Denna artikel är en något reviderad och aktualiserad
version av min artikel som infördes i Svenska Järnvägsklubbens tidskrift Tåg nummer 9/2001. Även
om det var 20 år sedan den skrevs är innehållet i mångt och mycket fortfarande
aktuellt.
I början av 2000-talet blev lokförarbristen påtaglig i hela landet.
Avreglering, nya tågoperatörer, omorganiseringar, ökad trafik m.m. gjorde
att behovet av fler lokförare har ökade dramatiskt.
Tydligast visade sig detta kanske i Storstockholmsområdet där lokförarbristen bland annat bidrog till
kaoset kring Citypendelns övertagande av pendeltågstrafiken i januari 2000.
Johan Hellström blev nykläckt lokförare hos Citypendeln i augusti 2001 och berättar här om sina
erfarenheter från utbildningen.
Lokföraraspiranten på den absoluta
sluttampen av utbildningen. Undertecknad framför X1 över Årstabron den 7
augusti 2001. Foto: © Björn Allerstam.
Att bli
lokförare var nog, och är säkert fortfarande, mångas dröm. Självklart även min!
Ganska tidigt funderade jag dock på om jag verkligen skulle arbeta i
järnvägsbranschen eftersom tåg och järnvägar hör till mina större intressen.
Det skulle kanske bli för mycket av det goda? Efter ett tag insåg jag dock att
branschen är så mångfacetterad att det gick alldeles utmärkt!
Livets bana
är ju normalt inte särskilt rak, och den gick definitivt inte i riktning mot
”lokföreriet”, eller också gjorde den det, även om jag själv inte var medveten
om det då. Efter ett antal viavägar såsom Roslagsbanan,
Lidingöbanan, Stockholms universitet och Nordwaggon ställdes jag inför det
faktum att nu var det dags!
Valet föll
till sist på Citypendeln. Inledningsvis tänkte jag att vid en sådan "cirkus"
skulle i alla fall inte jag arbeta, varför ansökningsblanketten först skickades
in till A-Train,
som bedriver Arlandabanan. Där blev det dock nobben, till förmån för kvinnliga
sökande. Efter att ha övervägt Citypendeln under några månader och under vissa
påtryckningar från goda vänner ställdes ansökan denna gång dit. Efter
sedvanliga anställningsformaliteter (se vidare nedan) var det dags för
kursstart i mitten av januari 2001. Idag vet jag att jag valde rätt, det här är
ett roligt jobb!
Idag blir
loktågen allt färre till förmån för motorvagnståg av olika slag, åtminstone i
persontrafiken. Har man då rätt att kalla sig lokförare när man, som i mitt
fall, bara kör motorvagnståg? Förr gjordes åtskillnad mellan lokförare och
motorvagnsförare. På den tiden körde lokförarna de tyngre dragfordonen, medan
motorvagnsförarna fick köra rälsbussar o.dyl. Pendeltåget X1 lär dock ha
ansetts höra till den tyngre kategorin, varför det var, och är, lokförare som
sedan dess framfört dessa fordon.
I säkerhetsordningen
(säo), som är det regelverk som då gällde (idag: Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg (TTJ)), står ingenting om lok-
eller motorvagnsförare, istället fokuseras det på vad det är för typ av
fordonsrörelse som framförs; t.ex. tåg, vagnuttagning (idag: spärrfärd) eller växling. Den som
kör är ”förare”. Ur detta har det i utbildningssammanhang utkristalliserat sig
”Förare av tåg”, vilket ju kunde förenklas till ”tågförare”, eftersom man
normalt kör tåg. Men traditioner ändrar man inte så lätt, inte yrkesstoltheter
heller, varför jag, och många (alla?) med mig inom kåren, titulerar mig/oss Lokförare. Varför ändra när man
egentligen inte behöver?
För att
kort göra en språklig jämförelse kan nämnas att tyskans Zugführer, idag moderniserad till Zugchef, motsvarar det som tidigare i Sverige hette tågbefälhavare,
idag ombordansvarig. Ordet Lokführer
är delvis på väg bort i Tyskland, i stället tituleras man numera Triebfahrzeugsführer, d.v.s.
”dragfordonsförare”… På franska heter lokförare conducteur, vilket alltså inte skall förväxlas med svenskans
konduktör som heter contrôleur på
franska! På engelska har det länge hetat engine driver, men det trängs
allt mer undan av train driver, vilket fritt översatt blir tågförare…
Den sista
lokförarkursen i SJ:s regi hölls i början av 90-talet. Lågkonjunkturen som följde
påverkade även järnvägen, varför behovet av förare minskade. Många fick
friställas, särskilt i Norrland. Generellt sett har dock lokförarbristen
funnits regionalt i ganska många år, men den har täckts upp av andra regionala
överskott. Lokförarna vid SJ fick helt enkelt flytta dit där jobben fanns.
