Att resa med skärgårdsbåt i allmänhet och ångbåt i synnerhet hör till livets goda! Stockholms skärgård är mycket vacker och det är en njutning att få sitta på akterdäck en varm sommarkväll och höra ångmaskinens taktfasta rytm och vattnet som porlar mot skrovet.
Ännu bättre blir det om man avnjuter en måltid i matsalen. Här följer ett antal bilder från framför allt Stockholms skärgård och Mälaren, men en del utflykter görs. God tur!
Landstingsägda Waxholmsbolaget bedriver en omfattande trafik i Stockholms skärgård.
Rederiet har tre klassiska skärgårdsfartyg i sin flotta, varav två ännu är ångdrivna!
Den 20 juli 2011 rådde febril verksamhet i Vaxholm.
Samtidigt vid kaj låg Viberö, Silverö (skymd), Gällnö, Storskär och Väddö.
Ångfartyget Storskär byggdes 1908 som Strängnäs Express på Lindholmens varv i Göteborg och får väl anses vara Waxholmsbolegets flaggskepp.
Hon är skärgårdens snabbaste ångare med en marschfart på 14 knop! Här ångar hon förbi Blidösund på Skärgårdsbåtens dag den 9 juni 1993.
Storskär vid Strömkajen den 8 maj 1995, redo för årets första "kvartifemma"!
Storskärs akterdäck i solnedgången samma kväll.
Vädret var inte det bästa på Storskärs säsongspremiär den 6 maj 1996; regnigt och kallt var det.
Tur då att vi åkte ångbåt, med garanterad värme ombord!
Storskär passerar Beckholmen med de säregna giraffkranarna invid Gustav V:s docka den 20 augusti 1997.
Storskär på väg in till Klippudden på Lidingö för ett extra tillägg den 7 september 1997.
Vädret var betydligt bättre när Storskär passerade en bit utanför Vaxholm den 16 maj 1998.
Tyvärr visade sig pannan vara i dåligt skick och hon togs ur trafik bara några dagar efter att bilden togs.
Säsongen efter var den nya pannan på plats och Storskär åter i trafik.
Här ligger hon vid Husarö brygga 20 juni 1999.
Storskär möter Västan vid Höganäs på midsommarafton den 23 juni 2000.
Storskär vid Gåshaga brygga i samband med invigningen av densamma och Lidingöbanans förlängning dit den 19 juni 2001.
Storskär passerar Sankt Erik under ångbåtsparaden den 1 juni 2002 i samband med firandet av Stockholms 750-årsjubileum.
För om Storskär ses den lilla ångslupen Granholm I.
Storskär lämnar Vaxholm den 14 augusti 2002.
Storskär passerar Nacka strand den 5 juli 2005.
Storskär i Vaxholm den 4 juni 2007.
Storskär anländer till Vaxholm den 26 juni 2007.
Storskär i god fart i Halvkakssundet den 2 juli 2009.
Storskär vid den nyombyggda Strömkajen den 28 juni 2010.
Storskär vid Gåshaga den 8 juli 2010.
Storskär vid Strömkajen redo för årets första "kvartifemma" den 13 maj 2011.
Storskär närmar sig Vaxholm den 20 juli 2011 efter att ha rundat Rindö på sin lunchtur.
Storskär möter den två år yngre Norrskär vid Hasseludden den 6 augusti 1993.
Bilden är tagen från ytterligare ett ångfartyg, nämligen Blidösund.
Storskär möter Norrskär utanför Blockhusudden den 5 juli 2005.
Ångfartyget Norrskär byggdes 1910 som Sandhamns Express på Eriksbergs varv i Göteborg och passerade således 100-årsstrecket år 2010!
Här ligger hon vid Strömkajen den 31 maj 1995.
Norrskär lägger ut från Strömkajen på sin kvällstur till Ramsö den 2 juli 1998.
Norrskär lägger till vid Södra Grinda på väg in från Gällnö till Stockholm den 25 juni 2001.
Som synes hade hon blvit av med gösen.
