Landstingsägda Waxholmsbolaget bedriver med hjälp av sina entreprenörer en omfattande trafik i Stockholms skärgård.
Rederiet har tre klassiska skärgårdsfartyg i sin flotta, varav två ännu är ångdrivna!
Den 20 juli 2011 rådde febril verksamhet i Vaxholm.
Samtidigt vid kaj låg Viberö, Silverö (skymd), Gällnö, Storskär och Väddö.
Ångfartyget Storskär byggdes 1908 som Strängnäs Express på Lindholmens varv i Göteborg och får väl anses vara Waxholmsbolegets flaggskepp.
Hon är skärgårdens snabbaste ångare med en marschfart på 14 knop!
Här ligger hon vid Strömkajen en solig sommardag i mitten av 1980-talet, förmodligen 1984.
Det är en av mina tidigare bilder, tagna med en enkel Instamatic-kamera och kvaliteten blev väl därefter...
Storskär och Mariefred vid Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1988.
Storskär vid Ramsöbergs brygga den 6 september 1992.
Storskär ångar förbi Blidösund på Skärgårdsbåtens dag den 9 juni 1993.
Storskär möter den två år yngre Norrskär vid Hasseludden den 6 augusti 1993.
Bilden är tagen från ytterligare ett ångfartyg, nämligen Blidösund.
Storskär vid Strömkajen den 8 maj 1995, redo för årets första "kvartifemma"!
Storskärs akterdäck i solnedgången samma kväll.
Storskär lägger till vid Bjurön på kvällen den 23 augusti 1995.
Vädret var inte det bästa på Storskärs säsongspremiär den 6 maj 1996; regnigt och kallt var det.
Tur då att vi åkte ångbåt, med garanterad värme ombord!
Storskär passerar Beckholmen med de säregna giraffkranarna invid Gustav V:s docka den 20 augusti 1997.
Storskär på väg in till Klippudden på Lidingö för ett extra tillägg den 7 september 1997.
Vädret var betydligt bättre när Storskär passerade en bit utanför Vaxholm den 16 maj 1998.
Tyvärr visade sig pannan vara i dåligt skick och hon togs ur trafik bara några dagar efter att bilden togs.
Säsongen efter var den nya pannan på plats och Storskär åter i trafik.
Här ligger hon vid Husarö brygga 20 juni 1999.
Storskär på väg in till Strömkajen den 11 juni 2000.
Storskär på väg att lägga till vid Fjäderholmarna dagen därpå, den 12 juni 2000.
Storskär möter Västan vid Höganäs på midsommarafton den 23 juni 2000.
Storskär vid Gåshaga brygga i samband med invigningen av densamma och Lidingöbanans förlängning dit den 19 juni 2001.
Storskär passerar Sankt Erik under ångbåtsparaden den 1 juni 2002 i samband med firandet av Stockholms 750-årsjubileum.
För om Storskär ses den lilla ångslupen Granholm I.
Storskär lämnar Vaxholm den 14 augusti 2002.
Storskär vid "hotellhörnan" i Vaxholm den 1 juli 2004.
Storskär passerar Kastellholmen på väg mot Ljusterö på sin traditionella "kvartifemma" den 4 juli 2004.
Storskär passerar Nacka strand den 5 juli 2005.
Storskär utanför Skeppsholmen på Skärgårdsbåtens dag den 7 juni 2006.
Storskär i Vaxholm den 4 juni 2007.
Storskär anländer till Vaxholm den 26 juni 2007.
Storskär i god fart i Halvkakssundet den 2 juli 2009.
Storskär vid den nyombyggda Strömkajen den 28 juni 2010.
Storskär vid Gåshaga den 8 juli 2010.
Storskär vid Strömkajen redo för årets första "kvartifemma" den 13 maj 2011.
Storskär närmar sig Vaxholm den 20 juli 2011 efter att ha rundat Rindö på sin lunchtur.