I mitten av
90-talet drabbades NSB i Norge
av akut lokförarbrist. Värvningskampanjer drevs i Sverige och en del nappade
och flyttade dit. Några har sedan flyttat tillbaka.
När den
första KY-utbildningen startade hösten 1999 (mer om det längre
fram) fanns det officiellt inget behov av lokförare, varför det måste ha varit
en riktig chansning att välja den utbildningen då. Under utbildningens 1 ½ år
förändrades dock läget radikalt…
En siffra
som ofta har nämnts är att det då, år 2001, skulle komma att saknas ca 100
lokförare per år under den kommande 10-årsperioden. Utvecklingen har sedan dess
varit något svajig – ett tag runt 2003/2004 var det överskott på lokförare. Den
stora bristen beror främst på pågående pensionsavgångar. En liknande situation
hade SJ för ca 30 år sedan. Till detta kommer uppdelningen av f.d. SJ och att
nya operatörer trätt in på marknaden. Tidigare kunde en jourförare köra flera
olika tågtyper (t.ex. gods-, fjärr- och pendeltåg), idag behöver respektive
järnvägsföretag sin egen jourförare och personalreserv för ledigheter av olika
slag. Den mest positiva orsaken till bristen är dock att järnvägstrafiken ökar
i Sverige – fler tåg kräver fler förare!
Det finns
idag (2021) två vägar att gå för att utbilda sig till lokförare. Det vanligste sättet är att ena är attär att man söker en s.k. Yh-utbildning (tidigare Kvalificerad Yrkesutbildning, KY). Utbildningsformen har pågått sedan slutet av 1990-talet. Den första "KY - Förare av tåg" startade hösten 1999. Den skiljer sig från en traditionell
lokförarutbildning genom att eleverna inte är anställda hos något
järnvägsföretag under lärotiden. KY-utbildningarna innehöll också flera avsnitt utan
direkt järnvägsanknytning, t.ex. matematik, logistik och engelska. Detta har sedermera tagits bort. Eleverna
bekostar utbildningen själva och den är studiemedelsberättigad.
Utbildningens längd och omfattning varierade tidigare, allt mellan 40 och 60 poäng, men omfattar idag 44 Yh-poäng. När man är klar återstår anställning hos något av järnvägsföretagen samt
kompletterande utbildning, bl.a. på fordon och linjekännedom. När den här artikeln
ursprungligen skrevs bedrevs KY-utbildningen bara i Mjölby, men idag sker
Yh-utbildningarna utbildningen på ett flertal orter runt om i landet.
Det andra sättet är att något av järnvägsföretagen eller uthyrningsbolagen utbildar i egen regi. Det sker inte så ofta, men kan ske för att snabbare hantera uppkomna rekryterings- och utbildningsbehov. De egna utbildningarna är oftast styrda av konjunkturläget, som i sin tur styr efterfrågan på transporter. De järnvägsföretag som anordnar utbildning i egen regi erbjuder också normalt betald sådan, d.v.s. man är provanställd under utbildningstiden.
För att
överhuvudtaget bli antagen måste man uppfylla Transportstyrelsens hälsokrav enligt föreskriften TSFS 2011:61. Det innebär bl.a. att man skall ha fullgod syn och hörsel, man får
inte vara färgblind samt att man i övrigt inte har sjukdomar såsom diabetes,
epilepsi e.dyl. Dessutom brukar man få göra ett urvalstest som brukar mäta
koncentrations- och simultanförmåga, logiskt tänkande o.s.v.
En
genomsnittlig lokförarutbildning tar numera ca 9-12 månader, beroende på
järnvägsföretag, tågslag, antal fordonstyper m.m. Den är ”slimmad” och tempot är
ganska högt. De flesta utbildningsinstitut/järnvägsföretag har valt att varva
teori och praktik, så gjorde även Citypendeln. I början handlade det dock mest
om att plugga säo (trafiksäkerhetsföreskrifterna)!