Norrskär i Sandhamn den 27 juli 2003.
Norrskär vid Strömkajen den 23 juni 2004.
Norrskär vid Gåshaga brygga den 6 juli 2004.
Norrskärs skeppare hälsar på sin kollega på den ett år yngre systern Blidösund utanför Vaxholm den 26 juni 2007.
Norrskär vid "hotellhörnan" i Vaxholm den 3 juli 2008.
Norrskär vid Strömkajen den 16 juni 2009.
Norrskär hälsar på "Blidan" samma kväll.
Norrskär sedd från Lidingö-Brevik den varma sommarkvällen den 29 juni 2009.
Norrskär utanför Granholmen på kvällen den 20 juli 2010.
Norrskär vid Ramsö brygga på kvällen den 9 augusti 2010.
Del av Norrskärs maskineri den 4 juli 2011.
Norrskär närmar sig Vaxholm den 20 juli 2011 på väg in till Stockholm från Gällnö.
Västan är rederiets Grand old lady, tillverkad år 1900 av Motala verkstad.
Hon motoriserades 1953. Här ses hon vid Strömkajen i Stockholm i samband med Skärgårdsbåtes dag den 8 juni 1988.
Då hade hon i alla fall fått tre lika stora fönster på bryggan; det mittre var tidigare mindre och utformningen var inte särdeles estetisk...
Västan utanför Skeppsholmen den 4 augusti 1993.
Lövade Västan i Väsbystrand på midsommarafton den 23 juni 2000.
Som synes har bryggan återfått fem fönster, så som hon först såg ut då bryggan byggdes in på 1950-talet.
Inredningen på Västans övre däck.
Lampetterna i som syns i bakgrunden härstammar från Lidingöbanans vagnar som levererades 1945.
Västan lämnar Gåshaga mot Stockholm den 25 juni 2001.
Västan anländer till hemmahamnen Vaxholm den 14 augusti 2002.
Västan vid Strömkajen den 19 augusti 2002.
Ett snarlikt foto, taget knappt fem år senare, på Skärgårdsbåtens dag den 7 juni 2007.
Västan passerar Brevik på Lidingö den 26 juni 2007.
Västan närmar sig Gåshaga den 23 juli 2008.
Västan mellan Vaxholm och Höganäs på Tynningö den 28 juni 2010, 110 år gammal!
En studie i fartygsdesignhistoria. Västan och Värmdö i Vaxholm den 1 augusti 2010.
Det är 90 år mellan dem...
De s.k. Ö-båtarna Tynningö, Ramsö och Skarpö tillverkades 1964-65 i Kristinehamn.
De är goda vinterbåtar och har gjort god tjänst i Waxholmsbolagets trafik.
Den 9 juni 1993 deltog Tynnigö i Skärgårdsbåtens dag och ses här utanför Vaxholm samma kväll.
Den 9 mars 1994 låg Ramsö vid "hotellhörnan" i Vaxholm och tog upp passagerare och gods innan hon fortsatte in till Stockholm.
Skarpö passerar förbi Manilaskolan på Djurgården den 26 juni 2007.
Skarpö i Vaxholm den 16 juni 2009.
Passbåten Silverö tillverkades 1970 och håller sig oftast i farvattnen kring Vaxholm, så även denna morgon, den 22 juli 1994.
Numera ägs hon av Ressel Rederi (se vidare nedan).
I slutet av 1970-talet levererades de snabbgående systrarna Skärgården och Roslagen.
Den 20 april 1990 lämnade Roslagen Strömkajen och anträdde färden ut till skärgården.
T.v. anas systern Skärgården.
Roslagen på väg ut i skärgården den 4 juli 1993.
Roslagen i Halvkakssundet på väg ut i skärgården den 20 juli 2011.
I slutet av 1970-talet levererades också de båda vinterbåtarna Solöga och Vindöga.
Den 21 december 1991 låg Solöga vid kajen i Vaxholm.
Solöga närmar sig Styrsvik på Runmarö den 3 augusti 2011.
