Tåg i västra Tyskland

Tyskland Spårtrafik Hem


Drygt 30 år efter murens fall finns det egentligen ingen anledning att hålla fast vid den forna uppdelningen i öst och väst. Men skillnaderna finns kvar, vilket kan vara intressant i sig. I samma land finns arv efter två statsjärnvägar med olika förutsättningar och olika val av lösningar. Samtidigt hade de båda statsbanorna ett gemensamt arv från tiden före andra världskriget. I takt med tiden och effekterna av die Bahnreform suddas skillnaderna mellan öst och väst ut, åtminstone på det materiella planet. Jag har därför ändå valt att göra denna uppdelning, bl.a. eftersom en del av bilderna är från tiden före 1994, när DB AG bildades. Följ med på en resa från norr till söder!


Nya dubbeldäckarmotorvagnståget 445 028 i målning för regionaltrafiken i Schleswig-Holstein ankommer Flensburg på morgonen den 13 november 2019.


På andra sidan plattformen stod DSB MF 5278 som strax därpå skulle avgå mot Aarhus.


445 026 på linje RE7 mot Neumünster, i Flensburg på kvällen den 5 april 2022.


IC 5752 mot Fredericia i Danmark, bestående av DSB MF 5076, i Flensburg på morgonen den 6 april 2022.


Northrail Köf III D-NRAIL 98 80 3335 106-1 i Husum den 17 augusti 2017.


Rendsburger Hochbrücke, det mäktigta byggnadsverket över Nord-Ostsee-Kanal, sedd från förarhytten på Hector Rails tåg 42706 på kvällen den 16 augusti 2017.


Ställverket Hf i Heide (Holst) den 13 september 2016.


Nord-Ostsee-Bahn (NOB) nya LINT-motorvagn 622 165/665 i Heide (Holst) den 13 september 2016.


NOB 245 202 (Bombardier Traxx ME) i Heide (Holst) den 13 september 2016.


NOB nordgående tåg, draget av DE 2700 07, ankommer Heide (Holst) samma dag. Sedermera såldes loket till Hector Rail, och heter idag 861.004 Obelix.


Möte mellan NOB:s regionaltåg på Marschbahn i Heide (Holst) samma dag.


NOB:s tåg mot Hamburg-Altona med 245 202 sist lämnar Heide (Holst) en stund senare.


Nordbahn Lint41-motrorvagnar till Büsum och Neumünster i Heide (Holst) samma dag.


218 385 och okänd kollega ankommer Heide (Holst) med ett IC-tåg till Westerland (Sylt) den 13 september 2016.




Två bilder av 218 386 och 363 i Heide (Holst) med ett IC-tåg från Westerland (Sylt) den 13 september 2016.


111 197 rullar in på Kiel Hbf med ett regionaltåg den 26 juni 1998.


Kiel Hbf den 26 juni 1998. Ett litet, med dock, s.k. Reiterstellwerk gränslar spår 2 och ännu är det semaforer som gäller!


335 213 växlar på Kiel Hbf den 26 juni 1998.


Undertecknad och gode vännen JS poserar nöjt framför 103 205 på Kiel Hbf den 26 juni 1998. DB införde ett nytt designprogram i slutet av 1980-talet, där loken målades orientrot och de olika resprodukterna fick olika (pastell-) färger. 1997 var det dags igen, då dagens Verkehrsrot infördes.


Regionaltågsmöte i Elmshorn den varma sensommarkvällen den 11 september 2016.


En stund senare passerade ett norrgående godståg på väg mot Malmö, draget av EG 3108.


AKN VT 60 i Elmshorn samma kväll.


Hector Rail tåg 42706, draget av 241.006 Calrissian, i Hamburg-Eidelstedt den 16 augusti 2017.


DB 185 297 med ett cisternvagnståg i Hamburg-Rothenburgsort den 16 augusti 2017.


Hamburg Hbf på morgonen den 13 juni 1989. Jag hade kommit med nattåget Alfred Nobel direkt från Stockholm. För många tågluffare var det här som äventyret började på allvar, nu var man "nere i Europa"!


112 175 på Hamburg Hbf den 5 november 1998. Som första vagn efter lok gick en specialinsatt Mitropa-restaurangvagn. Anledningen var en presentationsresa för Mitropas svenska mattema. Ombord fanns (kända) svenska kockar, Mitropas chefskock, personal från DB, Mitropa, svenska ambassaden, Exportrådet m.fl. Under ett antal år hade de tyska restaurangvagnarna olika matteman. Det var t.ex. specialitéer från de olika tyska delstaterna eller andra länder.


Hamburg Hbf på kvällen den 11 september 2016.


Hamburg Hbf den 3 juli 2023.


Ett regionaltåg med 445 014 sist, lämnar Hamburg Hbf på väg mot Flensburg den 3 juli 2023.


DB 112 138 klargörs av lokföraren på Hamburg Hbf samma dag.


Ett av de nya Stadler-tillverkade regionaltågen (också BR 445!) på Hamburg Hbf samma dag.


Sommaren 2023 började DSB köra loktåg mellan København H och Hamburg Hbf, dragna av de nya Vectron-loken litt EB. I väntan på leverans av nya Talgo-tåg, hyrde DSB "vanliga" IC1-vagnara av DB. Här ses IC 394, draget av EB 3240, rulla in på Hamburg Hbf den 3 juli 2023.


Nordbahn FLIRT3-tågsätt ET6 06 ankommer Hamburg-Altona en 13 september 2016.


FLIRT3-möte på Hamburg-Altona.


Nordbahn FLIRT3-tågsätt ET6 03 på linje RE71 mot Elmshorn lämnar Hamburg-Altona en stund senare.


