BeNeLux står för Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Här
följer några bilder från dessa länder.
SNCB/NMBS motorvagnståg AM50 263 ankommer Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 21 juli 1997.
SNCB/NMBS lok 2124 sist i ett regionaltåg lämnar Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
SNCB/NMBS motorvagnståg typ AM86 949, även kallat
"dykarglasögon", på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
SNCB/NMBS AM75 815 och lok 1186 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
SNCB/NMBS AM75 815 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 21 juli 1997.
SNCB/NMBS lok 1188 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
Thalys-PBKA-drivenhet 4302 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 21 juli 1997.
SNCB/NMBS lok 1504 på Paris Gare du Nord den 21 juli 1997.
SNCB/NMBS lok 8258 och 8273 växlar vagnar på rangerbangården Antwerpen Noord den 22 januari 1999.
Invid fågelreservatet vid Antwerpen Noord vilade sig SNCB/NMBS lok 8519 samma dag.
Ett IC-tåg med SNCB/NMBS lok 1188 dundrar igenom Heide den 22 januari 1999 på sin väg mot Antwerpen.
Som synes en dimmig och råkall dag...
Söderifrån kom ett Thalys-tåg på sin väg mot Amsterdam samma dag.
Antwerpen Centraal ståtliga stationshus den 23 januari 1999.
SNCB/NMBS lok 6251 med
ett regionaltåg inne i den magnifika banhallen på Antwerpen Centraal den 23
januari 1999.
SNCB/NMBS IC-elmotorvagnståg typ AM96 är försedda med Flexifront,
d.v.s. samma lösning med gummibälg och möjlighet att svänga undan hela förarplatsen som Öresundstågen och de danska IC3- och IR4-tågen.
Där upphör dock de flesta likheterna. AM96-tågsätt i 400-serien kan köras på både 3000 V likström och 25 kV, 50 Hz.
SNCB/NMBS AM80 376 på Brussels Airport-Zaventem den 30 juni 2024.
SNCB/NMBS AM96 521 ankommer Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024.
Dubbeldäckat tåg med manövervagn BDx 65025 närmast, på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
SNCB/NMBS 1824 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024. Loktypen är ett mellanting mellan Siemens produktplattformar Eurosprinter och Vectron.
SNCB/NMBS 1901 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag. Notera automatkopplet!
Dubbeldäckade motorvagnståg typ BMx på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024. Närmast drivenheten M7 76080. Inom tågsättet används normala stöt- och draginrättningar, och mellan tågsätten används som synes automatkoppel.
Eurostar tog över Thalys-trafiken 2022. Här ses TGV-tågsätt 43079 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024, klart för avgång mot Paris.
Tvenne "Velaro-tågsätt" sida vid sida. DB ICE Tz 8010 och Eurostars tågsätt 4002 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024.
SNCB/NMBS 2808 med ett NS IC-tåg på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma eftermiddag.
Lineas 1328 och 1302 passerar Brugge med ett godståg från Zeebrugge den 30 juni 2024.
Dubbeldäckade motorvagnståg typ BMx i Brugge den 30 juni 2024. Närmast drivenheten M7 76065.
Brugge stationshus i stram funkis den 30 juni 2024.
Idel motorvagnståg i Brugge den 3 juli 2024.
Captrain 186 151 med ett containertåg till Zeebrugge, passerar Brugge den 3 juli 2024.
SNCB/NMBS AM08 070 ankommer Brugge den 3 juli 2024.
SNCB/NMBS 4174 och AM08 110 på Antwerpen Centraal den 4 juli 2024.
Ställverkstornet Blokpost 9 vid rangerbangården Antwerpen Noord den 4 juli 2024.
Utsikt från ställverkstornet Blokpost 9 mot rangervallen på Antwerpen Noord den 4 juli 2024.
Ett av Railtraxx Class 66-lok i Antwerpen den 4 juli 2024.
