Strömma Kanalbolaget

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem



Sommaren är här! Strömmabåtar och s/s Mariefred vid Stadshuskajen den 8 juni 2012. Fr.h. m/s Strömma Kanal, m/s Mälar Victoria, s/s Drottningholm, m/s Prins Carl Philip och s/s Mariefred.

Björkfjärden/Saltsjön


Ångfartygen Björkfjärden ex. Saltsjön, tillverkad 1925, och Blidösund under vårrustning vid Skeppsbron den 20 april 1990.


Björkfjärden lägger ut från Vaxholm för återfärden till Stockholm på Skärgårdsbåtens dag den 9 juni 1993.


Året därpå hade Björkfjärden återfått sitt gamla namn Saltsjön. Här är hon på väg från Vaxholm till Stockholm på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1994. Då bedrevs trafiken ännu under Strömma Kanalbolagets flagg, men något år senare fortsatte trafiken under egen flagg.

Drottningholm


Strömma Kanalbolaget har flera klassiska skärgårdsfartyg i sin flotta. De flesta är motoriserade, men Drottningholm ångar ännu på i Mälaren mellan Klara Mälarstrand och Drottningholm. Hon byggdes 1909 som ångslupen Valkyrian. Här är hon på väg ut till Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag den 9 juni 1993.


Drottningholm lägger till vid Klara Mälarstrand den 23 juni 1996.


Drottningholm passerar Fredhäll på sin väg mot Drottningholm den 12 augusti 1997.


Drottningholm på väg ut mot Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.


Drottningholm hälsar på Mariefred under Västerbron den 7 juli 2002.


Drottningholm och Mariefred vid Klara Mälarstrand den 21 maj 2004.


Drottningholm och Prins Carl Philip vid Klara Mälarstrand den 8 juni 2012.


Lågsäsong. Den strålande vinterdagen den 24 januari 2013 låg Drottningholm och Djurgården 4 upplagda i isen vid Klara Mälarstrand i väntan på våren och sommaren.


Drottningholm lägger ut från Klara Mälarstrand den 5 augusti 2013.


Drottningholm i höjd med Höglandet i Bromma på väg från Drottningholm in till Stockholm den 15 september 2013.


Drottningholm möter Prins Carl Philip nedanför Brommalandet den 17 juli 2016.


Drottningholm kämpar i ovädret den sista biten in till Klara Mälarstrand den 25 juni 2017. I bakgrunden systerfartyget Angantyr.


Drottningholm låg upplagd hela säsongen 2020 p.g.a. Coronapandemin. Här ses hon i depån Klara Mälarstrand den 27 juli 2020.


Drottningholm vid Klara Mälarstrand den 8 maj 2021.


Drottningholm sattes i trafik igen år 2022, och ses här närma sig Klara Mälarstrand den 9 juli 2022.


Huvuddäcket på Drottningholm.


En titt ner i maskin på Drottningholm.


Matsalen i aktern på Drottningholm den 1 augusti 2022.


Drottningholm lägger ut från bryggan i Drottningholm den 1 augusti 2022...


...och sätter kurs mot Stockholm. T.h. Drottningholms slott.


Drottningholm lägger till vid Klara Mälarstrand den 1 augusti 2023. T.h. ses s/s Mariefred.


Drottningholm lägger ut från bryggan i Drottningholm senare samma dag.


Drottningholm vid "KM" den 27 augusti 2023, redo för nästa avgång till Drottningholm. I bakgrunden t.v. ses s/s Mariefred, som just lagt ut på säsongens sista tur till Mariefred.

Stockholm


Strömma Kanalbolagets andra ångfartyg är f.d. kustångaren Stockholm (ex. Korsholm), byggd 1931. Hon har kvar sitt ångmaskineri och kan köras antingen med det eller med dieselmotorerna, det senare är dock uteslutande fallet. Efter ett omfattande renoverings- och ombyggnadsarbete sattes hon i trafik för Strömma i maj 2000. Här ses hon vid Skeppsbron den 13 maj 2000, i samband med arrangemanget Putsat & klart.


På Skärgårdsbåtens dag den 7 juni 2000 gick Stockholm i alla fall för ånga! Här hon har just lagt ut från Strömkajen på väg mot Vaxholm.


Stockholm vid Nacka strand på kvällen den 7 maj 2001. Masterna hade kortats av för att hon skulle kunna ta sig fram under Danvikstullsbron, som då inte gick att öppna.


Stockholm i Nybroviken den 24 april 2004.


På kvällen den 26 juni 2007 hade Stockholm just kört om Blidösund utanför Höganäs. I bakgrunden har Norrskär just lämnat Vasholmen.


På kvällen den 17 juli 2008 var Stockholm på väg ut i skärgården på en kryssning.