Idel ångfartyg vid Strömkajen den 18 maj 2012; Frithiof, Storskär och Norrskär (skymd bakom Storskär).
Storskär vid Väsbystrand på Ljusterö den 10 juli 2012.
Valda delar av besättningen och passagerarna tog sig ett traditionsenligt dopp under uppehållet!
Storskär under kapten MW:s befäl lägger till i Vaxholm på väg in till "stan" från Husarö den 5 augusti 2012.
Ångbåtsmöte vid Blockhusudden den 10 augusti 2012.
Norrskär hälsar på Storskär och strax därpå även på Blidösund.
Ångbåtsmöte vid Nacka strand en vecka senare, den 17 augusti 2012.
Storskär hälsar på Norrskär.
Storskär hälsar på Norrskär på Höggarnsfjärden den 6 juni 2013.
Norrskär, Storskär och Blidösund vid Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 12 juni 2013.
Efter traditionsenligt tutande med ångvisslorna lade först Norrskär, sedan Storskär ut.
Storskär får hjälp med att vända runt av hamnroddaren på midsommarafton den 21 juni 2013.
Storskär och Norrskär vid Nybrokajen den 2 juli 2013.
Skälet till den avvikande kajplacerigen var segeltävlingen "Gotland Runt" som numera startar i Stockholm.
Provisoriska bryggor hade byggts vid Skeppsholmen ut i Strömmen, vilket gjorde det besvärligt för Storskär, Norrskär och Västan att vända runt.
Storskär ankommer Vaxholm på lunchturen "Rindö runt" senare samma dag.
Storskär glider nästan ljudlöst in mot Strömkajen på kvällen den 4 juli 2013.
I bakgrunden t.v. anas s/s Blidösund.
Storskär på väg in från Husarö tre dagar senare, den 7 juli 2013, mellan Nacka strand och Djurgården.
Storskär vid Gåshaga den 27 juli 2013.
Storskär ger signal med visslan strax innan Skuggan på Söra Ljusterö två dagar senare, den 29 juli 2013.
Storskärs stiliga aktersalong samma kväll.
Storskär på Södra Vaxholmsfjärden den 2 augusti 2013, på väg mot Ljusterö.
Ångfartyget Norrskär byggdes 1910 som Sandhamns Express på Eriksbergs varv i Göteborg och passerade således 100-årsstrecket år 2010!
Här ligger hon vid Strömkajen jämte s/s Mariefred på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1988.
Norrskär vid Strömkajen den 31 juli 1995.
Norrskär lägger ut från Strömkajen på sin kvällstur till Ramsö den 2 juli 1998.
Norrskär lägger till vid Södra Grinda på väg in från Gällnö till Stockholm den 25 juni 2001.
Som synes hade hon blvit av med gösen.
Norrskär i Sandhamn den 27 juli 2003.
Norrskär vid Strömkajen den 23 juni 2004.
Norrskär vid Gåshaga brygga den 6 juli 2004.
Norrskär möter Storskär utanför Blockhusudden den 5 juli 2005.
Norrskär vid Strömkajen den 12 juli 2006.
Norrskärs skeppare hälsar på sin kollega på den ett år yngre systern Blidösund utanför Vaxholm den 26 juni 2007.
Norrskär vid "hotellhörnan" i Vaxholm den 3 juli 2008.
Norrskär vid Strömkajen den 16 juni 2009.
Norrskär hälsar på "Blidan" samma kväll.
Norrskär sedd från Lidingö-Brevik den varma sommarkvällen den 29 juni 2009.
Norrskär utanför Granholmen på kvällen den 20 juli 2010.
Norrskär vid Ramsö brygga på kvällen den 9 augusti 2010.
Del av Norrskärs maskineri den 4 juli 2011.
Norrskär närmar sig Vaxholm den 20 juli 2011 på väg in till Stockholm från Gällnö.