1983 levererades vinterbåtarna Waxholm I och Waxholm II.
Helt i enlighet med den då rådande trenden inom fartygsbyggnadsbranschen bortsåg man helt från mjukare och skönare linjer.
Funktion gick före form, vilket också var tydligt hos de samtida nybyggena i Finlandsfärjetrafiken...
Bilden talar väl för sig själv. Den 26 juni 2007 var Waxholm I på väg att lägga till i hemmahamnen.
Design och formsköna linjer återkom, tack och lov!
De s.k. V-båtarna, snabbåtarna Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö och Vaxö levererades 1990-1993.
Här ligger Värmdö nylevererad vid Strömkajen den 20 april 1990.
Här kommer Värmdö i god fart på kvällen den 31 maj 1995.
Väddö lämnar Nacka strand på väg ut i skärgården den 26 juli 1998.
Väddö kör om Storskär på kvällen den 13 maj 2005.
Vånö är på väg att lägga till vid Gällnönäs brygga den 11 augusti 2007.
Viberö i Lilla Värtan den 8 juli 2010.
Vaxö på väg ut i skärgården i god fart den 27 juli 2003.
Vaxö lägger till i hemmahamnen Vaxholm den 1 augusti 2010.
Saxaren levererades 1999 och är en "halvsyster" till V-båtarna.
Hon deltog på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999 och närmar sig här Vaxholm, tillsammans med Gustafsberg VII, som också hette Saxaren när hon seglade för Waxholmsbolaget.
Saxaren lägger ut från Strömkajen och vänder runt på Strömmen den 8 juli 2010.
"Lotsbåtarna" Söderarm, Sandhamn och Dalarö levererades 2004-05.
Här anländer Söderarm till Vaxholm den 24 maj 2007.
Nylevererade Dalarö deltog i Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2005.
Dalarö lämnar Stavsnäs på eftermiddagen den 3 augusti 2011.
Waxholmsbolagets senaste nyförvärv är de isgående systrarna m/s Nämdö och Gällnö som levererades 2010.
Här har Nämdö lämnat Gåshaga och fortsätter ut i skärgården den 28 juni 2010.
Nämdö ankommer Vaxholm den 20 juli 2011.
Gällnö i Vaxholm den 28 juni 2010.
De gamla djurgårdsfärjorna ersattes successivt av nybyggen.
Tre höll dock ut länge, nämligen Djurgården 4, byggd 1897, Djurgården 7, byggd 1893, samt Nybron 1, byggd 1907.
De äldre färjorna huserade på slutet mest mellan Nybroplan och Allmänna gränd.
På den övre bilden ses Djurgården 4 den 2 juni 1999. På den mellersta bilden passerar Djurgården 7 Skeppsholmen den 10 juli 1998 och på den undre bilden ligger hon jämte andra djurgårdfärjor i depån vid Nybrokajen den 21 mars 1999.
Djurgården 4 och Djurgården 7 såldes sedermera till Strömma Kanalbolaget (jämför nedan).
Djurgårdsfärjan mellan Slussen och Allmänna Gränd på Djurgården bedrivs av Waxholmsbolaget.
På bilderna ovan ses Djurgården 8 vid Slussen den 6 juni 2010, Djurgården 10 vid Kastellholmen på julafton 1993 samt Djurgården 11 i Saltsjön den 28 juni 2010.
Strömma Kanalbolaget har flera klassiska skärgårdsfartyg i sin flotta.
De flesta är motoriserade, men Drottningholm ångar ännu på i Mälaren mellan Stadshuskajen och Drottningholm.
Hon byggdes 1909 som ångslupen Valkyrian. Här lägger hon till vid Stadshuskajen den 23 juni 1996.
Drottningholm passerar Fredhäll på sin väg mot Drottningholm den 12 augusti 1997.
Drottningholm på väg ut mot Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.
Drottningholm och Mariefred vid Stadshuskajen den 21 maj 2004.
Strömma Kanalbolagets andra ångfartyg är f.d. kustångaren Stockholm, byggd 1931.
