För över 200 år sedan kördes det första ångloksdragna tåget i Wales. Under 1830-talet tog järnvägens expansion fart i Storbritannien.
Järnvägsnätet är vittförgrenat, men även här har många banor lagts ned genom åren. Järnvägen förstatligades efter Andra världskriget, men är sedan 1994 åter avreglerad och delvis privatiserad.
Idag kör ett 25-tal företag på de brittiska järnvägsnätet, som idag huvudsakligen förvaltas av Network Rail.
Större delen av persontrafiken upphandlas av brittiska staten genom Department for Transport.
Det smått unika med järnvägen i södra England är att den är elektrifierad med 750 V likström i strömskena, någon som annars mest brukar förekomma i tunnelbanor och vissa pendeltågssystem (t.ex. S-Bahn i Berlin och Hamburg).
Här följer ett antal bilder från främst sydvästra linjerna, men även från de södra och sydöstra.
Mer information om södra Englands elektriska tåg och järnvägar finns bl.a. på Southern Electric Group's hemsida.
Huvudentrén till London Waterloo den 10 april 2007.
På väg in till den imponerande stationen London Waterloo i juli 1991.
Två bilder av South West Trains (SWT) 4-VEP (4 cars, Vestibule Electro-Pneumatic Brake) 423420 avgåendes från London Waterloo den 1 april 1999.
T.v. på den övre bilden ses 455 732, ett renodlat förortståg som levererades i början av 1980-talet.
4-VEP-motorvagnstågen skräddarsyddes för trafik till de yttre
förorterna ("semi-fast"). Närmast London stannar tågen bara på ett
fåtal stora stationer medan de längre ut stannar på varje trafikplats.
Motorvagnstypen var en vidareutveckling av 4-CIG (4 cars Corridor BrIGhton) och sattes i trafik i samband
med elektrifieringen av linjen till Bournemouth 1967. Sedan 2004 finns det inga "Slammers" kvar i ordinare trafik och endast ett fåtal enheter är bevarade åt eftervärlden. Karaktäristiskt för fordonstypen var att den hade dörrar till
varje sittgrupp, sådant som var typiskt i järnvägens barndom... Tågsättet hade
dock genomgående korridor också, vilket dess föregångare från mellankrigstiden
inte hade. Skälet för alla dessa dörrar är naturligtvis korta uppehåll med
snabb av- och påstigning. Det krävde dock att resenärerna var disciplinerade och
stängde dörren efter sig!
De var kapacitetsstarka (48 sittplatser i 1 klass-kupéer och
232 sittplatser i öppen salong med 2+3-sittning), och hade drivning på båda
boggierna på en av mellanvagnarna (fyra traktionsmotorer av typen English
Electric 507 med en totaleffekt på 740 kW). 194 enheter tillverkades mellan
åren 1967 och 1974. Enheterna var ca 80 meter långa och sth var 90 mph (ca 145 km/h) och de var multipelkörbara med övriga Mk 1
"Slam-Door trains" och normalt skedde detta med upp till tre enheter
ihop. Jag har skrivit en artikel i tidskriften Tåg (11/2004) om dessa tåg.
BR tog leverans av 5-WES Wessex Express (class 442) 1988.
Det var ett 5-vagnars bekvämt expresståg som kördes mellan London och Weymouth, senare även till Portsmouth.
South West Trains tog över tågen, men sedermera sysselsattes de i Gatwick Express-trafiken mellan London och Brighton via Gatwick. De ersattes våren 2017 av nyleverade tåg och återkom nyrenoverade på det sydvästra nätet under slutet av 2018.
I juli 1991 stod dieselloket 50033 på tomgång längst inne i hallen på London Waterloo och väntade på nya uppgifter.
Loket ses här målat i Network South East-målning.
Ett av SWT:s dieselelektriska class 73-lok på Waterloo den 1 april 1999.
Efterföljarna på SWT
kallas "Desiro UK" av tillverkaren Siemens och har littera 450
(lokal-/regionaltågsvariant) och 444 (fjärrtågsvariant). Här ses 450077 på Waterloo
station i London den 10 april 2007.
Colas Rail 66848 med mätutrustning på Waterloo station den 18 april 2019.
På väg in till London Waterloo den 18 april 2019.
SWR 444008...
...ihop med 444024 lämnar Waterloo på eftermiddagen den 18 april 2019.
Samtidigt ankommer ett 455-tågsätt Waterloo. Trafiken är synnerligen intensiv!
SWR tog över trafiken från South West Trains den 20 augusti 2017. Man håller som bäst på att renovera och måla om sin flotta. Här ses 159011 i nya målningen på Waterloo den 18 april 2019.