Ett av DB Cargos godståg passerar ställverkstornet Blokpost 9 på rangerbangården Antwerpen Noord den 4 juli 2024.
Lineas växellok 7703 och 7706 väntar på nya uppdrag på vallen på rangerbangården Antwerpen Noord den 4 juli 2024.
SNCB/NMBS lokverkstad (tractiewerkplaats, TW) vid Antwerpen Noord den 4 juli 2024.
Bland alla modernare driftlok syntes även museiloket 201.010, som genomgick en revision.
Utanför verkstadshallen sågs flera lok, bl.a. dessa "55:or".
Växelloket 7401 i traditionsmålning sken i solen.
Railpool 186 486, uthyrt till RTB Cargo, i Antwerpen den 4 juli 2024.
Ytterligare ett par Railpool-"Traxxar" uthyrda till RTB Cargo resp. Lineas, i Antwerpen samma dag. Även Lineas 1312 i Lineas-målning sticker fram.
SNCB/NMBS 1806 med IC-tåg mot Oostende på Antwerpen Centraal på kvällen den 4 juli 2024. I bakgrunden t.v. ses loket 2746.
Oostende stationshus under renovering och ombyggnad den 6 juli 2024.
Oostende ombyggda och moderniserade station samma dag.
Stationshuset i De Panne-Adinkerke från gatusidan den 6 juli 2024.
SNCB/NMBS AM80 381 i De Panne samma dag.
SNCB/NMBS AM08 121 Knokke på eftermiddagen den 6 juli 2024.
Entrén till stationen Gent Sint-Pieters den 7 juli 2024.
Dieselmotorvagnståget 4134 på Gent Sint-Pieters den 7 juli 2024.
SNCB/NMBS AM08 059 och 094 i Dendermonde den 7 juli 2024.
Infrabel lok 7793 och 6309 uppställda på stationen Baasrode Noord på museijärnvägen Stoomtrein Dendermonde-Puurs den 7 juli 2024.
SNCB/NMBS AM75 814 i Puurs den 7 juli 2024.
SNCB/NMBS AM08 119 ankommer Puurs den 7 juli 2024...
...och mötte där AM 090.
Stationshuset i Sint-Niklaas har en, i mitt tycke, "intressant" arkitektur...
SNCB/NMBS 1910 i Sint-Niklaas den 7 juli 2024.
Dieselmotorvagnståget 4121 på linje S51 till Eeklo ankommer Gent-Dampoort den 7 juli 2024.
SNCB/NMBS AM80 350 ankommer Brugge på kvällen den 7 juli 2024.
SNCB/NMBS Bpm 12753 i Brugge samma kväll.
Class 66-loket DE 6309 med ett godståg från Zeebrugge, passerar Oostkamp den 9 juli 2024.
IC 508 gör ett extra uppehåll i Oostkamp på morgonen den 9 juli 2024, för att ta med resenärer från ett föregående tåg, som fick problem och togs ur trafik här.
Tyskt och franskt tåg i Belgien. DB ICE och SNCF TGV på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 9 juli 2024.
SNCB/NMBS AM96 504 och AM08 150 på Bruxelles-Luxembourg den 9 juli 2024.
SNCB/NMBS AM08 192 mellan Bruxelles-Germoir och Bruxelles-Luxembourg på kvällen den 9 juli 2024.
Eurostar TGV Réseau-tågsätt 380079 på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid på kvällen den 9 juli 2024.
Brugge lokstationsbyggnad den 12 juli 2024. Notera skylten "Brugge 900 m" med pil!
Museijärnvägen Stoomtrein Dendermonde-Puurs arrangerade Scheldeland in Stoom helgen den 6-7 juli 2024. Här ses ånglok No. 3 (HSP 1378) på stationen i Baasrode Noord den 7 juli 2024.
Ångloket TUBIZE 2069 växlar i Baasrode Noord samma dag.
En hel del diesellok fanns utställda, några även i drift.
Ångloket TUBIZE 2069 redo för avgång med "semi-direkt"-tåget till Puurs.
