Spårvägar

Svenska läns- och regionaltåg Hem


På denna sida presenteras spårvägarna i Norrköping och Lund.

Norrköping


Gula faran. Även Norrköping behöll spårvägen efter högertrafikomläggningen 1967. Även här har man satsat på utbyggnad och modernisering av vagnpark och linjenät. Ett antal begagnade vagnar köptes från Tyskland. Här ses ännu ej ombyggda Düwag-vagnen M94 63 i slingan i Klockaretorpet den 25 juni 2000.


M94 63 vid Söder Tull senare samma dag.


M94 68 vid Söder Tull den 25 juni 2000.


Düwag-vagnarna byggdes om och förseddes med en mittdel med låggolv samt moderniserad förarplats och fick ny littera M97. Här ses M97 61 vid Resecentrum den 25 januari 2001.


M67B 92 i ursprungsmålning uppför Drottninggatan vid Hörsalen den 25 januari 2001.


M67:orna moderniserades och byggdes om av Kockums i Malmö. De fick ny typbeteckning M67K. Här kommer M67K 84 på linje 3 mot Klockaretorpet uppför Drottninggatan den 25 januari 2001.


Norrköpings första moderna låggolvspårvagnar utgjordes av M98 21-24. Alla hade ett förflutet i Tyskland och var mer eller mindre prototyper inför kommande serieleveranser. Den 25 januari 2001 lämnade M98 22 Resecentrum på sin väg på linje 3 mot Klockaretorpet. I bakgrunden anländer en M67K.


M94 71 har nått ändhållplatsen Vidablick på kvällen den 25 januari 2001.


M67B 93 i Fridvalla samma kväll.


En moderniserad M67K (t.v.) och en dito M97 möts vid Resecentrum den 28 augusti 2004. Den senare har ett förflutet i Duisburg i Tyskland.


Norrköpings senaste anskaffning av moderna spårvagnar heter M06. Liknande vagnar körs i Frankfurt am Main i Tyskland och tidigare även i Stockholm. M06 33 lämnar Resecentrum den 29 april 2009 på sin väg mot Klockaretorpet.


M97 63 möter M67K 84 vid Rådhuset den 24 maj 2011.


M67K 89 tillsammans med en "kollega" har just lämnat Rådhuset på väg mot Fridvalla den 24 maj 2011.


Modern spårvagn på nybyggd spårväg! M06 31 vid Trumpetaregatan i Hageby den 24 maj 2011. Rakt fram kommer spårvägen att fortsätta till Navestad.


Norrköpings senaste spårvagnsanskaffning var ett antal begagnade Tatra-spårvagnar från Berlin. Vagnarna användes bara en kort tid i väntan på nya M06-vagnar och togs sedermera ur trafik. I Norrköping fick de beteckningen M11. Här ses vagnarna 12 och 15 på Östra Promenaden vid Centralbadet den 24 maj 2011. Jämför gärna med denna bild från Berlin!


M11 12 vid Söder Tull den 24 maj 2011.


M11 15 och 12 i aftonsolen vid Söder Tull samma kväll.


Äldre möter nytt vid Söder Tull på aftonen den 24 maj 2011. T.v. M97 62 och t.h. M06 31.


M67K 90 vid Centralbadet som ingående vagn på linje 3 på kvällen den 24 maj 2011.


M98 23 på en övningstur vid Resecentrum den 13 juni 2011.




Två bilder av M67K 83 på linje 2 mot Ringdansen vid Resecentrum den 8 november 2011.


M97 61 fick sedermera ett något förändrat frontutförande och ses här vid Resecentrum den 8 november 2011. Jämför gärna med bilden ovan.


M06-möte i regnet vid Resecentrum den 20 april 2012.


M06-möte vid Resecentrum den 20 januari 2014.


M97 68 vid Resecentrum den 15 februari 2018.


M06 44 lämnar Klockaretorpet den 4 juni 2022. I bakgrunden anas museivagnen M51 56.


M06 41 vid Resecentrum den 10 augusti 2023.


M06 33 på linje 3 mot Vidablick vid Resecentrum den 16 november 2023.


Kort därefter kom M06 33 på linje 3 mot Klockaretorpet...


...tätt följd av M06 49 på linje 2 mot Kvarnberget. Denna vagn har ett förflutet som SL A34 3.


M06 43 på linje 3 mot Folkets park vid Resecentrum den 27 januari 2024.


M06 44 på linje 2 mot Fridvalla vid Resecentrum den 27 januari 2024.


M06 42 på linje 2 mot Fridvalla vid Resecentrum den 13 mars 2024.


Kort därefter kom M97 69 på linje 3 mot Vidablick...


...som i sin tur mötte M06 47 på linje 3 mot Söder Tull.


M06 45 på linje 2 mot Fridvalla i Drottninggatan den 13 mars 2024.


Strax därpå kom M06 31 i motsatt riktning.


Spårvagnsmöte i kurvan vid Resecentrum den 13 mars 2024.

Lund






Tre bilder från spårvägsbygget i Lund den 25 augusti 2019.


Lunds spårväg invigdes den 13 december 2020. Här ses vagn 3 Blåtand i Sankt Laurentiigatan, strax innan ändhållplatsen på Clemenstorget intill Lund C den 7 april 2021. Spårvagnarna är tillverkade av spanska CAF, precis som Stockholms och Lidingös nya A35- resp. A36-vagnar.


Vagn 3 Blåtand redo för avgång från Clemenstorget mot ESS en kort stund senare.


Inredningen i Lunds spårvagnar.


Framme vid ESS senare samma kväll.


Vagen togs ur trafik och kördes vidare till vagnhallen.


Hållplatsernas väderskydd har en snygg formgivning, som ser ut att påminna om spårvagnarna.


Vagn 4 Brandklipparen redo för avgång från Clemenstorget mot ESS senare samma kväll.


L1 04 ses här växla över till högerspår kort efter avgången.


L1 04 Brandklipparen i Sankt Laurentiigatan den 22 februari 2024.


Kort därefter stannade vagnen till vid ändhållplatsen på Clemenstorget, invid Lund C.


Ideonstorgets hållplats den 22 februari 2024.


L1 07 Lindeman vid LTH den 22 februari 2024.


Kärlek till alla. L1 06 Saxo Grammaticus vid Clemenstorget samma dag.


Betydligt bättre väder var det dagen därpå, den 23 februari 2023, när L1 02 Åsa-Hanna lämnade Clemenstorget och växlade över till högerspår...


...och fortsatte uppför Sankt Laurentiigatan mot universitetsområdet och ESS.


L1 07 Lindeman lämnar Lund C och Clemenstorget den 18 april 2024.

Malmö


Spårvägen i Malmö lades ned 1973. Idag finns en museispårväg som utgår från Tekniska museet. Som ett första steg mot nya spårvagnar har man i stadstrafiken i Malmö sedan 2014 introducerat spårvagnsliknande ledbussar på linje 5, som sedan dess marknadsförs som MalmöExpressen. Här ses buss 3004 utanför Malmö C den 3 februari 2016.


Buss 3008 på linje 5 svänger in på Stora Varvsgatan i Västra hamnen den 7 september 2020.

Svenska läns- och regionaltåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-04-20
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024