Hon har kvar sitt ångmaskineri och kan köras antingen med det eller med dieselmotorerna, det senare är dock uteslutande fallet.
På Skärgårdsbåtens dag den 7 juni 2000 gick hon i alla fall för ånga! Här hon har just lagt ut från Strömkajen på väg mot Vaxholm.
Stockholm vid Nacka strand på kvällen den 7 maj 2001.
På kvällen den 26 juni 2007 hade Stockholm just kört om Blidösund utanför Höganäs.
I bakgrunden har Norrskär just lämnat Vasholmen.
På kvällen den 17 juli 2008 var Stockholm på väg ut i skärgården på en kryssning.
Systern till Drottningholm är Angantyr, som här är på väg att lägga till vid Gamla Stan den 17 april 2003.
Vinterupplagda Strömmabåtar i Nybroviken den 14 februari 1995.
Närmast Prins Carl Philip, därefter Waxholm III och Östanå I.
En snarlik bild, tagen några år tidigare. Enköping är Världens äldsta passagerarfartyg som ännu är i kommerisell trafik.
Hon byggdes 1868 på Oskarshamns varv. Den 21 december 1991 låg hon vid Nybrokajen redo för en julbordskryssning.
Den 19 juni 2005 var Enköping ute på en chartertur och bilden togs i Halvkakssundet mellan Lidingö och Nacka.
Waxholm III låg många år som restaurangbåt i Vaxholm.
Hon kallades "Matvraket"; skicket på fartyget och matens standard var inte riktigt på toppnivå...
Strömma köpte henne 1991 och lät rusta upp henne. 1994 sattes hon åter i trafik. Här närmar hon sig Vaxholm den 5 augusti 1996.
Waxholm III på väg ut från Stockholm på en "Tusen öars kryssning" den 17 juli 1999.
Waxholm III lämnar Sandhamn mot Stockholm på en "Tusen öars kryssning" den 3 augusti 2011.
Östanå I den 27 augusti 1992. Hon byggdes 1906 på Bergsunds varv i Stockholm.
1984 tog Strömma hand om henne efter att hon legat upplagd i många år och renoverade henne. Ångmaskinen lyftes tyvärr ur och sedan dess är hon motoriserad.
Östanå I deltog på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 2010 och ska strax lägga ut från Strömkajen.
Gustafsberg VII motoriserades tyvärr 1985.
Här passerar hon nedanför Solliden på Skansen den 26 september 1989.
Gustafsberg VII på kvällen den 6 juli 2010 utanför Vaxholm på en jazzkryssning.
Fartyget som bär samma namn som rederiet, m/s Strömma Kanal, är specialbyggd för traden till Sandhamn genom just Strömma kanal.
Här ses hon i Nybroviken i Stockholm den 20 juli 2010.
Strömma har också verksamhet i Göteborg. Här ses m/s Carl Michael Bellman lämna Lilla Bommen den 29 maj 2009.
S:t Erik låg vid kajen vid Lilla Bommen samma dag.
Strömma förbarmade sig över de båda klassiska djurgårdsfärjorna Djurgården 4 (tillverkad 1897) och Djurgården 7 (tillverkad 1893) när Waxholmsbolaget inte längre ville fortsätta driva dem.
Sedan 2004 har de körts av Strömma på somrarna på Nybrolinjen, men är nu upplagda.
På den övre bilden lämnar Djurgården 4 Nybrokajen den 25 april 2004 och på den undre bilden anländer Djurgården 7 till Nybrokajen den 21 maj 2005.
Cinderellabåtarna ägs numera av Strömma. När denna bild av Cinderella II togs, den 11 maj 1990, hette dock rederiet City Jet Line.
Cinderella II utanför Elfvik på Lidingö den 6 juni 2010.
Cinderella I lämnar Sandhamn den 3 augusti 2011.
Cinderella II och Sjösaga i Sandhamn senre samma dag.
Slutligen kom Askungen till Sandhamn.
Till Strömmasfären hör också Stockholm Sightseeings Delfinbåtar.