Norrskär i Halvkakssundet vid Skurusundets inlopp den 12 augusti 2011.
Säsongen närmar sig sitt slut. Norrskär lägger ut från "Hotellhörnan" i Vaxholm den 18 augusti 2011.
Den 20 juli 2012 tog vi en tur med Norrskär till Grinda. Här ligger hon vid Strömkajen.
Ångbåtsperspektiv.
Avgång från Vaxholm.
Möte med Västan i Lindalssundet den 20 juli 2012.
Framme vid Södra Grinda. Norrskär och Värmdö ankom i stort sett samtidigt.
Notera att Norrskär inte är förtöjd, stenarna och sanden på botten dög lika bra!
Norrskär lägger till vid Södra Grinda på väg in till "stan" efter att ha vänt ute vid Gällnö.
Norrskär passerar Saltsjöqvarn på väg ut på kvällsturen till Ramsö den 20 juli 2012.
Norrskär utanför Gåshaga på kvällen den 30 juli 2012.
I bakgrunden närmar sig systerfartyget Blidösund.
På väg från Sandhamn på sin traditionella trad är Norrskär här nästan framme vid slutmålet Strömkajen på kvällen den 5 augusti 2012.
Norrskär utanför Fjäderholmarna den 10 augusti 2012.
Norrskär vid Gällnö den 17 augusti 2012, för sista gången för säsongen.
Den 8 maj 2013 var vinteridet över och det var säongspremiär för Norrskär, Storskär och Västan.
Här ses Norrskär vid Strömkajen redo för kvällsturen till Ramsö.
Norrskär på väg in till Vaxholm på nationaldagen den 6 juni 2013.
Norrskär utanför Skeppsholmen på Skärgårsbåtens dag den 12 juni 2013.
Systerfartygen Blidösund och Norrskär på Strömmen samma dag.
Lövade ångare vid Strömkajen på midsommarafton den 21 juni 2013.
Norrskär, lövad och fin, backar ut från Strömkajen på midsommarafton den 21 juni 2013.
Norrskär vid "hotellhörnan" i Vaxholm den 2 juli 2013, på väg till Gällnö via Lindalssundet.
Kapten MW betraktar ombordstigningen uppifrån bryggan.
Två dagar senare, den 4 juli 2013, tog jag en cykeltur till Hasseludden och åkte sedan med Norrskär in till Stockholm i den ljumma och vackra sommarkvällen.
En hälsning från Norrskär utanför Nacka strand den 7 juli 2013, på väg in från Sandhamn.
Norrskär under kapten JJ:s befäl ankommer Vaxholm från Sandhamn den 27 juli 2013.
Norrskär har just lagt ut från Södra Grinda och fortsätter mot Gällnö den 2 augusti 2013.
Norrskär blir omkörd av Nässlan II vid Nyckelviken i Nacka senare samma dag, när hon var på väg mot Ramsö.
Norrskär i Sandhamn den 4 augusti 2013.
Strax före klockan 16 anlände Sandhamn från Stavsnäs och därefter avgick Norrskär och backade ut...
...och fortsatte iväg på sin traditionella trad in till Strömkajen i Stockholm.
Västan är rederiets Grand old lady, tillverkad år 1900 av Motala verkstad.
Hon motoriserades 1953. Här ses hon vid Strömkajen i Stockholm i samband med Skärgårdsbåtes dag den 8 juni 1988.
Då hade hon i alla fall fått tre lika stora fönster på bryggan; det mittre var tidigare mindre och utformningen var inte särdeles estetisk...
Västan utanför Skeppsholmen den 4 augusti 1993.
Västan vid Höganäs på Tynningö den 28 juli 1997.
Lövade Västan i Väsbystrand på midsommarafton den 23 juni 2000.
Som synes har bryggan återfått fem fönster, så som hon först såg ut då bryggan byggdes in på 1950-talet.