Holzroller 242 001 i Hamburg-Harburg den 16 augusti 2017.


Hamburg-Harburg från förarhytten den 16 augusti 2017.


Railpools nya 187 304 i Maschen den 16 augusti 2017.


DB Cargo-lok på rad; 189 005, 143 176 och en okänd 145:a i Maschen samma dag.


Södra infarten till den stora rangerbangården Maschen utanför Hamburg.


Ett södergående godståg draget av DB 187 124 lämnar Maschen den 16 augusti 2017.


Ett södergående godståg draget av 152 155 mellan Buchholz (Nordheide) och Maschen en stund tidigare.


Ett Metronom-tågsätt, draget av ME 146-08, i Rothenburg (Wümme) den 16 augusti 2017.


DB 120 111 med ett södergående IC-tåg vid Rothenburg (Wümme) en liten stund tidigare.


Bron över Weser strax utanför Bremen.


HSL 295 023 i Syke den 16 augusti 2017.


Utanför Syke har VTG en depå för sina godsvagnar.


Ett tvåvåningståg på RE9 mot Osnabrück den 16 augusti 2017.


Möte med ett Metronom-tåg, draget av 146 537, mellan Sagehorn och Ottersberg (Han) den 16 augusti 2017.


NordWestBahn vänder i söder i Twistringen. Här ses ET 440 333 uppställd på stationen. BR 440 är "kusiner" till X60/61/62 i Sverige; tillverkade av Alstom och kallad Coradia Continental.


Sprillans nya 187 120 strax söder om Twistringen den 16 augusti 2017.




Möte med ett par 185-dragna godståg kort efter varandra mellan Diepholz och Twistringen.


DB 101 074 med ett södergående IC-tåg mellan Diepholz och Bohmte samma dag.


En stund tidigare mötte vi detta godståg, draget av DB 151 140.


Norr om Osnabrück slingar sig järnvägen skönt genom landskapet.


Två Captrain 145:or i Osnabrück den 16 augusti 2017. Närmast 145 095. Captrain är ett dotterbolag till franska statsjärnvägarna SNCF.


Osnabrück Hbf.


Hasbergen Bf, invigd 1870.


Möte med ett av Hector Rails södergående SVDM-tåg, draget av 241.009 Moneypenny strax söder om Hasbergen, sydväst om Osnabrück, den 16 augusti 2017.


Westfalenbahn "Flirt" ET 010 mellan Münster och Osnabrück.


Infarten till Südmühle, där Güterumgehungsbahn ansluter till banan till/från Münster Hbf. Notera signal Ne 1 Trapeztafel t.v. Den anger gränsen till en driftplats där infartssignal saknas, liksom på "motspår" som saknar en huvud- eller spärrsignal, då är den även försedd med aktuellt kilometertal.


Även DB har sällat sig till skaran som köpt nya Flirt 3 från schweiziska Stadler. Hos DB har motorvagnssätten fått typbeteckningen BR 1428. Här ses 1428 001 strax söder om Bösensell, en bit söder om Münster, den 16 augusti 2017.


Haltern am See den 16 augusti 2017.


DB 1428 011 strax norr om Recklinghausen Hbf.


DB 152 048 ankommer Recklinghausen Hbf med ett biltransporttåg den 16 augusti 2017.


Hector Rail 241.006 Calrissian i Recklinghausen samma dag.


Hector Rail tåg 42706 draget av 241.005 Solo i Hamm (Westf) den 5 april 2018.


Traditionslackade RP 218 480 i Hamm (Westf) den 5 april 2018.


Infarten till Hamm (Westf) den 5 april 2018.


På rangerbangården i Hamm har DB ställt upp en mängd slopade lok och vagnar, i väntan på försäljning eller skrot. Några av dem anas t.v i bild.


DB 152 102 i Oberaden den 5 april 2018.


F.d. gruvlave i Oberaden den 5 april 2018.


Polska PKP Cargo Vectron EU46-502 (193 502) mellan Gladbeck West och Oberaden den 5 april 2018.


Railpool 187 305 med slopade BR 614-motorvagnssätt mellan Gladbeck West och Oberaden samma dag.


Ruhrområdet har på många ställen genomgått stora förändringar de senaste åren. Många gruvor har lagts ned, framför allt gäller det stenkolsgruvorna. 2008 var ödet beseglat för DSK Bergerk Lippe och Zeche Westerholt. Här passerar vi igenvuxna spår och övergivna byggnader som hörde till anläggningen.


RBH G 1206-lok 804 i Gladbeck West den 5 april 2018.


Vi vänder blicken lite längre västerut, till tysk/nederländska gränsen. 101 019 på gränsstationen Emmerich den 24 juli 1997.


NordWestBahn (NWB) VT 648 438 lämnar Krefeld Hbf den 5 oktober 2016.


Hector Rail 162.001 Mabuse tillsammans med ett par yngre kollegor; 241.007 Bond (t.h.) och 241.008 Galore (i bakgrunden) den 5 oktober 2016.


Crossrail 185 591 och Hector Rail 241.008 Galore i Krefeld samma dag.


Krefeld Hbf riktning österut samma dag.


MGW:s växellok Emma med 185 533 i kroken växlar i Krefeld samma dag.


DB 425 566 ankommer Krefeld Hbf den 5 oktober 2016.


Hector Rail 241.003 Organa och 242.517 Fitzgerald på Krefeld Hbf den 16 augusti 2017.


Ett av National Express Talent 2-tågsätt typ BR 9442 på linje RE7 mot Solingen lämnar Krefeld Hbf den 16 augusti 2017.


DB Systemtechniks 218 477 med mätvagnar på Krefeld Hbf samma dag.


DB 152 092 passerar genom Krefeld Hbf den 5 april 2018.


