Bahn-motorvagnståget ET 420

Tyskland Spårtrafik Hem


Detta tyska elmotorvagnståg utvecklades i slutet av 1960-talet för S-Bahnsystemen i München, Rhein-Ruhr, Stuttgart och Rhein-Main. 480 exemplar tillverkades under åren 1969-1997. Mer information om ET 420 hittar du på ET420-Online. Från 2002 och till slutet av 2005 fanns även 15 enheter från München i trafik i Stockholm som X420. Här nedan visas några bilder från München, Frankfurt/Main, Stuttgart och Rhein-Ruhr.

Bahn München


Den första 420-enheten, 420 001 i depån München-Steinhausen den 4 april 2003. Denna enhet har bevarats och rustats upp av frivilliga krafter i föreningen IG S-Bahn München e.V. och används som museifordon. Enheten fördes över till DB Museums samlingar efter att den sista ET 420 togs ur trafik i början av december 2004. En ändvagn från den "urblå" enheten 420 002 har också bevarats av Deutsches Museum. I och med detta var kapitlet ET 420 slut i München. En drygt 30-årig epok var till ända. Men 15 ET 420-enheter kom tillbaka hösten 2014! De har rustats upp invändigt och går i trafik på den nyelektrifierade sträckan mellan Altomünster och Dachau, och vidare in till München Hbf.


Jag tillbringade vårterminen 1993 i München och gick en tysk språkkurs. Givetvis passade jag på att "plåta" tåg också. Fotoljuset är ju inte det bästa i januari, vilket ses på en del av dessa bilder. Här står 420 632 på Starnberger Flügelbahnhof, en del av München Hauptbahnhof, och inväntar avgång för att utgöra S27 till Deisenhofen den 7 januari 1993.


420 132 på Starnberger Flügelbahnhof, inrättad i ledet tillsammans med övriga "kollegor" den 7 januari 1993.


420 095 väntar på tågmöte i Seefeld-Hechendorf den 17 januari 1993. Denna vackra dag blev det runt 20 grader varmt! Enheten var tilltänkt att flyttas till Stockholm om SL hade valt att utnyttja sin option på ytterligare 15 enheter.


Mötande tåg utgjordes denna dag av 420 152.


420 047 bromsar in i Neuperlach Süd den 25 januari 1993. Denna enhet hamnade senare i SL:s pendeltågstrafik som X420 047.


420 612 på linje S1 mot Kreuzstraße ankommer Neuperlach Süd samma dag.


420 150 på linje S2 mot Holzkirchen på München Ostbahnhof den 27 januari 1993. Tåget byter körriktning och den avlöste lokföraren (iförd tyrolerhatt!) har just lämnat tåget för en välbehövlig rast.


Ett Langzug på S8 lämnar München-Ost på väg mot Flughafen den 27 januari 1993. Sist i tåget går en 420-enhet som är inlånad från Stuttgart och som försetts med tillfälliga Flughafen-dekaler.


Idel ET 420 på vändspåren för S-Bahn på München Ostbahnhof på eftermiddagen den 27 januari 1993.


420 014 (närmast) och 420 191 på München Ost den 27 januari 1993.


420 624 ankommer München-Riem på väg mot Tutzing på linje S6 den 30 januari 1993.


Ett tåg på S4 mot Geltendorf med 420 629 i spetsen dyker upp ur Stammstreckentunnel vid Hackerbrücke den 26 februari 1993.


420 552 lämnar Hackerbrücke i motsatt körriktning samma dag. Notera att vagnen närmast har den traditionella blå/grå målningen, men resten av enheten är målad orange/grå!


420 176 på linje S8 håller vid Hackerbrücke den 26 februari 1993. I samband med att Münchens nya flygplats invigdes förlängdes även S-Bahn dit. Ett antal 420-enheter anpassades för flygplatstrafiken och fick en avvikande målning som stämde överens med flygplatsens designprogram. Efter att 420-trafiken upphörde i München renoverades enheten, målades verkehrsrot och förflyttades till Rhein-Ruhr med Essen som hemstation. Den skrotades sedermera efter att 420-intermezzot i Ruhrområdet avslutades efter ett par års trafik.


Geltendorf är slutstation för linje S4. Här vilar sig ett antal ET 420 och ett dieselmotorvagnståg BR 628/928 vid plattformarna den 10 april 1993. Om man tittar noga så ser man faktiskt tre olika varianter av 420-målning (fr.v.): blau/grau, orange/grau och orange/weiß.


Ett Vollzug på S5 mot Ebersberg med 420 429 sist lämnar München Ostbahnhof den 4 april 2003.


Samma dag gick 420 427 ledande på linje S5 mot Grafing...


... och 420 557 gick sist på linje S5 mot Herrsching.


Tio år efter premiären för Flughafen-S-Bahn var lacken blek och ET 420 sjöng på sista versen i München. Den 4 april 2003 gick 420 179 sist i tåget på linje S5 mot Herrsching.


420 183 och 420 469 (fortfarande reklammålad) inne i Werk Steinhausen den 4 april 2003.


420 683 rangerar i depån München-Steinhausen den 4 april 2003.


420 154 håller vid Hackerbrücke den 4 april 2003.


Avställda 420-enheter i München-Laim den 4 april 2003.


420 988, den näst sist levererade enheten, rullar in på stationen Leuchtenbergring den 5 april 2003.