Västan lägger till vid Södra Grinda den 25 juni 2001.
Inredningen på Västans övre däck.
Lampetterna i som syns i bakgrunden härstammar från Lidingöbanans vagnar som levererades 1945.
Västan lämnar Gåshaga mot Stockholm den 25 juni 2001.
Västan anländer till hemmahamnen Vaxholm den 14 augusti 2002.
Västan vid Strömkajen den 19 augusti 2002.
Västan lämnar Vaxholm den 27 juli 2003.
Västan vid Strömkajen den 27 maj 2004.
Västan utanför Gåshaga den 12 juli 2006.
Ännu en bild av Västan vid Strömkajen, denna gång på Skärgårdsbåtens dag den 7 juni 2007.
Västan passerar Brevik på Lidingö den 26 juni 2007.
Västan närmar sig Gåshaga den 23 juli 2008.
Västan mellan Vaxholm och Höganäs på Tynningö den 28 juni 2010, 110 år gammal!
En studie i fartygsdesignhistoria. Västan och Värmdö i Vaxholm den 1 augusti 2010.
Det är 90 år mellan dem...
Under hösten-vintern-våren 2011-2012 renoverades Västan ordentligt vid Simrishamns varv, bl.a. fick hon ett helt nytt maskineri.
Hon sattes i trafik igen i början av juli 2012 och här ses hon i Lindalssundet den 20 juli 2012.
Västan har just passerat Klippudden på Lidingö på väg in från Grinda till Stockholm den 30 juli 2012.
Västan vid Strömkajen den 5 augusti 2012.
Den nygamla gösen pryder henne, men hon hade mer karaktär av slitvarg och bruksbåt när hon ännu hade kranen på fördäck.
Här lämnar Västan Vaxholm på väg mot Linanäs på Ljusterö senare samma eftermiddag.
Västan på väg in till Stockholm och Strömkajen samma kväll.
Västan i Halvkakssundet vid Hasseludden den 8 maj 2013.
Västan och Norrskär vid Strömkajen samma kväll.
Västan lägger ut från Strömkajen på Skärsgårdsbåtens dag den 12 juni 2013.
Västan passerar Nacka strand på kvällen den 7 juli 2013.
Västan lägger ut från Karlsudd den stilla grå morgonen den 29 juli 2013.
Västan på väg ut på Trälhavet vid Resarö en stund senare.
Västan i betydligt soligare väder i Lindalssundet den 2 augusti 2013.
De s.k. Ö-båtarna Tynningö, Ramsö och Skarpö tillverkades 1964-65 i Kristinehamn.
De är goda vinterbåtar och har gjort god tjänst i Waxholmsbolagets trafik.
En septemberdag 1992 låg Skarpö vid Strömkajen, flankerad av Roslagen och Västan.
Den 9 juni 1993 deltog Tynningö i Skärgårdsbåtens dag och ses här utanför Vaxholm samma kväll.
Den 9 mars 1994 låg Ramsö vid "hotellhörnan" i Vaxholm och tog upp passagerare och gods innan hon fortsatte in till Stockholm.
Skarpö passerar förbi Manilaskolan på Djurgården den 26 juni 2007.
Skarpö i Vaxholm den 16 juni 2009.
Skarpö lägger ut från Dalarö på väg till bryggorna på Ornö västra sida den 1 februari 2013, som ersättning för Waxholm II.
Skarpö såldes 2010 till Cascad Rederi AB på Runmarö.
Passbåten Silverö tillverkades 1970 och håller sig oftast i farvattnen kring Vaxholm, så även denna morgon, den 22 juli 1994.
Numera ägs hon av Ressel Rederi.
Silverö i Vaxholm den 28 juli 1997.
Vinterupplagda snabbåtar vid Strömkajen den 21 mars 1999.
Längst t.v. Silverö, följd av Väddö, Värmdö, Skärgården och Roslagen.