Stockholm har återfått sina master i full längd, vilket höjer estetiken betydligt! Här passerar hon Nacka strand den 18 juli 2012 på väg ut i skärgården på en kryssning.


Stockholm lägger till i Vaxholm den 5 augusti 2012.


Stockholm i Tenösundet på väg till Vaxholm den 17 augusti 2012, med dramatiskt åskväder och kryssningsfartyget Emerald Princess som fond.


Stockholm i farleden mellan Nacka strand och Blockhusudden den 9 december 2012.


2013 kortades Stockholms master av igen, den aktra togs t.o.m. bort helt. Danvikstullsbron reparerades detta år och broöppningar var därför inte möjliga. För att slippa begränsningar i trafikområdet fick estetiken offras för prakriken. Här ses Stockholm i Halvkakssundet på kvällen den 27 juli 2013.


Stockholm vid Blockhusudden på väg in mot Stockholm den 25 augusti 2013.


Stockholm utanför Kummelnäs på sin söndagsbrunchkryssning den 6 oktober 2013.


Stockholm på Södra Vaxholmsfjärden den 7 juli 2015.


Stockholm lägger ut från Vaxholm den 6 juni 2016.


Möte mellan Stockholm och Gustaf III vid Hasseludden den 9 juni 2016.


Stockholm vid Tegelön den 21 juli 2016.


Stockholm möter s/s Blidösund i Vaxholm den 18 juli 2017.


Stockholm vid Blockhusudden den 19 augusti 2018.


Stockholm vid Waldemarsudde den 15 juni 2019.


Stockholm på Södra Vaxholmsfjärden den 10 oktober 2020.


Stockholm möter Waxholm III på Höggarnsfjärden utanför Lidingö den 15 juli 2021.


Stockholm i Vaxholm den 15 april 2022.


Stockholm utanför Karlsudd den 27 juli 2021.


Stockholm utanför Fjärderholmarna på midsommardagen den 25 juni 2022.

Angantyr


Systern till Drottningholm är Angantyr, som här är på väg att lägga till vid Gamla Stan den 17 april 2003.


Idel Strömmabåtar vid Strandvägen den 25 augusti 2013. Fr.v. Angantyr, Evert Taube, Östanå I och Stockholm.


Angantyr i oväder på Riddarfjärden den 25 juni 2017.


Angantyr utanför Visborgs minne den 15 september 2018.


Angantyr vid Strömkajen den 18 februari 2022.


Angantyr utanför Beckholmen på midsommardagen den 25 juni 2022.


Angantyr på väg från Mariefred i Gripsholmsviken den 27 juli 2022.

Enköping


Enköping är Världens äldsta passagerarfartyg som ännu är i kommersiell trafik. Hon byggdes 1868 på Oskarshamns varv. Den 21 december 1991 låg hon vid Nybrokajen redo för en julbordskryssning.


Den 19 juni 2005 var Enköping ute på en chartertur och bilden togs i Halvkakssundet mellan Lidingö och Nacka.


Enköping mellan Kvarnholmen och Nacka strand den 8 maj 2013.


Enköping utanför Skeppsholmen på Skärgårdsbåtens dag den 12 juni 2013.


Enköping vid Nybrokajen den 5 oktober 2013.


Enköping i Skurusundet den 2 juni 2019.


Enköping utanför Fjäderholmarna den 6 juni 2019.

Prins Carl Philip


Prins Carl Philip vid Lovön en sommardag 1982. Foto: © Elisabeth Hellström.


Vinterupplagda Strömmabåtar i Nybroviken den 14 februari 1995. Närmast Prins Carl Philip, därefter Waxholm III och Östanå I.


Prins Carl Philip, med Tvärbanans bro mellan Stora Essingen och Alvikslandet i fonden, på väg mot Drottningholm den 15 september 2013.


Strax därpå mötte Prins Carl Philip sin "parhäst" på traden, s/s Drottningholm utanför Ålsten på Brommalandet.


Möte mellan Prins Carl Philip och Enköping på Riddarfjärden den 16 augusti 2015.


Prins Carl Philip lägger till vid Mälarhöjdsbadet den 17 juli 2018.


Prins Carl Philip passerar Stora Essingen på väg mot Drottningholm den vackra förmiddagen den 3 september 2018


Prins Carl Philip vid Klara Mälarstrand på kvällen den 27 juli 2020.


Prins Carl Philip utanför Karlsudd den 22 maj 2021.


Prins Carl Philip utanför Klubbensborg i Mälarhöjden den 1 augusti 2022.


Prins Carl Philip lägger till vid Fridhem i Mälarhöjden den 1 augusti 2023.


Prins Carl Philip lägger ut från Klara Mälarstrand senare samma eftermiddag.

