Italien

Spårtrafik Hem


FS - Trenitalia


FS E424 335 i Bolzano/Bozen i norra Italien (Sydtyrolen) den 20 mars 1993.


FS E652 067 växlar i Bolzano/Bozen samma dag.


FS växellok 245 6083 i Bolzano/Bozen samma dag.


Ett av FS motorvagnståg, bestående av manövervagnar Le 680 och motorvagnar typ ALe 883, i Bolzano/Bozen den 20 mars 1993. Italien är känt för design och mode, men när det gäller järnvägen har man kanske inte alltid lyckats. Ofta har funktion fått gå före design, men ibland har man i alla fall gjort försök att kombinera dessa med ett mer eller mindre lyckat resultat.


FS E636 179 väntade på nya uppgifter i regnet i Reggio Emilia den 5 september 1998.


FS E632 055 med ett regionaltåg i Reggio Emilia samma dag.


Dieselloket FS 255 2001 i Reggio Emilia samma dag.


FS E645 004 växlade på rangerbangården Bologna-San Donato samma dag.


Vallen på rangerbangården Bologna-San Donato.


Ett av FS D415-lok på rangerbangården Bologna-San Donato samma dag.


Höghastighetståget Frecciarossa på Roma Tiburtina den 25 maj 2012. Närmast drivenheten 405 660.


Förortstågloket E464 312 ankommer Roma Tiburtina den 25 maj 2012. Notera scharfenbergskopplet. Loket har bara förarhytt i ena änden.


I andra änden av tåget gick manövervagen 16039.


Förortsmotorvagnståget ALe801 064 på Roma Termini den 25 maj 2012.


Dubbelloket E656 592 väntade på nya uppgifter på Roma Termini samma dag.


Ett IC-tåg draget av E444 019 lämnar Roma Termini samma eftermiddag.


Föregångaren till svenska motorvagen Y1 är ALn663. Här ses ett sexvagnarståg med ALn663 1131 främst Roma Termini den 25 maj 2012.


ALn663 1117 och ett ETR463- (Pendolino) tågsätt på Roma Termini den 25 maj 2012.


E464 464 med specialmålning på Roma Termini den 25 maj 2012.


ETR450 Pendolino tillverkades 1988 och var första serietillverkade snabbtåget med korglutning. Här ses ETR450 017 på Roma Termini den 25 maj 2012.


Den senaste varianten av Pendolino är ETR600. Här ses ETR600 705 på Roma Termini den 25 maj 2012. Tåget kallas Frecciargento.


Snabbtågsloket E402 162 på Roma Termini den 25 maj 2012. Loket är tillverkat 1997 och har sth 220 km/h. En del av dessa är tresystemslok (1,5 och 3 kV =, 25 kV ~), andra är ensystemslok.


Tvåvåningsmanövervagn npBH 50 83 86-78 061-1 I-FS på Roma Termini den 25 maj 2012. Vagnarna dras normalt av E464-lok.


Silverfärgad och röd pil på Roma Termini den 26 maj 2012.


E464 003 och ett ALe502-tågsätt (Leonardo Express till flygplatsen) på Roma Termini den 26 maj 2012.


Manövervagnen nB 50 83 26-39 911-2 I-FS på Roma Termini den 26 maj 2012.


Ännu ett ETR450-tågsätt på Roma Termini den 27 maj 2012.


En gammal vattenhäst på Roma Termini den 27 maj 2012.


Stationen Roma Trastevere den 27 maj 2012.


ALe502 Leonardo Express och ett ALe426-tågsätt på stationen vid flygplatsen Roma Fiumicino den 27 maj 2012.

NTV


Roma-Tiburtina station den 25 maj 2012. T.v. ett av Trenitalias höghastighetståg Frecciarossa på väg norrut. T.h. det nystartade bolaget NTV:s nya höghastighetståg Italo, av tillverkaren Alstom kallat AGV.


Ännu en bild av NTV Italo-tågsätt 12 på Roma-Tiburtina station den 25 maj 2012.

ATAC

Kollektivtrafiken i Rom bedrivs av ATAC. Sedan ett par år tillbaka har ATAC också tagit över flera enskila förortsjärnvägar, liksom metron.




Smalspåriga (950 mm) Ferrovia Roma-Giardinettis (RG) motorvagnståg 106 ankommer stationen Roma Laziali den 25 maj 2012.


Lite senare ankom tågsätt 426 till den lilla stationen.


Tågsätt 428 på Roma Laziali dagen därpå, den 26 maj 2012.


Det lilla tåget och den gamla muren. Ett av RG:s motorvagnståg håller vid Porta Maggiore den 26 maj 2012. Själva porten restes år 52 e. Kr.


Tågsätten 03 och 02 möts vid Porta Maggiore samma dag.


Tågsätt 422 vid Porta Maggiore samma dag.


Banan har även lite moderna materiel. Här håller motorvagn 834 vid Porta Maggiore samma dag.


Ännu en bild av motorvagn 834 och den imponerande Porta Maggiore.


Colosseo tunnelbanestation på linje B den 24 maj 2012.


Ett äldre metrotågsätt på Tiburtina på linje B den 25 maj 2012. Roms tunnelbana ger ett mörkt och ruffigt intryck. De äldre fordonen klottersaneras överhuvudtaget inte.


Moderna spårvagnar i Rom. ATAC 9210 och 9235 vid Teatro Argentina den 25 maj 2012.


Dubbelriktningsvagnen 9036 vid Policlinico på kvällen den 25 maj 2012.


Ännu en modern spårvagn på Viale Trastevere den 26 maj 2012.


Vagn 9035 på linje 14 mot Stazione Termini på Via Farini den 26 maj 2012.


ATAC har också en hel del äldre stiliga ledspårvagnar, t.ex. vagn 7031, här vid Porta Maggiore den 26 maj 2012. Notera släpbygeln!


Ytterligare en bild av ATAC vagn 7031 vid Porta Maggiore den 26 maj 2012.


ATAC vagn 7089 på linje 5 på Via Farini den 26 maj 2012.


ATAC har också trådbussar, som dessa på linje 90. I innerstan kör de på batteridrift utan kontaktledning. Här ses Ganz/Solaris-tillverkade bussen 8520 vid Termini den 26 maj 2012.

Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-01-07
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023