En nyligen återuppbyggd vägskyddsanläggning med tillhörande kur för vägvakten.
Tågmöte i Sint-Amands. Mötande tåg drogs av dieselloket 5538.
Ångloket TUBIZE 2069 i Sint-Amands.
Inredning i 1 klass-vagnen litt K1 från 1933.
Rundgångsmöjlighet saknas i Puurs. I stället växlas ett nytt lok fram från ett närliggande sidospår. ENERGIE 507 har nyligen restaurerats och smyger här fram mot vagnarna för tillkoppling.
En liten stund senare återgick tåget mot Baasrode Noord. Notera varningsramen med texten DANGER på tendern.
En intressant inspektionsvehikel i Puurs.
Ett tåg från Maldegem på museijärnvägen Stoomtrein Maldegem-Eeklo (SME) ankommer Eeklo på eftermiddagen den 7 juli 2024. Dragkraften stod 260.040 för, ett klassiskt DB V60-lok, som också var vanligt i Belgien.
Kort därefter kom ångloket TOM, byggt 1949 av Krupp för RAG (Ruhrkohle AG). Loket var inlånat från Nederländerna.
I Eeklo finns bekväm omstigning till SNCB/NMBS tåg.
I Balgerhoeke mötte vi dieselmotorvagnen 4620.
På väg in till Maldegem den 7 juli 2024.
I Maldegem finns inte bara normalspår, utan även en smalspårsbangård (600 mm). anslutande smalspårståg väntade på oss.
Ångloket TOM växlas undan. Signalbilden Rood en Wit ("en röd och en vit") innebär (i princip) starttillstånd för en växlingsrörelse efter en tågfärd.
Maldegems fina stationamiljö i riktning mot Eeklo, med normalspårsdelen t.v. och smalspårsdelen t.h.
Smalspåret går en bit på f.d. linjen mot Brugge. Här ses DIEMA-loket göra rundgång.
Dieselmotorvagnen 4403 i utställningshallen i Maldegem.
Internationella sovvagnsbolaget CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits) grundades i Belgien 1872, och dess fordon och historia har en rätt given plats i belgisk järnvägshistoria. SME har ett antal f.d. CIWL-vagnar i samlingarna, och kör dem i speiciella middagståg med Orientexpress-flair. Här ses CIWL-restaurangvagnen WR 4250 i utställningshallen i Maldegem.
Motorvagnen 4620 ankommer Maldegem på eftermiddagen dne 7 juli 2024.
Smalspårsångloket No. 4 Yvonne, tillverkat 1906 i Hannover i Tyskland.
260.040 växlar undan personvagnarna i Maldegem efter trafikdagens slut den 7 juli 2024.
Ett par av STIB/MIVB PCC-spårvagnar i olika målningar utanför stationen Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 21 juli 1997.
STIB/MIVB låggolvspårvagn 3015 typ Bombardier flexity på linje 81 mot Marius Renard håller vid stationen Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024. En systervagn besökte Stockholm år 2006.
Från motsatt håll upp ur tunneln kom STIB/MIVB vagn 3105 på linje 81 mot Montgomery.
STIB/MIVB vagn 3144 vid stationen Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024.
STIB/MIVB PCC-spårvagn 7909 på linje 51 mot Lemonier vid stationen Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid samma dag.
STIB/MIVB vagn 3125 vid Louise/Louiza på kvällen den 9 juli 2024.
STIB/MIVB PCC-spårvagn 7911 på linje 97 mot Wiels inväntar avgångstiden på vändspåret vid Poelaert på kvällen den 9 juli 2024.
En spårvagn svänger in på Riue de la Régence på kvällen den 9 juli 2024.
De Lijns PCC-spårvagn 7013 stannar till vid hållplatsen Groenenhoek i Antwerpen-Berchem den 23 januari 1999.
PCC-spårvagn 7013 på Groenplaats i Antwerpen senare samma dag.