Än så länge rullar större delen av SWR:s fordonslflotta runt i SWT:s färgglada målning. Här ses SWR "Juniper" 458531, 707006 och 455718 på London Waterloo den 19 april 2019.
SWR 450100 på Waterloo den 19 april 2019.
Utsikt från Waterloo East mot Charing Cross den 19 april 2019.
SouthEastern "Electrostar" 375623 lämnar Waterloo East på väg mot Charing Cross den 19 april 2019.
Samma tåg med 375901 främst rullar in på London Bridge en stund tidigare.
Gatwick Express nya "Electrostar" 387221 på London Bridge den 19 april 2019.
Southern "Electrostar" 377121 ankommer London Bridge en stund senare.
Utsikt från London Bridge mot London Cannon Street station och St. Paul's Cathedral den 19 april 2019.
Southern Railway. London Victoria den 10 april 2007.
Ett 4-EPB-tågsätt i närheten av Clapham Junction i juli 1991.
Ett otränat öga skulle kunna ta tågsättet för ett ex. SR 4-SUB från 1940-talet; de är inte helt olika.
SWT 4-VEP 423563 håller på Clapham Junction den 1 april 1999.
London Overground 378329 på Clapham Junction den 19 april 2019.
SWT 455870 och 919 i Earlsfield den 27 september 2001.
SWT 455919 rullar iväg från Earlsfield mot Lodon Waterloo den 27 september 2001. I bakgrunden anas en "Slammer" på väg söderut.
En av SWR:s 456-motorvagnenheter vid depån i Wimbledon den 19 april 2019.
Ett av SWT:s dieselelektriska class 73-lok i Woking den 10 april 2007.
BR 4-VEP 423523 i Network South East-målning ankommer Fleet på väg mot London en julidag 1991.
Ett tåg, bestående av både 444 och 450, lämnar Fleet for London den 10 april 2007.
SWT 450017 lämnar Fleet på väg mot Winchfield (järnvägen var avstängd i Basingstoke p.g.a. omfattande banarbeten där) den 10 april 2007.
SWT 450027 lämnar Fleet på väg mot Winchfield senare samma dag.
1 klass-inredningen i ett 450-tåg den 18 april 2019.
Ett 5-WES-tåg passerar Winchfield på sin väg västerut den 5 april 1999...
...samtidigt som 4-VEP 423809 ska föra mig in till London.
BR:s första generation
nytillverkade "Slammers" efter andra världskrget var 4-CEP, avsedda för
trafiken till Kents kust. Sedermera spreds enheterna över hela södra England.
Här ses SWT 4-CEP 411699 sist i ett tåg från London lämna Winchfield på
kvällen den 28 april 2000.
Same same, but different. Ett tåg från London Waterloo till Basingstoke lämnar Winchfield på kvällen den den 17 april 2019.
SWR 444003 utgjorde den 18 april 2019 tåg 1W21, SWR:s expresståg med avgång 10:35 från London Waterloo till Weymouth, och passerar här Winchfield.
Strax därpå passerade 1T34 från Portsmouth Harbour till London Waterloo, bestående av 450547 och 033.
Sedan passerade 1L27, SWR:s expresståg med avgång 10:50 från London till Salisbury, bestående av 159107 och 002.
Vi tog 2L36, semi fast-tåget från Basingstoke till London Waterloo, som denna dag utgjordes av 450546 med okänd "kollega".
SWR:s expresståg 1L64 från Exeter St Davids till London, bestående av tre 159-enheter, passerar Winchfield vid 19-tiden den 18 april 2019.
Winchfield västerut den 19 april 2019.
SWT 450074 i Alton den 8 april 2007.
Här ansluter museibanan Midhants
Railway.
Två bilder av SWT:s nya Desiro-tåg class 707, av samma typ som nyligen levererats till Thameslink, på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016.
På Innotrans 2016 visades även Direct Rail Services nya EuroDuo-lok, Class 88, tillverkat av Stadler Valencia i Spanien.
På Innotrans åtta år senare visade Stadler och Beacon Rail upp det nya EuroDual-loket Class 99, som GB Railfreight har beställt.
Två bilder från Redhill den 22 april 2019.
Class 73 är
dieselelektriska lok som både kan köras på diesel och elektriskt via
strömskenan. Här ses 73208 sist i en Gatwick-Express till Victoria station i
London invänta avgång från Gatwick Airport den 15 juli 1991.
Ett norrgående tåg, med en 4-CIG (class 421) som ledande enhet rullar in på Gatwick Airport samma dag.
Ett dieselmotorvagnståg typ 121 ankommer Gatwick Airport den 15 juli 1991.
