Viking Lines historia sträcker sig tillbaka till 1959, då Rederi Ab Vikinglinjen satte s/s Viking i trafik mellan Gräddö-Mariehamn-Korpo. 1966 bildade de tre rederierna Sally, SF-Line och Slite marknadsföringsbolaget Viking Line. Samtidigt infördes den röda färgen på fartygen. 1970- och 80-talen var mycket expansiva, men hela branschen drabbades av nedgångar i början av 1990-talet. Sally lämnade samarbetet 1990, och Slite gick i konkurs 1993. SF-Line ändrade namn till Viking Line några år senare. Trafiken ökade så småningom och nytt tonnage anskaffades, samtidigt som äldre fartyg såldes. 2020-talets inledning innebar återigen påfrestningar, inte minst Coronapandemin och Rysslands angrepp på Ukraina.
Nylevererade Viking Sally i Tegelvikshamnen en junidag 1980. Foto: © Mats Hellström. Viking Sally byggdes på Jos L. Meyers varv i Papenburg i Tyskland.
Turella, levererad 1979 från Wärtsiläs Åbovarv, på Skiftet en sommardag 1982. Foto: © Mats Hellström.
Viking Saga, levererad 1980 från Wärtsiläs varv i Pernå, vid Fjäderholmarna på väg in till Stockholm en sommarmorgon 1984.
Det tidiga 1980-talets fartygsdesign kännetecknades knappast av formsköna linjer; funktion fick gå för form...
Bildkvaliteten lämnar en del övrigt att önska, men den får skyllas på fotografens ringa ålder och enkla medel (pocketkamera)! I bakgrunden möts tvenne Silja-fartyg; en "Fransyska" och Finlandia eller Silvia Regina.
Jag hade förmånen att få följa med på Mariellas jungfrutur från Wärtsiläs varv i Pernå utanför Åbo till Helsingfors den 17 maj 1985.
Här lämnar SF-Lines VD Gunnar Eklund över fartyget till befälhavaren Börje Johansson. Andre man fr.h. är varvschefen Robert Stenius.
Sliterederiets Olympia kom till Stockholm från sin jungfrutur den 28 april 1986.
Samma kväll lade hon ut på sin första färd på sin ordinarie rutt Stockholm - Helsingfors. I bakgrunden ses systerfaryget Mariella.
Viking Sally på väg in i Mariehamn den 25 juli 1988.
Viking Sally vid kaj i Mariehamn samma dag. Akter om henne ligger konkurrenten Silja Lines m/s Wellamo.
Turella är på väg att lägga till i Mariehamn den 25 juli 1988. Viking Sally skymtar bakom henne. Tall Ships' Races pågick som bäst.
Apollo III, ex. Svea Jarl i Mariehamn den 26 juli 1988. Detta var sista sommaren hon seglade för Sliterederiet och Viking Line, året därpå ersattes hon av Athena.
Apollo III utanför Mariehamn den 26 juli 1988, i samband med Tall Ships' Races.
Turella och Viking Sally i Mariehamn den 1 augusti 1988.
Apollo III såldes till Thailand och blev Andaman Princess.
I början av mars 1989 förbereddes hon för sina framtida uppgifter vid Skeppsbron i Stockholm.
Samma dag låg Slitesystrarna Olympia i Tegelvikshamnen och Diana II i dockan på Finnboda Varf.
Nylevererade Isabella i Tegelvikshamnen en morgon i juli 1989. Den röda dekorranden på däck 6 tillkom först senare.
Mariella passerar Fjäderholmarna på väg in mot Stockholm samma julimorgon.
Rosella på väg mot Finland en bit söder om Mariehamn samma julidag.
Viking Sally i motljus i Ålands skärgård den 28 juli 1989. I bakgrunden ses Silja Lines m/s Wellamo.
Isabella i Ålands skärgård den 28 juli 1989.
Slitebåtar i Stockholm den 26 september 1989.