MGW "Taurus" 183 500, tillsammans med Vectron-loket 193 970 och Hector Rail 241.005 Solo Krefeld Hbf samma dag.


DB 1440 874 på Krefeld Hbf den 27 april 2022.


Krefeld Hbf riktning österut den 27 april 2022.


ATLU 185 615 avställt på Krefeld Hbf samma dag.


DB:s stora huvudverkstad för elmotorvagnståg i Krefeld-Oppum.


DB 425 022 mellan Krefeld-Oppum och Krefeld-Uerdingen samma dag.


DB 185 156 med ett ståltåg i Krefeld-Uerdingen den 16 augusti 2017.


Duisport Rail 295 025 växlar fram vagnarna till Hector Rails Samskip Van Dieren-tåg 42706 i Krefeld-Uerdingen den 16 augusti 2017.


Tåg 42706 drogs av 241.006 Calrissian denna dag.


Den 5 april 2018 var det 241.005 Solo som drog tåg 42706 från Krefeld-Uerdingen.




I Stendal har Alstom byggt om och moderniserat äldre diesellok, inte minst f.d. DR-lok. Numera tillverkar man enbart nya lok. Ett av dessa är hybridloket Prima H3, och här ses ett av dessa i trafik för Chemion i Krefeld-Uerdingen den 16 augusti 2017.


MaK G 1206-loket BUVL 275 868 i Krefeld-Uerdingen den 5 april 2018.


ELL 193 244 mellan Krefeld-Uerdingen och Rheinhausen samma dag.


Korsande tågvägar den 5 april 2018. På spåret mot Rheinhausen ovan drog ett par av RBH:s 143:or ett tåg.


Färden genon Ruhrområdet gick denna dag delvis en annan väg än när jag åkte med sist (jämför nedan). Det är ett högst fascinerande område, minst sagt. Här passerar vi Trompet.


Abzweigstelle Meerbeck, som ligger i Moers, den 5 april 2018.


Strax därefter korsade vi Rhen på Haus-Knipp-Eisenbahnbrücke, en imponerande fackverksbro.


DB 425 564 på linje RE11 mot Mönchengladbach i Rheinhausen den 5 oktober 2016.


Rheinhausen österut den 5 oktober 2016.


Den imponerande bron över Rhen vid Rheinhausen den 16 augusti 2017.


Den 24 juli 1997 stod orientröda 103 207 abfahrbereit med ett IC-tåg på Duisburg Hbf.


Eurobahn ET 7 13 ankommer Duisburg Hbf den 5 oktober 2016.


NWB VT 648 421 lämnar Duisburg Hbf samma dag.


Jag gillar ICE3:ornas eleganta formgivning. Här ses ändvagn 403 511 Wiesbaden på Duisburg Hbf den 5 oktober 2016.


Nederländska Abellio bedriver en del regionaltrafik i Tyskland. Här ses nya FLIRT3-tågsättet ET 25 2213 på på Duisburg Hbf den 5 oktober 2016.


DB 425 077 på Duisburg Hbf samma dag.


DB 146 262 med ett regionaltåg rullar in på Duisburg Hbf den 5 oktober 2016.


Flirt 3-tågsätt BR 1428 503 lämnar Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


Abellio ET 25 2214 på Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


ICE2-tågsätt Templin mot Düsseldorf Hbf med 402 029 främst, lämnar Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


Hector Rail 162.003 Metropolis på Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


1428 513 på väg mot Mönchengladbach lämnar Duisburg Hbf samma dag.




Två bilder av Thaly-tågsätt 4322 lämnandes Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


Euro Cargo Rail var ett fransk dotterbolag till DB, sedermera integrerat helt i DB Cargo. Ett antal Class 66 (i Sverige T66) går i deras trafik. Här ses 247 035 vid Duisburg-Lotharstraße den 16 augusti 2017.


Rhein Cargo 187 070 vid Duisburg-Lotharstraße den 16 augusti 2017.


Duisburg-Meiderich Ost den 5 april 2018.


Hector Rail 241.005 Solo vid infarten till Oberhausen-Mathilde den 5 april 2018.


Langsamfahrt i Oberhausen-Mathilde den 5 april 2018.


DB 185 161 i Oberhausen-Mathilde den 5 april 2018.


Infarten till Oberhausen-Mathilde den 16 augusti 2017. "f" i slutet på signaturen på ställverket t.h. anger var tågklareraren (ty. Fahrdienstleiter) sitter.


Mitten im "Pott". Semaforer och gasklocka i Oberhausen-Mathilde den 16 augusti 2017.


Semaforerna och skivförsignalerna i Oberhausen-Mathilde lite närmare. Sedermera byttes de ut mot ljussignaler i samband med ett ställverksbyte.


Railpool 184 676 mellan Oberhausen-Mathilde och Bottrop Süd.


RBH är ett dotterbolag till DB, men företaget började som industrijärnväg. Här möter vi ett av RBH:s diesellok med ett mindre godståg en stund senare.


Belgiska Lineas Traxx-lok 2842 (E 186 234) på Oberhausen-Osterfeld Süd den 5 april 2018.


Oberhausen-Osterfeld Süd är ett stort centrum för DB Cargo. Här ses bl.a. 187 111, 145 044 och RBH 143 132 i depån den 5 april 2018.


Ett antal Class 66, i Tyskland kallade BR 247, i Oberhausen-Osterfeld Süd den 5 april 2018.


ELL Vectron 193 251 i Oberhausen-Osterfeld den 5 april 2018.


Vacker kvällssol i Gelsenkirchen den 17 oktober 2018.


1428 510 lämnar Gelsenkirchen samma kväll.




DB 146 118 med regionaltåg i den vackra kvällssolen i Gelsenkirchen den 17 oktober 2018.