Spårvagnsmöte mellan två nya CAF Urbos Zeelijner vid vändslingan vid Antwerpen Havenhuis den 4 juli 2024.
PCC-spårvagn 6205 på linje 12 vid Antwerpen Centraal den 4 juli 2024. Vagnen hade tidigare gått i Gent.
Kusttram är en smått unik 67 km lång interurban spårvägslinje, som går längs med den belgiska Nordsjökusten mellan Knokke i nordost, via Zeebrugge, Oostende och Niewpoort, till De Panne i sydväst. Linjen är smalspårig (1 000 mm) och elektrifierad med 600 V likström. Tidigare bedrevs denna linje (tillsammans med ett vidsträckt nät i Belgien) av NMVB/SNCV (Nationale Maatschappij Van Buurtspoorwegen/Société Nationale des Chemins de fer Vicinaux), men sedan 1991 driver De Lijn trafiken. Trafiken bedrivs med nya CAF Urbos Zeelijner-spårvagnar, levererade 2021-22. Under högsäsong kompletteras de med Hermelijn-spårvagnar från Gent, tillverkade mellan 1999 och 2007 av Siemens och Bombardier. Här ses Hermelijn 6340 på Kusttrams station i Oostende, belägen direkt intill SNB/NMBS-stationen, den 6 juli 2024.
Atlantvallen strax sydväst om Oostende, sedd från Kusttram den 6 juli 2024. Här gör spårvägen verkligen skäl för sitt namn, där den löper direkt intill stranden.
Möte med Hermelijn-spårvagn 6341 i Middelkerke-Krokodiel samma dag.
Zeelijner 6155 vid Kusttrams ändstation i De Panne den 6 juli 2024. Här finns direkt anslutning till SNCB/NMB:s tåg, och en buss till Dunkerque i Frankrike.
Zeelijner 6114 vid Niewpoort Stad på Kusttram den 6 juli 2024.
Zeelijner 6149 vid Niewpoort Stad samma dag.
Zeelijner 6114 vid Provinciedomein på Kusttram samma dag.
Kusttram i ett nötskal. En Zeelijner vid stranden vid Provinciedomein, sedd från dynerna vid Atlantvallen, den 6 juli 2024.
Hållplatsen Marie-Joseplein i Oostende samma dag.
Den fina hållplatskuren vid Breedene Hippodrome på Kusttram den 6 juli 2024.
Spårvagnshallarna i Knokke den 6 juli 2024.
Kursttrams ändhållplats och vändslinga i Knokke samma dag.
En av Gents nya ledspårvagnar vid Gent Sint-Pieters den 7 juli 2024.
I den gamla vagnhallen i De Panne huserar TTO Noordzee vzw, som förvaltar Kusttrams historia och bedriver museitrafik med fint restaurerade spårvagnar. Här ses Standardvagn 9942 utanför vagnhallen i De Panne den 6 juli 2024.
Inredningen i vagn 9942.
Den eleganta vagnen SO (Standard-Oostende) 10041, ombyggd och moderniserad 1954, utanför vagnhallen i De Panne samma dag.
Inredningen i SO 10041.
SO 10041 utanför vagnhallsområdet samma dag.
Även Amsterdam Centraal
station ståtar med magnifika banhallar, tre närmare bestämt. Tågtrafiken i
Nederländerna har närmast (inter-) regional karaktär, eftersom avstånden i
landet är korta. T.v. ses en av NS då nya
dubbeldäckarmotorvagnar från Talbot (idag en del av Bombardier) och t.h.
motorvagnståg typ 4200, främst avsett för InterCity-tåg, den 22 juli 1997.
NS motorvagnståg Mat' 64 Plan V även kallat Apekoppen på Amsterdam CS samma dag. De tillverkades mellan 1964 och 1976; först av Werkspoor, sedermera av Düwag och Talbot i Tyskland.
