SKÅJ

Hem Lokförarvardag



Jag har periodvis så smått varit engagerat i SKÅJ, om inte annat för att få erfarenhet av äldre loktyper. Här ses F 701 efter avslutad övningsväxling i Sundbyberg den 18 juni 2002.


Den 15 maj 2005 övningskörde jag för första gången på ett annat av SKÅJ:s lok, Ra 994 (s.k. Rapidlok). Jag körde från Alvesta upp till Stockholm över Nyköpingsbanan. Det var en underbar vårdag som dock bjöd på en del signalstrul strax norr om Alvesta. Här håller tåget i Tranås, i väntan på en förbigång.


I början av juni 2007 körde jag upp på Ra-loket. Här håller tåget i Rosersberg, samtidigt som ett pendeltåg passerar i sommarnatten.


Inne i hytten på Ra 994.


Den 4 oktober 2007 körde jag SKÅJ:s tåg till Charlie Normans minne i Grängesberg. Resans början och slut gick på Mälarbanan. På vägen dit körde jag på f.d. TGOJ-linjen över Frövi (egentligen Vanneboda) - Ställdalen - Silverhöjdsspåret. Hemresan gick däremot på f.d. BJ- och SWB-linjerna över Ludvika - Fagersta - Kolbäck. En trevlig höstutflykt i Bergslagen!


På kvällen den 11 mars 2008 körde jag SKÅJ:s Ra-lok från Falun "hem" till Hagalund. Tågmötet i Forsbacka har passerat och signalen har ställts till "kör" för mig; signalens sken speglar sig i lokets front.


Knappt en månad senare, den 5 april 2008, var det dags igen. Jag körde från Hagalund och Stockholm till Enköping, där en annan kollega bytte av mig.


Möte och förbigång i Mariedamm mellan Hallsberg och Motala den 3 juni 2009. Vi har just mött ett av DB Schenker Rails godståg från Tyskland till Hallsberg, draget av ett EG-lok, och sedan fick vi vänta på att TiB:s Reginamotorvagn mot Mjölby skulle passera.


Än så länge har jag bara utbildning på Ra-loket. SKÅJ har dock flera intressanta lok i sin flotta, som jag ska se till att få utbildning på vad det lider. Ett av dessa är naturligtvis F-loket (jfr. ovan), men ett annat är SJ:s sista Hg-lok, Hg2 787, som här ses på Stockholm C den 14 december 2009, i samband med det årliga Hjulbordet.


Den 7 juli 2012 fick jag möjlighet att övningsköra på Hg-loket, i samband med en transport till Katrineholm och Oxelösund.


Här har vi kommit till Skebokvarn, där vi fick vänta på att bli förbigångna av ett annat, snabbare, tåg. Vi fick nöja oss med trivsamma 80 km/h, men då får man också lämna plats åt de snabbare tågen!

Hem Lokförarvardag


Senast uppdaterad: 2016-01-09
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2016