Den 28 juni 2010 var Delfin IV på väg på Strömmen.
Delfin X framför Stockholms slott den 1 augusti 2010.
Sjöfröken var ursprungligen en ångslup, byggd 1875 på Motala verkstad.
Den 1 augusti 2010 tog hon upp passagerare vid Gustav III:s staty.
Stegeholm är en stilig sightseeingbåt i trä. Här är hon på väg att lägga till vid Strömbron på midsommarafton den 23 juni 2000.
Blidösundsbolagets Blidösund är skärgårdens sista koleldade ångbåt.
Hon är systerfartyg till Norrskär och byggdes på Eriksbergs varv i Göteborg 1911 och fyllde således 100 år 2011!
Här ligger hon vid Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1988.
Som synes var skorstenen svartmålad. Man gjorde en insamling för att finansiera omfattande renoveringarbeten och i takt med att pengarna kom in steg det gula fältet!
Den 6 augusti 1993 tog vi "Blidan" till Furusund. Här ses några i resesällskapet på kajen innan avgång.
Skymningen har lagt sig och "Blidan" ångar fram majestätiskt på väg tillbaka till Stockholm på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1994.
"Blidan" på kvällen den 31 maj 1995, hälsades på "syrran" s/s Norrskär.
Stenkolsdoften kändes på lång väg på aftonen den 8 maj 1998. En föraning om sommaren!
En rask promenad till Gustav III:s staty och där lade "Blidan" just ut på en provtur.
Blidösund i Nynäshamn den 11 december 1999, i samband med Nynäshamns julmarknad.
Blidösund lägger ut från Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 9 juni 2004.
"Blidan" vid Strömkajen den 7 juni 2007 i samband med Skärgårdsbåtens dag.
Blidösund den 17 juli 2008, i stillsam fart medan stämningen är på topp ombord på musikkryssningen.
Den 16 juni 2009 hälsade hon på Norrskär igen utanför Vaxholm.
"Blidan" har en mycket vacker ångvissla!
Systerfartygen Blidösund och Norrskär vid Strömkajen den 2 juni 2010 på Skärgårdsbåtens dag.
Två bilder av Blidösund på jazzkryssning i solnedgång vid Askrikefjärden den 20 juli 2010.
Blidösund under kapten MW:s befäl lägger till i Vaxholm den 1 augusti 2010, på väg in till Stockholm från norra skärgården.
Blidösund hälsar på Norrskär utanför Nacka strand på kvällen den 9 augusti 2010.
Blidösundsbolaget har även två eleganta snabbåtar; m/s Sjöbris och Sjögull.
Här lämnar Sjöbris Norröra den 8 juli 2010.
År 2010 köpte Blidösundsbolaget Charter Stockholm inklusive fartygen Riddarfjärden och Riddarholmen.
De flyttades över till saltsjösidan av Gamla stan (tidigare låg de, naturligtvis, vid Riddarholmen) och ses här den 1 augusti 2010 vid Skeppsbron.
Blidösund har sin kajplats vid Gustav III:s staty på Skeppsbron i Stockholm, tillsammans med Saltsjön, tillverkad 1925.
Ett populärt inslag mot slutet av året är julbordskryssningarna. "Blidan" har just lagt ut på luciadagen 2002 och julpyntade Saltsjön ska strax avgå, hon med.
Tyvärr har Saltsjön legat upplagd sedan 2006 p.g.a.lönsamhetsproblem. Dock har man lagt ner stor möda och resurser på att underhålla fartyget.
Möjligen kan man ana en svag ljusning; Saltsjön körde en charter hösten 2011 och deltog även på Skärgårdsbåtens dag 2011, men framtiden är fortfarande oviss.
Saltsjön hette Björkfjärden under drygt 20 år.
Den 9 juni 1993 deltog hon på Skärgårdsbåtens dag och lägger här ut från Vaxholm för återfärden till Stockholm.
Året därpå hade Saltsjön återfått sitt gamla namn.
Här är hon på väg från Vaxholm till Stockholm på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 1994.