Sist i det tåget gick 420 164.


En av de få enheterna i München som aldrig målades om i DB:s verkehrsrot var 420 052. Här ses den urblekta enheten närma sig Hackerbrücke den 5 april 2003.


420-tåg och körsbärsblom i München-Laim den 5 april 2003.

Bahn Stuttgart


ET 420 gick i trafik på S-Bahn Stuttgart i princip fram till mitten av november 2014, då de sista enheterna ersattes av nya ET 430-enheter. Ett antal enheter användes dock sporadiskt ytterligare två år, men i november 2016 var det definitivt slut. 2005 hade visserligen flera BR 423-enheter levererats, men ET 420 satt då ännu i orubbat bo. Här ses 420 933 och 420 940 pausa i depån i Plochingen den 12 juli 2005.


420 956 redo för avgång som tjänstetåg (Lt) 72943 till Stuttgart-Schwabstraße (Wendeschleife) i Plochingen den 12 juli 2005.


På väg in till Stuttgart-Schwabstraße (Wendeschleife) med Lt 72943 från Plochingen den 12 juli 2005. Det är faktiskt jag som kör, vilket kan ses här!


420 956 lämnar Stuttgart-Schwabstraße senare samma dag.


Stuttgart-Vahingen från förarhytten den 12 juli 2005.

Bahn Rhein-Main (Frankfurt am Main)


Även på S-Bahn Rhein-Main höll ET 420 ut fram till början av november 2014, då de sista enheterna även där ersattes av nya ET 430-enheter. Drygt 16 år tidigare, den 21 juli 1998, lämnade 420 818 sist i ett tåg på linje S2 Frankfurt (Main) Hbf. Enheten hörde till dem som målades om i Verkehrsrot först.


Här ses 420 254 på Frankfurt (Main) Sportfeld (idag: Stadion) den 2 april 2003.


420 722 på Frankfurt (Main) Sportfeld samma dag.


420 272 och 241 på Frankfurt (Main) Süd den 2 april 2003.


ET 420-Stell Dich ein på Frankfurt (Main) Süd den 2 april 2003. Fr.v. 420 286, 802 och 840.


420 722 i Niederrad samma dag.


420 746 på Frankfurt (Main) Hbf (tief) den 5 augusti 2005.


420 824 i den nyrenoverade banhallen på Frankfurt (Main) Hbf samma dag.


420 746 håller vid Galluswarte på linje S3 mot Bad Soden den 5 augusti 2005.


420 332 på Frankfurt (Main) West samma dag.


420 258 på Frankfurt (Main) Hbf (tief) den 11 juli 2005.


420 788 på Frankfurt (Main) Hbf den 11 oktober 2005.


420 260 på linje S8 lämnar Frankfurt (Main) Stadion den 10 maj 2006.


420 706 ankommer Frankfurt (Main) Stadion den 10 maj 2006.


420 251 på Frankfurt (Main) Hbf på eftermiddagen samma dag.


Ett S-Bahn-tåg på linje S3 mot Bad Soden rullar in i Rödelheim (norr om Frankfurt am Main) den 14 april 2008. Främst går 420 316 med nya LED-strålkastare.


420 777 i Bad Soden samma dag.


420 800 på Frankfurt (Main) Hbf senare samma dag.

Bahn Rhein-Ruhr


S-Bahn Rhein-Ruhr har av och till delvis trafikerats med ET 420. Ännu rullar ett antal enheter där, främst kring Düsseldorf. Här ses 420 924 på linje S68 på Düsseldorf Hbf på kvällen den 30 november 2016.


420 413 på linje S68 mot Wuppertal-Wohlwinkel på Düsseldorf Hbf samma kväll.


420 943 på linje S1 mot Solingen Hbf på Düsseldorf Hbf den 1 mars 2017. På grund av problem med BR 422 har 420-enheterna satts in som förstärkning på S1, tillsammans med lokdragna x-vagnar.


Strax därpå avgick 420 455 på linje S68 mot Langenfeld...


...med 420 424 sist i samma tågsätt.


Senare samma eftermiddag gick 420 919 ledande i nästa tåg på linje S68 mot Langenfeld, samtidigt som 423 253 ankom med ett tåg på linje S11 mot Bergisch Gladbach.


Ytterligare en bild av 420 919 vid ankomsten till Düsseldorf Hbf.


420 919 en kort stund senare vid plattform. Bakre enhet utgjordes av 420 435.


Strax därpå kom 420 466 som ensam enhet (Kurzzug) på linje S68 i motsatt riktning; mot Wuppertal-Wohlwinkel.


En stund senare ankom ett tågsätt på linje S6 till slutstationen Düsseldorf Hbf, och kördes sendan som tjänstetåg till depån. Sist gick 420 913.


Bremsprobe. 420 902 med kollega kom in på spår 15 som Leerfahrt och vände där. Föraren gjorde ett bromsprov innan avfärd, vilket syns på de orange utvändiga indikeringslamporna.


Därefter fortsatte tåget iväg till depån. 420 402 är den äldsta enheten som ännu är i trafik, tillverkad 1992 som andra enhet ur 7. Bauserie, och levererades i den blå specialmålningen för linje S8 till München Flughafen.


420 422 på Düsseldorf Hbf på kvällen den 14 mars 2018.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-03-18
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023