Andra svenska ång- och skärgårdsfartyg

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem


Här presenteras ett antal andra svenska ångfartyg och skärgårdsbåtar, från norr till söder.


Stella Marina kör turer i Luleå skärgård. Här ses hon vid kaj i Luleå södra hamn på kvällen den 30 juni 2021.


Laponia tar ombord gäster i Luleå den 29 juni 2022.


Thomee, tillverkad 1875, motoriserades 2017. Här ligger hon i Östersund på kvällen den 9 augusti 2022.


Ångbåten Alma tillverkades 1873, och har sin hemmahamn i Stavre vid Revsundssjön i Jämtland. En helg i mitten av juli 2023 firades hennes 150-årsjubileum med flera rundturer, tal, boksläpp, auktion och jubileumsmiddag. Här lägger hon ut från Almabryggan i Stavre på en av rundturerna den 15 juli 2023...


...med en ordentlig hälsning med ångvisslan!


Alma återkommer till Stavre lite senare samma dag.


Poseidon vid kaj i Örnsköldsvik på kvällen den 10 juli 2014.


Ådalen III på väg uppför Ångermanälven vid Sandö den 11 juli 2014.


Ångvarpbåten s/s Laxen i Mora den 24 augusti 2017.


Ångbogseraren Örnen vid Vasamuseet i samband med Stockholm Steam, den 17 augusti 2015.


Ångisbrytaren Bore i Västerås hamn den 6 september 2011. Hon flyttades knappt ett år senare till Malmö, där hon tillverkades på Kockums 1894.


Ångisbrytaren Bore i Malmö den 23 april 2014.


Ångisbrytaren Bore i Malmö den 10 oktober 2018.


Havsörnen i Västerås hamn den 20 september 2013. Hon tillverkades 1965 och var en av Waxholmsbolagets tidiga snabba lättmetallsbåtar. År 2000 såldes hon till Utö Rederi och hamnade 2008 i Mälaren och tillhör idag Rederi Mälarstaden och gör turer på Mälaren från Västerås.


Sedan 1920-talet trafikerar färjan Elba rutten från Västerås ut till ön Elba en bit söder om staden. Hon tillverkades 1897 som Stadsgården 2 och är systerfartyg bl.a. till ångfärjan Djurgården 3. Här ses Elba i Västerås hamn den 20 september 2013.


Rederi Mälarstaden köpte Sjösaga vårvintern 2014. Inledningsvis hyrdes hon ut till Waxholmsbolaget som ersättare för m/s Skärgården. Här lägger hon ut från Strömkajen på skärtorsdagen den 17 april 2014.


Sjösaga anländer till Birka den 22 juli 2014. Sedermera såldes hon till Rederi AB Ballerina och trafikerar SL:s pendelbåtslinje 80 som Kungshatt.




Två bilder av ångslupen Munter vid hemmabryggan i Vrena den 15 juli 2017.


Ångfartyget Polstjärnan i Karlstad den 21 juni 2012.


Storholmen gick många år i Stockholms skärgård, men sedan 2015 ägs hon av Karlstads Sjötrafik AB. Här ses hon i Karlstad den 4 april 2019.


Storholmen i isen i Karlstad den 1 februari 2024.


M/S Freden (ex. Delfin VIII, ex. Sjögull) trafikerar Västerviks skärgård sedan 1990-talets första hälft. Här ses hon i Västervik den 28 augusti 2013. Sedermera döptes hon om till Ellen Key.


Ångfartyget Trafik hemmahör normalt i Hjo vid sjön Vättern, men här har hon tagit sig till Stockholm i samband med ångbåtsmötet i juli 1998.


Trafik på Stockholms ström i samband med Stockholm Steam den 16 augusti 2015...


...och en liten stund senare vid Galärvarvet, hälsandes på övriga deltagande ångbåtar.


M/S Nya Skärgården i Jönköpings hamn på kvällen den 10 juli 2013. Hon byggdes 1915 på Motala verkstad och blev det sista passagerarfartget som byggdes där. Efter en synnerligen brokig historia, bl.a. som lastfartyg, hamnade hon i Vättern och återställdes till passagerarfartyg och sattes i trafik igen 1996. Sedan våren 2015 är Göteborg hemmahamn. Mer om henne finns att läsa på Skärgårdsbåtar.se.


Ångfartyget Bohuslän vid Stenpiren i Göteborg den 22 juli 2010. Fartyget drivs av Sällskapet Ångbåten.


Skymning över Göteborg och Bohuslän den 7 augusti 2015.


Bohuslän deltog i arrangemanget Stockholm Steam i mitten av augusti 2015. Här ses hon vid Galärvarvet den 16 augusti 2015.


Den 17 augusti 2015 passade jag på det smått unika tillfället att resa med Bohuslän i Stockholms skärgård. Här ses hon redo för avgång intill övriga deltagande fartyg vud Galärvarvet.


Bohusläns stiliga promenaddäck föröver...


...och akteröver.


Bohusläns stiliga förliga matsal.


Naturligtvis besöktes maskin också!


Den fina marmortavlan i maskinrummet på Bohuslän.


Bohusläns akterdäck. Det syns på en del detaljer att hon är byggd på samma varv som Norrskär och Blidösund; formspråket är delvis detsamma.


Till sist en bild av Bohuslän när hon bunkrade inför återfärden till Göteborg. Föröver låg Ejdern.


Under säsongen 2016 hade Bohuslän en tillfällg kajplats intill Järntorget. Här ses hon ligga där den 28 juli 2016, nyss hemkommen från en längre tur längs norra västkusten.


Bohuslän vid Stenpiren den 30 maj 2023, redo för ännu en trafiksäsong.


Bohuslän vid Stenpiren den 12 augusti 2023, redo för lördagsturen till Marstrand.


Utsikt från Bohuslän över Hake fjord.


Skänken i Bohusläns fina matsal.


Även i cafeterian i aktersalongen på Bohuslän är förplägnaden god! T.ex. denna mycket goda styrmansmacka, med ångbåtes egen öl därtill!


Bohuslän på väg in till Öckerö.


Bohuslän framme i Marstrand den 12 augusti 2023.


Bohuslän en stund före avgång i Marstrand senare samma dag.


"Spårvagnen" Hamnfärjan II i Marstrand den 12 augusti 2023.


Norska ångfartyget Styrbjörn vid Stenpiren i Göteborg den 22 juli 2010.


Burö vid Öckerö den 12 augusti 2023.


Katamaranen Penta 40 vid varvet på Öckerö den 12 augusti 2023.


I Karlskrona sköter Affärsverken skärgårdstrafiken. Turerna utgår från Fisktorget. Här ses Axel lägga ut på väg mot Nättraby den 24 maj 2015.


Gåsefjärden på väg in mot Fisktorget en stund tidigare samma dag.


Axel, Wittus och Gåsefjärden vid Fisktorget den 21 maj 2016.


Axel vid Fisktorget den 19 maj 2019.


Axel och Wittus vid Fiskehamnen samma dag.


Gåsefjärden och Ungskär vid Fiskehamnen samma morgon.

Skärgårdsbåtar Fartyg Hem


Senast uppdaterad: 2024-02-02
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024