 4207. Att svensken Hilding Carlsson hade stort inflytande på dessa rälsbussar går inte att ta miste på. Jämför gärna med denna bild!


Det mäktiga loket Tr2 "Truman" 1319 står inne i museet. Loktypen byggdes av ALCO och Baldwin i USA 1946-47.


Denna dieselelektriska motorvagn tillverkades i Finland, men med delar från svenska DEVA. Vagnen har också ett omisskännligt DEVA-utseende.


VR:s mäktiga godstågslok Tr1 "Risto" byggdes på 1940- och 1950-talen av Tampella, Lokomo och tyska Jung. Här ses svårfotograferade Tr1 1033 i rundstallet i Hyvinge den 21 juli 2019.


"Truman" igen! VR Tr2 1319 i museets utökade hallbyggnad den 21 juli 2019.


På flera stationer runt om i Finland står ånglok uppställda som minner om äldre tider. Här ses VR Tk3 1159 "Pikko-Jumbo" i Karleby den 23 juli 2019.


I Kouvola står en annan "Pikko-Jumbo"; VR Tk3 859. Loket hade nyligen fått en yttre renovering och glänser här fint i solskenet den 26 juli 2019.


VR Dr12 2216 i museihallen i Hyvinge den 20 februari 2024.


Intill stod VR Dv16 2026.


Lättähattu. VR Dm7 4020 (den första i serien) i järnvägsmuseets utställningshall den 20 februari 2024.


En modell av Hangö-Hyvinge Järnvägs lok A4 5 von Trapp på järnvägsmuseet i Hyvinge. Loket tillverkades 1873 av amerikanska Baldwin.


Den 11 augusti 2024 var det åter dags för dne finska järnvägsmuseidagen i Hyvinge. Anslutande ångtåg P 635, draget av det maffiga Ukko-Pekka-loket Hr1 1021, ses här i Helsingfors kort före avgång. Tågsättet kallas Valtteri, och vagnarna rustades upp inför finska järnvägens 150-årsjubileum.


Ångtåget gjorde ett antal uppehåll längs vägen för påstigande, bl.a. i Järvenpää/Träskända. Avgången därifrån fångade jag på film, och från denna togs denna stillbild.


Hr1 1021 visades upp på museiområdet senare samma dag.


Temat detta år, var att det var 70 år sedan rälsbussarna Lättähattu sattes i trafik. Utöver järnvägsmuseets egen Dm7 4020, visades rälsbussar från fyra museiföreningar i trafik. Här ses den första och den sista levererade Dm7:an (4020 resp. 4216) och 4211 med varningsmålningen från 1980-talet däremellan.


Dm7 4020 t.v. och 4216 (m.fl.) t.h. samma dag.


Järnvägsmuseiområdet och de intilliggande spåren på Hangöbanans del av Hyvinge, sett från bakhytten.


Dieselloket Dv16 2038 och ett par vagnar stod uppställda utanför museiområdet.


Spexigast var nog ändå det åtta vagnar långa rälsbusståget som kördes Hyvinge-Riihimäki ToR, delvis i rejält åskoväder med tillhörande kraftiga regnskurar! Här ses ekipaget i Riihimäki efter ankomst. Rälsbussarna kom från Borgå museijärnväg (Porvoon Museorautatie), Toijala lokmuseum och Haapamäki museilokförening (Haapamäen Museoveturiyhdistys ry). Det var enligt uppgift första gången på många år, som ett så långt rälsbusståg kördes i Finland!


Dieselloket Dv16 2026 stod visades upp utanför museihallen.


Lättähattu och Ukko-Pekka uppställda på museiområdet. Det tidvis myckna regnandet bidrog nog till att det såg tämligen folktomt ut på bilden, men skenet bedrar; det var många besökare denna dag.


Inomhus visades en fin modell av Hyvinge station i skala H0 upp, och naturligtvis saknades inte Lättähattu här heller!


Valtteri-tåget drogs på återresan till Helsingfors av det maffiga dieselelktriska loket Dr13 2349. Här ses tåget kort före avgång från järnvägsmuseet.


Dr13 2349 med Valtteri-tåget P 636 framme i Helsingfors senare samma eftermiddag. Jämför gärna med denna bild från 1987!




Två bilder från en av förarhytterna på Dr13 2349.


Efter att samtliga resenärer stigit av, växlades Valtteri-tågsättet undan...


...för rundgång i Böle, inför tjänstetågets återfärd till Hyvinge.

Borgå museijärnväg / Porvoon Museorautatie


Borgå museijärnväg (Porvoon Museorautatie, PMR) bedriver museitrafik på statsbanan, främst mellan Helsingfors och Borgå. Den 20 juli 2019 åkte jag med på en tur med rälsbuss Helsingfors-Borgå ToR. Här ses ekipaget, med Dm7 4211 sist, på Helsingfors centralstation strax innan avgång.


