Tåg i östra Tyskland

Tyskland Spårtrafik Hem


Drygt 30 år efter murens fall finns det egentligen ingen anledning att hålla fast vid den forna uppdelningen i öst och väst. Men skillnaderna finns kvar, vilket kan vara intressant i sig. I samma land finns arv efter två statsjärnvägar med olika förutsättningar och olika val av lösningar. Samtidigt hade de båda statsbanorna ett gemensamt arv från tiden före andra världskriget. I takt med tiden suddas skillnaderna mellan öst och väst ut, åtminstone på det materiella planet. Jag har därför ändå valt att göra denna uppdelning, bl.a. eftersom en del av bilderna är från tiden före 1994, när DB AG bildades. Följ med på en resa från norr till söder!


Vi börjar faktiskt norr om Tyskland, i Sverige! Deutsche Reichsbahn i DDR skaffade 1963 ett nytt snabbgående motorvagnståg VT 18.16, från 1970 SVT 175 "Görlitz". Helt klart var tågets formgivning inspirerad av flera av ingenjör Kruckenbergs skapelser... Det gick bl.a. i "Berlinaren" Malmö C–Berlin. På bilden ses tåget i Malmö den 6 april 2003, i samband med en avskedsresa innan revisionsfristen gick ut.


Tågfärjan Rügen i Sassnitz Fährhafen en julidag 1980. Foto: © Mats Hellström.


Tågfärjan Rügen i Sassnitz Fährhafen sedd från tåget senare samma dag. Bakom henne ses skorstenarna på tågfärjan Warnemünde. Foto: © Mats Hellström.


DR:s växellok 106 467 väntar på att tågfärjan FS Sassnitz ska lägga till vid klaffen i Sassnitz Hafen den 26 januari 1991, för att sedan dra i land vagnarna ombord.


Hamnen i Sassnitz var för liten och banan dit hade för dålig kapacitet. 1998 byggde man ut färjeläget i Sassnitz-Mukran, en bit söder om staden. Väg- och järnvägsförbindelserna dit var betydligt bättre. Färjeläget byggdes ursprungligen för färjelinjen Mukran - Klaipeda i början av 1980-talet. Sovjetunionen såg med oro på protesterna i Polen och ville i händelse av en militär attack mot Västeuropa säkra förbindelserna. Valet föll då på det mer "rättrogna" DDR och en färjehamn med bredspårsbangård anlades i Mukran. Ödet ville dock annorlunda. Det kalla kriget tog slut och det var kanske ödets ironi att de ryska trupperna i forna DDR fick resa hem just med färjan till Klaipeda, som numera ligger i Litauen. Den 30 juli 1998 stod ett kort regionaltåg, bestående av två moderniserade DR-tvåvåningsvagnar och ett 143-lok, berett att avgå från den nya färjestationen till Bergen (Rügen). År 2020 lades tågfärjelinjen till Trelleborg ner.


Uppställda Talent 3-motorvagnar i Sassnitz-Mukran på morgonen den 25 september 2022.


En av Hanseatische Eisenbahn (HANS) tvåaxliga dieselmotorvagnar (LVT/S) i Sassnitz-Mukran den 25 september 2022. HANS kör under högsäsong RE27 till och från hamnstationen i Sassnitz-Mukran.


Lietzow på Rügen den 26 januari 1991.


Ett persontåg draget av ett 132-lok ("Ludmilla") på Rügen den 26 januari 1991.


(D)DR-charm (?) i Bergen (Rügen) den 30 juni 1998.


ODEG 4746 803 i Bergen (Rügen) den 24 september 2022.


I motsatt riktning gick ODEG 4746 307.


PRESS 650 032 i Bergen (Rügen) den 24 september 2022.


PRESS 106 756 i Putbus samma dag.


Ställverkstornet i Stralsund-Rügendamm den 24 september 2022.




Ett par bilder av lokstationen i Stralsund den 30 juni 1998.


Rostock Hbf den 24 september 2022.


