Tyska smalspåriga ångtåg

Tyskland Spårtrafik Hem


I (östra) Tyskland finns ett antal privata smalspåriga järnvägar, där tågen fortfarande dras av ånglok. De ligger alla i forna DDR och fick redan då status som turistbanor vilket räddade dem från nedläggning. Efter återföreningen har banorna privatiserats. De är alltså inga museibanor; trafiken bedrivs kommersiellt med avlönad personal och verksamheten tar inte nödvängtvis historisk hänsyn. Visst finns det Traditionszüge och visst kan ångdriften an sich betraktas som historisk, men den ska snarare ses som den reella förutsättningen för trafiken över huvud taget. Banorna går förvisso genom vacker natur, men utan ångloken skulle det inte bli samma sak! Följ med på en resa, från norr till söder i smalspårsångans tecken!

Rügensche Bäderbahn "Rasender Roland"


Rügensche Bäderbahn "Rasender Roland" (RüBB) har 750 mm spårvidd och går mellan Lauterbach Mole via Putbus och Ostseebad Binz till Göhren på ön Rügen vid Östersjökusten i norra Tyskland. RüBB privatiserades 1996 och sedan 2008 ägs och drivs banan av Pressnitztalbahn (PRESS). Här ankommer ett tåg från Göhren till Putbus den 24 september 2022, draget av 99 1784-0. Efter uppehållet fortsatte tåget till Lauterbach Mole. Treskensspåret dit invigdes 1999.


PRESS 251 901-5 i Putbus den 24 september 2022.


99 1784-0 växlar i Putbus senare samma eftermiddag.


99 1784-0 kopplades till vagnarna och ses här i Putbus redo för avgång mot Binz och Göhren.


Den nyupprustade smalspårsbangården i Putbus den 24 september 2022.


Delar av den historiska vagnparken i Putbus sama dag.


Putbus LB i riktning mot Binz.


Hållplatsen Posewald.


Mellan Posewald och Seelwitz.


Mellan Seelwitz och Binz.


Binz LB stiliga stationshus.




Två bilder av 99 4802-7 i Binz LB med tåg från Göhren den 24 september 2022.




På väg in till Binz LB senare samma kväll, mötte vi igen tåget som drogs av 99 4802-7.


DR-märkta buffévagnen RüBB KB4i 970 761 i Binz den 24 september 2022.


99 1784-0 lämnar Binz LB på väg mot Putbus på kvällen den 24 september 2022.


Den lummigt inklädda hållplatsen Jagdschloß, som också är högst belägen av alla på Rügen.


99 4011-5 i Sellin Ost den 24 september 2022.


Tågmöte i Sellin Ost senare samma kväll; 99 4011-5 var på väg mot Göhren.


Stationshuset i Baabe.


99 1784-0 gör rundgång i Göhren på eftermiddagen den 24 september 2022.


Den fina stationsmiljön i Göhren.


Tenderloket 99 4652 under ånga i Göhren samma eftermiddag.


99 1784-0 kopplas till vagnarna i Göhren...


...och tåget görs redo för återfärden mot Binz och Lauterbach Mole.

Mecklenburgische Bäderbahn Molli


Mecklenburgische Bäderbahn Molli (MBB) har 900 mm spårvidd och går mellan Bad Doberan och Ostseebad Kühlungsborn West vid Östersjökusten i norra Tyskland. MBB tog över banan från DB år 1995. Här ses 99 2224-4 i Bad Doberan den 24 september 2022. Loket byggdes 2009 efter samma ritningar som de äldre systermaskinerna.


99 2224-4 tillkopplat till vagnarna i Bad Doberan och redo för avgång.


Genom Bad Doberan går tåget i gatan. Här vid hållplatsen Stadtmitte.


Mellan hållplatserna Goethestraße och Stadtmitte i riktning mot Bad Doberan.


Heiligendamm sedd från infarten från Bad Doberan.


MBB 99 2324-4 i Heiligendamm samma dag.