Athena håller på att lägga ut, medan Olympia ska avgå senare på kvällen till Helsingfors.
Athena stävar ut mot Mariehamn den 26 september 1989.
Fullt av Vikingbåtar i Stockholm den 5 december 1989.
Cinderella får flytta på sig när Athena anländer. Vid kajen ligger Olympia och Isabella.
Mariella och Athena i Stockholm den 30 mars 1990.
Cinderella på väg in mot Stockholm den 24 maj 1990.
Ålandsfärjan (ex. Tiger, ex. Kattegat) köptes 1986 och sattes i trafik mellan Mariehamn och Kapellskär. Här ses hon lämna Mariehamn den 24 maj 1990.
Mariella passerar Klippudden på Lidingö på väg in mot Stockholm en julimorgon 1990.
Nylevererade m/s Kalypso i Mariehamn en julidag 1990.
Slitesystrarna Athena och Kalypso i Stockholm den 21 april 1991.
Athena och Isabella i Tegelvikshamnen den 22 juli 1991.
Olympia på väg in mot Stockholm samma morgon.
Diana II i Ålands skärgård en julidag 1991.
Mariella på Torsbyfjärden en sommarkväll i början på 1990-talet.
Till höger m/s Gustaf III, som då tillhörde Rederi AB Sommar & Sol, vars verksamhet sedermera togs över av Strömma.
Foto: Kajsa Hellström.
Olympia i skymningen i Tegelvikshamnen i Stockholm den 21 december 1991.
Kalypso på Höggarnsfjärden på väg in till Stockholm en junikväll 1992.
Olympia på väg mot Helsingfors i Stockholms skärgård den 27 augusti 1992.
Olympia vid kaj i Stockholm en septemberdag 1992. I bakgrunden ses m/s Birka Princess lägga till vid kaj.
Cinderella i Stockholm den 10 maj 1993.
Amorella utanför Lidingö den 9 juni 1993. Notera SF-märket på stäven.
Ålandsfärjan i Kapellskär den 26 juni 1993.
Sista sommaren med Slitefartyg i Viking Lines trafik. Athena på väg från Mariehamn ut på Ålands hav den 26 juni 1993.
Systerfartyget Kalypso på Ålands hav senare samma dag.
Mariella vid Biskopsudden på Djurgården på väg in mot Stockholm den 4 juli 1993.
Cinderella vid Vikingterminalen i Tegelvikshamnen i Stockholm den 9 mars 1994.
Ålandsfärjan har lämnat Mariehamn och stävar ut mot Kapellskär den 23 juli 1994.
Jupiter hyrdes in sommaren 1994 som förstärkning. Här ses hon i Mariehamn samma dag.
Amorella möter fartygskonvojen i samband med Skärgårdsbåtens dag vid Hasseludden den 7 juni 1995.
Ålandsfärjan i Mariehamn den 2 mars 1996.
Mariella i Tegelvikshamnen den 28 juli 1997.
Två bilder av Gabriella i Tegelvikshamnen den 20 augusti 1997. Notera den helröda skorstenen. Hon levererades 1992 som Frans Suell och sattes in i Euroways kryssningstrafik mellan Malmö och Travemünde. 1994 döptes hon om till Silja Scandinavia och sattes in i Silja Lines trafik Stockholm - Åland - Åbo och 1997 slutligen såldes hon till Viking Line och sattes in på Helsingforslinjen.
Gabriella på väg mot Helsingfors på kvällen den 11 maj 1998.
Möte med Gabriella vid Högberga på Lidingö den 26 juli 1998.
Rosella och Gabriella i Tegelvikshamnen den 21 mars 1999.
Rosella på väg in till Kapellskär den 7 augusti 1999. Hon marknadsfördes då som "Dancing Queen".
Amorella vänder runt i Mariehamns Västerhamn den 8 augusti 1999.