Då tillhörde hon fortfarande Strömma Kanalbolaget.
Saltsjön närmar sig Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.
Saltsjön byggdes för Waxholmsbolagets trad till Utö via Baggensstäket och Dalarö.
Hon återkom till sin forna trad ett antal år i modern tid och den 17 juli 1999 vajade Waxholmsbolagets flagga i gösen och på bilden t.v. ska hon strax avgå till Utö.
På bilden t.h. ligger hon vid Gruvbryggan på Utö, redo fär återfärden till Stockholm.
Den 12 maj 2001 hade Saltsjön och Blidösund fått sällskap av Norrskär och Mariefred i samband med arrangemanget "Putsat & Klart".
Saltsjön utanför Skeppsholmen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2005.
Saltsjön vid sin tillfälliga kajplats i Norra Hammarbyhamnen på kvällen den 20 juli 2010.
Koleldade ångfartyget Mariefred har nästan oavbrutet trafikerat sin trad mellan Stockholm och Mariefred sedan hon byggdes på Södra Varvet i Stockholm 1903.
Här ligger hon vid bryggan i Mariefred den 12 augusti 1997.
"Maja" deltar normalt alltid på Skärgårdsbåtens dag, som här den 9 juni 1993.
Det var många som ville åka med Mariefred från Mariefred till Stockholm på eftermiddagen den 11 september 1999.
Mariefred i Mariefred den 7 juli 2002.
"Maja" lämnar Strömkajen på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 2010.
Ångfärjan Djurgården 3, byggd 1897, på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.
Djurgården 3 på väg in i Hammarbykanalen den 1 juni 2002.
Ångslupen Tärnan, byggd 1901, utanför Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.
Hon utgick från Vaxholm och mötte de övriga deltagande fartygen i höjd med Tynningö.
Tärnan den 1 juni 2002, under ångbåtsparaden i samband med Stockholms 750-årsfirande.
Ångfartyget Ejdern, byggd 1880, hemmahör i Södertälje. Hon brukar ofta deltaga på Skärgårdsbåtens dag, som här, den 7 juni 1995.
Ejdern vid Adelsö den 29 juni 1996.
Ejdern vid Gustav III staty på Skärgårdsbåtens dag den 2 juni 1999.
Stadsisbrytaren Sankt Erik ligger normalt vid kaj utanför Vasamuseet.
Det händer dock att hon är ute och rör på sig, som här, utanför Waldemarsudde den 11 juli 1998.
Sankt Erik vid kaj den 26 mars 2006.
Ångfartyget Norrtelje, byggd 1900 på William Lindbergs Verkstads- och Varfvs AB, Södra Varfvet i Stockholm, ligger sedan 1968 i hemmahamnen som populär restaurangbåt.
Den 2 februari 1988 rådde lågsäsongens lugn på platsen.
Sveriges "blå band", Göta Kanal, invigdes 1832 och var det första steget i moderniseringen av Sverige och dess kommunikationer.
När järnvägen byggdes ut under 1800-talets andra hälft förlorade dock kanalen sin betydelse som nationell transportled. Idag är den en av Sverige stora turistattraktioner.
Främst är det fritidsbåtar som trafikerar den, men Göta Kanalbolaget (idag en del av Strömma) bedriver också kryssningstrafik mellan Stockholm och Göteborg med de tre klassiska kanalbåtarna Diana (byggd 1931), Juno (1874) och Wilhelm Tham (1912).
Här ligger Diana och Wilhelm Tham vid Skeppsbron i Stockholm den 8 juli 2010.
Wilhelm Tham i Mälaren på väg mot Stockholm den 7 juli 2002.
Diana i Söderköping den 31 juli 2003.
Juno på väg upp i Bergs slusstrappa den 10 juli 2008.
Juno vid Packhuskajen i Göteborg den 22 juli 2010.
Emelie i Nybroviken den 20 juli 2010.
Hon tillhör Ressel Rederi och pendlar mellan Nybroviken och Hammarby sjöstad.