Abellio ET 22 2108 ankommer Gelsenkirchen den 17 oktober 2018.


Nya dieselmotorvagnen 632 106 (kallad Haifisch), tillverkad av polska Pesa, på Wanne-Eickel Hbf den 18 oktober 2018.


DB 294 669 växlade på Essen Hbf den 1 mars 2017.


DB ICE2 402 022 på Essen Hbf samma dag.


Strax därpå växlades Thalys-tågsätt 4332 undan.


ICE 912, bestående av ett 407-tågsätt, har just anlänt slutstationen Essen Hbf på kvällen den 27 juni 2017. T.h. ett RE-tåg med 146 117 främst.


Intill 146 117 stod 294 669 med ett antal Eaos-vagnar...


...bl.a. ännu Railion-märkta Eaos075 31 80 5368 571-1.


DB 120 160 tillhör numera DB Netz AG och drar olika mättåg. Här ses loket på Essen Hbf den 27 juni 2017.


RRX 462 079 ankommer Mühlheim (Ruhr) Hbf den 27 april 2022.


Kort därefter ankom 1440 374 på linje RB33 till Mühlheim (Ruhr) Hbf.


Kvällshimmel över Bochum vid Deutsches Bergbau-Museum den 5 oktober 2016.


Bochum Hbf riktning västerut samma kväll.


Ett regionaltåg på linje RE1 mot Aachen Hbf med 146 262 sist, lämnar Bochum Hbf samma kväll.


Ett ICE3-tåg mot Düsseldorf ankommer Bochum Hbf samma kväll.


Abellio VT 12 1101 på RB46 mot Gelsenkirchen på spår 1 på Bochum Hbf den 5 oktober 2016.


Abellio "Flirt" ET 23 2104, i multipel med ET 22 2106 på linje RE16 mot Essen Hbf på Bochum Hbf samma kväll.


ICE 940 mot Düsseldorf Hbf ankommer Bochum Hbf den 6 oktober 2016.


ICE2-manövervagn 808 009 Riesa på Bochum Hbf den 29 november 2016.


Ett regionaltåg på RE11 mot Hamm (Westf) med 425 060 främst...


...425 083 sist, ankom en stund senare denna vackra, men kalla, höstdag.


101 048 på Bochum Hbf den 29 november 2016.


Solnedgång över Bochum Hbf den 30 november 2016.


146 262 lämnar Bochum Hbf den 30 november 2016.


425 562 på RE11 mot Mönchengladbach på Bochum Hbf den 30 november 2016.


ICE3 403 525 på Bochum Hbf den 30 november 2016.


Ett ICE2-tåg, med drivenhet 402 022 Eberswalde sist, ankommer Bochum Hbf den 1 mars 2017.


Aggerbahn traditionslackade 212 376 på Bochum Hbf i ösregnet den 28 juni 2017.


ICE 917, med drivenhet 407 012 främst, ankommer Bochum Hbf en stund senare.


Abellios tvåvagns-Flirt ET 22 2101 på Bochum Hbf den 17 oktober 2017.


Abellio ET 23 2108 på linje RE6 på Bochum Hbf senare samma dag.


DB manövervagn DBpbzfa766.4 50 80 86-81 029-0 främst i ett regionaltåg på linje RE1 på Bochum Hbf samma dag.


Sist i tåget gick 146 257.


ICE 940, med manövervagn 93 80 5 808 019-4 Hagen främst, ankommer Bochum Hbf samma dag.


Abellio ET 22 2108 på linje RE46 ankommer Bochum Hbf från Gelsenkirchen den 18 oktober 2018.


Abellio Deutschland gick i konkurs i början av 2022, och trafiken övertogs av andra järnvägsföretag. Bl.a. tog DB över trafiken på linje RE46. Här ses 426 006 Bochum Hbf på kvällen den 25 april 2022, kort efter ankomst från Gelsenkirchen Hbf. Föraren har bytt ände, men ännu inte skyltat om.


I slutet av 2018 sattes de nya 462-motorvagnstågen i trafik i det nya regionaltågsupplägget RRX (Rhein-Ruhr-Express). Här ses 462 083 på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2018.


RRX 462 009 på Bochum Hbf närmare 3,5 år senare, den 25 april 2022.


Manövervagnen DB Bpmmbdzf286.1 61 80 80-91 128-1 ledande i EC 1194 på Bochum Hbf samma kväll.


ICE 620, med ändvagnen 403 037 främst, på Bochum Hbf samma kväll.


ICE 1015, med ändvagn 407 003 främst, gör uppehåll på Bochum Hbf den 26 april 2022.


RRX 462 061 på linje RE1 mot Hamm Hbf, ankommer Bochum Hbf kort därefter.


IC 2152 med manövervagnen D-DB Bpmmbdzf286.1 61 80 80-91 132-3 ankommer Bochum Hbf samma kväll.


Denna dag stod 101 090 för traktionen i IC 2152.


"Flirten" 3429 007 på linje RB40 mot Hagen Hbf, gör uppehåll på Bochum Hbf senare samma kväll


ICE-T 411 001 utgjorde ICE 154 den 27 april 2022. Här ses tåget rulla in på Bochum Hbf.


DB 3429 005 på Bochum Hbf samma morgon.


Denna morgon utgjordes ICE 515 av BR 412-tågsätt 9052.


RRX 462 045 på RE1 mot Aachen Hbf, ankommer Bochum Hbf samma morgon.


Dortmund-Eving den 29 november 2016.


Dortmunder Eisenbahns lok DE 24 i Dortmund-Eving den 29 november 2016.


DB 185 052 växlar i Dortmund-Eving den 29 november 2016.