Rosella lämnar Mariehamn den 24 juli 2000, samtidigt som Tall Ships' Races pågick för fullt.
Amorella lägger ut i Åbo på morgonen den 4 juni 2001.
Amorella och Isabella lämnar Mariehamn senare samma dag.
Gabriella på väg in i Oxdjupet den 4 juni 2001.
Som synes hade hon här fått röd/vit-målad skorsten.
Cinderella i Helsingfors den 2 oktober 2002.
Gabriella och Viking Cinderella i Tegelvikshamnen den 6 september 2003.
Viking Cinderella byggdes om och målades vit i augusti 2003 i samband med att hon sattes in i mer renodlad kryssningstrafik, framför allt mellan Stockholm och Mariehamn, men också till andra destinationer runt Östersjön och längs den svenska Norrlandskusten. Samtidigt fick hon "Viking" tillagt till namnet och Stockholm som hemmahamn.
Amorella och Isabella i Mariehamn den 12 september 2004.
Gabriella i Halvkakssundet den 27 maj 2004.
Gabriella möter ångfartyget Norrskär utanför Nacka strand den 5 juli 2005.
Amorella och Isabella lämnar Mariehamn den 3 juli 2007.
Amorella och Isabella på väg in till Mariehamn den 19 juli 2008.
Isabella och Amorella på väg in till Mariehamn den 2 juli 2009.
Gabriella på väg in i Oxdjupet den 2 juli 2009.
Ålands sjöfartsmuseum har en stor samling fartygsmodeller.
Här ses några av Viking Lines fartyg den 17 juli 2009; ångfartygen Viking och Ålandsfärjan, den första "storfärjan" Kapella och på hyllan under Diana II.
Ytterligare ett par bilder av Viking-modellerna på Ålands sjöfartsmuseum.
På den övre bildes ses Aurella och därunder Marella och Viking 5.
Viking Cinderella på väg in i Oxdjupet den 28 juni 2010.
Mariella i farleden mellan Lidingö och Nacka på väg in till Stockholm på morgonen den 8 juli 2010.
Mariella på Höggarnsfjärden senare samma dag, på väg till Helsingfors.
Rosella möter Silja Europa på Ålands hav den 12 augusti 2010.
Silja Europa beställdes ursprungligen av Sliterederiet som Europa, men rederiet begärdes i konkurs strax innan fartyget skulle levereras.
Silja Line bareboatchartrade henne från varvet i Tyskland och åtta lager vit färg senare sattes hon in i Siljas trafik. En märklig historia i den nordiska sjöfartshistorien.
Amorella på Höggarnsfjärden den 20 juli 2011.
Rosella i Kapellskär den 9 augusti 2011.
Amorella på väg mot Stockholm i farleden utanför Kapellskär den 9 augusti 2011.
Isabella på väg mot Åbo i farleden mellan Lumparland och Föglö den 10 augusti 2011.
Rosella lämnar Mariehamn den 12 augusti 2011.
Isabella söder om Mariehamn den 12 augusti 2011.
Möte med Rosella utanför Kapellskär den 12 augusti 2011.
Mariella på väg in i Oxdjupet den 12 augusti 2011.
Amorella på utgång från Stockholm i aftonsolen den 18 augusti 2011.
Viking Cinderella på väg mot Stockholm utanför Ramsö den 18 maj 2012.
Mariella och Viking Cinderella i Tegelvikshamnen den 18 maj 2012.
Viking Cinderella på Ålands hav natten mellan den 30 och 31 maj 2012.
Gabriella i Tegelvikshamnen den 31 maj 2012.
Gabriella på Trälhavet på väg mot Helsingfors den 10 juli 2012.
Viking Cinderella i Tegelvikshamnen den 14 juli 2012. Samtidigt passerar m/s Södertörn, ex. Östan i farleden.
Amorella på väg mot Stockholm i farleden utanför Kapellskär den 23 juli 2012.
I bakgrunden t.v. anas fyren Tjärven.