Silverö i Vaxholm den 26 juni 2007. Hon byggdes för Waxholmsbolaget, men tillhör idag Ressel Rederi.
Silverö i Oxdjupet mellan Rindö och Värmdölandet den 28 juni 2010.
Waxholmsbolagets första "vindbåt" Sunnan blev efter försäljning omdöpt till Saltarö.
Här passerar hon Finnboda den 8 juni 1994.
Numera heter hon åter Sunnan och ses här vid Skeppsbron den 1 augusti 2010.
Södertörn har ett förflutet som Waxholmsbolagets Östan, en av de s.k. Vindbåtarna.
Den 1 augusti 2010 lämnade hon Vaxholm för att fortsätta ut mot Väsbystrand på Ljusterö via Lindalssundet.
Rödlöga har även hon ett förflutet i Waxholmsbolaget. Här närmar hon sig hemmabryggan i Österskär den 31 juli 2011.
Rederi AB Stockholms Ström bedriver chartertrafik och Fjäderholmslinjen.
Färjorna Stockholms Ström 1, 2 och 3 har alla ett förflutet vid Stockholms Ångslups AB och/eller Waxholmsbolaget.
Stockholms Ström 1 byggdes 1902 som Centralfärjan 2. Stockholms Ström 2 har ett förflutet som Djurgården 6, men byggdes ursprungligen 1894 som Saltsjöbaden 3 och upprätthöll förbindelsen mellan Saltsjöbanans station vid Stadsgården och Karl XII:s torg.
Hon gjorde även tjänst åt Södra Lidingöbanan mellan Ropsten och Herserud som Stockholm-Södra Lidingön.
Även Stockholms Ström 3 har gjort tjänst mellan Ropsten och Lidingö, men åt Norra Lidingöbanan som Lidingöfärjan 2.
Ett tag tjänstgjorde hon i Göteborg som Färjan 6, men återkom sedermera till Stockholm och Waxholmsbolaget som Nybron 1.
På den övre bilden ses Stockholms Ström 2 på väg till Fjäderholmarna den 26 september 1989 och på den undre bilden har Stockholms Ström 3 just passerat Lilla Manilla den 1 augusti 2010.
Storholmen på en charter utanför Vaxholm den 16 maj 1998.
Prinsen är ett av de fartyg som numera mest ägnar sig åt att pendla mellan Vaxholm och Vaxholms kastell, som här den 1 augusti 2010.
Madam i Stavsnäs den 3 augusti 2011.
Utö Express i Nynäshamn den 28 april 2008.
Viggen i Furusund den 8 juli 2010.
Ångfartyget Trafik hemmahör normalt i Hjo vid sjön Vättern, men här har hon tagit sig till Stockholm i samband med ångbåtsmötet i juli 1998.
M:me Tingley går i trafik mellan Gränna och Visingsö. Hon har ett förflutet som en av Waxholmsbolagets snabbgående "Vindbåtar"; Nordan, tillverkad 1970.
Här är hon på väg in till Gränna den 3 augusti 2003.
Ångfartyget Bohuslän vid Stenpiren i Göteborg den 22 juli 2010.
Fartyget drivas av Sällskapet Ångbåten.
Norska ångfartyget Styrbjörn vid Stenpiren i Göteborg den 22 juli 2010.
Styrsöbolaget bedriver omfattande trafik Göteborgs skärgård och på Göta älv.
Här lägger Älvsnabben 5 ut från Lilla Bommen den 29 maj 2009.
Dresden, huvudstad i tyska delstaten Sachsen, stoltserar med en ordentlig flotta hjulångare som trafikerar floden Elbe.
Den 29 oktober 2001 närmade sig Dresden, byggd 1926, Pillnitz en bit uppströms söder om Dresden.
Hjulångaren Krippen, byggd 1892, senare samma dag.
Pillnitz är byggd 1886.
Hjulångaren Gallia trafikerar Vierwaldstättersee i Schweiz. Här är hon redo för avgång från Luzern en augustidag 1999.
Senast uppdaterad: 2011-08-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2011