BR 485

S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik Hem



Förutom att modernisera äldre vagnpark, satsade Deutsche Reichsbahn (DR) i dåvarande DDR under 1970-talet på att utveckla nya S-Bahn-tåg till Berlin. Prototypen till BR 270 (senare 485) sattes i trafik 1980. "Nollserien" började levereras först år 1987 och serieleveransen tog fart 1990. Motorvagnsenheterna levererades av LEW "Hans Beimler" i Hennigsdorf utanför Berlin. Här ses prototypenheten 270 001/002 i Grunewald den 27 oktober 2001.


Inredningen i 270 001/002.


DR 485 092 på linje S6 lämnar Alexanderplatz den 23 april 1993. Till skillnad mot "nollserien", som målades i Hauptstadtlackierung, målades seriefordonen i rött med svart fönsterband och kallas därför populärt för Coladosen (colaburkar).


Ett 485-tåg på linje S46 mot Jungfernheide närmar sig Westkreuz (Ringbahn) den 7 maj 1997.


Framme i Jungfernheide senare samma afton. Återuppbyggnaden av Ringbahn pågick för fullt, men det skulle dröja ytterligare ett antal år innan Vollring var helt återställd.


Coladosen lämnar plattform A på Ostkreuz på väg mot Warschauer Straße den 11 maj 1997. Dessa spår utgjorde förbindelsekurva mellan Südring och Stadtbahn. Ostkreuz byggdes om och moderniserades under många år, och kurvan med plattform A försvann i och med ombyggnaden.


Baumschulenweg den 11 maj 1997. Ett 485-tåg lämnar stationen och svänger av mot Ringbahn.


Westkreuz, Ringbahn, den 27 augusti 1999. Ett 485-tåg mot Flughafen Schönefeld rullar in.


Ett 485-tåg lämnar Papestraße österut på Südring den 27 augusti 1999. Idag ser det helt annorlunda ut här och stationen heter numera Südkreuz.


Ett 485-tåg mot Buch lämnar Treptower Park samma dag.


Ostkreuz den 27 augusti 1999. Ett Coladose-tåg fortsätter vidare norrut på Ringbahn.


Ett Coladosen-tågsätt rullar in på stationen Westkreuz den 25 mars 2000.


485 142 (t.v.) och 006 på Westkreuz den 25 mars 2000.


En Coladose den 26 oktober 2000 på den provisoriska stationsdelen vid Bornholmer Straße som byggdes efter att Berlinmuren fallit.


Achtung! Eine Coladose fährt ein! Hohenzollerndamm den 26 oktober 2000.


Ett tag reklamerade ett 485-Halbzug för rederiet Scandlines. Här rullar det in på stationen Charlottenburg den 27 oktober 2001.


Ett västgående 485-Halbzug på linje S9 ankommer Charlottenburg den 27 oktober 2001.


Ett 485-tågsätt redo för avfärd "in mot stan" på stationen Flughafen Schönefeld den 11 april 2008. Notera att ledstången över frontrutorna hade tagits bort. I samband med renovering målades 485:orna om i Berlins traditionella röd/gula målning.


Grüß Dich, Kollege! Avbytande S-Bahnförare hälsar på kollegan som ankommer Betriebsbahnhof Schöneweide med ett 485-tågsätt den 11 april 2008.


Baumschulenweg den 11 april 2008. Ett 485-tåg har lämnat stationen, som då genomgick en omfattande ombyggnad. Jämför med bilden ovan.


Bahnhof Friedrichstraße med ankommande 485-tågsätt den 12 april 2008.


Ett 485-Vollzug med enheter både i traditionsfärg och originalmålning lämnar Berlin Hbf västerut på väg mot Spandau den 12 april 2008.


Ett 485-tåg ankommer Berlin Hbf och dess pampiga banhall västerifrån den 12 april 2008.


Jannowitzbrücke med ett 485-tåg på linje S75 mot Wartenberg den 30 september 2011.


Möte mellan ett 485-tåg och en yngre 481-kollega på stationen Warschauer Straße senare samma strålande soliga dag. Notera märket "Wieder flott!" på hörnet t.h. om frontrutan! Under 2000-talets första år började 485:orna tas ur trafik och ett 50-tal enheter skrotades fram till 2008. Ett antal enheter behölls som reservfordon, och som en konsekvens av S-Bahnkrisen 2009, sattes flera 485:or återigen i trafik och fick en smärre upprustning.


Bahnhof Alexanderplatz med ett västgående 485-tåg på väg mot Spandau den 30 september 2011.


Ett 485-tåg på linje S75 lämnar Friedrichstraße österut den 1 oktober 2011.


Ett 485-tåg ankommer Berlin Hbf på väg mot Spandau den 2 oktober 2011. Fem år senare var det slut med 480- och 485-tåg på Stadtbahn, i och med att ett nytt tågskyddssystem sattes i drift där.


Samma tåg ses här lämna Berlin Hbf västerut efter uppehållet.


Ett 485-tåg på S46 mot Westend lämnar Westkreuz (Ringbahn) den 21 september 2016.


Ett 485-tåg på S46 mot Königs Wusterhausen rullar in på Hohenzollerndamm den 22 september 2016.


