Tyska spårvägar

Tyskland Spårtrafik Hem


Rostock


RSAG vagn 662 vid Hauptbahnhof den 24 september 2022.


Vagn 670 på linje 1 ankommer Dierkower Kreuz på morgonen den 2 juli 2023.


Spårvagnsmöte vid Steintor/IHK samma morgon.


Kort därefter kom vagn 684 på linje 5 till Steintor/IHK.


Vagn 684 och 608 på Hauptbahnhof en stund senare.

Berlin med omgivningar


BVG:s KT4D-spårvagnar i klassiskt "östskick" och moderniserat dito i hörnet Prenzlauer Allee/Mollstraße i Berlin den 9 maj 1997.


Ett par moderniserade KT4D-spårvagnar i Mollstraße den 9 maj 1997.


En boggi-Tatra med släp vid U-Bahnhof Eberswalder Straße den 8 maj 1997. I bakgrunden anas tunnelbanan som här byter från tunnelsträcka till högbana.


En nylevererad låggolvspårvagn på linje 20 vid U-Bahnhof Eberswalder Straße den 8 maj 1997.


Reger Betrieb vid Hackerscher Markt den 18 augusti 1998.


KT4D-spårvagnarna moderniserades och målades gula. Ett spårvagnståg, bestående av två KT4D-vagnar svänger ut i korsningen mellan Spandauer Straße och Karl-Liebknecht-Straße i närheten av Alexanderplatz den 18 augusti 1999.


En modern låggolvvagn på den nya sträckningen över Alexanderplatz den 18 augusti 1999.


Ett spårvagnståg, bestående av två KT4D-vagnar på Bösebrücke den 26 oktober 2000. Bron går över järnvägen och på den löper gatan Bornholmer Straße. Under tiden då Berlin var delad med Berlinmuren låg här gränsövergången Bornholmer Straße, som var den första som öppnades på kvällen den 9 november 1989. Efter att Berlinmuren föll fördes spårvägen åter över till Västberlin.


Spårvagnar i Invalidenstraße i närheten av Nordbahnhof den 26 oktober 2000.


En GT6N-spårvagn vid Hackerscher Markt den 27 oktober 2000.


Ett KT4D-spårvagnssätt på linje M4 på Alexanderplatz den 30 september 2011.


Nya och gamla spårvagnar vid Alexanderplatz samma dag.


Berlins nya moderna låggolvvagn FLEXITY Berlin på Alexanderplatz sedd lite grann från ovan den 30 september 2011...


BVG låggolvvagn GT6N 2023 vid Warschauer Straße den 30 september 2011.


BVG 8001 svänger ut i korsningen mellan Spandauer Straße och Karl-Liebknecht-Straße på kvällen den 30 september 2011.


BVG Tatraspårvagn KT4D 6093 på linje 67 mot Schöneweide vid Freizeit- und Erholungszentrum (FEZ) i Wuhlheide den 1 oktober 2011.


Berlins nya moderna låggolvvagn FLEXITY Berlin 8040 vid Greifswalder Straße den 22 september 2016.


Berlins nya moderna låggolvvagn FLEXITY Berlin 4015 i tvåriktningsversion på linje M10 vid Hauptbahnhof den 28 oktober 2016...


...och vid Eberswalder Straße senare samma dag.


Möte mellan U-Bahn och Straßenbahn vid Eberswalder Straße den 28 oktober 2016.


Spårvagnsmöte vid U-Bf Bernauer Straße samma dag...


...och vid Gedenkstätte Berliner Mauer senare samma dag.


BVG 4010 på linje M10 vid Nordbahnhof den 28 oktober 2016.


BVG GT6N 1516 på linje 37 mot Schöneweide rundar kvarteret vid Bahnhof Lichtenberg den 20 september 2018.


En skylt med omisskännligt DDR-förflutet visar vägen på Greifswalder Straße den 20 september 2018.


BVG 8030 på linje M4 vid Greifswalder Straße samma dag.


Ett par GT6:or på linje M4 mot Falkenberg rullar in på hållplatsen Berliner Allee/Indira-Gandhi-Straße senare samma eftermiddag.


BVG GT6N 1508 på linje 12 mot Kupfergraben rullar in på hållplatsen Albertinenstraße senare samma kväll.


BVG GT6N 1239 med okänd "kollega" i multipel på linje M4 vid Alexanderplatz den 30 oktober 2021.


BVG 9062 vid Friedrichstraße den 30 oktober 2021.


BVG 9120 på Bösebrücke vid Bornholmer Straße den 23 september 2022.


En kort stund senare kom BVG 9027 i motsatt körriktning.


BVG 9016 vid Hauptbahnhof den 2 juli 2023, där den mötte...


...BVG 9105.


Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn trafikerar linje 88, som utgår från S-stationen i Friedrichshagen och fortsätter via Schöneiche till Rüdersdorf. Här står KT4D 17 i Friedrichshagen den 11 maj 1997.


Spårvägshallarna i Schöneiche sydost om Berlin den 11 maj 1997. I mitten ses museivagn 73.


Vagn 21 vid hållplatsen Rahnsdorfer Straße i Schöneiche samma dag.