Sommaren 1997 kunde man
fortfarande se 1200-lok i aktiv tjänst. Lok 1218 föreföll vara dedikerad till
växlingstjänst denna dag. Dessa sexaxliga lok tillverkades i början av
1950-talet av Baldwin, Werkspoor och Heemaf och hade en sth på 150 km/h, även
om de i praktiken inte kördes fortare än 130 km/h.
NS lok typ 1600 kan knappast dölja sitt franska ursprung!
Loken tillverkades av Alsthom 1981 och tillhör numera DB Cargo Nederland.
Ännu en bild från Amsterdam CS den 22 juli 1997.
T.v. ett Mat' 64-motorvagnståg.
NS lok 1658 framför ett EC-tåg med schweiziska vagnar på Amsterdam CS den 24 juli 1997.
NS E 186 003 sist i ett IC-tåg på Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid den 30 juni 2024.
Amsterdam har ett omfattande spårvägsnät.
Här lämnar vagn 662 på linje 4 Amsterdam CS ståtliga stationsbyggnad bakom sig den 22 juli 1997.
Vagn 723 på linje 13 vid Amsterdam CS den 22 juli 1997.
Vagn 835 på linje 2 vid Van Baerlestraat den 22 juli 1997. Rijksmuseum ses i bakgrunden.
Museispårvagn 469 den 23 juli 1997.
Luxembourgs stiliga stationshus på kvällen den 21 augusti 1999. Eftersom Luxemburg ligger inklämt mellan Belgien, Frankrike, Nederländerna och Tyskland,
har CFL ofta valt att köpa rullande materiel av samma typ som körs i grannländerna.
Dessutom syns lok och vagnar från grannländerna ofta i Luxemburg. CFL:s nät är dels elektrifierat med 3000 V likström (19 km), dels med 25 kV 50 Hz växelström (243 km).
Nedan följer ett antal bilder från stationen i Luxembourg, tagna på kvällen den 21 augusti 1999.
Kvällslugn råder över stationen.
Luxembourg ståtar med ett rundlokstall med övertäckt mitt.
Denna typ av lokstall är inte alltför vanlig, men finns på flera ställen i Frankrike och på några få ställen i Tyskland (t.ex. Berlin-Rummelsburg).
CFL:s motorvagnståg 256 står inne. Tågtypen brukar kallas
"Moulinex" och finns också i Frankrike (kallas där Z6100).
CFL:s motorvagnståg 2010 är redo för avgång.
Tågtypen finns också i Frankrike (kallas där Z11500).
Tvåsystemsloken av typ 3000 har utrustning för både 3000 V likström och 25 kV 50 Hz.
De används bl.a. i trafiken mellan Luxemburg och Bryssel.
Loken tillverkades 1999 av Alstom/ACEC och är mer eller mindre identiska med SNCB/NMBS typ 13.
SNCB/NMBS diesellok 5531 står kopplat till ett tågsätt som består av både luxemburgska och belgiska vagnar.
Även CFL har lok av samma typ, kallad 1800,
vilka nu används av CFL cargo.
SNCF lok 26107 växlar undan efter att tidigare ha ankommit med tåg från Frankrike.
Dieselloket 903 växlar undan några franska vagnar.
På bilden ser man dessutom CFL:s regionaltågsvagnar snarlika DB:s Silberlinge, som f.ö. ses t.v.
Dessutom syns en f.d. DR-vagn t.v. Lok och vagnar från (ursprungligen) fyra statsbanor och nationer på samma station!
Senare på kvällen rullar ett 2000-motorvagnståg ut över viadukten över Grund i Luxembourg.
CFL cargo Shimms CFLCA-L 38 82 4768 025-5 i Kristinehamn den 4 februari 2013. CFL cargo bedriver också godstrafik i Sverige genom dotterbolaget CFL cargo Sverige AB.
Ett av CFL cargos tåg i Falköping den 26 juni 2019, draget av inhyrda NRFAB Rc4 1159.
Senast uppdaterad: 2024-07-24
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023