Vad var det
för ämnen som ingick i kursen? Massor av säo, förstås (ca 130 timmar), men
också elskydd, att vistas i spår, bromslära, ATC/signalteknik, elteknik,
elfordonslära, vagnteknik samt typutbildning på motorvagn litt X1
och X10. Det sistnämnda avsnittet genomfördes under två veckor
”hemma” i Älvsjö. Här fick man en tämligen grundlig genomgång av de båda
pendeltågstyperna, främst handlade det om el- och bromssystem, men även den
mekaniska uppbyggnaden. Det är många skåp och lådor som man ska kunna och känna
till…
Till detta
kom sedan (förstås) praktik i tågtjänst i SL:s pendeltågstrafik, drygt 50 dagar
med handledare och instruktionsförare. Att köra tåg är inte så svårt,
det svåra är att bromsa! Det tar ett tag att komma underfund med hur, när och
var man ska bromsa för att det ska bli så mjukt och komfortabelt som möjligt,
dessutom utan tidsförlust! Linjekännedomen är med andra ord viktig. Den kan man
bara få genom att öva, öva, öva… Under praktiken får man också tillfälle att
öva på klargöringar, avställningar, växling m.m.
Förarhytten i X10 3133 på morgonen den 16
maj 2001. Lokföraraspiranten framför tjänstetåg till Stockholm C.
Mycket kan
säkert sägas om Mjölby, men särskilt mycket puls är det väl inte där… Det finns
dock fördelar med att skolan ligger där den ligger – man kommer mycket närmare
varandra i kursen än vad fallet kanske skulle ha varit om utbildningen hade
varit i en större stad eller på hemorten. Dessutom är det är trevligt att pausa
från säo:n och gå ut och ta en öl också ibland! Mjölby kan stoltsera med en
handfull ställen med utskänkningstillstånd, alla med varierande öppettider.
Mest kända var kanske ”Zebban” och Kvarnparken (med melodikryss på onsdagar).
Dessutom
ligger Mjölby bra till om man vill göra lite utflykter till Sveriges tidiga
historia. Inom en timmes bilfärd når man bl.a. Bjälbo,
känt för att Birger Jarl kom därifrån (eller åtminstone hans ätt); Skänninge,
en av Sveriges första städer och Rökstenen från 800-talet med lönnrunor och ännu en del
oklar text. Lite längre bort ligger Alvastra
klosterruin som var Sveriges första Cistercienserklostret från 1143. Ruinen
ligger vid Ombergs fot. Uppe på berget finns trolsk skog med fantastisk utsikt
över Vättern. Fågelsjön Tåkern ligger även den i närheten, liksom Vadstena.
Dessutom kommer man snabbt och smidigt till både Linköping och Norrköping med Östgötatrafikens
pendeltåg.
Inte nog
med att det saknades lokförare, det saknades även instruktionsförare, som
lokförarlärare kallas. Eftersom
skolan i Mjölby då var privat (och är det även idag) var, och är, man på ett
helt annat sätt beroende av de få instruktionsförare som järnvägsföretagen
kunde avvara. Med andra ord kan det råda en mer eller mindre påtaglig
lärarbrist. Min kurs hade instruktionsförare från hela landet och från olika
järnvägsföretag – Inlandsgods, BK Tåg, SJ AB samt några som var anställda av
Svensk Tågkompetens. Det gjorde att infallsvinklarna blev fler, att allt inte
handlade om pendeltåg i Stockholm, på gott och ont.
Att vara
lokförare är ett ansvarstyngt arbete, som kräver sin skäliga ersättning. I säo
§ 69:3 a) fastställdes att ”föraren ansvarar för tågets säkra framförande och
rätta hastighet”. Den raden går som en röd tråd genom hela arbetet, och återfinns också i TTJ ("Föraren ansvarar för tågets säkra framförande och rätta hastighet och ska under färden hålla uppsikt framåt på banan och signalerna", kompletterat med "järnvägsföretaget ska utse en förare som ansvarar för trafiksäkerheten i samband med tågfärden"). Lite slarvigt kan man säga att om alla andra gör fel ska inte föraren göra det…
Personligen anser jag att löneläget idag är bra hos en del järnvägsföretag, mindre bra hos andra. Jämfört med en annan yrkesgrupp som gör (nästan) samma sak, piloterna, ligger vi lokförare långt efter. Slutlönenivåerna varierar mellan järnvägsföretagen, liksom lönetrappans längd i tid. Idag (2021) ligger slutlönerna mellan ca 33 000 och ca 39 000 SEK.
Lönen är
naturligtvis inte allt. Andra förmåner är också viktiga, men framför allt ska
man trivas på jobbet. Delvis kan de högre lönerna hos en del järnvägsföretag
ses som kompensation för att man kör i ett begränsat område med en begränsad dragfordonspark.
