Djurgårdsfärjorna

Waxholmsbolaget Hem







Djurgårdsfärjan mellan Slussen och Allmänna Gränd på Djurgården bedrevs under många år av Waxholmsbolaget. De gamla djurgårdsfärjorna ersattes successivt av nybyggen (se nedan). Tre höll dock ut länge, nämligen Djurgården 4, byggd 1897, Djurgården 7, byggd 1893, samt Nybron 1, byggd 1907. De äldre färjorna huserade på slutet mest mellan Nybroplan och Allmänna gränd. På den övre bilden ses Djurgården 4 den 2 juni 1999. På den mellersta bilden passerar Djurgården 7 Skeppsholmen den 10 juli 1998 och på den undre bilden ligger hon jämte andra djurgårdfärjor i depån vid Nybrokajen den 21 mars 1999. Djurgården 4 och Djurgården 7 såldes sedermera till Strömma Kanalbolaget och Nybron 1 såldes till Rederi AB Stockholms Ström.


Waxholmsbolaget anskaffade i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet fyra nya strörre djurgårdsfärjor, som fick ordningsnumren 8, 9, 10 och 11. Här ses Djurgården 10 vid Kastellholmen på julafton 1993.


Djurgården 8 vid Slussen den 6 juni 2010.


Djurgården 11 i Saltsjön den 28 juni 2010.


Djurgården 8 och Djurgården 9 möts utanför Allmänna gränd den 8 januari 2012.


Djurgården 11 vid Kastellholmen, på väg i krabb sjö från Skeppsholmen till Allmänna gränd den 29 oktober 2012.


Djurgården 8 och Djurgården 10 möts vid Kastellholmen den 2 augusti 2013.


Djurgården 10 och Djurgården 11 vid Räntmästartrappan den 14 september 2013.


Djurgården 9 i Saltsjön den 13 oktober 2013.


Djurgården 8 utanför Skeppsholmen den 24 oktober 2013.


Djurgården 8 närmar sig Allmänna gränd samtidigt som Djurgården 10 passerar Kastellholmen på väg mot Slussen från Skeppsholmen den 6 januari 2014.


Ombord på Djurgården 8 samma dag. Inredningen är numera betydligt mer ombonad; ursprungligen var bänkarna av rostfritt stål...


Djurgården 11 utanför Kastellholmen på väg till Slussen/Räntmästartrappan den 23 mars 2014.


Djurgården 8 vid Allmänna gränd samma dag...


...och tillsammans med Djurgården 10 vid Skeppsholmen en stund senare.


Djurgården 10 fortsatte sedan till Allmänna gränd, där hon mötte m/s Ballerina på Sjövägen.


I samband med att vårturlistan började gälla den 17 april 2014 tog Djurgårdens Färjetrafik AB över som entreprenör för Djurgårdsfärjorna. Bakom det nya bolaget stod Strömma och Serco. Här lämnar Djurgården 10 Räntmästartrappan två dagar senare med den nya bolagsvimpeln hissad.


Djurgårdsfärjorna integrerades så småningom fullt ut i SL-trafiken med eget linjenummer. Som ett led i det målades Djurgården 8 om i SL-färgerna blått och vitt. Här lämnar hon Skeppsbron den 2 juni 2018.


Djurgården 10 utanför Kastellholmen den 6 juni 2019.


Djurgården 11 utanför Kastellholmen samma dag.


Djurgården 11 utanför Kastellholmen senare samma dag.


Djurgården 8 och Djurgården 9 vid Allmänna Gränd den 6 juni 2019.


Djurgården 10 mellan Allmänna Gränd och Skeppsholmen den 15 juni 2019.


Djurgården 9 och Djurgården 10 mellan Allmänna Gränd och Skeppsholmen den 20 juni 2020.


Djurgården 11 lägger till vid Slussen den 27 mars 2021.


Djurgården 9 och Djurgården 10 i depån vid Nybrokajen samma dag.


Djurgården 8 på väg mot Slussen den 22 juli 2022.


Djurgården 11 vid Allmänna gränd på Djurgården den 1 augusti 2023.


Djurgården 10 och Djurgården 11 på väg in mot Slussen den 6 januari 2024.


Djurgården 9 på väg in mot Allmänna gränd på midsommarafton den 21 juni 2024.

Waxholmsbolaget Hem


Senast uppdaterad: 2024-06-23
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024