DB 101 018 på Rostock Hbf med IC 2274 mot Warnemünde den 24 september 2022.


Sist i samma tåg gick manövervagnen Bimmdfz287.2 51 80 80-95 257-6.


IC 94, bestående av 4110 115, på Rostock Hbf samma förmiddag. Enheten hade tidigare gått i Westbahns trafik i Österrike.


Hl-signaler på Rostock Hbf den 24 september 2022.


DB 642 183 på Rostock Hbf samma förmiddag.


DB 146 280 på Rostock Hbf senare samma dag.


ODEG 4746 803 på Rostock Hbf samma dag.


DB 445 004 i tåg RE 4347 på Rostock Hbf den 2 juli 2023.


DB 642 183 i Bad Doberan den 24 september 2022.


I Bad Doberan finns anslutning över plattform till trevliga Mecklenburgische Bäderbahn Molli.


Samma enhet på väg tillbaka från Wismar till Tessin ankommer Bad Doberan senare samma dag. Främst gick nu 642 683.


Tågmöte i Neubrandenburg den 30 juni 1998.


Ett regionaltåg från Oranienburg till Hennigsdorf (b. Berlin) lämnar Birkenwerder den 26 oktober 2000. Loket 143 889 skjuter på och tåget ska senare svänga västerut på Berliner Außenring (BAR). Notera att spåret både är försett med strömskena för S-Bahn (likström) och kontaktledning ovanför (växelström), en inte helt vanlig och heller inte oproblematisk kombination.


ODEG kör en del av regionaltågen i Berlin och Brandenburg. Här ses ET 445.100 i Jungfernheide den 23 september 2016. Tåget är tillverkat av schweiziska Stadler, som kallar typen för KISS.


Även DB har moderniserat regionaltågen i huvudstadsregionen. Ett exempel på det är Hamsterbacken BR 442, som tillverkas av Bombardier, som kallar typen för Talent 2. Här ses 442 636 i Jungfernheide den 23 september 2016, på väg som RB10 mot Nauen.


442 130 i Jungfernheide samma dag.


Ett dieselmotorvagnståg typ VT 646 (GTW) på linje RE6 mot Wittemberge, håller i Jungfernheide samma dag.


Ett västgående IC-tåg med manövervagn typ Bpmdzf främst...


...och 101 096 sist, passerar Jungfernheide den 23 september 2016.


101 042, "reklamstrajpad" för DB Schenker "ECO2PHANTEN" och med ett tjeckiskt IC-tåg i kroken, passerar Jungfernheide den 23 september 2016.


Ett ICE1-tåg på väg mot Berlin Hbf passerar Jungfernheide samma dag.


101 038 med ett IC-tåg i kroken, passerar Jungfernheide den 21 september 2018.


ICE-möte vid Beusselstraße den 29 oktober 2016.


ODEG ET 445.115 passerar Beusselstraße en stund senare.


HSL 185 597 vid Beusselstraße den 19 september 2018.


Ett ICE2-tågsätt på väg västerut vid Beusselstraße den 19 september 2018.


Hector Rail 162.003 Metropolis vid Bornholmer Straße den 23 september 2022.




Två bilder av DB ICE-T 411 017 Erlangen vid Greifswalder Straße den 29 oktober 2016.


DB ICE3 403 529 vid Prenzlauer Allee på Ringbahn den 23 september 2022.


PKP Taurus-lok 370 088 med ett IC-tågsätt passerar Frankfurter Allee på Ringbahn den 23 september 2022.


442 321 växlar undan på Berlin-Lichtenberg den 28 oktober 2016.


I Lichtenberg står sedan ett antal år SVT 175 015 "Bauart Görlitz" uppställd. Jämför med bilden från Malmö C ovan!


Hector Rail 242.503 Balboa sida vid sida med DB 112 110 på Berlin-Lichtenberg den 20 september 2018.


Hector Rail 242.503 Balboa och 242.504 Mr Potato Head på Berlin-Lichtenberg samma dag.