Modell av s/s Viking med rött skrov på Ålands sjöfartsmuseum den 25 juli 2012.
Isabella och Amorella (t.v.) i Mariehamn den 25 juli 2012.
Isabella på väg mot Åbo passerar bakom Kobba Klintar senare samma dag.
Rosella på väg mot Mariehamn utanför Kapellskär den 25 juli 2012.
Mariella på väg mot Helsingfors på Torsbyfjärden på väg in i Oxdjupet den 25 juli 2012.
Viking XPRS på väg in mot Helsingfors den 11 augusti 2012.
Viking XPRS lägger till vid Skatuddsterminalen i Helsingfors den 11 augusti 2012.
Gabriella utanför Nacka strand den 17 augusti 2012.
Viking Grace har anlänt till Stockholm och Tegelvikshamnen på sin jungfrutur den 14 januari 2013.
Hon ersatte Isabella, som såldes till Tallink samma år och sattes in på traden Stockholm - Riga som m/s Isabelle.
Viking Grace stävar ut från Stockholm på morgonen den 1 februari 2013.
Amorella i Halvkakssundet på kvällen den 4 juli 2013.
Amorella fick 2013 likadana dekorlinjer på det röda skrovet som Viking Grace. Här stävar hon österut på Höggarnsfjärden på kvällen den 4 juli 2013.
Samtidigt var s/s Blidösund, s/s Norrskär och s/m/s Stockholm på väg in mot Stockholm i solnedgången.
Amorella på väg mot Stockholm i farleden mellan Dyvik i Österåker och Ljusterö den 29 juli 2013, sedd från Skuggan på Södra Ljusterö.
Amorella sedd från Siaröfortet på Kyrkogårdsön den 11 augusti 2013.
Mariella passerar Bergs oljehamn i Nacka på väg mot Helsingfors på eftermiddagen den 25 augusti 2013.
Viking Cinderella i farleden mellan Lidingö och Stora Höggarn den 14 september 2013.
Gabriella mellan Nyckelviken och Fjäderholmarna den 15 september 2013.
Mariella lämnar Stockholm den vackra hösteftermiddagen den 12 oktober 2013 och möter s/s Blidösund utanför Biskopsudden på Djurgården.
Viking Cinderella på väg in till Stockholm utanför Blockhusudden den 19 oktober 2013. T.v. passerar bärplansbåten Gryf som marknadsfördes som SandhamnXpress.
Tre bilder av Viking Grace på väg ut från Stockholm utanför Nyckelviken på påskdagen den 20 april 2014.
Amorella och Viking Cinderella möts på Lilla Värtan mellan Lidingö och Nacka den 8 juni 2014. Som synes hade Viking Cinderella då också fått dekorlinjer i stil med Viking Grace m.fl., liksom "Cinderella" i en mer snirklig handstil.
Amorella på Lilla Värtan utanför Högberga på Lidingö den 8 juli 2014.
Amorella på väg mot Stockholm i farleden utanför Kapellskär den 29 juli 2014.
Viking Grace och Amorella lägger ut från Mariehamn den 30 juli 2014.
Rosella lämnar Mariehamn på väg mot Kapellskär den 31 juli 2014.
Viking Grace på väg mot Åbo vid Kobba Klintar utanför Mariehamn den 31 juli 2014.
Rosella på väg mot Mariehamn vid Lerskären utanför Kapellskär samma dag.
Cinderella strax utanför Sveriges kust på kvällen den 3 september 2014.
Rosella i Mariehamns Västerhamn på natten den 4 september 2014.
Viking Grace på väg mot Åbo strax utanför Kapellskär den 4 september 2014.
Två bilder av Viking Grace på i stort sett samma plats, tagna från m/s Birka Stockholm, den 12 september 2014.
Rosella i Kapellskär den 12 september 2014.