I Heligendamm mötte vi MBB 99 2321-0, som var på väg mot Bad Doberan.


MBB 99 2321-0 i Heiligendamm senare samma dag.


Kort därefter avgick tåget med MBB 99 2321-0 från Heiligendamm mot Kühlungsborn West.


Västra infarten till Heiligendamm.


Mellan Steilküste och Heiligendamm.


Hållplatsen Steilküste.


MBB 99 2324-4 i Kühlungsborn Ost den 24 september 2022.


MBB 99 2324-4 framme i Ostseebad Kühlungsborn West senare samma dag.


MBB 99 2324-4 vid lokstallet i Kühlungsborn West.


MBB 99 2324-4 redo för återfärden efter rundgång och vattentagning i Kühlungsborn West.

Harzer Schmalspurbahnen


Smalspåriga (1 000 mm) Harzer Schmalspurbahnen (HSB) i centrala Tyskland bildades 1993 efter att bana, fordon och fastigheter överläts till lokala och regionala intressen från Deutsche Reichsbahn. Detta var ett led i utförsäljningen av tidigare östtysk statlig egendom, parallellt med omdaningen av de tyska järnvägsförvaltningarna Deutsche Bundesbahn resp. Deutsche Reichsbahn inför skapandet av Deutsche Bahn AG. Harzbanorna låg tidigare i västra delen av DDR, nära gränsen till Västtyskland. Idag är HSB är ett synnerligen välmående företag, som fortfarande bedriver en stor del av trafiken med ånglok. På bilden ovan ses tre påeldade ånglok samtidigt i dimman på Brocken station den 27 april 1997. Loken tillverkades 1956 av VEB Lokomotivbau "Karl Marx" i Babelsberg utanför Berlin.


Den råkalla morgonen den 27 april 1997 stod 99 7246 abfahrbereit med sitt tåg på Nordhausen Nord.


Samma tåg i Eisfelder Talmühle.


Tågmöte i Steinerne Renne den 27 april 1997.


Traditionståget, draget av 99 7222, i Wernigerode den 27 april 1997.


99 7245 kolas med hjälp av en elektrisk (!) kran i Wernigerode den 27 april 1997, samtidigt som 99 7222 med nostalgitåget ångar ut från stationen.


Ett smått klassiskt motiv; ett ångtåg som passerar korsningen framför Wernigerode Westerntor.


Bw Wernigerode den 27 april 1997.


Stilla morgon i Wernigerode den 28 april 1997. En Harzkamel med ett nätt litet tåg i kroken anländer.


Volldampf mot Brocken! Drei Annen Hohne den 28 april 1997.


99 6001 i Stiege den 28 april 1997.


I ett försök att rationalisera driften på DR:s smalspåriga järnvägar inleddes ett ombyggnadsprogram, där normalspåriga V 100-lok byggdes om till sexaxliga smalspårlok. Från början skulle ca 30 lok byggas om, men det blev bara 10. Eftersom loken blev väldigt höga kallas de för "Harzkameler". På bilden gör 199 877 rundgång i på den ödsliga stationen i Hasselfelde på eftermiddagen den 28 april 1997. På återresan mot Nordhausen var jag den ende resenären, åtminstone till Stiege...


Brocken den 31 maj 1997. Kallt men klart väder, till skillnad från gången innnan jag var där (i dimman).


Med Volldampf kämpar sig 99 7240 uppför 50-promillesstigningen från Drei Annen Hohne upp mot Brocken den 1 juni 1997.


Plankorsningen med B 242 i Sorge den 1 juni 1997. En liten bit västerut gick banan omedelbart intill den innertyska gränsen.


Nordhausen Nord stiliga stationshus den 23 oktober 2000.


99 7231 backar ned mot tågsättet på Nordhausen Nord på morgonen den 23 oktober 2000.


99 7231 redo för avgång från Nordhausen Nord den 23 oktober 2000.


