Bahn-motorvagnstågen BR 422 - 1440

Tyskland Spårtrafik Hem

>


Först ut att efterträda ET 420 var BR 423. Dessa tågsätt ersatte 420-motorvagnarna på bred front. I München ersattes ET 420 komplett med BR 423 år 2004, och därefter fortsatte undanträngningen i Stuttgart- och i Rhein-Main-områdena. Utvecklingen är naturligtvis nödvändig, men inte särskilt uppskattad av 420-vännerna. BR 423 sattes först i trafik på S-Bahn Rhein-Ruhr. På bilden rullar 423 550 in på Düsseldorf Hbf den 10 oktober 2000. Ur BR 423 utvecklades de nya motorvagnstågen BR 422 och BR 430. Den senare sattes under 2014 i trafik på bred front i Rhein-Main och Stuttgart, vilket ledde till att ET 420 tog ur trafik helt från dessa nät under november 2014.


423 552 på Düsseldorf Hbf den 10 oktober 2000.


423 302 på Frankfurt (M) West den 2 april 2003. Nedan t.h. ett långt godståg med enbart Nordwaggon-vagnar.


423 303 på Frankfurt (M) Süd den 2 april 2003.


423 332 dyker ned i S-Bahntunneln på Frankfurt (M) Süd den 2 april 2003.


Då en bild av vad som komma skulle, idag vardag i München. Idel 423:or på München Ost den 4 april 2003.


423 088 på München Ost den 4 april 2003.


423 727 och 423 287 på München Hackerbrücke den 4 april 2003.


423 881 på Frankfurt (M) Hbf (tief) den 5 augusti 2005.


423 804 på Frankfurt (M) West den 5 augusti 2005.


423 804 på Frankfurt (M) West den 5 augusti 2005.


423 881 på Frankfurt (M) Hbf den 11 oktober 2005.


423 907 i Bad Homburg v.d. Höhe, norr om Frankfurt am Main, den 14 april 2008.


423 831 ankommer Frankfurt (M)-Rödelheim den 14 april 2008.


En enklare vidareutveckling av BR 423 blev BR 422. Här rullar 422 573 in på Düsseldorf-Unterrath den 5 oktober 2016.


Sist i samma tåg gick 422 555.


422 569 på Bochum Hbf den 29 november 2016.


422 001 på Düsseldorf Hbf den 30 november 2016.


1440 816-5 på Düsseldorf Hbf den 30 november 2016. Dessa är tillverkade av Alstom och är "kusiner" till Coradia Nordic (X60/61/62) i Sverige.


1440 826-4 på Düsseldorf Hbf samma kväll.


422 049 rullar in på Düsseldorf Hbf den 1 mars 2017.


1440 325-7 på på linje S8 mot Hagen Hbf på Düsseldorf Hbf samma eftermiddag.


1440 823-1 gick sist i det tåget.


Strax därpå kom 1440 811-6 ledande i ett tåg på linje S8 mot Mönchengladbach Hbf.


422 012 på vänsterspår mellan Marl-Sinsen och Haltern am See den 16 augusti 2017.


422 574 på linje S1 ankommer Bochum Hbf den 17 oktober 2017.


422 051 på linje S1 ankommer Düsseldorf-Flughafen den 13 mars 2018.


422 563 på linje S1 mot Essen på Dortmund Hbf på kvällen den 4 april 2018.


422 038 på linje S9 ankommer Gladbeck West den 5 april 2018.


422 051 på linje S1 på Duisburg Hbf den 17 oktober 2018.


Lite senare samma dag kom grönmålade 422 008.


422 039 på linje S1 mot Solingen Hbf på Bochum Hbf den 25 april 2022.


422 039 på Bochum Hbf kvällen därpå, den 26 april 2022.


422 039 på Mühlheim (Ruhr) Hbf den 27 april 2022.


423 293 på Düsseldorf Hbf den 27 april 2022.


422 563 ankommer Düsseldorf Hbf samma eftermiddag.

Tyskland Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-01-07
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2023