År 2015 fick även Mariella samma dekorlinjer som infördes med Viking Grace. Här ses hon vid Hasseludden i Halvkakssundet den 9 maj 2015, nästan 30 år efter jungfruturen.
Mariella på utgående från Stockholm den 24 oktober 2015.
Mariella på utgående från Stockholm söder om Vaxholm, utanför Ormingelandet vid Koviksudde den 6 juni 2016.
Viking Cinderella vid Nacka strand den 6 juni 2016.
Mariella på utgående från Stockholm vid Hasseludden den 14 juli 2016.
Viking Cinderella på ingående mot Stockholm på Trälhavet den 4 november 2016.
Viking Cinderella på utgående vid Hasseludden den 25 juni 2017.
Amorella på ingående mot Stockholm vid Siaröfortet den 1 juli 2018.
Mariella möter Waxholm I i Halvkakssundet den 19 augusti 2018.
Viking Cinderella vid kaj senare samma kväll.
Viking Cinderella på väg in i Halvkakssundet den 15 september 2018, sedd från båtdäck på s/s Norrskär.
Viking Cinderella i Norrleden vid Björnhuvud den 22 december 2018.
Gabriella på väg mot Helsingfors i Norrleden vid Björnhuvud den 30 juni 2019.
Rosella på väg in mot Kapellskär den 16 juli 2019.
Mariella i Tegelvikshamnen i Stockholm den 19 juli 2019.
Viking Cinderella i Stockholm den 19 juli 2019.
Amorella på väg in mot Stockholm på Torsbyfjärden vid Tynningö den 19 juli 2019.
Rosella på väg in till Mariehamn på kvällen den 19 juli 2019.
Mariella och Silja Symphony i Helsingfors den 20 juli 2019. På grund av Coronapandemin lades Mariella upp i Mariehamn sensommaren 2020. Hon såldes i maj 2021 till Corsica Ferries och lämnade sina tidigare hemmavatten den 14 maj 2021, ganska precis 36 år efter jungfruturen. Hennes nya namn blev Mega Regina.
Viking Grace vid Vikingterminalen i Stockholm på morgonen den 28 juli 2019. Notera det iögonfallande rotorseglet.
Rosella på Ålands hav den 30 juli 2019.
Viking Grace anländer till Mariehamn den 1 augusti 2019.
Viking Grace i Mariehamns Västerhamn samma dag.
Mariehamns Västerhamn med Pommern i bakgrunden och Viking Grace t.h. samma dag. Jämför gärna med bilden från 1988 ovan.
Viking Grace på väg ut från Mariehamn den 1 augusti 2019.
Viking Grace sätter kurs mot Åbo vid Kobba Klintar en stund senare.
Gabriella på Trälhavet den 1 augusti 2019.
Viking Cinderella i Halvkakssundet vid Skurusundet den 1 augusti 2019.
Amorella vid Hasseludden på väg mot Åbo på kvällen den 1 juni 2020. Hon var en av de färjor som upprätthöll nyttotrafiken mellan Sverige-Åland-Finland under Coronapandemin.
På grund av Coronapandemin lades Viking Cinderella upp i Södertälje hamn i väntan på bättre tider. Här ses hon från tåget uppe på Igelstabron den 21 juni 2020.
Amorella i Tegelvikshamnen i Stockholm den 25 juni 2020.
Amorella på väg in mot Stockholm i farleden vid Kyrkogårdsön och Siaröfortet den 12 juli 2020.
Viking Grace i Norrleden mellan Betsö och Skeppsdal i Österåker den 24 juli 2020.
Amorella på väg ut från Stockholm på Höggarnsfjärden den 22 juni 2021.
Amorella lämnar Stockholm den 24 juni 2021.
Viking Grace utanför Kapellskär den 17 juli 2021. Notera att rotorseglet har demonterats.
Viking Cinderella i Norrleden, strax norr om Trälhavet, den 17 juli 2021.
Amorella i Halvkakssundet den 17 juli 2021.