Hector Rail 242.504 Mr Potato Head med tåg FLX 1819 på Berlin-Lichtenberg samma dag.


Friedrichsfelde Ost den 20 september 2018.


Signal Hl 12b Geschwindigkeit 60 km/h ermäßigen, "Halt" erwarten vid Biesdorfer Kreuz i riktning mot Friedrichfelde Ost och Lichtenberg. Hl-signalsystemet infördes 1959 vid DR och andra östeuropeiska statsbanor och skiljer sig en del mot det system som utveckades vidare i forna Västtyskland.


ODEG nya motorvagnståg BR 3462 511 lämnar Ostkreuz stadteinwärts den 3 juli 2023.


Reger Betrieb vid Warschauer Straße den 30 september 2011. S-Bahn, fjärrtåg och regionaltåg på samma bild.


Berlin Hauptbahnhof i januari 1991. Stationen hette ursprungligen Schlesischer Bahnhof, men bytte namn till Ostbahnhof efter andra världskriget. Senare ville DDR-regimen poängtera Berlins status som huvudstad (i DDR), varför stationen ännu en gång fick byta namn till Hauptbahnhof. Stationen byggdes om och renoverades ganska kraftigt i bästa DDR-stil kring 1989-1990. Efter återföreningen och beslutet att Berlin åter skulle bli Tysklands huvudstad och därmed få en ny (ståtligare) centralstation ändrades namnet åter till Ostbahnhof. Denna januarisöndag 1991 påminde inte särskilt mycket om att Tyskland varit återförenat några månader. Trabantbilarna och Ikarusbussarna präglade fortfarande gatubilden.


1999 hade stationen, och hela Stadtbahn, moderniserats ordentligt. Ett tvåvånings regionaltåg med manövervagn främst ska strax avgå österut den 18 augusti 1999. På spåret bredvid står DB Cargo-loket 180 005 spänt framför ryska moderna sovvagnar. Loket levererades 1988 till DR som BR 230 från Skoda i dåvarande Tjeckoslovakien och är ett tvåsystemlok avsett för 15 kV 16 2/3 Hz och 3000 V likström.


Sist i regionaltåget gick 112 035. Sedermera fick loktypen littera 1140.


Under närmare 10 år var Snälltåget mellan Malmö och Berlin den enda direkta tågförbindelsen mellan Sverige och Tyskland. Tidigare kallades tåget för Berlin Night Express och kördes mellan 2001 och 2011 som ett samarbete mellan SJ AB och Georg Verkehrsorganisation GmbH (GVG). Svenska sov- och liggvagnar användes, vilket får anses vara något unikt, eftersom vagnarna är bredare än den kontinentala profilen för fria rummet. Just sträckorna mellan Östersjökusten och Berlin anpassades dock under DDR-regimen till bredare ryska vagnar... På kvällen den 5 april 2003 utgjordes dragkraften av Holzroller GVG BR 109-3, som reklamerade för Scandlines och tåget ses här redo för avgång från Berlin Ostbahnhof. Numera körs tågen till Berlin Hauptbahnhof via Danmark och Hamburg. Våren 2023 började även SJ AB (åter) att trafikera Berlin med sitt EuroNight, i samarbete med tyska RDC.


442 328 på linje RE7 passerar Hackescher Markt den 30 oktober 2021.


112 186 rullar in på Friedrichstraße den 21 oktober 2000. Loktypen kallas Deutschlandlok eftersom det var den första loktypen som beställdes av både Deutsche Bundesbahn och Deutsche Reichsbahn.


112 116-9 på Friedrichstraße den 1 oktober 2011.


Ett regionaltåg draget av ett 182-lok lämnar Friedrichstraße på väg österut den 31 oktober 2021.


Stadtbahn mellan Friedrichstraße och Lehrter Bahnhof på morgonen den 25 januari 1990.


DB:s stolthet idag är höghastighetståget ICE. Här ankommer ICE 279 Berlin Hauptbahnhof, något försenad, den 12 april 2008. ICE1-tågsätten (drivenhet typ 401 med mellanvagnar) sattes i trafik 1991 och har en toppfart på 280 km/h.


