Vi gör en avstickare på Jönköpingsbanan. På väg ut från Nässjö mot Jönköping ses t.h. den nya tågdepån.
Nässjö utfartsblocksignal mot Äng på Jönköpingsbanan på kvällen den 16 oktober 2023.
Infarten till Nässjö från Äng den 18 april 2024.
Infarten till Äng från Nässjö på kvällen den 16 oktober 2023.
På väg mot Nässjö på morgonen den 17 november 2022 fick vi vänta på tågmöte i Äng.
På väg genom Äng på kvällen den 16 oktober 2023. Notera det f.d. ställverkstornet, sammanbyggt med stationshuset t.h.
På väg genom Äng från Jönköping på morgonen den 16 februari 2010.
Linjeplatsen Krökesbo ligger mellan Äng och Forserum.
X40 Z5 3716 i väntan på tågmöte i Forseum på morgonen den 16 februari 2010.
Forseum i riktning mot Tenhult den 16 oktober 2023.
Försignalen till Tenhult från Forserum.
En ljudsignaltavla mellan Tenhult och Huskvarna.
Strax före Huskvarna öppnar sig landskapet och man en fin vy ut över Huskvarna och Vättern i gjärran.
Infarten till Huskvarna från Tenhult.
På väg genom Huskvarna i riktning mot Jönköping den 16 oktober 2023. F.d. stationshuset ses t.h.
Huskvarna i riktning mot Tenhult i påtagligt aprilväder den 18 april 2024.
I Jönköpings östra utkant, ansluter banan från Vaggeryd.
Det var en fin kvällshimmel när vi körde igenom Jönköping den 16 oktober 2023.
Kort före Jönköping C, korsas plankorsningen Yttre hamnen och bron över kanalen mellan Vättren och Munksjön.
Samma plats i motsatt körriktning på morgonen dne 18 april 2024.
UB2X 2525 på Jönköping C på kvällen den 28 augusti 2006.
Det var första gången jag körde ett X2-tågsätt, i samband med kompletteringsutbildningen när jag började på SJ.
Min kurskollega BM hade kört ned till Linköping, och sedan körde jag resten av sträckan, inklusive hytt- och körriktningsbyte i Nässjö. Sträckan mellan Nässjö och Falköping kallas idag för Jönköpingsbanan, men är egentligen en del av den ursprungliga Södra stambanan.
Jönköping C på morgonen därpå, den 29 augusti 2006. Vårt X 2000-tågsätt, med
drivenheten X2 2024 i spetsen, står redo för avfärd mot Stockholm över Nässjö.
Närmare tio års hård tjänstgöring har satt sina spår på drivenheten…
Kurskollegan BM och instruktionsföraren OV betraktar ombordstigningen i väntan
på avgång.
X40 3316 på Jönköping C på kvällen den 15 februari 2010. X 2000-tåget var ersatt med en X40.
Just denna enhet hade dessutom blockbromsen avstängd, varför största tillåtna hastighet var sänkt från 200 till 160 km/h, p.g.a. sämre bromsverkan som i sin tur inte medgav den högre toppfarten.
Att försöka hålla jämna steg med en X 2000-körplan med ett långsamtgående fordon var inte så lätt, och en halvtimmes försening blev resultatet.
Det i sin tur resulterade i att nattvilan "sprack" och tåget norrut fick avgå sent morgonen därpå.
På morgonen den 17 november 2022 följde jag med Samskip-tåget 41013 från Falköping till Nässjö. I Jönköping fick vi vänta på tågmöte.
Möte med Krösatåget, denna kväll utgjort av inhyrda ABTR X11 3174, på Jönköping C den 16 oktober 2023.
Den 18 april 2024 fick jag uppdraget att följa upp en av våra förare i Samskip-tåget från Falköping till Malmö.
I Jönköping gjorde vi ett kortare uppehåll för tågmöte. T.h. ses Railpool 187 410.
Jönköping C mot Bankeryd den 7 oktober 2015. Jag passade på att åka linjekännedom mellan Falköping och Jönköping den här dagen, samtidigt som jag besökte järnvägsmässan Nordic Rail.
Infarten till Jönköping C från Bankeryd i motljus den 7 oktober 2015. Stationen och staden ligger vackert vid Vätterns strand.
Ut från Jönköping i backen upp mot Bankeryd har man en fin utsikt över Vättern.
Mellan Jönköping och Bankeryd.
Bankeryd mot Jönköping den 7 oktober 2015.
Utfartsblocksignalen Ho L2 i Habo i riktning mot Mullsjö. Den trekantiga tilläggstavlan med ett lodrätt streck innebär att signalen kontrollbekräftar (ett modernare ord för 'förreglar') en växel på linjen, i det här fallet linjeplatsen Brogården.
På väg in i Mullsjö från Falköping på förmiddagen den 7 oktober 2015.
Aprilvädret var synnerligen påfallande denna morgon... Tidvis snöade det ymnigt, som här vid försignalen till Mullsjö.
Mellan Mullsjö och Sandhem finns denna stiliga bro över järnvägen.
Samma bro sedd norrifrån den 18 april 2024.
I Sandhems driftplatsände mot Falköping ligger plankorsningen Stockholm.
"Två plankor" in i Vartofta den 7 oktober 2015. T.v. anas banvallen som ledde mot Åsarp på f.d. Västra Centralbanan (VCJ), dock nedlagd redan 1918. T.h. gick f.d. Tidaholms Järnväg till Tidaholm.
På väg mot Skövde med Collicare-tåget 46106 den 16 oktober 2023, fick vi stanna till i Vartofta för ett tågmöte.
På väg in i Falköping från Vartofta på kvällen den 7 oktober 2015.
Senast uppdaterad: 2024-04-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024