Viking Cinderella utanför Elfvik på Lidingö den 27 juli 2021.
Viking Cinderella och Gabriella i Tegelvikshamnen den 31 juli 2021. Notera livbåtsövningen på Cinderella.
Gabriella sattes i trafik igen på Helsingforslinjen sommaren 2021, efter att ha legat upplagd p.g.a. Coronapandemin. Här ses hon i Tegelvikshamnen den 31 juli 2021.
Amorella vid Blockhusudden den 3 september 2021.
Viking Cinderella på Långholmsfjärden strax utanför Karlsudd den 18 februari 2022.
En ny båt kom till stan! Den 25 februari 2022 kom nya m/s Viking Glory för första gången till Stockholm, på en provtur. Hon togs emot av vattensprutande bogserbåt och en hel del folk hade letat sig ut i snöslasket för att välkomna henne. I bakgrunden ses Viking Grace sätta kurs mot Mariehamn och Åbo.
Viking Glory och Viking Grace har ju vissa yttre likheter, så en kan kanske kalla dem "halvsystrar".
Viking Glory gjorde ett "ärevarv" längst in i Saltsjön...
...samtidigt som Waxholm I passerade.
Till sist lade hon till vid Vikingterminalen. Ordinarie trafik med henne inleddes den 1 mars 2022.
Viking Cinderella vid Vikingterminalen den 21 maj 2022. Utanför henne möttes m/s Västan och m/s Stockholms Ström 2.
Viking Glory utanför Hasseludden den 23 maj 2022.
På vägen in mot Stockholm den 17 juni 2022, fick Viking Glory ta en lite annorlunda väg, runt Fjäderholmarna, p.g.a. polisavspärrningar i farleden. Här ses hon vid Boghammar marin på Lidingö.
Viking Glory möter Stockholm utanför Hasseludden senare samma kväll.
Viking Cinderella på utgång i motljus i höjd med Nacka strand på midsommardagen den 25 juni 2022.
Viking Glory passerar Nacka strand på väg in mot Stockholm senare samma kväll.
Viking Grace i Mariehamn den 5 juli 2022...
...och vid Kobba Klintar lite senare samma eftermiddag.
Rosella stävar ut på Ålands hav den 5 juli 2022. Hon såldes i slutet av samma år till grekiska rederiet Aegean Sealines Maritime Co och gick trafik t.o.m. den 8 januari 2023.
Amorella på väg mot Helsingfors, närmar sig Oxdjupet den 5 juli 2022.
Viking Glory vid Hasseludden på väg ut från Stockholm på kvällen den 12 juli 2022.
Viking Glory i Halvkakssundet på väg in mot Stockholm den 20 juli 2022.
Gabriella och Viking Cinderella i Stockholm den 22 juli 2022.
Viking Glory i Stockholm den 24 juli 2022.
Viking Glory lämnar Stockholm på kvällen den 27 juli 2022, med mörka regnmoln och kryssningsfartyget Celebrity APEX som fond.
Viking Glory i Norrleden på kvällen den 29 juli 2022.
Viking Glory möter Mein Schiff 6 på Lilla Värtan den 30 juli 2022.
Viking Cinderella på väg mot Stockholm på Höggarnsfjärden den 12 augusti 2022.
Amorella i Tegelvikshamnen den 12 augusti 2022. Kort dessförinnan hade Viking Line meddelat att hon sålts till till Corsica Ferries (samma rederi som tidigare förvärvat m/s Mariella) och när bilden togs hade hon en dryg månad kvar i trafik.
Viking Glory vid Elfvik på Lidingö den 22 augusti 2022.
Gabriella i Stockholm den 10 september 2022.
Amorella i Halvkakssundet vid Käppala på Lidingö den 17 september 2022, på sin absolut sista tur i Viking Lines trafik. Efter att ankommit Helsingfors morgonen därpå, ställdes kursen söderut till Medelhavet och nya ägaren Corsica Ferries.
