Göta Kanalbolaget

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem



Sveriges "blå band", Göta Kanal, invigdes 1832 och var det första steget i moderniseringen av Sverige och dess kommunikationer. När järnvägen byggdes ut under 1800-talets andra hälft förlorade dock kanalen sin betydelse som nationell transportled. Idag är den en av Sverige stora turistattraktioner. Främst är det fritidsbåtar som trafikerar den, men Göta Kanalbolaget (idag en del av Strömma) bedriver också kryssningstrafik mellan Stockholm och Göteborg med de tre klassiska kanalbåtarna Diana (byggd 1931), Juno (1874) och Wilhelm Tham (1912). Här ses Juno i Vadstena på kvällen den 25 juni 2000.


Wilhelm Tham i Mälaren på väg mot Stockholm den 7 juli 2002.


Diana i Söderköping den 31 juli 2003.


Juno på väg upp i Bergs slusstrappa den 10 juli 2008.


Diana och Wilhelm Tham vid Skeppsbron i Stockholm den 8 juli 2010.


Juno vid Packhuskajen i Göteborg den 22 juli 2010.




Två bilder från när Juno lade ut från ångbåtsbryggan vid Läckö slott den 10 juli 2015.


Wasa Lejon vid Bergs slussar den 16 juli 2018.


Diana vid Skeppsbron den 19 augusti 2018.


Wilhelm Tham och Juno vid Packhuskajen i Göteborg på kvällen den 22 augusti 2019.


Diana vid Skeppsbron den 11 augusti 2022.


Juno på väg in i Danvikskanalen den 13 augusti 2022.


Juno vid Skeppsbron den 30 juni 2023.


Diana i Göteborg på kvällen den 10 augusti 2023.


Två dagar senare, den 12 augusti 2023, lade Diana ut från kajen i Göteborg och satte kurs mot Stockholm på sin 6-dagarskryssning.

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem


Senast uppdaterad: 2023-08-19
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023