Connex South Centrals
4-CIG 421907 rullar in på Gatwick Airport den 31 mars 1999.
Southern "Electrostar" 377140 på Gatwick Airport den 22 april 2019.
Thameslink 700151 ankommer Gatwick Airport den 22 april 2019.
Thameslink 700113 på Gatwick Airport samma dag.
GWR 166202 lämnar Gatwick Airport strax därpå.
En BR 4-EPB (class 415)
i klassisk BR-blå/grå målning i Greenwich i juli 1991. Många "slam
doors" blir det!
BR 4-EPB 415460 ankommer Greenwich samma dag.
Siemens nya tågsätt för Thameslink, class 717, presenterades på 2018 års Innotrans-mässa i Berlin. Här ses 717 017 på mässområdet den 20 september 2018.
Vi rör oss västerut i London.
Den 5 april 1999 stod två av Great Westerns High Speed Trains, Class 43, sida vid sida på London Paddington.
Inne i banhallen på London Paddington stod ett par av Heathrow Express tåg redo för att ta resenärer till flygplatsen.
För en gångs skull har man någorlunda lyckats med att kombinera modern design med den brittiska järnvägsprofilen och kraven på krocksäkerhet...
First Great Western 47 709 inne i banhallen på London Paddington den 28 september 2001.
Ett flertal bolag och fordon på rad inne i banhallen på London Paddington den 28 september 2001.
Ett av FGW:s HST-tåg på London Paddington samma dag.
Ett Heathrow Express-tåg lämnar London Paddington den 5 april 1999.
GWR 166202 ankommer Blackwater från Reading, på väg mot Gatwick Airport, den 22 april 2019.
1 klass-inredningen i 166 202.
Ett antal uppställda class 66-diesellok tillhörande English, Welsh & Scottish Railways (EWS), idag DB Cargo UK, på Newport South Wales den 28 september 2001.
Wales & West 158840 rullar in på Newport South Wales en stund senare.
Leominster på kvällen den 28 september 2001.
London King's Cross den 19 april 2019. Stationshuset stod klart 1852 och totalrenoverades för några år sedan. Härifrån gick också tåget Hogwarts Express från Platform 9 3/4, eller hur det nu var...
Eurostar tåg 9047, bestående av tågsätt 4033, har här nyss ankommit London St. Pancras från Paris Gare du Nord den 17 april 2019.
På spåret intill stod tågsätt 4032.
Trist och ruffig förortstationsarkitektur möter resenären i Tottenham Hale, norr om centrala London.
Här finns dock smidig övergång till tunnelbanan.
På kvällen den 28 april 2000 har vi just stigt av tåget från flygplatsen i Stansted.
Två bilder från den stiliga stationen London Liverpool Street den 1 maj 2000.
På den övre bilden ses dåvarande entreprenören West Anglia Great Northerns (WAGN) motorvagnståg 317652 och på den undre bilden ses några av Anglias tågsätt.
Loktågets målning påminner ganska mycket om X1:ornas i Stockholms pendeltågstrafik...
WAGN byggde om och anpassade ett antal 317-motorvagnståg för Stansted Express. Här ses 317709 på Liverpool Street den 27 september 2001.
Schweiziska tillverkaren Stadler har brutit in på den brittiska marknaden med FLIRT 3-duomotorvagnar för Greater Angila. Här ses 755405 på Innotrans-mässan i Berlin den 19 september 2018. På den undre bilden ses den separata dieselmodulen.
Manchester Airport den 27 september 2019. T.v. en spårvagn på Metrolink, t.h. ett 185-dieselmotorvagnsätt på TransPennine Express.
TransPennine Express 185135 på Manchester Airport en stund senare
Northern tåg 1Y57 från Blackpool North, bestående av 319365, ankommer Manchester Airport den 27 september 2019.
Två bilder av Arriva CrossCountry DMU 220009 Voyager på Manchester Picadilly den 28 september 2019.
Pacer! Northern 142056 ledande i tåg 2R28 på Manchester Picadilly samma kväll. Här kan vi verkligen tala om rälsbuss!
Virgin Trains 390 043 Pendolino nyss ankommen till Manchester Picadilly samma kväll i tåg 1H04 från London Euston. I bakgrunden närmar sig...
...Transport for Wales 158826 i tåg 1W71 från Milford Haven.
TransPennine Express 185151 till Manchester Airport på Manchester Picadilly samma kväll.
Northern 323227 på Manchester Picadilly samma kväll.
Virgin Trains 390 141 Pendolino i tåg 1A28, redo för avgång från Manchester Picadilly till London Euston den 29 september 2019.