Thalys-tågsätt 4321 passerar Düsseldorf Flughafen den 6 oktober 2016...


...och mötte där ICE 940. ICE-föraren drog på väldigt sakta, helt uppenbart för att jag skulle kunan ta denna bild!


Sist i ICE 940 gick drivenhet 402 038 denna dag.


Eurobahn ET 5 19 på Düsseldorf Flughafen den 6 oktober 2016.


ICE 940, med manövervagn 93 80 5 808 019-4 Hagen främst, på Düsseldorf Flughafen den 17 oktober 2017.


I andra änden gick drivenhet 402 019.


ICE2-tågsättet Stendal med drivenhet 402 007 främst, ankommer Düsseldorf Flughafen en stund senare.


146 270 främst i ett regionaltåg ankommer Düsseldorf Flughafen strax därefter.


ICE2-tågsätt 213 Nauen på väg mot Berlin ankommer Düsseldorf Flughafen den 4 april 2018.


Ett regionaltåg på linje RE6 med manövervagn DBpbzfa765.5 50 80 86-75 036-3 ankommer Düsseldorf Flughafen den 17 oktober 2018.


ICE 549, med manövervagn 808 018 främst, ankommer Düsseldorf Flughafen den 25 april 2022.


Ett IC-tåg med manövervagn främst rullar in på Düsseldorf Hbf i juli 1999.


Abfahrt! Ett regionaltåg lämnar Düsseldorf Hbf den 10 oktober 2000.


110 215 på Düsseldorf Hbf den 10 oktober 2000.


DB försökte att attrahera prisokänsliga tjänsteresenärer med lyxtåget Metropolitan, som pendlade mellan Köln och Hamburg. Nya vagnar beställdes och ett par 101:or målades om i passande färgsättning. Succén uteblev och tågsätten används idag som ICE-ersättningståg. Här rullar ett Metropolitantåg in på Düsseldorf Hbf den 10 oktober 2000.


Genom regionaliseringen fick förbundsländerna eget ansvar för upphandling av lokal- och regionaltrafiken. Precis som i Sverige blev det möjligt för andra aktörer än Det Statliga Järnvägsföretaget att träda in på marknaden. Ett exempel är Regiobahn. Den 10 oktober 2000 ankom Talent-motorvagnen VT 1001 Düsseldorf Hbf.


DB 101 116 ankommer Düsseldorf Hbf den 1 mars 2017.


Senare samma eftermiddag ankom ett annat IC-tåg Düsseldorf Hbf, med manövervagnen Bimmdzf287-0 51 80 80-95 013-3 främst.


IC 2200 mot Norddeich Mole på Düsseldorf Hbf den 27 april 2022. Främst gick IC2-manövervagnen DBpbzfa668.4 50 80 86-81 888-9...


...och traktionen stod 147 564 för.


Thalys-tågsättet 4331 på Düsseldorf Hbf samma dag.


Samma dag gick Regiobahn VT 108 på linje S28.


RRX 462 060 på linje RE11 mot Unna ankommer Düsseldorf Hbf den 27 april 2022.


Wascosa Tagnpps CH-WASCO 33 85 0665 077-4 på Düsseldorf Hbf samma dag.


Wascosa-vagnarna drogs av Voith Maxima-loket 263 004.


111 156 i Erkelenz den 14 mars 2018.


Köln Hbf den 15 november 1996.


Två tåg rullar parallellt in på Köln Hbf den 15 november 1996, med 111 103-8 som dragare t.v. och Bügelfalte 110 483-5 t.h.


Köln Hbf den 9 mars 1997.


Det orientröda loket 111 131 med ett dubbeldäckartåg i regionaltågsmålningen från sena 1980-talet på Köln Hbf den 9 mars 1997.


Den tredje generationens ICE körs bl.a. på Neubaustrecke Frankfurt/M - Köln i 300 km/h. Här lämnar ICE 720, med ändvagn 403 529 sist, stationen vid flygplatsen Köln-Bonn den 14 april 2008.


I Montabaur på Neubaustrecke Frankfurt/M - Köln anslöt regionaltågsbolaget Vectus. Här ses en av LINT41-motorvagnarna genom fönstret på ICE-tåget den 14 april 2008.


HGK DE 82 med ett godståg i Brül-Vochem på Vorgebirgsbahn den 23 juli 1998. Banan, som tidigare ingick i Köln-Bonner Eisenbahnen (KBE), trafikeras också av Stadtbahnvagnar på linje 18 mellan Köln och Bonn.


Railship var tidigare en tågfärjeförbindelse mellan Hangö i Finland och Travemünde i Tyskland. Man hade egna godsvagnar som man bytte hjulaxlar på i Hangö, eftersom finsk spårvidd är bredare än normalspår. Här ses Railship Hbbillns 24 80 245 7 061-1 i Brül-Vochem den 23 juli 1998.


Sist i tåget gick bl.a. dessa fyra farligt gods-lastade cisternvagnar.


103:ornas ersättare blev 101:orna, som sattes i trafik 1997. Här ses nylevererade 101 011 på Bonn Hbf den 27 juni 1997.


Det i mitt tycke snyggaste enhetsloket är 110 med Bügelfalte (pressveck), helst i blå originalmålning! Det var därför angenämt när 110 320 var spänt framför vårt tåg på Bonn Hbf den 28 juni 1998.


En östdam i väst. "Ludmila" 232 683 på Bonn Hbf den 30 juni 1998.


103 156 på Bonn Hbf den 16 november 1997.


Remagen den 16 november 1997.


Regionaltåget med 215 021 sist lämnar Walporzheim på Ahrtalbahn den 16 november 1997.


Ett godståg passerar Koblenz på rechte Rheinstrecke den 16 maj 1997.