I slutet av 1970-talet levererades de snabbgående systrarna Skärgården och Roslagen.
Här ses Roslagen och Strömmas Skokloster i Saltsjön utanför Tegelviken den 26 september 1989.
Den 20 april 1990 lämnade Roslagen Strömkajen och anträdde färden ut till skärgården.
T.v. anas systern Skärgården.
Roslagen på väg ut i skärgården den 4 juli 1993.
Roslagen i Halvkakssundet på väg ut i skärgården den 20 juli 2011.
Den gråmulna 2 december 2011 låg Skärgården vid Strömkajen i Stockholm.
Den 3 mars 2012 var vädret betydligt bättre och Skärgården låg vid Nybrokajen i väntan på vårturlistan.
Roslagen anländer till Vaxholm den 20 juli 2012.
Roslagen utanför Fjäderholmarna den 2 juli 2013.
Roslagen möter Dalarö utanför Nacka strand den 7 juli 2013.
Morgonrusning på Strömkajen lördagen den 27 juli 2013. Passagerarna köar till sina båtar.
Närmast t.h. ligger Roslagen, därefter ses Vaxö, Sjöbris, Värmdö och Viberö.
Roslagen och Väddö avgick tillsammans med Viberö (som bilden är tagen ifrån) klockan 08:30 från Strömkajen och stävade sedan ut mot skärgården.
I slutet av 1970-talet levererades också de båda vinterbåtarna Solöga och Vindöga.
Den 21 december 1991 låg Solöga vid kajen i Vaxholm.
Solöga närmar sig Styrsvik på Runmarö den 3 augusti 2011.
Vindöga vid hotellbryggan i Dalarö den 1 februari 2013.
Vindöga vid Mefjärd senare samma dag.
Vindöga lägger ut från Dalarö på eftermiddagsturen till Ornös östra sida och Mefjärd på långfredagen den 29 mars 2013.
Vindöga på väg in till Strömkajen som hjälpbåt på midsommarafton den 21 juni 2013.
Solöga strax norr om ön Skarprunmarn den 4 augusti 2013, på väg från Sandhamn till Stavsnäs.
Vindöga vid Korsö den 4 augusti 2013.
1983 levererades vinterbåtarna Waxholm I och Waxholm II.
Helt i enlighet med den då rådande trenden inom fartygsbyggnadsbranschen bortsåg man helt från mjukare och skönare linjer.
Funktion gick före form, vilket också var tydligt hos de samtida nybyggena i Finlandsfärjetrafiken...
Bilden talar väl för sig själv. Den 26 juni 2007 var Waxholm I på väg att lägga till i hemmahamnen.
Den 18 augusti 2011 gick Waxholm I som ersättare för Västan.
Här hälsar skepparen på sin kollega på ångfartyget Norrskär på traditionellt vis med handduk!
Waxholm II vid Årsta brygga den 30 augusti 2011.
Waxholm I utanför Vaxholm den 10 juli 2012.
Waxholm I i isen på väg in mot Lillsved den 19 jaunari 2013.
Waxholm I vid bryggan i Lillsved en liten stund senare.
Waxholm II närmar sig Årsta brygga den 29 mars 2013.
Här har Waxholm II lagt till vid Åsta brygga.
T.v. m/s Silverpilen, som får vänta ett tag tills isen har smält innan hon kan börja köra igen.
På nationaldagen den 6 juni 2013 dubblerade Waxholm I s/s Norrskär på turen till Södra Grinda och tillbaka till Stockholm.
Här passerar hon kastellet och ska strax lägga till i Vaxholm vid "Hotellhörnan".
Den strålande 2 augusti 2013 dubblerade Waxholm I också s/s Norrskär ut till Grinda.
Här har hon just lagt till och m/s Vånö ska också lägga till, innan hon förtsätter mot Möja.
Design och formsköna linjer återkom, tack och lov!