Arriva CrossCountry 220001 Voyager i tåg 1O18 till Birmingham New Street på Manchester Picadilly samma dag.
Northern 323230 på Manchester Picadilly den 29 september 2019.
Samma dag sågs Northern 150226 på Manchester Picadilly.
Transport for Wales tåg 1D35 till Chester, bestående av Arriva Trains Wales 175113 redo att avgå från spår 13 på Manchester Picadilly den 29 september 2019.
Strax därpå kom ett TransPennine Express 350-elmotorvagnståg i tåg 1M96 från Glasgow Central till Manchester Airport.
TransPennine Express 350407 på Manchester Victoria den 29 september 2019.
319379, utgörandes Northerns tåg 1Y62 från Blackpool North till Manchester Airport, ankommer Horwich Parkway på eftermiddagen den 27 september 2019.
Kort därefter kom 319365 i tåg 2N69 i motsatt riktning i hällande ösregn.
Strax därpå sken solen en kort stund, när 319361 i Northerns tåg 2H01 från Blackpool North till Hazel Grove ankom Horwich Parkway.
Northerns tåg 2J42 till Manchester Victoria ankomer Horwich Parkway på eftermiddagen den 28 september 2019...
...och embarkeras strax därpå av ivriga resenärer.
Ett av TransPennine Express 185-tågsätt i tåg 1S42 från Manchester Airport till Edinburgh passerar Horwich Parkway den 29 september 2019.
Sagoböckerna om Thomas
the Tank Engine lästes flitigt av mig som barn. Nu är mina söner lika tokiga i
detta lok och hans vänner. Påsken 2007 besökte vi evenemanget Day out with
Thomas på Midhants
Railway. Här ses Thomas och Diesel på stationen i Ropley den 8 april 2007.
Dieselmotorvagnen Daisy på stationen i Ropley.
James vid lokstallet i Ropley.
Normalt är ju inte fordonen försedda med "ansikten", t.ex. dieselloket D6593 (BR class 33/2, nummer 33208) vid lokstallet i Ropley.
Lilla busiga sadeltankloket Percy på stationen i Alresford.
Två bilder från tunnelbanestationen Notting Hill Gate på Circle and District Line den 1 april 1999.
Tåget är av typen C Stock som gick i trafik mellan 1970 och 2014.
Stationen hör till de äldsta i London och invigdes 1868.
The Tube. Bakerloo Line vid Waterloo den 18 april 2019.
Designed for London. Picadilly Circus den 18 april 2019.
Modernt 2009 Stock-tåg på Victoria Line rullar in på Oxford Circus den 19 april 2019.
Modernt S Stock-tåg på Kings Cross den 19 april 2019.
1972 Stock-tåg rullar in på Waterloo den 19 april 2019.
Arbetslok L50 i Wimbledon den 19 april 2019.
Ett par bilder av den klassiska Londondubbeldäckaren, The Routemaster.
Den övre bilden är tagen vid Notting Hill Gate den 1 april 1999 och den undre bilden är tagen på Oxford Street drygt ett år senare, den 29 april 2000.
New Routemaster. LT 393 vid Aldgate den 19 april 2019.
Än leva gamla gudar! Två Routemaster på Goodman's Yard vid Minories den 19 april 2019.
En stilig bänk utanför London Transport Museum den 1 april 1999.
Manchesters spårväg Metrolink är ett modernt light rail-system med ledvagnar tillverkade av Bombardier (Flexity Swift M5000), snarlika K5000-vagnarna i Köln/Bonn. Här ses vagn 3063 på Manchester Airport den 27 september 2019.
Vagn 3030 på vid Exchange Square den 28 september 2019.
Metrolinks station på Manchester Victoria byggdes 1992 där spår 5-8 låg tidigare, och byggdes om 2015. Här lämnar vagn 3075 stationen på väg mot Manchester Airport den 29 september 2019.
Vagn 3118 ankommer Manchester Victoria strax därpå.
Vagn 3023 lämnar Manchester Victoria på väg mot Bury samma dag. Spårvägslinjen dit går på f.d. järnvägsspår och öppnades 1992.
Vagn 3069 ankommer Manchester Victoria och vänder direkt till Manchester Airport.
Strax därpå rullar vagn 3049 in på Manchester Victoria på väg mot Picadilly.
Tunnelbanan i Glasgow i Skottland utmärker sig på flera sätt, bl.a. med en udda spårvidd och sin begränsade profil. Schweiziska tillverkaren Stadler visade upp ett nytt tunneltåg på Innotrans-mässan i Berlin i september 2018.
Senast uppdaterad: 2024-10-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024