Andra färjor

Färjor Fartyg Hem



Wasaline m/s Wasa Express i Holmsund den 27 augusti 2020.


Fjärdvägen i Långnäs i juli 1998.


Fjärdvägen lägger ut från Långnäs den 10 augusti 2011 och sätter kurs mot Nådendal.


St. Peter Line bedrev kryssningstrafik mellan Stockholm och St. Petersburg under ett antal år. Princess Anastasia återkom till gamla farvatten, tidigare hette hon Olympia. Här passerar hon Granholmen den 13 maj 2011.


Princess Anastasia på väg ut ur Oxdjupet den 8 maj 2013.


Princess Anastasia vid Hasseludden på väg mot St. Petersburg på kvällen den 28 juli 2013.


Princess Anastasia i Halvkakssundet vid Hasseludden på väg mot St. Petersburg på kvällen den 3 juli 2016.


St. Peter Lines andra fartyg Princess Maria återkom också till gamla farvatten. Hon levererades 1981 som Finlandia och gick länge på Silja Lines Helsingforstrad. Här ses hon vid Frihamnsterminalen i Stockholm den 26 januari 2016.


Polferries Baltivia på väg in till Nynäshamn den 28 april 2008.


Wawel i Nynäshamn den 21 juni 2015.


Mazovia i Ystad den 25 september 2022.


Solsund i Kalmar den 27 augusti 2022.


Skania i Ystad den 25 september 2022.


Tågfärjan Rügen i Sassnitz Fährhafen en julidag 1980. Foto: © Mats Hellström.


Tågfärjan Rügen i Sassnitz Fährhafen sedd från tåget senare samma dag. Bakom henne ses skorstenarna på tågfärjan Warnemünde. Foto: © Mats Hellström.


Tågfärjan Sassnitz i södra Östersjön mellan Trelleborg och Sassnitz-Mukran den 30 juni 1998.


Katamaranen Skane Jet i Sassnitz-Mukran på morgonen den 25 september 2022.


TT-Line m/s Robin Hood i Trelleborg på kvällen den 1 juli 2023.


Tinker Bell i Rostock på morgonen den 2 juli 2023.


Prinsesse BenedikteVogelfluglinie mellan Rødby och Puttgarden den 16 april 2019.


Strax därpå mötte vi Deutschland, som var på väg mot Danmark.


Holger Danske körde parallellt med...




...Prins Richard.


I Puttgarden låg Kronprins Frederik, tidigare en av huvudfärjorna på Stora Bält.


Vi gör en liten avstickare till Öresund. Den fjärde systern till Viking Lines Amorella, Isabella och Gabriella byggd i Split är DFDS Crown of Scandinavia, som här ses i Köpenhamn den 2 augusti 2000.


Sedan 2013 heter fartyget Crown Seaways, och ses här i Oslo den 10 mars 2017.


Magnolia Seaways och Begonia Seaways i Skandiahamnen i Göteborg den 12 augusti 2023.




Innan Öresundsbron stod klar 2000 bedrevs en omfattande snabbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn, kallad Flygbåtarna eller Flyvebåderne. Av arbetsmarknadspolitiska skäl sattes priset för tågresor över bron högre än priset för båtresor, men till sist upphörde flygbåtstrafiken. Ovan ses två av flygbåtarna, Sjöbjörnen och Springaren, i Köpenhamn den 1 resp. 2 augusti 2000.


Trafiken över Öresund där det är som smalast på den s.k. HH-leden mellan Helsingborg och Helsingør är mycket intensiv. Den 20 juli 2007 var Scandlines Hamlet på väg att lägga till i Helsingborg, samtidigt som Aurora af Helsingborg (som bilden är tagen ifrån) just hade lagt ut. Fram till att Öresundsbron öppnades färjades personvagnar och motorvagståg över här; godsvagnarna gick med DanLink-färjorna mellan Helsingborg och Köpenhamn.


Scandlines tredje färja på HH-leden är Tycho Brahe som här passerar Kronborgs slott i Helsingør den 20 juli 2007.


En av HH-Ferries båtar i Helsingør den 20 juli 2007. Sedan 2009 bedrivs trafiken samordnat med Scandlines.


Möte på HH-leden den 13 juli 2013.


Aurora af Helsingborg i Helsingør den 19 juli 2013.


HH-Ferries m/s Mercandia VIII samma dag. Vi åkte med systerfartyget Mercandia VI.


En av färjorna mellan Staten Island och New York, maj 1996.

Färjor Fartyg Hem


Senast uppdaterad: 2023-08-19
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023