Harzkamel 199 874 i Eisfelder Talmühle den 23 oktober 2000. Notera de uppfällda normalspårsbuffertarna, som kan fällas ned vid överföringstrafik av normalspårsvagnar på rullbockar eller överföringsvagnar.


99 7231 tar vatten i Eisfelder Talmühle den 23 oktober 2000. T.v. en av HSB:s nyare dieselmotorvagnar.


99 7231 tar vatten i Drei Annen Hohne senare samma dag.


99 7240 gör rundgång i Wernigerode den 23 oktober 2000.


99 7240 redo för avgång från Wernigerode en stund senare.


Malletloket 99 5901 vid lokstallet i Wernigerode den 23 oktober 2000.


Drei Annen Hohne den 23 oktober 2000.


99 7238 med tåg rullar in på stationen i Drei Annen Hohne den 23 oktober 2000.


99 7231 med tåg i Drei Annen Hohne en stund senare.


Härliga höstfärger i Eisfelder Talmühle den 23 oktober 2000.


Här anslöt nya dieselmotorvagnen 187 018-7 mot Stiege.

Lößnitzgrundbahn


Lößnitzgrundbahn går från Radebeul Ost till Radeburg norr om Dresden. Banan är smalspårig (750 mm) och trafikeras än idag med ånglok. Idag drivs banan i privat regi av SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH. Banan drevs i statlig regi fram till 2001. 1999 var det DB AG som bedrev trafiken, en verksamhet tämligen långt ifrån toppmoderna ICE och internationell logistikverksamhet... Här anländer tåget från Radeburg draget av 099 743-7 till Radebeul Ost den 24 augusti 1999.


Efter ankomst gick 099 743 i stall i Radebeul Ost där vatten- och kolförråd fyllds på inför återresan till Radeburg.


99 791 i Radebeul Ost samma dag.


099 743-7 rangiert i Radebeul Ost.


099 743 kopplat framför tåget till Radeburg en stund innan avgång.


Tågmöte i Moritzburg samma dag. 099 742 drog det mötande tåget.


Efter ankomst till Radeburg växlades 099 743 till stall och lokpersonalen kunde ta rast.


Radeburg den 24 augusti 1999. Endast smådetaljer avslöjar att bilden inte är tagen tio år tidigare...


Snöplogen 97-09-42 SPS 038 i Radeburg den 24 augusti 1999.


DR lät RAW (Reichsbahnausbesserungswerk) Halberstadt modernisera en del av vagnarna och de fick en något avvikande utvändig målning. Här ses en av dem i Radeburg samma dag.


099 743 avgångsklar mot Radebeul Ost i Radeburg senare samma dag.

Weißeritztalbahn


99 1734 växlar vid lokstallsområdet i Freital-Hainsberg den 24 augusti 1999. Weißeritztalbahn drivs också idag av SDG. Banan går från Freital-Hainsberg till Kurort Kipsdorf i Erzgebirge sydväst om Dresden. Den är smalspårig (750 mm) och trafikeras än idag med ånglok. År 2002 förstördes stora delar av banan av de kraftiga översvämningarna som drabbade Dresden med omnejd. Först i december 2008 kunde trafiken återupptas mellan Freital-Hainsberg och Dippoldiswalde. Under 2017 färdigställdes till sist banan till Kurort Kipsdorf.


Ännu en bild från Lokstallsområdet i Freital-Hainsberg.


99 1790-7 kopplat till en överföringsvagn med en G-vagn i Freital-Hainsberg den 24 augusti 1999.


Loket 99 734 var spänt framför tåget till Kurort Kipsdorf.


Banan slingrar sig delvis genom djupa raviner längs den "vilda" Weißeritz.


Stationen Malter samma dag.


Lokpersonalen på 99 734 hälsar på kollegorna på mötande 099 752 i Dippoldiswalde den 24 augusti 1999.






Tre bilder från Kurort Kipsdorf på kvällen den 24 augusti 1999.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-24
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023