Vi rör oss nu tvärs över f.d. Västtyskland. Eichenberg ligger på Nord-sydsträckan och gränsen till DDR gick precis intill. Linjen till Arenshausen (och vidare till Nordhausen) var bruten så länge den inre tyska gränsen och muren fanns, men blev samtidigt en av de första som återuppbyggdes efter murens fall. Här ses en U-Boot, BR 229 (119 vid DR) i Eichenberg den 24 maj 1997.


Det stiliga stationshuset i Hann. Münden den 11 juli 1997.


Här följer ett antal bilder från Kassel. Jag var utbytesstudent i där sommaren 1997 och har sedan dess återvänt flera gånger dit för att hälsa på gamla vänner. Ett av DB:s vanligaste diesellinjelok idag är BR 218 (ursprungligen V 160). Loken tillverkades mellan 1971 och 1979 och utgjorde länge, tillsammans med 232:orna, ryggraden i DB:s diesellinjeloksflotta. Den 13 april 1997 stod 218 134 på Kassel Hbf.


Uppställda lok på Kassel Hbf den 24 maj 1997.


Traditionslackade E41 001 på Kassel Hbf den 11 juli 1997.


Idel ozeanblau/beige-målade lok på Kassel Hbf den 11 juli 1997. T.v. 110 404, i mitten en 151:a och t.h. 140 424.


Rettungszug (RTZ). 714 009 (f.d. BR 212) med ett av räddningstågen på Kassel Hbf den 20 juli 1998.


Einheitslok 110 111 och 141 139 på Kassel Hbf den 20 juli 1998.


110 440 ses här på Kassel Hbf den 1 april 2003. T.h. anas ytterligare ett lok av samma typ och längst t.h. anas dieselmotorvagnståget VT 612.


Utsikt över bangården på Kassel Hbf den 1 april 2003.


GTW 2/6 646 211 tillhörande Kurhessenbahn ankommer Kassel Hbf den 1 april 2003.


Nya regionaltåget 425 018 på Kassel Hbf den 1 april 2003.


150 079 ankommer Kassel-Bettenhausen med ett godståg i maj 1997.


Oceanblå/beige lok i Kassel-Bettenhausen i maj 1997. 150 079 och 151 146 växlar. Notera semaforerna!


Här följer ett antal bilder från Kassel-Wilhelmshöhe. Stationen ligger strategiskt på nord-sydmagistralen och betjänar både den gamla sträckan och den nyare höghastighetssträckan. 151 031 dundrar igenom stationen med ett norrgående godståg den 13 april 1997.


112 102 på Kassel-Wilhelmshöhe den 13 april 1997.


103:orna började se något luggslitna ut när karriären så sakta närmade sig sitt slut. Den 11 juli 1997 stannade 103 194 till på "Willibahnhof" med ett Interregiotåg.


Samma dag passerade ännu grönmålade 151 012 med ett godståg.


Bunte Bahn. Det tog många år för DB AG att införa Verkehrsrot-målningen överallt. Idag är DB:s tåg fårhållandevis enhetliga, men 1997-98 var bilden en annan. Den 13 juli 1997 passerade detta moderna tvåvåningståg Kassel-Wilhelmshöhe, med både röda och turkosa vagnar, liksom ett S-Bahn-målat 111-lok sist.


Mera Bunte Bahn. Den 20 juli 1998 uppvisade detta regionaltåg, draget av 110 111, som synes en härlig blandning av färgsättningar, desstom med förflutet från både väst och öst...


Samma dag passerade detta regionaltåg i "ren" 1980-talsfärgsättning, draget av 141 231.


Nytillverkade 101 098 passerade Kassel-Wilhelmshöhe samma dag.


103 147 håller vid Kassel-Wilhelmshöhe den 20 juli 1998.


Ett norrgående Interregio-tåg med en IC-målad manövervagn främst ankommer Kassel-Wilhelmshöhe samma dag.


DB Cargo 140 147 med ett militärtåg i kroken passerar Kassel-Wilhelmshöhe den 19 augusti 1999.


Den 20 augusti 1999 stannade 111 158 med sitt dubbeldäckarregionaltåg på Kassel-Wilhelmshöhe. Loket målades vid leveransen kiselgrå med orange "maggördel", för att passa ihop med de S-Bahnvagnar (s.k. x-vagnar) som de kördes tillsammans med. När DB införde det nya färgprogrammet Verkehrsrot 1997 fick 111 158 (som enda lok) maggördeln ommålad i den nya röda färgen, för att bättre passa ihop med de röda vagnarna.


Samma dag gick ICE1-drivenheten 401 581 ledande i ett sydgående ICE-tåg.


För den gränsöverskridande ICE-trafiken till Nederländerna, anskaffade NS ett antal ICE3-tågsätt, som förseddes med NS logotyp. Här ses ett sådant tågsätt på provtur i Kassel-Wilhelmshöhe den 20 augusti 1999.


ICE2 skiljer sig från ICE1 genom att tågsätten bara har en drivenhet och har en manövervagn i andra änden. "Bogen" kan öppnas och tågsätten kan kopplas ihop. Här ses en ICE2-manövervagn på Kassel-Wilhelmshöhe den 24 oktober 2000.


103 218 med ett IR-tåg på Kassel-Wilhelmshöhe den 24 oktober 2000.


Efterföljaren 101 057, även den dragandes på ett IR-tåg, på Kassel-Wilhelmshöhe samma dag.


Sprillans nytillverkade 145 073 på provtur passerade Kassel-Wilhelmshöhe den 24 oktober 2000.


DB Cargos 152 063 passerade Kassel-Wilhelmshöhe med ett godståg på väg söderut samma dag...