De s.k. V-båtarna, snabbåtarna Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö och Vaxö levererades 1990-1993.
Här ligger Värmdö nylevererad vid Strömkajen den 20 april 1990.
Vånö lämnar Stockholm en junikväll 1991.
Här kommer Värmdö i god fart på kvällen den 31 juli 1995.
Väddö lämnar Nacka strand på väg ut i skärgården den 26 juli 1998.
Värmdö vid Södra Grinda den 25 juni 2001.
Väddö och Norrskär i Sandhamn den 27 juli 2003.
Vaxö på väg ut i skärgården i god fart senare samma dag.
Väddö kör om Storskär på kvällen den 13 maj 2005.
Kolonnkörning i soldis på väg ut till skärgården på morgonen den 11 augusti 2007; Vånö har tagit täten, tätt följd av Väddö.
Vånö är på väg att lägga till vid Gällnönäs brygga den 11 augusti 2007.
Viberö i Lilla Värtan den 8 juli 2010.
Vaxö lägger till i hemmahamnen Vaxholm den 1 augusti 2010.
Värmdö i god fart på kvällen den 12 augusti 2011.
Vånö och Saxaren jagar ikapp på väg "in till stan" i Halvkakssundet den 15 juli 2012.
Värmdö lägger till vid Norra Grinda den 20 juli 2012.
Vånö utanför Hasseludden den 12 augusti 2012.
Viberö på väg in i Skurusundet den 12 augusti 2012.
Värmdö på väg att lägga till vid Södra Grinda den 17 augusti 2012.
Viberö i Halvkakssundet den 17 augusti 2012.
Generationsmöte i Vaxholm den 6 juni 2013; m/s Vånö möter s/s Norrskär i hemmahamnen.
Vånö och Askungen på väg in till Nacka strand den 7 juli 2013.
Väddö ankommer Strömkajen på morgonen den 27 juli 2013.
Vånö korsar svallet från "syrran" Viberö utanför Karlsudd den 27 juli 2013.
I bakgrunden anans ytterligare en V-båt, m/s Väddö.
Viberö lägger ut från Hummelmora på Ljusterö den 27 juli 2013 för att fortsätta mot Fnnhamn och Husarö.
Senare samma dag Värmdö passerade Anneboda på Ljusterö och skulle strax därefter lägga till vid Hummelmora.
Viberö möter Västan utanför Gåshaga två dagar senare, den 29 juli 2013.
Drygt 20 minuter försenad och tämligen fullsatt anländer Vånö till Norra Grinda den 2 augusti 2013.
Att det inte blev mindre trångt när närmare 70 "grindianer" steg ombord säger sig självt...
Saxaren levererades 1999 och är en "halvsyster" till V-båtarna.
Hon deltog på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999 och närmar sig här Vaxholm, tillsammans med Gustafsberg VII, som också hette Saxaren när hon seglade för Waxholmsbolaget.
Saxaren lägger ut från Strömkajen och vänder runt på Strömmen den 8 juli 2010.
Saxaren på väg in till Nacka strand den 15 juli 2012.
Saxaren lämnar Gåshaga på morgonen den 12 augusti 2012.
Saxaren på väg in till Strömkajen på kvällen den 4 juli 2013.
Klockan har slagit 8 på morgonen den 27 juli 2013 och Saxaren och Sjögull lägger samtidigt ut från Strömkajen.
Saxaren lägger ut från Skuggan på Södra Ljusterö två dagar senare, den 29 juli 2013.
"Lotsbåtarna" Söderarm, Sandhamn och Dalarö levererades 2004-05.
De kallas av vissa för "Heffaklumpar"...
Här anländer tämligen nyleverade Söderarm till Strömkajen den 14 maj 2004.
Nylevererade Dalarö deltog i Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2005.
Söderarm anländer till Vaxholm den 24 maj 2007.
Dalarö och Söderarm vid Strömkajen den 8 juli 2010.