En annan trevlig spårväg i Berlins sydöstra omgivningar är linje 87, som trafikeras av Woltersdorfer Straßenbahn mellan S-Bahn-stationen i Rahndorf och Woltersdorf. Här närmar sig Gotha-vagn 31 Rahnsdorf den 22 september 2016.


Inredningen i vagn 31.


Vagn 31 pendlade mellan Rahnsdorf och Berliner Platz och ses här återvända mot Rahnsdorf.


Spårvägen är enkelspårig, med ett antal mötesplatser. Här ses vagn 30 på väg mot Rahnsdorf på Berliner Platz inväntandes...


...mötande vagn 28, på väg mot Woltersdorfer Schleusse.


WS 28 abfahrbereit vid Woltersdorfer Schleusse samma kväll.


WS 28 framme vid Rahnsdorf.


Huvudstaden i delstaten Brandenburg är Potsdam, som ligger sydväst om Berlin. Ett spårvagnståg, bestående av tvenne ViP Tatra KT4D, har just kört igenom Nauener Tor in på Friedrich-Ebert-Straße den 7 maj 1997. Till höger stadsdelen Holländisches Viertel.


Idel Tatra-spårvagnar i vändslingan vid Robert-Baberske-Straße i Potsdam den 7 maj 1997.

Hannover


Spårvägen i Hannover kallas Üstra. Större delen av vagnparken är Stadtbahnvagnar, som dels kör på gatuspår och dels på egen banvall med höga plattformar. Den 24 mars 2000 var vagn 2039 på väg på linje 8 vid hållplatsen Bothmerstraße.

Kassel


KVG Wegmann-ledvagn 358 vid Am Stern i april 1997.


Låggolvvagnen 472 i Druseltal i april 1997.


Helleböhn i april 1997. Stadtbahn-vagn N8C 421 och den äldre tvåriktningsvagnen 309 håller vid den tillfälliga ändhållplatsen.


Stadtbahn-vagn N8C 407 vid linje 6 ändhållplats Wolfsanger i april 1997.


Vändslingan i Mattenberg i april 1997.


I samband med den tionde Documenta-utställningen i Kassel 1997 reklamerade två spårvagnar för konsttidskriften Art. Ganska stiligt!


1997 firade även KVG 100-årsjubileum. Den 12 juli var det stora festlighet med bl.a. öppet hus i vagnhallarna och en spårvagnsparad genom staden. Här har hela kolonnen hunnit fram till Königsplatz. Främst en hästspårvagn från spårvägens ungdoms dagar och sist i kön anas en modern låggolvspårvagn. Däremellan återfanns Kassels olika spårvagnstyper genom historien.


N8C-möte vid Weserspitze den 20 juli 1998.


Inför utbyggnaden av Lossetalbahn anskaffade KVG och Regionalbahn Kassel (RBK) nya vagnar. Här ses vagn 601 vid Am Stern den 19 augusti 1999.


Sommaren 1999 var förlängningen från Helleböhn till Oberzwehren Mitte klar. Här ses NGT6C 457 på linje 4 mot Mattenberg kommandes från Helleböhn den 19 augusti 1999. T.h. viker linjen mot Südstadt av.


En av de få (den enda?) Wegmann-ledvagnarna som målades om i KVG:s nuvarande färgsättning var 335, som här ses med ett släp i äldre målning, vid Rathaus den 31 mars 2003.


Moderna spårvagnar vid Rathaus den 31 mars 2003.


Stadtbahn-vagnarna 412 och 414 vid Bahnhof Wilhelmshöhe den 1 april 2003.


KVG 605 vid Kirchweg den 12 april 2008.


RBK duospårvagn 705 på Königsplatz den 13 april 2008. Denna spårvagn körs både i innerstaden med 750 V likström och på DB:s spåranläggning med 15 000 V 16 2/3 Hz växelström. Denna typ av attraktiv spårtrafik kallas i allmänhet för "Karlsruhe-modellen" och förekommer på flera orter i Tyskland; Karlsruhe, Kassel, Nordhausen (spårvagnarna körs delvis på HSB spår), Saarbrücken m.fl. I Kassel kallas systemet RegioTram. Spårvagnen kallas Regio Citadis och tillverkades av Alstom-LHB. En systervagn provkördes i Sverige våren 2006.


RBK 705 senaren samma dag på DB:s station Kassel-Wilhelmshöhe.

Bochum


I Bochum och Gelsenkirchen bedrivs lokaltrafiken av Bogestra. Här ses NF6D-vagn 423 på linje 306 svänga in på hållplatsen Brückstraße den 17 oktober 2017.


Bogestra vagn 106 i Hans-Brückler-Straße mellan Rathaus Süd och Brückstraße den 27 april 2022. I bakgrunden ses laven till tyska gruvmuseet.

Düsseldorf


Rheinbahns klassiska Duewag-vagn GT6 2401 med släp vid Bilker Kirche i Düsseldorf den 10 oktober 2000.


Låggolvagn NF6 2125 på Graf-Adolf-Platz i Düsseldorf den 10 oktober 2000.