Waxholm III


Waxholm III byggdes 1903 på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm som s/s Skärgården och sattes i trafik mellan Norrköping och Valdemarsvik. Hon köptes redan 1908 av Waholmsbolaget, som satte in henne som Waxholm III på traden till norra skärgården. Helt populär var hon inte, bl.a. såg sig Blidöborna nödgade att skaffa en egen båt, s/s Blidösund och det s.k. Blidökriget rådde några år. Waxholm III gick i trafik till 1961 och efter ett antal år hamnade hon i Vaxholm som restaurangbåt, där hon låg i närmare trettio år. Hon kallades "Matvraket"; skicket på fartyget och matens standard var inte riktigt på toppnivå... Strömma köpte henne 1991 och lät rusta upp henne. 1994 sattes hon åter i trafik. Här närmar hon sig Vaxholm den 5 augusti 1996.


Waxholm III på väg ut från Stockholm på en "Tusen öars kryssning" den 17 juli 1999.


Waxholm III lämnar Sandhamn mot Stockholm på en "Tusen öars kryssning" den 3 augusti 2011.


Waxholm III utanför Hasseludden den 18 augusti 2013.


Waxholm III på Kanholmsfjärden den 15 juli 2014. I förgrunden lotsbåten 116 SE.


Waxholm III utanför Käppala på Lidingö den 21 juli 2016.


Den stiliga övre matsalen på Waxholm III den 2 augusti 2016.


Waxholm III utanför Kymmendö den 2 augusti 2016.


Waxholm III vid Bullerö senare samma dag.


Waxholm III i Sandhamn den 20 juli 2018.


Waxholm III i Vaxholm den 12 september 2020.


Waxholm III lägger ut från Strömkajen som extrabåt i Waxholmsbolagets trafik på midsommarafton den 25 juni 2021.


Waxholm III nedanför Grävlingsberg på Kummelnäs i Nacka den 12 augusti 2021.


Kort därefter mötte hon Stockholm på Höggarnsfjärden.


Waxholm III i Vaxholm den 20 juli 2022.


Julpyntade Waxholm III vid Nybrokajen den 7 december 2023.

Östanå I


Östanå I den 27 augusti 1992. Hon byggdes 1906 på Bergsunds varv i Stockholm. 1984 tog Strömma hand om henne efter att hon legat upplagd i många år och renoverade henne. Ångmaskinen lyftes tyvärr ur och sedan dess är hon motoriserad.


Östanå I på väg ut i skärgården utanför Lidingö den 28 juli 1997.


Östanå I deltog på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 2010 och ska strax lägga ut från Strömkajen.


Linjesköna Östanå I utanför Kummelnäs på kvällen den 27 juli 2013.


Östanå I vid Fjäderholmarna den 19 oktober 2013.


Östanå I utanför Blockhusudden den 4 oktober 2014.


Östanå I utanför Visborgs minne den 15 september 2018.


Östanå I utanför Djurgårdsvarvet den 6 juni 2019.


Dagen före midsommarafton den 18 juni 2020, ersatte Östanå I s/s Storskär på "kvartifemman" till Ljusterö och ses här utanför Edlunda. Storskär lades upp hela säsongen 2020 p.g.a. Coronapandemin.


Östanå I utanför Klippudden på Lidingö den 31 juli 2021.


Östanå I på Strömmen den 18 februari 2022.


Östanå I vid Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2022.


Östanå I i Halvkakssundet den 17 augusti 2022.


Östanå I i Vaxholm den 14 juli 2023.


Östanå I och Waxholmsbolagets m/s Skärgården på väg ut i skärgården den 1 augusti 2023.

Gustafsberg VII


Gustafsberg VII motoriserades tyvärr 1985. Här passerar hon nedanför Solliden på Skansen den 26 september 1989.


Gustafsberg VII vid Nybrokajen den 2 juni 1991.


Gustafsberg VII i Skurusundet en oktoberdag 1994.


Gustafsberg VII på väg ut i skärgården den 17 juli 2008.


Gustafsberg VII lövad till nationaldagens ära passerar Kvarnholmen den 6 juni 2010.


Gustafsberg VII på kvällen den 6 juli 2010 utanför Vaxholm på en jazzkryssning.


Den 20 juli 2010 åkte vi med Gustafsberg VII på en av dessa jazzkryssningar som gick runt Tegelön och Vaxholms kastell. Här har vi åter kommit till Stockholm vid Strandvägen.


Gustafsberg VII utanför Kummelnäs i aftonsolen den 15 augusti 2013.


Gustafsberg VII i Saltsjön på kvällen den 18 juli 2017.


Gustafsberg VII utanför Manilla på Djurgården den 19 augusti 2018.


Gustafsberg VII utanför inloppet till Skurusundet den 14 juni 2019.