I spetsen för rälsbusståget gick Dm7 4207.


Framme i Borgå. Evenemanget var synnerligen populärt och tåget var mer än fullsatt! Stationshuset är numera flerbostadshus.




Två bilder av Dm7 4211 i Borgå.


Gods- och personsläpet EFiab 11592 i Borgå.


Uppehåll för avstigande i Kervo...


...och i Dickursby, där jag steg av.


PMR rälsbusståg ankommer Hyvinge på järnvägsmuseidagen den 11 augusti 2024.

Toijala lokmuseum


Toijala lokmuseum ligger i lokstallet i Toijala. Här finns en förnämlig mindre samling lok och även andra fordon.


I restaurangvagnen Rk 27818 erbjuds försäljning av enklare förtäring, souvenirer och böcker m.m.


Postvagnen 9826 intill lokstallet den 9 juni 2023.


Nyrenoverade godsvagnen Gb 57339 i Toijala den 9 juni 2023.


Museets rälsbuss Dm7 4216 ("Lättähattu") under klargöring i Toijala den 9 juni 2023. Detta är den sist tillverkade Dm7-rälsbussen och den lämnade Valmets verkstäder 1963. I mitten av 1980-talet köptes den av ett antal privatpersoner, som sedan rustade upp den och därefter har den använts i museitrafik.


Inredningen i Dm7 4216.


Den 9 juni 2023 kördes Dm7 4216 från Toijala till Åbo, inkl. en "avstickare" till Nådendal och åter. I Loimaa gjordes ett kortare uppehåll.


Dm7 4216 framför det stiliga stationshuset i Loimaa.


Dm7 4216 vid lokstationen i Åbo senare samma dag. Efter att rälsbussen tankats, vidtog ett par timmars rast.


MUS 1972, bestående av Dm7 4216, redo för avgång från Åbo till Nådendal senare samma dag.


MUS 1972 framme i Nådendal senare samma dag.


Ytterligare en bild av Dm7 4216 i Nådendal. Det är inte ofta det går tåg hit, så det var extra roligt att få följa med på denna resa! Ett stort tack till arrangörerna!


Efter att museitåg MUS 1973 ankommit Åbo senare samma kväll, fick resenärerna stiga av och rälsbussen växlades undan från spår 17, för att lämna plats åt ordinaire "båttåg" till Åbo hamn.


Dm7 4216 och HMVY Dm7 4209 sida vid sida på finska järnvägsmuseidagen i Hyvinge den 11 augusti 2024.


Dm7 4216 främst i det åtta vagnar långa rälsbusståget som skulle köras till Riihimäki från i Hyvinge samma dag (jmf. ovan).

Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat


Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat, PoRha ("Norra Finlands järnvägsentusiaster") har sitt säte i Uleåborg. Den 11 augusti 2024 deltog man på finska järnvägsmuseidagen med ett Lättähattu-tågsätt, som här ses direkt efter ankomsten till museet.


PoRha Dm7 4142 i Hyvinge senare samma dag.

Haapamäen Museoveturiyhdistys


Haapamäen Museoveturiyhdistys ry, HMVY ("Haapamäki museilokförening"), deltog också med ett Lättähattu-tågsätt på finska järnvägsmuseidagen den 11 augusti 2024. Här ses Dm7 4215 i Riihimäki samma dag, ledande i det åtta vagnars långa rälsbusståget.


HMVY Dm7 4215 i Hyvinge efter ankomst från Riihimäki i ösregn.


Ett anslag inne i HMVY Dm7 4215.

Jockis museijärnväg / Jokioisten museorautatie


Smalspåriga (750 mm) Jockis museijärnväg presenterade sin verksamhet på 150-årsjubileet i Hyvinge och körde fram och åter på ett kort spår med lok 1 från Äänekoski-Soulaihden Rautatie. Loket är tillverkat av amerikanska H. K. Porter i Philadelphia och kom till Finland 1901 i "byggsats".


Humppilas "nya" stationshus på kvällen den 26 juli 2019. Det är ett s.k. platformskjul och stod tidigare i Riippa nordost om Karleby.


Jockis på morgonen den 27 juli 2019. T.h. anslutande landsvägsbuss från Forssa. Notera linjenumret! Denna dag var det ångfestival i Minkiö och tre tågsätt trafikerade banan; två ångloksdragna och ett dieselloksdraget. Nedan följer ett antal bilder från denna dag.


Jockis station i riktning mot samhället samma morgon.


Tåg 12 redo för avgång på Jockis station.


Lok 5 från Hyvinge-Högfors Järnväg stod för dragkraften.


Tåg 12 på väg in på Minkiö station.


Loket kopplades ifrån och fick sina ved- och vattenförråd påfyllda.


Lok 5 åter tillkopplat till tåg 12.


Tåg 12 rullar in i Humppila.


Tåg 13 redo för avgång från Humppila.