Flera järnvägsföretag har körningar i hela landet, varför en del kanske hellre
väljer de bolagen för variationens skull, snarare än lönens.
Stäkets mötesstation sedd från
förarhytten den 16 maj 2001. Här var det gott om obevakade vägövergångar,
varför tågen signalerade ofta, gärna och mycket! Till Stäketbornas stora
förtjusning, får man förmoda...
Att utbilda
kostar pengar, och många av järnvägsföretagen idag som erbjuder betald utbildning
kräver också någon form av uppoffring från arbetstagarens sida, ofta genom
någon form av kontrakt där man förbinder sig att arbeta hos den som betalt utbildningen
under en viss tid, t.ex. två år. Slutar man tidigare blir man
återbetalningsskyldig. Detta strider inte mot gällande arbetsrätt, men de
fackliga organisationerna har tidigare uttryckt sitt ogillande. Det är ganska
typiskt att dessa kontrakt dök upp just i lokförarbristens kölvatten – ingen
arbetsgivare är väl intresserad av att utbilda lokförare åt någon annan…
Personligen anser jag dock att det kanske vore bättre att göra arbetsplatsen så
pass attraktiv att personalen trivs och stannar.
Tidig morgon i Västerhaninge - scener som
ofta möter Citypendelns lokförare.
Visst ska
man bli lokförare! Järnvägen har framtiden för sig! De olika järnvägsföretagen
har ju olika trafikuppgifter, varför lokförarjobbet blir därefter. På
KY-elevernas egen hemsida (som fanns när artikels ursprungligen skrevs)
beskrevs lokförarjobbet så här: ”Den som
vill jobba som förare av tåg får vara beredd på att ofta jobba ensam, på
oregelbundna tider, dag som natt, helg som vardag, att sova borta efter
arbetspasset samt att stundom inte få fullt betalt.”
Beskrivningen
stämmer ganska väl in på jobbet som sådant. Dock fanns det en del avtalsmässiga
skillnader mellan Citypendeln och övriga järnvägsföretag. Det finns både för och nackdelar
med att köra pendeltåg. Fördelarna är att tiden går fort, det händer saker hela
tiden, man gör många starter och inbromsningar per dag (ca 90 inbromsningar på
ett ”helvarv” Stockholm C–Södertälje Centrum–Märsta–Stockholm C!). Man får i
princip alltid sova hemma och det är inte överdrivet med nattjobb. Dessutom har
man fullt betalt, ingen kvartstid (d.v.s. att man bara får betalt 25 % av tiden
vid t.ex. överliggningar).
När jag jobbade på SJ AB i
Stockholm, körde vi en hel del tåg i samma trafikområde som pendeltågen, d.v.s. i
Storstockholm och runt i Mälardalen. Där är tempot minst lika högt som för
kollegorna på "pendeln", men SJ:s förare gör naturligtvis inte lika många uppehåll.
Detsamma gäller givetvis för storstadsområdena i Göteborg och Malmö, där
tågtrafiken också är mycket tät och informationspunkterna många. När man kör
fjärrtåg blir det mentala tempot kanske något lägre, men många fjärr- och
regionaltåg körs i 200 km/h varför man måste vara ”på hugget” hela tiden även
där.
Skiftarbetet
kan ju ses som både en för- och nackdel. Fördelen är att man är ledig i
veckorna, nackdelen är att man arbetar varannan helg och att den oregelbundna
arbetstiden i längden kan vara slitsam. Jag har själv också arbetat ”vanliga”
kontorstider och min personliga erfarenhet är att både oregelbundna
arbetstider och "kontorstid" har sina fördelar, beroende på var i livet ma nbefinner sig.
Nackdelarna
är att man kan bli utsatt för bråk eller vandalisering, eftersom pendeltågen
delvis trafikerar tämligen utsatta förortsområden. En del uppfattar
pendeltrafiken som stressig, vilket den kanske är jämfört med andra tågslag och
trafikeringsområden. Jämfört med att stressa bort livet bakom en datorskärm på
kontor är dock lokföraryrket rena befrielsen! På minuskontot får man väl även
föra in en inte helt idealisk arbetsmiljö i en del av fordonen.
Avslutningsvis
kan jag bara än en gång påpeka det jag skrev i inledningen: Idag vet jag att
jag valde rätt, det här är ett roligt jobb!
Uppkörningen klar! Artikelförfattaren
gratuleras av kurskamraten MJ framför X1 3015 som en gång
användes till de första snabbtågsförsöken.
Senast uppdaterad: 2021-08-08
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2021