Dalarö lämnar Stavsnäs på eftermiddagen den 3 augusti 2011.
Sandhamn lägger ut från Räntmästartrappan vid Slussen den 18 augusti 2011.
Dalarö på Strömmen den 20 juli 2012.
Söderarm lägger ut från Hasseludden den 20 juli 2012.
Dalarö närmar sig Vaxholm den 5 augusti 2012.
Dalarö lägger ut från Sandhamn den 29 augusti 2012.
Sandhamn i Stavsnäs vinterhamn den 1 februari 2013.
Dalarö närmar sig Hummelmora på Ljusterö den 27 juli 2013.
Sandhamn i Sandhamn den 4 augusti 2013.
Sandhamn ankommer Sandhamn från Stavsnäs senare samma dag.
Waxholmsbolagets senaste nyförvärv är de isgående systrarna m/s Nämdö och Gällnö som levererades 2010.
Som synes baseras konstruktionen till stor del på "lotsbåtarna", men med ett däck mindre.
Eftersom de inte är lika stora som "Heffaklumparna", kallas de för "Mini-Heffa"!
Här har Nämdö lämnat Gåshaga och fortsätter ut i skärgården den 28 juni 2010.
Gällnö i Vaxholm den 28 juni 2010.
Nämdö vid Högberga på Lidingö den 1 augusti 2010.
Gällnö ankommer Vaxholm den 20 juli 2011.
Nämdö ankommer Vaxholm senare samma dag.
Nämdö lämnar Vaxholm exakt ett år senare, den 20 juli 2012.
Gällnö utanför Saxaröarna senare samma dag.
Nämdö i Halvkakssundet den 19 augusti 2012.
Gällnö vid Blockhusudden den 9 december 2012.
Nämdö passerar Skeppsholmen på morgonen den 1 februari 2013 på väg till Möja.
Nämdö och Roslagen i Vaxholm på morgonen den 27 juli 2013.
Nämdö utanför Kovik på kvällen den 27 juli 2013.
"Miniheffa" i solnedgång. Nämdö på Trälhavet den 29 juli 2013.
Gällnö och Nämdö i Vaxholm den 2 augusti 2013.
Djurgårdsfärjan mellan Slussen och Allmänna Gränd på Djurgården bedrivs av Waxholmsbolaget.
De gamla djurgårdsfärjorna ersattes successivt av nybyggen (se nedan).
Tre höll dock ut länge, nämligen Djurgården 4, byggd 1897, Djurgården 7, byggd 1893, samt Nybron 1, byggd 1907.
De äldre färjorna huserade på slutet mest mellan Nybroplan och Allmänna gränd.
På den övre bilden ses Djurgården 4 den 2 juni 1999. På den mellersta bilden passerar Djurgården 7 Skeppsholmen den 10 juli 1998 och på den undre bilden ligger hon jämte andra djurgårdfärjor i depån vid Nybrokajen den 21 mars 1999.
Djurgården 4 och Djurgården 7 såldes sedermera till Strömma Kanalbolaget och Nybron 1 såldes till Rederi AB Stockholms Ström.
Waxholmsbolaget anskaffade i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet fyra nya strörre djurgårdsfärjor, som fick ordningsnumren 8, 9, 10 och 11.
Här ses Djurgården 10 vid Kastellholmen på julafton 1993.
Djurgården 8 vid Slussen den 6 juni 2010.
Djurgården 11 i Saltsjön den 28 juni 2010.
Djurgården 8 och Djurgården 9 möts utanför Allmänna gränd den 8 januari 2012.
Djurgården 11 vid Kastellholmen, på väg i krabb sjö från Skeppsholmen till Allmänna gränd den 29 oktober 2012.
Djurgården 8 och Djurgården 10 möts vid Kastellholmen den 2 augusti 2013.
Senast uppdaterad: 2013-08-04
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2013