...liksom 152 044 på väg åt motsatt håll.


Norrut körde även 155 092 (f.d. DR 250 092) med ett annat godståg...


...liksom 155 249 (f.d. DR 250 249), ännu i DR-målning.


En av DB:s då nylevererade Hbillns311-vagnar passerade Kassel-Wilhelmshöhe i ett godståg den 24 oktober 2000.


Kassel-Naumburger Eisenbahns (KNE) diesellok DG 202 passerade med ett godståg på väg till Baunatal. KNE tillhör numera Hessische Landesbahn GmbH.


Einheitslok! 141 067 med regionaltåg gör uppehåll på Kassel-Wilhelmshöhe den 1 april 2003. Notera de ursprungliga frontlyktorna!


Motorvagnståget VT 612 047 på Kassel-Wilhelmshöhe den 1 april 2003.


Efter murens fall 1989 började de båda tyska statsbanorna så sakteliga att föras samman. 1994 bildades slutligen DB AG och DB och DR slogs samman. Kritiker till återföreningens genomförande menar att Västtyskland "annekterade" Östtyskland och att allt som kom från öst därmed skulle vara dåligt. Det finns givetvis andra synsätt också. På järnvägens område blev strukturomvandlingen störst i forna DDR, många olönsamma järnvägslinjer lades ner, personal sades upp, DR-personalen fick samma uniform som DB 1991, DR-fordonen fick byta nummer etc. Dock skedde en översikt av dragfordonsparken och många f.d. DR-lok ses idag över hela Tyskland, och vice versa. En fordonstyp som var utbredd i Östtyskland, men inte i väst, var tvåvåningsvagnen. Sedan återföreningen har tvåvåningstågen spritts över hela Tyskland och förekommer i regionaltåg i stort sett överallt. Här ankommer ett tvåvåningståg med manövervagn främst Kassel-Wilhelmshöhe den 1 april 2003. Även i Sverige finns numera tvåvåningståg, eller dubbeldäckare som de också kallas. Här är de dock färglöst grå...


KNE diesellok DG 201 växlar i Baunatal vid Volkswagens fabrik i juni 1997.


KNE DG 201 i Baunatal den 24 juni 1997. T.h. två av VW:s egna lok...


...varav det ena, 881 118, var av Henschels standardtyp DHG 500C.


KNE DG 202 vid Helleböhn i Baunatal den 20 juli 1998.


101 125 framför ett IC-tåg i Gießen den 13 april 2008.


Under de senaste åren har det skett en modernisering av fordonsflottan i Tyskland, inte minst i regionaltrafiken. Delstaterna som upphandlar trafiken ställer krav på moderna fordon, oavsett om DB Regio eller något privat bolag bedriver trafiken. Här står ett regionaltåg mot Koblenz via Lahntalbahn redo för avgång från spår 9 i Gießen den 13 april 2008. Motorvagnstypen är en Talent, tillverkad av Bombardier med littera VT 643 hos DB.


143 253 med ett regionaltåg från Kassel har just ankommit Bebra den 29 maj 1997. Denna dag firades Frohnleichnahm i Tysklands katolska delar och påtagligt helgdagslugn rådde. Jag var på väg till Eisenach i granndelstaten Thüringen, som är protestantisk, och där var det som vilken vardag som helst. Påtagliga kontraster, bara ca en timmes tågresa ifrån varandra.


112 186 och 151 049 vid lokstallet i Bebra den 29 maj 1997. Förr var detta en perfekt plats att studera DR:s ånglok (t.ex. de stolta 015:orna!) som kommit hit över gränsen med sina Interzonenzüge.


ICE 917, med 407 012 ledande, på Frankfurt (M) Flughafen Fernbahnhof den 28 juni 2017.


Ibland står man på fel ställe när ett begärligt fotoobjekt dyker upp... Den 2 april 2003 befann jag mig på Frankfurt/M West och var mest fokuserad på S-Bahn. Men se; där kom ett godståg bestående av enbart Nordwaggon-vagnar, draget av en 151:a. Helt hopplös blev ju inte bilden i alla fall!


218 415 passerar hållplatsen Frankfurt/M-Galluswarte med ett tvåvåningståg i kroken den 10 maj 2006.


Deutsche Bundesbahns stolthet var elloket BR 103. Här står 103 108 på Frankfurt am Main Hbf den 13 juni 1989.


103 113-7 i motljus på Frankfurt am Main Hbf den 13 juni 1989. Det blev tyvärr ingen vidare bild, men jag var glad ändå över att kunna fotografera loket som jag hade hemma i modell. Just detta lok är bevarat som körklart museilok och tillhör DB Museum.


Oceanblå/beige 140 188 väntade på nya uppgifter på Frankfurt/M Hbf den 13 juni 1989.


Ännu en Bügelfalte! 110 388 väntar på avgång från Frankfurt/M Hbf den 21 juli 1998.


DB ABomz 50 80 30 33 702-8 (f.d. DR) på Frankfurt/M Hbf den 21 juli 1998.


Dieselmotorvagnståget 611 547 på Frankfurt/M Hbf samma dag. I bakgrunden t.v. anas en orange/grå 420-motorvagn.


101 105 på Frankfurt/M Hbf den 3 april 2003.


Moderne Bahn. 146 120 med "Dosto" på Frankfurt/M Hbf den 5 augusti 2005.


218 415, även det med "Dosto"-vagnar, på Frankfurt/M Hbf samma dag.


111 104 på Frankfurt/M Hbf på morgonen den 11 oktober 2005.


Ett IC-tåg med manövervagn främst rullar in på Frankfurt/M Hbf den 11 oktober 2005.


Det traditionslackade flersystemsloket 181 206 har just ankommit Frankfurt/M Hbf den 10 maj 2006.