Berlin Hauptbahnhof den 12 april 2008.


112 116 med regionaltåg rullar in österifrån på Berlin Hbf den 12 april 2008.


114 030 på Berlin Hauptbahnhof nedre delen den 12 april 2008. Loktypen hette från början 1120 och är, i princip, en 143:a med sth 160 km/h.


Hector Rail 242.503 Balboa med FLX 1818 på Berlin Hbf den 20 september 2018.


Nedre delen av Berlin Hbf på kvällen den 31 oktober 2021. I mitten ses ett 445-motorvagnståg på väg mot Rostock.


Ett av Flixtrains tåg på Berlin Hbf den 31 oktober 2021. Sedan maj 2021 bedriver Flixtrain också tågtrafik i Sverige.


DB ICE-T 4011 506 på Berlin Hbf samma kväll. Tågsättet har omisskännligt österrikiskt nummer, och var tidigare inregistrerat hos ÖBB.


ODEG ET 445.106 på linje RE2 mot Neustadt (Dosse) på Berlin Hbf den 31 oktober 2021.


En kort stund senare kom DB 442 328 på linje RE7 mot Seddin.


S-Bahn och Regionalbahn på Berlin Hbf samma kväll. T.h. ett tåg på linje RE1 mot Brandenburg Hbf med manövervagnen DB DBpzfa763.7 50 80 86-75 014-0 främst.


Snälltågets nattåg 304 till Malmö och Stockholm rullar in på Berlin Hbf den 31 oktober 2021. Denna kväll och natt drogs tåget på tysk sträcka av inhyrda DB 112 166.


Snälltågets nattåg 301 framme på Berlin Hbf på morgonen den 22 september 2022. Denna natt och morgon drogs tåget av inhyrda DB 143 837.


DB 112 187 på Berlin Hbf på morgonen den 24 september 2022.


DISPO 182 521 i spetsen för Flixtrain tåg från Berlin Hbf mot Stuttgart på morgonen den 24 september 2022.


Sist i tåget gick D-TAL Bmmz264.5F 51 80 22-91 324-9.


DB 411 073 Halle (Saale) på Berlin Hbf på morgonen den 24 september 2022.


DB 101 018 ankommer Berlin Hbf med IC 2274 mot Warnemünde samma morgon.


DB 445 004 som RE 4357 från Rostock Hbf till Berlin Südkreuz på Berlin Hbf (tief) den 2 juli 2023.


På spåret intill stod DISPO 182 523 i spetsen för Flixtrain tåg 10 / 1243 till Basel Bad Hbf.


ODEG nya motorvagnståg BR 3462 511 lämnar Berlin Hbf den 3 juli 2023.


Ett regionaltåg till Magdeburg med en nyombyggd manövervagn ("Wittenberger Kopf") främst...


...och 112 141 sist på Berlin Zoologischer Garten på kvällen den 9 maj 1997.


Ett IC-tåg med manövervagn på Berlin Zoologischer Garten den 9 maj 1997.


Elektrifieringen av fjärr- och regionaltågsspåren på Stadtbahn var inte färdig när jag besökte Berlin i maj 1997. IC-tågen drogs den sista biten in till "Zoo" av multipelkopplade 218-diesellok. Här ses ett sådant ekipage med 218 331 sist på Berlin Zoologischer Garten den 11 maj 1997.


143 240 spänt framför IR-tåget till Malmö på Berlin Zoologischer Garten den 30 juni 1998.


112 175-5 på Berlin Zoologischer Garten efter ankomst från Hamburg med EC 179 den 5 november 1998.


ODEG ET 445.109 lämnar Zoologischer Garten på väg österut på Stadtbahn den 20 september 2018.


Ett ICE1-tågsätt med 401 581 främst passerar Berlin Zoologischer Garten den 20 september 2018.


101 087 med ett IC-tåg på väg västerut, passerar Bahnhof Zoo samma dag.


