Tyska järnvägsmuseer och parkjärnvägar

Tyskland Spårtrafik Hem


Deutsches Techniksmuseum, Berlin


Deutsches Technikmuseum i Berlin är till stor del inrymt i Anhalter Bahnhofs lokstallar. Utomhus har man delvis återställt omgivningen.


DB V200 och DR V180 sida vid sida.




På museet finns en imponerande modell i skala 1:87 (H0) av Anhalter Bahnhof och dess lokstallar, godsmagasin och spåranläggningar som det såg ut ca 1938. Den övre bilden är tagen "söderifrån" och den undre bilden visar platsen där järnvägen korsar gatan Tempelhofer Ufer och Landwehrkanal, samtidigt som U-Bahn korsar alltihop på en högbana. Så här ser ut på platsen idag.

Parkeisenbahn Wuhlheide


Parkeisenbahn Wuhlheide (BPE) ligger i Freizeit- und Erholungszentrum i Köpenick sydost om centrala Berlin. Järnvägen anlades 1956 som pionjärjärnväg med spårvidd 600 mm och sedan dess har barn och ungdomar skolats i järnvägstrafik- och trafiksäkerhetstjänst vid banan. Förr drevs banan som en "plantskola" av Deutsche Reichsbahn, men efter murens fall och återföreningen har den naturliga kopplingen till Det Statliga Järnvägsföretaget försvunnit. Fortfarande är det dock många av de yngre förmågorna som väljer att fortsätta vid "stora banan" eller vid den (spårburna) lokaltrafiken när de vuxit upp. På bilden ses loket 199 192-5 Gunter vid Hauptbahnhof den 1 oktober 2011.


Ett tåg draget av BPE:s Ns2f-lok Siegfried ankommer Hauptbahnhof den 1 oktober 2011.


BPE:s personvagn B 6202. Den har renoverats vid S-Bahnverkstaden i Schöneweide och påminner en hel del om de (östtyska) S-Bahnvagnar som genomgått Reko-ombyggnad vid samma verkstad.


Ställverksbyggnaden i sann (D)DR-betongstil vid växeln vid station Badesee den 1 oktober 2011.


BPE Bahnbetriebswerk den 1 oktober 2011.

Hessencourrier


Museibanan Hessencourrier utgår från Kassel-Wilhemshöhe Süd och går på Kassel-Naumburger Eisenbahn (KNE) till Naumburg. Här ses 52 4544 i Großenritte den 25 maj 1997.


HC 52 4544 på Kassel-Wilhelhshöhe Süd den 13 juli 1997.


HC:s dressin Klv 20 - 5022 med ett förflutet som folkabuss i Naumburg den 13 juli 1997.


Den 13 juli 1997 växlade 50 3691 i Naumburg.


HC 206 (f.d. KNE) under renovering i lokstallet Naumburg den 13 juli 1997.


Museitåget inväntar att ordinarie spårvagn på linje 5 ska ankomma till stationen Großenritte den 13 juli 1997. Därefter kan ångtåget fortsätta till Kassel-Wilhemshöhe Süd.


Hc:s stiliga 2-axliga personvagn DR 05 01 015 Cid pr 94, tillverkad 1904, på Kassel-Wilhemshöhe Süd den 13 juli 1997.


Ännu en bild från Kassel-Wilhemshöhe Süd den 13 juli 1997. T.h. i bakgrunden lämnar ett regionaltåg Kassel-Wilhemshöhe på väg söderut.

Wutachtalbahn


Museibanan Wutachtalbahn, eller Sauschwänzlebahn i dagligt tal, går från Zollhaus Blumberg till Weizen i sydvästra Tyskland. I juni 1989 stod 64 289 redo att dra tåget till Weizen.


Smeknamnet Sauschwänzlebahn har den fått eftersom den flera gånger korsar sig själv likt knorren på grisens svans. Tåget rullar in på stationen i Epfenhofen och har för en stund sedan passerat på bron i bakgrunden.


64 289 gör rundgång i Weizen i juni 1989.

Andra museer


Ångloket Emma på Innotrans-mässan i Berlin den 21 september 2016. Loket förvaltas av Dampflokfreunde Salzwedel e.V. i Wittenberge.


Traditioner är till för att hållas! Emma på Innotrans-mässan i Berlin två år senare, den 20 september 2018.


Det ståtliga bayerska S 3/6-ångloket på Deutsches Museum i München i januari 1993.


I skuggan av Nazistregimen gick den tyska järnvägen på 1930-talet igenom en kraftig teknisk utveckling. Hastigheterna blev högre (sth 160 km/h), signalsäkerhetssystemet Indusi skapades, elektrifieringen utvidgades, tågen blev komfortablare etc. I och med Andra världskrigets utbrott den 1 september 1939 fick denna utveckling ett abrupt slut och järnvägen inlemmades i krigsmaskineriet och senare i judedeportationerna. 1945 låg det mesta i ruiner. Lok, vagnar och anläggningar reparerades nödtorftigt till en början och först i slutet av 1960-talet kom man (i väst) åter upp i hastigheterna som gällde innan krigsutbrottet. På dåvarande Verkehrshaus i Nürnberg (idag DB Museum) stod den 10 mars 1993 det strömlinjeformade expressångloket 05 001 och expresselloket E19 12 sida vid sida. T.h. i bild anas också fronten på en snabbmotorvagn typ Fliegender Hamburger. Som synes är E19 12 behängd med Nazitysklands örn; 1938 beslutades att alla dragfordon skulle förses med den då gällande statssymbolen. I bakgrunden till höger står en S-bahnskylt som tidigare stod på Potsdamer Platz i Berlin. När Berlinmuren byggdes hamnade stationen mitt under murområdet och skylten togs ned och slängdes in bakom portarna som låstes. Först efter Berlinmurens fall fick skylten se dagsljuset igen och hamnade på museum. Idag pryder ånyo nya liknande skyltar ingångarna till S-Bahn på Potsdamer Platz.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-01-07
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023