Stadtbahn-vagn GT8SU 3355 på linje U6 slingar sig genom kvarteren i hörnet Hunsrückstraße/Bolkerstraße senare samma dag.


NF6 2133 vid Düsseldorf Hauptbahnhof den 1 mars 2017.

Krefeld


SWK 6NGTW-vagn 604 vid Hauptbahnhof den 5 oktober 2016.


SWK 6NGTW-vagn 605 vid Hauptbahnhof den 27 april 2022.

Köln


KVB klassiska Düwag-vagn 3858 på Barbarossaplatz den 23 juli 1998.


KVB 3204 på Barbarossaplatz samma dag.


KVB 2019, en Stadtbahn B-vagn, på Barbarossaplatz samma dag.


KVB 2032 på Barbarossaplatz samma dag. T.h. viker spåret till U-Bahntunneln av.


Två K4000-vagnar på Zülpicher Platz i den 15 november 1996. Denna vagnstyp utgör föregångaren till Stockholms A32:or.


KVB 4011 i Königsforst den 23 juli 1998.

Bonn


SWB 9451 på hemmaplan i Bonn-Beuel den 27 juni 1998. Vagnen ingick den utprovning av moderna spårvgnar som SL genomförde i februari 1995. Den provkördes tillsammans med de övriga vagnarna från Chemnitz, Magdeburg och Wien på Djurgårdslinjen. Dessutom provkördes den på Lidingöbanan.


SWB 7756 gjorde en tid reklam för Moderna museet i Stockholm. Här ses den på linje 66 mot Siegburg på eftermiddagen den 16 november 1996.

Frankfurt am Main


VGF 614, en klassisk Düwag-vagn, vid Römer i juni 1995.


Ännu en Düwag-vagn, VGF 617, vid Hauptbahnhof den 21 juli 1998.


En modern låggolvvagn av Siemens tillverkning håller vid Römer den 21 juli 1998.

Leipzig


Morgonrusning vid hållplatsen Goerdelerring i Leipzig den 7 november 1998.

Dresden


DVB:s moderna låggolvvagn 2504 vid Külz-Ring den 24 augusti 1999.


1999 rullade fortfarande en hel del Tatra T3:or i Dresden. Den 24 augusti 1999 syntes 224 287 med kollega på Postplatz.


DVB 224 201 med T3-kollega har just anlänt till linje 2:s ändhållplats i Kleinschachwitz den 29 oktober 2001. Härifrån kan man ta färjan över floden Elbe till slottet Pillnitz.

Karlsruhe


Karlsruhe är en fantastisk spårvagnsstad, på många sätt, främst kanske för den s.k. "Karlsruhe-modellen", d.v.s. tyngre spårvagnar som kan köras både på innestadsspårvägsnätet och på "vanlig" järnväg. Det finns dock ett antal "klassiska" spårvägslinjer. Här ses den klassiska Düwag-vagnen 204 i Königstraße vid Marktplatz den 30 juni 1997.


Spårvagnhallen vid Tullastraße den 30 juni 1997.


VBK då nya låggolvvagn 224 vid Karlsruhe Hbf den 28 juni 1998.


VBK ledvagn 124 i Durlach den 28 juni 1998.


Museivagn 139 i Königstraße på kvällen den 28 juni 1998...


...och lite senare vid vagnhallen vid Tullastraße.


Idén med ”Karlsruhe-modellen” är att man kör med spårvagn på både spårväg och järnväg. Här flankerar två Stadtbahn-vagnar en "vanlig" spårvagn utanför Karlsruhe Hbf den 29 juni 1998.

Freiburg


Vagn 107 på väg den 17 juni 1989.


VAG 209 på linje 1 vid hållplatsen Oberlinden samma dag.

Würzburg


Färgglad spårvagn i Würzburg den 11 mars 1993.

Nürnberg


Spårvagnar i Nürnberg den 10 mars 1993.


Vagn GT6 351 samma dag.

München


MVG P-vagn 2018 i Maximilianstraße den 8 januari 1993.


Münchens klassiska treaxliga spårvagnar präglade länge stadsbilden. Här ses vagn 2490 vid Ostbahnhof den 9 januari 1993.


Münchens klassiska treaxliga spårvagnar präglade länge stadsbilden. Vagn 2601 på linje 18 mot Effnerplatz i januari 1993.


Münchens nya låggolvvagn 2703 i januari 1993. Vagnen såldes sedermera Norrköping och gick i trafik där som M98 24.


Vagn 2502 den 2 februari 1993.


P-vagn 2004 på linje 25 står redo för avgång mot Grünwald vid Sendlinger Tor den 7 mars 1993.


Grünwald i München samma dag. P-vagn 2004 står redo att återvända till Sendlinger Tor i innerstaden. Denna linje byggdes redan från början i stor utsträckning på egen banvall och är en typisk förlaga till dagens moderna snabbspårvägar.


MVG P-vagn 2037 i Maffeistraße i juni 1995.


MVG:s låggolvvagn 2162 på linje 17 mot Effnerplatz lämnar Tivolistraße den 4 april 2003.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-05
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023