442 819, ett Talent 2-regionaltåg på linje RE7 mot Zossen, ankommer Berlin Zoologischer Garten samma dag.


Hector Rail 242.503 Balboa med FLX 1818 i kroken, ankommer Berlin Zoologischer Garten den 20 september 2018.


Berlin-Charlottenburg den 27 oktober 2001, med ett regionaltåg, som just lämnat stationen västerut.


Taurus-loket 182 019, med ett regionaltåg på linje RE1 mot Frankfurt (Oder) ankommer Charlottenburg den 22 september 2016.


Siemens testmotorvagnståg för ETCS/ERTMS i Charlottenburg den 22 september 2016.


Vartannat år genomförs den stora järnvägsmässan Innotrans i Berlin. Den är en av världens största järnvägsmässor, och en av Berlins största. Alla hallarna på det stora mässområdet tas i anspråk, liksom alla spår på den 3,5 kilometer stora bangården på mässområdet. Här ses några av de utställda fordonen den 21 september 2016.


Ett av utställningsobjekten var det nya snabbtågsloket 102 003, tillverkat av tjeckiska Skoda, och avsett för snabba regionaltåg mellan München och Nürnberg.


Här ses några av de utställda fordonen på 2018 års Innotrans den 21 september 2018.


HVLE nya EuroDual-lok 159 003, tillverkat av Stadler på Innotrans-mässan den 19 september 2018.


Fyra år senare var det åter dags för Innotrans, efter att 2020 års mässa ställdes in p.g.a. Coronapandemin. Stadler visade bla. upp efterföljaren till EuroDual; det nya "kraftpaketet" Euro9000.


Utsikt över utomhusområdet på Innotrans den 22 september 2022.


DB Cargo visade upp sitt nya Duo-Vectron-lok litt BR 248. Notera plattformarna för växlare/radioloksförare.


Ett trevligt inslag var denna Uerdinger Schienenbus.


ODEG ET 445.111 vid Messe Süd (Eichkamp) den 20 september 2018.


Ett av DB:s ICE2-tågsätt på väg österut vid Messe Süd (Eichkamp) den 20 september 2018.


DB 182 020 vid Messe Süd (Eichkamp) en stund senare.


Hector Rail 242.504 Mr Potato Head med tåg FLX 1818 vid Messe Süd (Eichkamp) den 21 september 2018.


Ludmilla 232 365 på Spandau Hbf den 27 augusti 1999. Loktypen (ursprungligen DR 132) är Tysklands kraftigaste dieselelektriska, med en effekt på 3000 hkr. Loken tillverkades av lokomotivfabriken "Oktoberrevolution" i Lugansk i dåvarande Sovjetunionen, idag Ukraina.


Ett ICE-T-tåg lämnar Spandau Hbf den 25 mars 2000 på sin väg mot Berlin. Spandau ligger i västra Berlin, och kommunen tillhörde Västberlin under stadens delning. Stationen förde en tynande tillvaro då, tack vare att linjen västerut var avhuggen av muren. BVG byggde snart ut U-Bahn dit, varför behovet av stationen minskade ytterligare. När bilden togs var stationen flyttad till och nyuppförd på ett centralare läge, och frekventerades åter av S-Bahn, regionaltåg och fjärrtåg.


Ett av DR:s 118-lok i Grunewald den 26 januari 1990.


Två 112-lok (närmast 112 162) väntade på nya uppgifter i Grunewald den 7 maj 1997.


En Holzroller i Grunewald den 27 oktober 2001. Loket tillhörde Westfählische Almetalbahn (WAB). Sedermera såldes loket till GVG (jfr. ovan).


En mer udda företeelse som följd av Tysklands efterkrigshistoria som delat och ockuperat land, var tågen som tillhörde respektive ockupationsmakt. Här ses en fransk vagn uppställd på Alliierten-Museum i Zehlendorf i sydvästra Berlin, den 1 januari 2000.