Amorella möter ångfartyget Norrskär på Höggarnsfjärden en kort stund senare.
Viking Cinderella på väg ut på Höggarnsfjärden vid Käppala på Lidingö den 17 september 2022.
Viking Cinderella vid Blockhusudden den 9 oktober 2022.
Gabriella på väg in mot Stockholm på Höggarnsfjärden den 11 mars 2023.
Viking Cinderella på väg ut från Stockholm i höjd med Manilaskolan på Djurgården den 8 april 2023.
Viking Glory i Halvkakssundet på kvällen den 31 maj 2023.
Viking Glory möter de klassiska skärgårdsfartygen på Skärgårdsbåtens dag den 8 juni 2023.
En stund senare vände Viking Glory runt på Saltsjön, inför tillägget vid Tegelvikshamnen.
Viking Glory i Åbo på morgonen den 9 juni 2023.
Viking Grace sedd från stationen Åbo hamn på kvällen den 9 juni 2023. Anslutande "båttåg" till Tammerfors ses t.h.
Viking Glory och kryssningsfartyget Viking Venus i kvälssolen i Stockholm den 18 augusti 2023.
Kort därefter lade Viking Glory ut och satte kurs mot Åbo.
Viking Cinderella i Halvkakssundet på väg in mot Stockholm den 20 januari 2024. Som synes har hon återfått sitt röda skrov! Detta skedde på ett varvsbesök i januari 2024, inför att hon skulle sättas in (igen) på traden Stockholm - Mariehamn - Helsingfors, i par med m/s Gabriella. Kryssningarna till Mariehamn övertogs istället av m/s Birka Gotland. Gotlandsbolaget köpte henne av Rederi Ab Eckerö i mars 2023, och i augusti 2023 meddelade Gotlandsbolaget och Viking Line att de grundat ett gemensamt bolag för kryssningstrafiken med Birka Gotland.
Ytterligare ett par bilder av Viking Cinderella utanför Blockhusudden den 20 januari 2024. Visst är hon stilig med sitt röda skrov, eller hur? Förvisso var hon stilig i helvit målning också, men rött känns mer "rätt" på en Vikingbåt, anser jag!
Viking Glory i Stockholm på kvällen den 18 februari 2024.
Viking Glory i Åbo på morgonen den 19 februari 2024.
Gabriella vid Nacka strand på väg mot Helsingfors på långfredagen den 29 mars 2024.
Viking Glory möter Birka Gotland på Höggarnsfjärden den 1 juni 2024.
Viking Cinderella och Birka Gotland i Tegelvikshamnen den 6 juni 2024.
Viking Glory i Norrleden på väg mot Åland och Åbo på kvällen den 20 juni 2024.
Viking Glory på väg in mot Stockholm vid Finnboda på midsommarafton den 21 juni 2024.
Gabriella utanför Hasseludden den 21 juli 2024, på väg mot Helsingfors.
Viking Glory på väg in i Oxdjupet i regnoväder den 10 augusti 2024.
Gabriella i Helsingfors den 11 augusti 2024.
Tre bilder av Viking XPRS vid Skatuddsterminalen i Helsingfors den 10 augusti 2024.
Viking Grace på Torsbyfjärden den 12 augusti 2024.
Viking Glory i solglittret på Solöfjärden den 6 september 2024.
Viking XPRS i Helsingfors på morgonen den 7 september 2024.
Viking Cinderella i Helsingfors den 7 september 2024.
Viking Grace utanför Norra Lagnö den soliga morgonen den 8 september 2024...
... siktad från Viking Cinderella.
Viking Cinderella på Lilla Värtan vid Fjäderholmarna den 7 december 2024. Waxholmsbolagets m/s Vånö ses lägga till vid Fjäderholmarnas brygga, strax för om "Cindy".
Viking Cinderella i Tegelvikshamnen den 12 april 2025.
Senast uppdaterad: 2025-04-14
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025