Ett 485-tåg på linje S8 mot Birkenwerder på Greifswalder Straße på kvällen den 22 september 2016.


Ett 485-tåg på linje S9 mot Flughafen Schönefeld mötte en yngre 481-kollega på Greifswalder Straße samma kväll.


Ett nordgående 485-tåg på Bornholmer Straße samma kväll...


...och ett sydgående dito.


Ett 485-tåg på linje S46 mot Westend på Westkreuz (Ringbahn) den 23 september 2016.


Ett 485-tåg rullar in på Westkreuz (Ringbahn) den 23 september 2016.


Samma tåg har stannat för trafikutbyte.


Ett 485-tåg på linje S9 mot Flughafen Schönefeld ankommer Frankfurter Allee den 28 oktober 2016...


...och fortsatte sedan vidare söderut i höstrusket.


Ett 485-tåg på linje S8 mot Greifswalder Straße rullar in på Ostkreuz den 29 oktober 2016.


Samma tåg på Greifswalder Straße en stund senare. Det fortsatte mot normala slutmålet Birkenwerder, efter att en tidigare trafikstörning hade löst sig.


Ett 485-tåg på linje S46 mot Königs Wusterhausen på Heidelberger Platz den 20 september 2018.


Möte mellan ett 485-tåg t.v. och ett 480-dito t.h. på Westkreuz (Ringbahn) den 20 september 2018.


Ett 485-tåg på linje S46 mot Königs Wusterhausen på Westkreuz (Ringbahn) samma dag.




Två bilder från Spindlersfeld med ett 485-tåg på linje S47 den 20 september 2018.




485-möte på S47 i Schöneweide den 20 september 2018.


485 112 på linje S8 mot Birkenwerder på Baumschulenweg den 30 oktober 2021.


485 083 på linje S8 ankommer Grünau den 22 september 2022. Fram till mitten av oktober 2022 gick 485:orna endast på linjerna S8 och S85. Då hade de kort dessförinnan lämnat över S46/S47 till efterträdarna 483/484. Den 13 oktober 2022 gick 485:orna för sista gången på linje S8, dagen därpå togs trafiken över av nya 483/484. S85 blev 485:ornas sista hemvist, och den sista 485:an planerades då att tas ur trafik i april 2023. Skäl nog alltså att passa på att "digga" Coladosen när man ändå hade vägarna förbi!


Sist i samma tåg gick 485 127.


Inredningen i 485 127.


485 083 vid Treptower Park senare samma eftermiddag.


Kort därefter kom detta S8-tåg mot Zeuthen, med 485 168 främst...


...och 485 040 sist.


485 104 håller vid Treptower Park en kort stund senare, på väg mot Pankow. Notera märkningen "Wieder Flott. Nr. 6" på vänster hörnstolpe (jmf. ovan).


485 066 bromsar in vid Frankfurter Allee på Ringbahn den 23 september 2022.


Möte mellan ett 480- och 485-tågsätt vid Frankfurter Allee. T.v. 485 104.


Jag åkte med till Greifswalder Straße, där det blev ännu ett möte mellan ett 480- och 485-tågsätt.


485 068 gick sist i det tåget.


Jag fortsatte längs Ringbahn med nästa 485-tåg, med 485 108 ledande...


...och 485 090 sist.


485 068 på väg i motsatt riktning, ankom Prenzlauer Allee kort därpå.


Följaktligen gick 485 104 sist i det tågsättet!


Sedan kom 485 072 med en S85:a till Pankow...


...som jag följde med till slutstationen.


485 168 i Pankow samma kväll.


485-möte på Bornholmer Straße den 23 september 2022. T.v. 485 168 ledande på linje S8 mot Grünau.


Sist i det tåget gick 485 040.


Tåg på linje S85 mot Grünau med 485 066 främst, ankommer Bornholmer Straße från Pankow samma kväll.


I andra änden av tåget gick 485 123.


485 043 ledande på en "S8:a" mot Schönfließ på Bornholmer Straße den 23 september 2022.


Tåget svängde av mot Pankow. Sist gick 485 069.


485 127 och en yngre "uppiffad" 481-kollega möts på Schönhauser Allee samma kväll.


Med denna bild av Coladosen som lämnar Schönhauser Allee på kvällen den 23 september 2022, avslutas denna exposé. Då trodde jag att det skulle bli min sista bild av 485:or i trafik, åtminstone på linje S8.


Bilden ovan blev inte den sista... Coladosen kunde inte tas ur trafik i april 2023 som planerat, utan de fick en Gnadefrist till december 2023 på linje S85. Här ses ett tåg på väg mot Pankow ankomma Ostkreuz på morgonen den 3 juli 2023.


Sist i det tåget gick 485 083.


Kort därefter kom detta tåg mot Grünau, med 485 066 som ledande enhet...


...och 485 141 sist. Detta blev min sista bild av 485:or i trafik. 485:orna kördes en sista gång i trafik helgen 11-12 november 2023, i ett särskilt program, som rönte stort intresse bland Berlinare och tågentusiaster. På Bahnfotokiste.de finns ett intressant reportage från avskedskörningarna och på Steffen Haases sida på Flickr finns många fina bilder. Tschüß, liebe Coladose!

S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-11-23
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023