Porten till den en gång så stolta Berlin Anhalter Bahnhof står som ett minnesmärke vid Askansicher Platz.


ICE4-tågsätt 9040 lämnar Berlin Südkreuz söderut den 2 juli 2023.


RTB Cargos nya Euro9000-lok 2019 305 Krefti vid Tempelhof på Ringbahn på morgonen den 3 juli 2023.


HHPI EuroDual-lok 159 205 vid Hermannstraße på Ringbahn samma morgon.


Hp 0. Semaforer i Neukölln på Ringbahn i Berlin den 30 oktober 2021.


DB 189 060 på bron över Spree vid Eichgestell på Berliner Außenring ("BAR"), den 20 september 2018.


DB 143 306 med ett regionaltåg på väg norrut på bron över Spree vid Eichgestell samma eftermiddag.


På väg söderut kom DB 152 092 med ett kombitåg i kroken.


Dieselloket DB 298 330 var också på väg söderut.


RHC 145 086 passerade bron på väg norrut med ett tankvagnståg.


På väg söderut passerade en av ODEG:s ET445-dubbeldäckare.


DB 182 019 i Erkner med RE1 mot Frankfurt (Oder) i kroken, den 22 september 2016.


Pressnitztalbahn 145 030 och IntEgro 155 053 på Stendal Hbf på morgonen den 30 oktober 2021.


Ludmilla 232 450 med ett InterRegio-tåg i Wernigerode den 27 april 1997. InterRegio-tågen blev mycket populära när de infördes 1988 i Tyskland, men DB valde sedermera att reducera antalet "koncept", varför IR fick stryka på foten. Det sista tyska IR-tåget kördes 2006, men många av relationerna är kvar idag, antingen som InterCity eller RegionalExpress.


Ytterligare en Ludmilla i Wernigerode samma dag. 232 424 med ett tåg för kalium-transporter passerade.


En västdam i öst. V200 är hårt förknippat med 1950-talets framtidstro och Tysklands ekonomiska under. Loken var Deutsche Bundesbahns signum och stolthet fram till att 103:orna kom. V200 002 blev museilok och ses här i Wernigerode den 23 oktober 2000 i samband med en utfärd. Loket totalförstördes vid branden i DB Museums lokstallar i Nürnberg-Gostenhof i oktober 2005.


Idel ex-DR-fordon i Leinefelde den 31 maj 1997. Ett regionaltåg med en tvåvånings manövervagn typ DBqz776 och en langer Halberstädter skjuts framåt av en 228:a (tidigare DR V 180/118). Detta var en av 228:ornas sista ordinarie tjänst i DB:s regi.


Halberstadt den 1 juni 1997.


Blankenburg (Harz) den 1 juni 1997.


DR V 100, 202 278, i Blankenburg (Harz) den 1 juni 1997.


Lokstationen i Blankenburg (Harz) den 1 juni 1997.


Rundgång med loket 171 009 i Michaelstein, på väg från Blankenburg (Harz) till Königshütte. Den branta Rübelandbahn elektrifierades på försök med 25 kV 50 Hz på 1960-talet och en sexaxlig variant av DR E11/E42 (idag 109/142), kallad E251 (senare 251/171) tillverkades av LEW i Hennigsdorf. Banan var (och är) elektriskt helt isolerad från Tysklands övriga 15 kV-nät. På senare år har DB kört med moderna 185- och 189-lok, men 2005 stängdes strömmen av och diesellok sattes in i godstrafiken på Rübelandbahn i stället, bl.a. från Havelländische Eisenbahn (HVLE). Sedermera rustades den elektriska utrustningen upp och eldriften togs i drift igen våren 2009. Persontrafiken lades ned 1999.


Loket 171 009 har gått runt sin enda tvåvåningsvagn i Michaelstein, och kan fortsätta färden till Königshütte. Ombord fanns ca 10 resande, varav merparten var turister eller järnvägsentusiaster...


171 011 i Rübeland den 1 juni 1997.


Morgondimma i Nordhausen den 23 oktober 2000.