Ca en timme senare ankom tåg 4 Humppila. tåget drogs av tenderångloket nr. 6 "Helga" från Lovisa-Vesijärvi Järnväg.


LWR 6 i Humppila.


Jag blev erbjuden att åk med på lokets tender från Humppila! Eftersom loket eldas med ved var det ingen risk för nedsmutsning! Här en översiktsbild över Humppila innan avgång. I bakgrunden ses Statsbanans station.


"Avgång!"


Utsikt från tendern mellan Humppila och Sandväxeln.




Två bilder från Sandväxeln, där vi mötte det dieselloksdragna tåget.


Klart in i Minkiö.


Stations- och verkstadsområdet i Minkiö sett västerifrån.


Tåg 5 i Minkiö inväntandes mötande tåg 14.


Den stiliga resgodsvagnen 51 i Minkiö.


En del av ångfestivalens område i Minkiö.


I lok- och vagnhallen i Minkiö stod bl.a. detta ellok från Forssa bruk...


...och ett av Jockisbanans ursprungliga ånglok.


Dieseltåget drogs av det ryska dieselloket TU4 2091. Ett systerlok finns på ÖSlJ i Mariefred.


I samma tåg gick även denna ryska restaurangvagn.


Inredningen i restaurangvagnen.


Tåg 15 draget av lok 5 ankommer Minkiö från Humppila.


Minkiö stationshus.


Den stiliga kombinerade 2. och 3 klass-vagnen No. 2 från Hyvinge-Högfors Järnväg.


Den stiliga 2. klass-kupén...


...och 3. klass-dito i Hyvinge-Högfors Järnväg No. 2.


Tågklareraren "flaggar in" tåg 16.


Strax därpå skulle dieselloket TU4 2091 växla över till tågsättet på spår 1 och avgå med det som tåg 7 mot Minkiö och Jockis.


I Humppila ansluter Jockisbanan till VR:s linje mellan Åbo och Toijala. Här ses ett av VR:s IC-tåg från Åbo mot Tammerfors passera museijärnvägens station.


Lok 5 kunde sedan göra rundgång och passerar här vagn No. 2 från samma ursprungsbana; Hyvinge-Högfors Järnväg.


Jockisbanans station i Humppila sedd från IC-tåg 909 den 9 juni 2023.


Den 20 febriari 2024 rådde lågsäsongens stillhet över Jockisbanan. Här Minkiös station.


Inne i verkstaden i Minkiö rådde dock febril aktivitet. Närmast ses tenderångloket nr. 6 "Helga" från Lovisa-Vesijärvi Järnväg (LWR), och längre bort ses Jockisbanans lok nummer 4, tillverkat i Belgien 1947.

Nykarleby Jernväg


Smalspåriga (600 mm) Nykarleby Jernväg ligger i Kovjoki i Österbotten. Jag besökte banan den 23 juli 2019. Den ursprungliga smalspårsbanan stod klar år 1900 men lades ner 1916. Den återuppbyggdes 1949 som bredspårig sidobana men även den lades ner, år 1982. Museibanan öppnades för trafik 1989.


Nykarleby Jernvägs stationsområde i Kovjoki. T.h. Statsbanans mötesstation.


Ångloket Emma inne i lokstallet. Loket byggdes 1937 av Oy Lokomo Ab i Tammerfors.


Denna kväll var det "Rallarkväll" och arbetslaget växlade fram en sommarvagn och ett Simplex-lok tillverkat 1953 innan vi begav oss ut på banan.


Simplex-loket i aktion. .


Statsbanans linje mot Seinäjoki viker av åt vänster och museibanan åt höger.


Dags för avfärd!


Banans enda mötesstation är Mjökan.


Rundgång vid banans ändpunkt Åttan, intill riksväg 8.


Museibanans stationsområde sett från norr.


Vy norrut mot Kovjoki stationshus. Inga persontåg stannar i Kovjoki, så ska man besöka museibanan krävs bil, cykel eller taxi.


Kovjoki stationshus.


I stationshuset finns ett mindre museum med bl.a. denna fina modell av Nykarleby Jernvägs första ånglok.

Robert Sands Järnväg


Utanför Karleby ligger Robert Sands Järnväg (RSJ), en industribana med 600 mm spårvidd på en privat tomt. Här ses ett av loken på banan.


Lok 1 är ett diesellok, smakfullt förklätt till ånglok.




En av RSJ:s absoluta hödpunkter är bastuvagnen! Jag fick möjlighet att bada bastu i den, mycket angenämt!

Övriga järnvägsmuseer och museijärnvägar


I f.d. stationshuset i Pieksämäki ligger Savolax järnvägsmuseum (Savon radan museo).


En del fordon och andra artefakter står utställda på området intill stationshuset, bl.a. dieselloket Vk12 104.


Höyryveturimatkat1009 Oy (HVM) Tka7 217 i Åbo den 9 juni 2023.

Finland Norden och Baltikum Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2024-12-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024