Gustafsberg VII på Strömmen den 8 juni 2023.


Julpyntade Gustafsberg VII vid Nybrokajen den 7 december 2023.


Gustafsberg VII strax utanför Beckholmen den 20 januari 2024.

Strömma Kanal


Fartyget som bär samma namn som rederiet, m/s Strömma Kanal, är specialbyggd för traden till Sandhamn genom just Strömma kanal. Här ses hon i Sandhamn den 3 juli 1996, tillsammans med Cinderella I och Norrskär.


Strömma Kanal i Nybroviken i Stockholm den 20 juli 2010.


Strömma Kanal i Saltsjön på väg mot Sandhamn på morgonen den 29 juli 2013.


Strömma Kanal på väg in i Sandhamn den 4 augusti 2013.


Strömma Kanal i Vaxholm den 21 juli 2016.


Strömma Kanal lägger ut från Sandhamn den 16 juli 2019.


Strömma Kanal mellan Djurgården och Kvarnholmen på midsommardagen den 20 juni 2020.


Strömma Kanal på Lilla Värtan mellan Djurgården och Fjäderholmarna midsommardagen den 25 juni 2022.

Evert Taube


Strömmabåtar vid Strandvägen i väntan på sommaren dem 3 mars 2012. Fr.v. m/s Evert Taube, m/s Östanå I och m/s Waxholm III.


Evert Taube lämnar Nacka strand den 4 oktober 2014 och sätter kurs mot Fjäderholmarna.


Evert Taube vid Gällnö den 27 juli 2021.


Evert Taube på Strömmen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2022.

Mälar Victoria


Mälar Victoria vid Nacka strand den 9 december 2012.


Sommartid går Mälar Victorias huvudsakligen till Birka på Björkö i Mälaren. Här ligger hon vid bryggan på Ångholmen vid Birka den 22 juli 2014.


Mälar Victoria som extrabåt åt Waxholmsbolaget närmar sig Nacka strand på midsommardagens kväll den 25 juni 2022.

Gustaf III


Gustaf III vid Nybrokajen den 5 oktober 2013.


Gustaf III i Hammarby sjö den 26 april 2015.

Övriga Strömmabåtar


Aphrodite IV ankommer Birka från Härjarö och Hovgården på Adelsö den 22 juli 2014.


Aphrodite IV backar ut från Nacka strand den 20 juni 2020.


Delfin X vid Blockhusudden senare samma dag.


Delfin X och Mälar Victoria vid Nacka strand på midsommardagen den 25 juni 2022.


Eskil på Norra Vaxholmsfjärden utanför Skarpö den 24 juni 2021.

Strömmabåtar i Göteborg


Strömma har också verksamhet i Göteborg. Här ses m/s Carl Michael Bellman lämna Lilla Bommen den 29 maj 2009.


S:t Erik låg vid kajen vid Lilla Bommen samma dag.


S:t Erik på Göta älv vid Eriksberg den 28 juli 2016.


S:t Erik vid Lilla Bommen på kvällen den 10 augusti 2023.


Göteborg vid Lilla Bommen på kvällen den 22 augusti 2019.


Göteborg utanför Skandiahamnen, på väg till Nya Älvsborgs fästning den 12 augusti 2023.

Djurgårdsfärjor




Strömma förbarmade sig över de båda klassiska djurgårdsfärjorna Djurgården 4 (tillverkad 1897) och Djurgården 7 (tillverkad 1893) när Waxholmsbolaget inte längre ville fortsätta driva dem. Från 2004 kördes de av Strömma på somrarna på Nybrolinjen, men lades upp efter några år. Sedan dess har de används av och till på olika rundturslinjer. På den övre bilden lämnar Djurgården 4 Nybrokajen den 25 april 2004 och på den undre bilden anländer Djurgården 7 till Nybrokajen den 21 maj 2005.


Den 11 januari 2016 inleddes trafiken på SL:s nya pendelbåtlinje 85 över Riddarfjärden. Strömmas dotterbolag som också kör Djurgårdsfärjorna på uppdrag av Waxholmsbolaget sköter driften. Här har de gamla trojänarna Djurgården 4 och Djurgården 7 kommit till heders igen. Här ses Djurgården 4 på Riddarfjärden den 11 mars 2016.


Djurgården 4 på SL linje 85 på väg in till Klara Mälarstrand den 25 juni 2017.


Djurgården 7 på SL linje 85 lägger till vid Klara Mälarstrand den 15 februari 2018.


Djurgården 4 vid Blockhusudden den 13 juli 2023.


Sedan 2021 trafikerar Djurgården 7 Göteborg, under "artistnamnet" Nya Varvet-Färjan. Här ses hon utanför Lindholmen den 12 augusti 2023.

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem


Senast uppdaterad: 2024-01-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024