143 089 i Nordhausen den 23 oktober 2000.


Modern traktion i form av Siemens Desiro VT 642 i Nordhausen den 23 oktober 2000.


Två Ferkeltaxen i Wolkramshausen den 27 april 1997.


1997 var den tyska järnvägen rätt så bunt, framför allt när det gällde mängden olika målningar som lok och vagnar var begåvade med. Den 29 maj 1997 blir lokföraren på 143 152 avlöst av sin civilklädde kollega i Eisenach i Thüringen i östra Tyskland. 143:orna (ursprungligen 243) var DR:s moderna standardlok som tillverkades under större delen av 1980-talet av LEW (Kombinat Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler", idag en del av Bombardier) i Hennigsdorf utanför Berlin. Som synes hade inte DB:s nya designprogram hunnit så långt då; tågsättet bestod av "ren" DR-materiel och andra vagnen från lok hade ett förflutet som Städte-Express-vagn.


Växelloket 346 929 (DR V 60) i Eisenach den 29 maj 1997.


Samma eftermiddag passerade nyrenoverade Ludmilla-loket 232 666 genom Eisenach Hbf.


Eisenach Hbf från gatan den 29 maj 1997.


På väg in till Tysklands största säckstation, Leipzig Hbf den 22 april 1993.


1993 var Deutsche Reichsbahns sista år. Vid årsskiftet 1993/94 sammanslogs DR med västtyska Deutsche Bundesbahn och Deutsche Bahn AG bildades. Här står DR 155 248 (tidigare BR 250) vid Bahnbetriebswerk Leipzig Hbf West den 22 april 1993.


112 101, det första av 90 Deutschlandloks, på Leipzig Hbf den 23 augusti 1999.


Tvåströmsloket DR 180 010-1 på Leipzig Hbf den 22 april 1993.


Utsikt ut från banhallen på Leipzig Hbf den 22 april 1993.


Hector Rail GmbH (VKM: HRDE) 241.014 Ackbar (f.d. MRCE 185 571) med ett cisternvagnståg i Großkorbetha den 4 februari 2022. Foto: © Matti Hoffmann.


155 070, Verkehrsrot med DB Cargo-märkning, dundrar igenom Radebeul Ost med ett containertåg den 24 augusti 1999.


Dresdens imponerande Hauptbahnhof den 24 augusti 1999. Då hade renoveringsarbetena knappt kommit igång. När de väl gjorde det drabbades staden och stationen av översvämningskatastrofen 2002. Nu är stationen färdigrenoverad och valvbågarna är idag övertäckta med glasfiberduk, ett verk av arkitekten Norman Foster.


112 145-6 väntar på signal i banhallen på Dresden Hbf den 24 augusti 1999.


Inifrån banhallen på Dresden Hbf den 29 oktober 2001.


Hector Rail 861.001 Thor i Coswig den 20 mars 2018. Foto: © Klaus Hosemann. Dessa tankvagnståg går mellan Nossen och Stendell.


Hector Rail 162.003 Metropolis i Coswig den 4 april 2018. Foto: © Klaus Hosemann.


Hector Rail 861.001 Thor och DE 2700-08 i Nossen samma dag. Foto: © Klaus Hosemann.


Bad Schandau en julidag 1980. Foto: © Mats Hellström.


Ett par V 100 (Ost) vid Bw Saalfeld (Saale) den 22 april 1993. Förr härskade här ångloken, inte minst de stolta 015:orna (Reko-01).


Saalfeld (Saale) den 22 april 1993. T.v. om plattformen syns ett "U-Boot"-lok, BR 219, tidigare 119.


Uppställda tvåvåningsvagnar i Saalfeld (Saale) den 22 april 1993.


Lokbyte i Saalfeld (Saale) den 22 april 1993. "Ludmilla" 232 194 kopplas till.


Återuppbyggnad av dubbelspåret mellan Probstzella och Saalfeld (Saale) den 22 april 1993. Sedermera återelekrifierades banan också.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-24
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023