ICE1-drivenheten 401 567 på Frankfurt/M Hbf samma dag.


Samma dag stod detta ICE3-tågsätt (BR 403) inne i hallen på Frankfurt/M Hbf.




Två exempel på privatbanor som trafikerar Frankfurt/M Hbf. På den övre bilden ses BLE VT 509 107 den 10 maj 2006 och på den undre bilden ses Taunusbahns VT2E 11A samma dag. Båda banorna tillhör numera Hessische Landesbahn GmbH.


Två ICE1-drivenheter sida vid sida på Frankfurt/M Hbf den 14 april 2008.


110 436 passerar Frankfurt/M-Niederrad den 2 april 2003.


143 320 i spetsen för ett regionaltåg lämnar Frankfurt/M Süd samma dag.


Ett ICE1-tågsätt passerar Frankfurt/M Sportfeld den 2 april 2003.


Två 103:or möts utanför Nürnberg Hbf den 10 mars 1993. Loket t.v. drar mitt tåg. T.h. ses 103 141.


Reger Betrieb på Nürnberg Hbf den 10 mars 1993.


151 020 med några Silberlinge i kroken på Nürnberg Hbf den 10 mars 1993.


Den 10 mars 1993 lämnar ett sprillans nytt Pendolino-tåg (med VT 610 002 sist) Nürnberg Hbf på väg mot Hof.


218 206 i motljus på Nürnberg Hbf samma dag.


140 458 i Moosach strax utanför München den 5 april 2003.


München Hbf den 7 januari 1993. Värt att notera är det TEE-målade 113-loket till höger som hade ett förflutet som E 1012, byggt för lyxtåget Rheingold på 1960-talet.


Två ICE-tågsätt på München Hbf sama dag.


München Hbf i motljus på morgonen den 23 januari 1993. T.h. den 103:a som skulle dra tåget jag skulle åka med till Ulm (f.v.b. Villingen (Schw.)).


München Hbf den 26 februari 1993.


En Mitropa-restaurangvagn på München Hbf den 10 mars 1993.


360 883 växlar vid Hackerbrücke, invid München Bbf den 26 februari 1993.


113 312 vid Hackerbrücke i München den 26 februari 1993. Loket hade ett förflutet som E 1012, byggt för lyxtåget Rheingold på 1960-talet.


Ett ICE1-tågsätt närmar sig Hackerbrücke samma eftermiddag.


En närmare bild av 103 176 med sitt tågsätt som anas i högerkant på bilden ovan!


Touristik-målade 218 418 passerade Hackerbrücke på väg ut från München Hbf den 4 april 2003.


Bayerische Oberlandbahn (BOB) VT 107 passerar ställverkstornet vid Hackerbrücke den 4 april 2003. Milt sagt var det inte den mest lyckade konstruktionen som har rullar på järnvägsspår...


Ulm Hbf den gråmulna 23 januari 1993.


Abfahrt i Bretten den 30 juni 1997.


110 182 rullar in i Bruchsal den 30 juni 1997.


143 873 på spår 5 på Kehl station den 13 mars 1995. I bakgrunden ses bron över Rhen. På andra sidan ligger Strassbourg i Frankrike. Direkt efter att den innertyska gränsen öppnades den 9 november 1989 började de båda tyska järnvägsförvaltningarna DB och DR ställa om sig inför de nya trafik- och resandeströmmarna. Dessutom skedde tidigt utbyte av lok dem emellan. Redan 1990 sattes ett antal 143:or i trafik i sydvästra Tyskland, bl.a. på Schwarzwaldbahn.


151 035 och ett 290-diesellok väntar på nya uppgifter i Kehl den 13 mars 1995.


146 113 i Offenburg den 17 april 2019.


Gränsöverskridande trafik. SNCF TGV-tåg 9590 bestående av TGV Duplex-tågsätt 4710 rullar in i Offenburg den 17 april 2019.


Schwarzwaldbahn den 13 juni 1989.


111 108 ankommer Villingen (Schw) en junidag 1989.


Villingen (Schw) den 30 juni 1997.


Utfartsemaforerna söderut i Villingen (Schw) stod i Hp 0 ("stopp") den 30 juni 1997.


InterRegio-tåg i Donaueschingen en junidag 1989.


DB anskaffade ett stort antal tvåvagns dieselmotorvagnar typ 628 i flera omgångar mellan 1974 och 1992. Samma dag i juni 1989 rullade 628 252 in i Donaueschingen för att sedan köra vidare till...


...Neustadt (Schw). Silberlinge, gröna enhetslok, semaforer... Jojo!


Tyvärr en något mörk bild av 111 089 vid ankomst Donaueschingen den 23 januari 1993.


Freiburg im Breisgau den 17 juni 1989.


Strax därpå rullade 103 104 in söderifrån med ett InterCity-tåg.


Singen (Htwl.) den 25 juni 1989. När den tyska järnvägen byggdes upp igen efter Andra världskriget fick funktionen ofta gå före estetiken...


Ett Einheitslok uppställt i Singen (Htwl.) samma dag.


Nu har vi "halkat" utanför Tyskland, men bara precis söder om gränsen. Ett ICE-T-tåg från Zürich till Stuttgart ska strax avgå från Schaffhausen i Schweiz den 16 augusti 1999 och strax därefter passera gränsen.


Ett ICE1-tågsätt på Interlaken Ost i Schweiz den 9 maj 2014.


ICE4-tågsätt 9007 på Interlaken Ost i Schweiz den 17 september 2021.


ICE4-tågsätt 9036 i Landquart i Schweiz den 21 september 2021.


ICE4-tågsätt 9036 i Chur i Schweiz den 23 september 2021.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-24
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023